Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Evropa letos vyrobí o dva miliony aut méně

Podle evropské organizace ACEA (European Automobile Manufacturers Association) je k 11. květnu 2020 průměrná délka uzavření automobilek v evropských zemích 29 pracovních dnů. V celkovém součtu tak jde o ztrátu produkce 2 396 549 motorových vozidel v Evropské Unii a Velké Británii.

Krize má dle ACEA přímý dopad na více než 1,1 milionu továrních zaměstnanců v automobilovém průmyslu. Od konce dubna začíná mnoho automobilek výrobu obnovovat, dlouhá pauza ve výrobě však nejspíše přinese své důsledky. Před příchodem pandemie nového typu koronaviru přitom automobilky zažívaly zlaté časy. V českých továrnách běžela v důsledku vysoké poptávky výroba na plné obrátky, trh hladověl zejména po zaměstnancích. Ty se firmy snažily udržet rekordně narůstajícími mzdami a nadstandardními benefity. To vše se však během několika týdnů změnilo, většina továren výrobu úplně odstavila nebo alespoň omezila. Zaměstnanci tak zůstali doma, ti šťastnější „jen“ se sníženou mzdou, ti méně šťastní o práci přišli.

Podle českého Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP již v březnu v České republice propouštělo 15 % firem, v dubnu už tuto otázku řešilo 42 % firem[1]. Je dobré si také uvědomit, že auta a autosoučástky tvoří zhruba 21 % českého exportu, tedy jeho velmi podstatnou část.

„Automobilový průmysl je v České republice jedním z hlavních tahounů zaměstnanosti. Jeho zastavení na tak dlouhou dobu má a bude mít zásadní dopad. Masivní propouštění zatím nepřišlo, záleží na dalším vývoji situace,“ komentuje Stanislav Petříček z Tp Consulting.

Řada provozů v automotive je výrobní činností a výdělečností závislá právě na exportu či importu. Jejich situace se vlivem uzavření hranic zkomplikovala. Podle posledních údajů Českého statistického úřadu hodnota zahraničního obchodu klesá. Jak vývoz, který meziročně klesl o 0,7 %, tak i dovoz s poklesem 2,9 %. Avšak podle MPO je to už pátý měsíc v řadě, kdy zahraniční obchod vykazuje pokles, a to ještě ani nebyl zcela ovlivněn postupující pandemií COVID-19. Právě v souvislosti s vnitrounijním obchodem je vhod připomenout povinnost vykazování do Intrastatu. „Pokud jste povinni pravidelně měsíčně předávat Výkazy pro Intrastat o přijetí anebo o odeslání zboží, nezapomeňte na to, že i pokud jste v těchto měsících žádnou takovou zbožovou operaci nerealizovali, jste stejně povinni předat příslušnému celnímu orgánu o této skutečnosti negativní hlášení,“ upozorňuje Jaroslav Štěpán, MBA z Intastateu.com, poskytovatele reportingu Intrastat pro firmy i jednotlivce.

Pomoci může interim manažer pro krizové situace

Současná krize je nečekanou situací, kterou firmy mohly jen stěží ovlivnit. Zda ji ale přečkají, závisí nyní na jejich krizovém managementu, správném rozhodování a podpoře ze strany státu. Pro řešení krizových situací bývá často využíván interim management, kdy si firma najme externího manažera jen na omezené období, který může v nejisté době pomoci. Jeho výhodou je nezaujatost a schopnost vidět problém zvenčí, kriticky a s nadhledem. Jedná se zpravidla o vysoce kvalifikovaného člověka s mnoha zkušenostmi. „Typický interim manažer je překvalifikovaný seniorní specialista s mnoha lety zkušeností a výbornou jazykovou výbavou, který může doslova naskočit do rozjetého vlaku a podle potřeby jej přibrzdit nebo naopak udržet i v plné rychlosti na kolejích,“ popisuje interim manažera Stanislav Petříček, odborník ze společnosti Tp Consulting, která se specializuje na interim management zejména v automobilovém průmyslu.

Zachrání situaci šrotovné?

Velmi aktuálním tématem je také návrat šrotovného, který by mohl pomoci automobilový průmysl znovu nastartovat. Jeho zavedení již pomohlo v roce 2009, kdy byly po krizi v roce 2008 automobilky oslabené. Princip šrotovného byl jednoduchý, výměnou za to, že si člověk nechá sešrotovat staré auto, dostane (nemalý) příspěvek na pořízení nového. „Šrotovné by mohlo pomoci automobilový průmysl znovu rozproudit a věřím, že v případě jeho zavedení by nemuselo dojít ani k výraznému propouštění,“ domnívá se Stanislav Petříček. Aktuálně se toto téma řeší v Německu a pokud by se zde ke šrotovnému přistoupilo, je velice možné, že tento vzor budou následovat i další evropské země.

