Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: snižování emisí musí odrážet technologickou realitu

Evropská komise představila balíček „Fit for 55“, který rozhoduje o budoucnosti autoprůmyslu. Podle návrhů bude EU požadovat, aby emise CO2 z osobních vozidel byly od roku 2030 o 55 % nižší než v tomto roce. Od roku 2035 pak návrh počítá s nulovými emisemi, k tomuto roku by tedy měly skončit v EU prodeje nových vozidel se spalovacím motorem.

Sdružení automobilového průmyslu podporuje plnění klimatických cílů, apeluje ale na to, aby emisní cíle CO2 pro vozidla i další související legislativa byly nastaveny realisticky a splnitelně.

„Automobilový průmysl si je vědom svých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod a klimatických cílů. Ve snaze aktivně přispět k řešení globálního oteplování je proto zásadním investorem do vývoje řešení nízko- a bezemisní mobility. Aby toto úsilí nebylo zmařeno, politická reprezentace musí při svých nadcházejících jednání objektivně vyhodnotit celé spektrum dopadů. Navržená regulace bude totiž zásadním způsobem ovlivňovat nejen životní prostředí, ale i ekonomiku, konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu a bude mít i dopady sociální, ať již na zaměstnanost, 130 let dlouhou tradici výroby motorů, ale např. i na přístup k mobilitě pro všechny občany EU,“ uvádí Miroslav Dvořák, viceprezident Sdružení automobilového průmyslu a předseda představenstva MOTOR JIKOV Group.

Je zřejmé, že dosažení tak masivního snížení za tak krátkou dobu bude extrémně náročné a zároveň velmi nákladné. To vše uprostřed nejistoty pandemie covid-19, která odčerpává značné prostředky. Zároveň lze přechodně očekávat hluboké strukturální dopady na celý hodnotový řetězec v autoprůmyslu, včetně dopadů na pracovní trh. Stanovení data pro ukončení registrací vozidel se spalovacím motorem (ICE) pak může být kontraproduktivní.

Toyota: stanovení přesného data může situaci zhoršit

„Nemyslíme si, že by nařízení mělo v tuto chvíli stanovovat datum pro zákaz prodeje aut se spalovacími motory. Stanovení takového data může snahu o ochranu klimatu naopak zhoršit, spotřebitelé si zakoupí ve větší míře vozidla se spalovacím motorem před tímto datem, potažmo budou svá starší vozidla používat déle. Určitě by měly být reflektovány velmi rozdílné geografické i ekonomické podmínky v jednotlivých členských státech EU,“ říká Robert Kiml, viceprezident Sdružení a generální ředitel Toyota Motor Manufacturing Czech Republic.

Pouhé zpřísnění cílů pro nová vozidla navíc nebude samo o sobě efektivní cestou ke snížení emisí v silniční dopravě. Mimo nových vozidel je třeba mít na paměti i stávající vozový park.

„Pro efektivní snižování emisí z dopravy je zapotřebí, aby legislativa umožnila nabídnout zákazníkům v přechodové době širší paletu řešení. Z pohledu regulace by tak např. vozidla s hybridním pohonem měla i nadále představovat podporovanou technologii. Stejně tak by EU měla vzít v potaz využití syntetických a pokročilých alternativních paliv vyrobených za použití obnovitelných zdrojů energie (vodík, CNG), jejichž přínos by pro dekarbonizaci stávajícího vozového parku byl nesporný. Stanovené cíle musí být nutně navázány na naplňování závazných podmínek všemi členskými státy, pokud jde o rozvoj infrastruktury pro alternativní pohony,“ dodává Miroslav Dvořák.

Odpovídající podmínky pro rozvoj infrastruktury jsou zásadním předpokladem pro rozvoj čisté mobility. Např. současně platný cíl pro rok 2030 (snížení emisí CO2 o 37,5 % oproti roku 2021) by vyžadoval 3 miliony veřejných dobíjecích bodů, při navýšení ambice na 55 % odhady samotné Evropské komise hovoří o potřebě více než 6 milionů dobíjecích bodů, přičemž na konci roku 2020 jich bylo v EU něco přes 200 tisíc.

Adekvátně bude třeba budovat také vodíkovou plnící infrastrukturu, jejíž rozvoj v řadě členských států ještě ani nezačal. Z tohoto pohledu je tedy pozitivní, že balíček obsahuje také legislativní návrh stanovující povinné cíle pro členské státy v oblasti infrastruktury pro alternativní paliva. Návrh však obsahuje jinou metodologii počítání potřebné infrastruktury, než byla dosud využívána, je tedy třeba pečlivě zanalyzovat, zda budou cíle dostačující.

Zpřísnění cílů pro jednotlivé sektory včetně dopravy je součástí nové zelené politiky EU (New Green Deal) a dekarbonizace dopravy. Již teď je jasné, že zavedení přísnějších cílů bude vyžadovat obrovské investice a masovou elektrifikaci produktového portfolia výrobců. Neméně důležitým předpokladem pro transformaci autoprůmyslu je pak masivní podpora reskillingu a upskillingu pracovníků, podpora vývoje nových technologií, robotizace a automatizace.

