Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Accenture: autoprůmysl čelí krizi likvidity

Automobilový průmysl je dnes ovlivněn několika silnými vlivy jako jsou například elektromobilita nebo autonomní či sdílené automobily. To způsobuje bezprecedentní vývoj technologií a obchodních modelů. Uprostřed tohoto turbulentního vývoje tlačí aktuálně na automobilový průmysl ještě pandemie covid-19.

Po počátečních výpadcích dodávek a výroby nyní celé odvětví čelí poptávkovému šoku a dalšímu nejistému vývoji. Někteří výrobci čelí kvůli výpadku příjmů problémům s chybějící likviditou a bez zajištění dalšího financování riskují ukončení podnikání. Nová situace také zcela jistě přinese i změny v chování zákazníků a růst preferencí online nakupování. Covid-19 narušuje globální automobilový hodnotový řetězec.

Zde je několik klíčových výzev, kterým dnes automotive segment čelí:

  1. Přerušený dodavatelský řetězec Protože výrobci silně spoléhají na produkci just-in-time, jejich dodavatelské řetězce byly okamžitě přerušeny. V Číně byly téměř dvě třetiny automobilové produkce zastavením výroby přímo zasaženy, což mělo velký dopad také na všechny dodavatele. Kromě toho má nedostatek součástek vyrobených v Číně vliv na celosvětovou výrobu.

  2. Ukončení výroby Zatímco se situace v Asii začíná stabilizovat, většina americké a evropské výroby automobilů je ve velké nejistotě ohledně toho, kdy se výroba vrátí do zajetých kolejí. Výrobci rovněž začínají přesouvat část technických, montážních i nákupních kapacit na výrobu zdravotnického vybavení.

  3. Nedostatek likvidity Hotovost se stává v takovýchto časech ještě důležitější než běžně. Někteří výrobci mají nízkou likviditu a při minimálních provozních peněžních tocích jsou zbývající hotovostní rezervy často vyčerpány za méně než dva měsíce. To vedlo mnoho z nich k vyjednávání vyšších úvěrových limitů. Masivní pokles tržní kapitalizace pravděpodobně zrychlí konsolidaci celého odvětví. A bez zajištění dalšího financování hrozí, že někteří hráči přestanou fungovat, což bude mít dopad na investice do nejmodernějších technologií, jejichž zavádění se pravděpodobně odloží.

  4. Pokles prodeje vozidel Čína je stále v tomto odvětví největším světovým trhem. Tržby zde však klesly v únoru 2020 o více než 80 % ve srovnání s předchozím měsícem. Prognózy globálních prodejů ve všech hlavních regionech předpovídají, že trh v roce 2020 poklesne o přibližně 12 %. Změny v chování zákazníků, zejména posílení online nakupování, pravděpodobně zůstanou i po odeznění krize. Jak mohou automotive společnosti reagovat NYNÍ

Pro řešení této krize by měly podniky reagovat ve třech časových osách:

  1. rychle reagovat na nově vznikající situaci

  2. obnovit obchodní činnosti

  3. přenastavit strategické plány a přizpůsobit se „never normal“ realitě

Jak reagovat na probíhající krizi („RESPOND“)

• Zajistit bezpečnost • Zůstat v kontaktu se zákazníky prostřednictvím online a mobilních kanálů • Umožnit efektivní rozhodování • Zřídit pracovní skupinu pro digitální pracoviště k zajištění účinné spolupráce Jak upravit způsoby fungování („RESET“) • Řídit rizika ve všech oblastech • Identifikovat dodatečnou hodnotu a předejít krizi likvidity • Umožnit přesuny portfolia produktů prostřednictvím flexibilních dodavatelských řetězců Jak se připravit na „never normal“ realitu („RENEW“) • Vytvořit nákladově efektivní provoz zapojením chytrých procesů a digitálních zaměstnanců a backoffice procesů • Sledovat trh pro možnosti dalšího růstu • Znovu nastavit priority investic a strategického plánu „Výrobci, kteří se nejlépe přizpůsobí změnám, budou mít nejlepší předpoklady, aby zvládli aktuální výzvy a vybudovali silnější podniky, více zaměřené na zákazníka. Odměněni pak budou odolnými procesy a přizpůsobivým ekosystémem. Klíčové je zaměření pozornosti na „never normal“ realitu. A to dnes více než kdy jindy,“ uzavírá Michal Málek, Managing Director pro oblast Products Automotive, Accenture ČR.