Je otázkou, co se v automobilovém průmyslu bude dít dál, kdy se postupně ukončí akutní fáze krize, a vše se pomalu vrátí do normálu. Nejspíše v následujících týdnech bude zřetelnější, jak bude tento normál vypadat.

15.05.2020Autodealers

Informace odjinud

Nový Aston Martin Vantage S si zamilujete. Spousta drobných změn přináší citelné zlepšení

Nový Aston Martin Vantage S navazuje na tradici výkonných verzí značky. Vylepšení se zaměřila na podvozek, reakce motoru a jízdní zážitky.
auto.cz

Nové DS N°4 je teď v Česku v akci. A má přímo pohádkovou výbavu

Novinka francouzské značky míří mezi crossoverové hatchbacky s širokou nabídkou výbav a pohonů. Srovali jsme ji s prémiovou konkurencí.
auto.cz

Ineos poslal do prodeje extrémní Grenadier. Portálové nápravy jsou standardem

Vylepšené vozy si zájemci objednají skrze automobilku, samotnou přestavbu a dodání ale provede německý specialista Letech.
auto.cz

Zemětřesení v Red Bullu! Po 20 letech končí šéf stáje Christian Horner

Christian Horner po dvaceti letech skončil jako šéf týmu Red Bull Racing.
auto.cz

TEST Škoda Elroq 85 (210 kW) – Budoucí evropská jednička?

Druhý svébytný elektromobil od Škodovky je vlastně jen zkráceným enyaqem. Na kvalitách mu to však neubírá, o čemž svědčí o vysoké prodeje v Evropě, které Škodu Elroq mohou vynést až na příčku nejvyšší.
auto.cz

Elektromobily v Německu v 1. pololetí 2025: Škoda těsně třetí, Tesla v propadlišti

Automobily s lokálně bezemisním pohonem v Německu zažívají renesanci i bez státní podpory. V prvním letošním pololetí se dařilo zejména tradičním značkám. A neztratila se ani Škodovka.
auto.cz

Nový Mercedes-Benz CLA do zásuvky je prodejní hit. Počkáte si na něj až do roku 2026

Nový elektrický Mercedes CLA je prodejní hit. Zájemci si na něj počkají až do roku 2026
auto.cz

Nová Kia EV5 oficiálně: Kompakt i vlajková loď zároveň? Posuďte sami!

Kia EV5 přináší rovnováhu mezi rozměry, funkčností a komfortem. Kompaktní SUV na platformě E-GMP završuje elektrickou trojici korejské značky.
auto.cz

Projeli jsme Smart #5 Brabus na českých cestách. Je to obr! Mělo by se Porsche bát?

Časy, kdy se pod jménem Smart prodávala malá dvoumístná autíčka, jsou dávno pryč. Dnešní Smart jde s dobou, a tak vyrábí elektrická SUV s čínskou technikou. Právě ta mu dává konkurenční výhodu, předčí totiž většinu evropské konkurence.
auto.cz

Karbon, kam oko dohlédne. Mercedes-AMG GT od Larte fascinuje německou precizností

Larte Design si bere do parády čtyřdveřová AMG GT. Nový bodykit kombinuje agresivní vzhled karbonových dílů s německou přesností.
auto.cz

Fiat 126p motorizoval Polsko, ale ne každý ho umí nastartovat. Co všechno víte o malé legendě?

Fiatu 126 se sice nepodařilo nahradit jeho populárního předchůdce na domácím trhu, ale podařilo se mu něco úplně jiného: motorizovat Polsko! 
auto.cz

Problém pro Teslu? Čínská vláda omezuje použití jednopedálového řízení

S elektromobily přišly některé nové návyky, včetně toho, jakým způsobem řidiči brzdí. To se nelíbí čínské vládě, která se rozhodla bojovat proti tzv. jednopedálovému řízení.
auto.cz

Lidé už nechtějí manuální převodovky. Vyhovují hlavně jedné skupině řidičů

Stále častěji se u nových automobilů setkáváme se samočinnou převodovkou. Jízda s ní je komfortnější a patrně i bezpečnější. Skoro se nabízí otázka, zda má vůbec manuál ještě nějaké výhody.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR za 1. pololetí 2025: Od miniaut až po luxus

Prvních šest měsíců se neslo v duchu mírného nárůstu registrací nových automobilů na českém trhu. Mezi výrobci suverénně vede Škoda, jak jsou na tom ale jednotlivé třídy?
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.