Vzhledem ke komplexnosti balíčku je nyní třeba řádné posouzení jednotlivých parametrů. Při následujícím projednávání Radou EU a Evropským parlamentem bude nezbytně nutné zajistit, aby do sebe jednotlivé části zapadaly a tvořily koherentní a efektivní podpůrný rámec přechodu na nízkouhlíkovou ekonomiku.

15.07.2021Autodealers

Informace odjinud

Na mosteckém polygonu učí bezpečnou jízdu s elektromobily. Školí nováčky, zkušené i nerozhodné

Polygon Most ve spolupráci s Volkswagen Financial Services spouští ucelené kurzy zaměřené výhradně na řidiče elektromobilů. Program od úvodního seznámení po pokročilé tréninky kombinuje teorii specifik EV s praktickým nácvikem krizových situací na moderním polygonu a je určený veřejnosti i firemním flotilám.
auto.cz

Chevrolet Camaro a jeho logo: Skutečně vypadá jako francouzská vlajka?

Americký sportovní vůz z takzvané kategorie pony cars je bez debat jednou z automobilových legend Ameriky. Kromě mnoha zajímavostí zaujme i svým specifickým logem.
auto.cz

Jediný český hybrid za méně než 500.000 Kč je konečně v prodeji! Má i stahovací střechu

Toyota Aygo X se v modernizovaném provedení s hybridním pohonem začíná prodávat. Do půlmilionu korun koupíte hned dvě provedení a k mání je i ve verzi „skoro-kabrio“ s plátěnou stahovací střechou.
auto.cz

Nový Renault Twingo unikl těsně před premiérou! Je přesně tak roztomilý, jak čekáte

Nová generace legendárního městského vozu se promění v dostupný elektromobil. Na svět tahle dlouho očekávaná novinka unikla ještě před světovou premiérou.
auto.cz

Kardinál Dominik Duka osobně žehnal autům. Jezdil darovaným superbem

Kardinál Dominik Duka se stal známým jako vrcholný představitel české katolické církve. Víte ale, že osobně požehnal nejednomu autu?
auto.cz

Nová Toyota Hilux na první fotce! Nejodolnější auto světa se představí co nevidět

Japonský pick-up má doslova legendární pověst a mnohými je považován za nezničitelné, tudíž nejlepší auto na světě. Novou generaci Toyota odhalí již příští pondělí.
auto.cz

Tři české premiéry na jednom místě: Hyundai se na e-Salonu v Letňanech blýskne

Automobilka Hyundai na e-Salonu představí koncept Three, nové vodíkové SUV Nexo a faceliftovaný Ioniq 6.   
auto.cz

Decentně jen vypadá: Toyota oživila klasický Land Cruiser výkonným motorem s turby

Toyota vyšla s projektem, který potěší každého fanouška poctivých off-roadů. Pod názvem Turbo Trail Cruiser oživila legendární model Land Cruiser FJ60 z osmdesátých let – ovšem s technikou, která má k té dobové hodně daleko.
auto.cz

Nová Kia K4 má první ceny! Je překvapivě levná a dobře vybavená

První ceny hatchbacku Kia K4 prozrazují agresivní cenovou politiku a slušnou výbavu základní verze. Pod půlmilion korun ji však nepořídíte.
auto.cz

Unikátní kampaň Rozblikáme Česko je na konci! Líbila se? Tady jsou vaše ohlasy

Kampaň věnovaná blikání je úspěšně za námi. Doufáme, že pomohla alespoň pár řidičů přesvědčit, že blikat je potřeba. Tady přinášíme pár postřehů a reakcí od vás, našich čtenářů.
auto.cz

Martin Vaculík zpovídá Martina Brixe z Drivalie: Závad u nových aut opravdu přibývá!

Nefandím operativním leasingům. Říkám, že nájemci těchto vozů se k nim často nechovají dobře a v záruční době neřeší ani zjevné vady, aby nebyli bez auta. Druhý majitel dostává auto už po záruce a výrobní vady musí odstraňovat na své náklady. Je to tak doopravdy?
auto.cz

Toyota v Česku opět zlevní nové vozy až o stovky tisíc! Nabídne i výhodný operák

Pokud hledáte nový vůz a nechcete na něj čekat měsíce, druhý listopadový víkend by vás mohl zajímat. Toyota totiž znovu pořádá akci Toyota Víkend – a slibuje výrazné slevy, bonusy za výkup starého auta i možnost otestovat novinky.  
auto.cz

Mazda má recept na snížení emisí spalováků o 90 %. Škodliviny ničí už ve výfuku

Mazda testuje systém zachycující CO₂, který a uloží do výměnné kazety. V kombinaci s uhlíkově neutrálním palivem má snížit celkové emise a otevřít cestu k sériové integraci.
auto.cz

Jaká je budoucnost českých měst? Ukázala to konference City & Mobility

Svět automobilů prochází velikou transformací a spolu s ním i celé odvětví mobility. Jaká je buducnost pohybu ve městě probírali hosté na konferenci City & Mobility, jejíž partnerem byl i Svět motorů.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.