30.06.2020Autodealers

Informace odjinud

Zemětřesení v Red Bullu! Po 20 letech končí šéf stáje Christian Horner

Christian Horner po dvaceti letech skončil jako šéf týmu Red Bull Racing.
auto.cz

TEST Škoda Elroq 85 (210 kW) – Budoucí evropská jednička?

Druhý svébytný elektromobil od Škodovky je vlastně jen zkráceným enyaqem. Na kvalitách mu to však neubírá, o čemž svědčí o vysoké prodeje v Evropě, které Škodu Elroq mohou vynést až na příčku nejvyšší.
auto.cz

Elektromobily v Německu v 1. pololetí 2025: Škoda těsně třetí, Tesla v propadlišti

Automobily s lokálně bezemisním pohonem v Německu zažívají renesanci i bez státní podpory. V prvním letošním pololetí se dařilo zejména tradičním značkám. A neztratila se ani Škodovka.
auto.cz

Nový Mercedes-Benz CLA do zásuvky je prodejní hit. Počkáte si na něj až do roku 2026

Nový elektrický Mercedes CLA je prodejní hit. Zájemci si na něj počkají až do roku 2026
auto.cz

Nová Kia EV5 oficiálně: Kompakt i vlajková loď zároveň? Posuďte sami!

Kia EV5 přináší rovnováhu mezi rozměry, funkčností a komfortem. Kompaktní SUV na platformě E-GMP završuje elektrickou trojici korejské značky.
auto.cz

Projeli jsme Smart #5 Brabus na českých cestách. Je to obr! Mělo by se Porsche bát?

Časy, kdy se pod jménem Smart prodávala malá dvoumístná autíčka, jsou dávno pryč. Dnešní Smart jde s dobou, a tak vyrábí elektrická SUV s čínskou technikou. Právě ta mu dává konkurenční výhodu, předčí totiž většinu evropské konkurence.
auto.cz

Karbon, kam oko dohlédne. Mercedes-AMG GT od Larte fascinuje německou precizností

Larte Design si bere do parády čtyřdveřová AMG GT. Nový bodykit kombinuje agresivní vzhled karbonových dílů s německou přesností.
auto.cz

Fiat 126p motorizoval Polsko, ale ne každý ho umí nastartovat. Co všechno víte o malé legendě?

Fiatu 126 se sice nepodařilo nahradit jeho populárního předchůdce na domácím trhu, ale podařilo se mu něco úplně jiného: motorizovat Polsko! 
auto.cz

Problém pro Teslu? Čínská vláda omezuje použití jednopedálového řízení

S elektromobily přišly některé nové návyky, včetně toho, jakým způsobem řidiči brzdí. To se nelíbí čínské vládě, která se rozhodla bojovat proti tzv. jednopedálovému řízení.
auto.cz

Lidé už nechtějí manuální převodovky. Vyhovují hlavně jedné skupině řidičů

Stále častěji se u nových automobilů setkáváme se samočinnou převodovkou. Jízda s ní je komfortnější a patrně i bezpečnější. Skoro se nabízí otázka, zda má vůbec manuál ještě nějaké výhody.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR za 1. pololetí 2025: Od miniaut až po luxus

Prvních šest měsíců se neslo v duchu mírného nárůstu registrací nových automobilů na českém trhu. Mezi výrobci suverénně vede Škoda, jak jsou na tom ale jednotlivé třídy?
auto.cz

Lamborghini také brzdí s elektromobily. Urus si nechá spalovací motor

Mezi luxusními a sportovními automobily je pořád největší zájem o spalovací motory. Zjistilo to už plno značek a další takovou je Lamborghini. Automobilka chtěla Urus elektromobilem, nakonec mu ale nechá alespoň hybridní pohon.
auto.cz

Nissan chce zachránit své japonské továrny. Elektromobily ale vyrobí v Číně

Nissan dnes provozuje 17 továren po celém světě, o plno z nich ale zřejmě přijde. Snaha o záchranu alespoň některých vede k nečekaným partnerstvím. V jedné z největších továren v Japonsku tak může vyrábět své elektromobily Foxconn.
auto.cz

Letní akční nabídka u MG v Česku: U bestsellerů ušetříte desítky tisíc korun

Čínská automobilka na českém trhu od začátku července rozjíždí slevovou akci na vybrané modely. Zvýhodnění dosahuje až 70 tisíc, nechybějí ani další bonusy.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.