Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Červenec bez překvapení, trh aut si jde svou cestou

Červencové registrace 18 405 nových osobních vozů v ČR jsou o 6,9 % nižší než loni a o 15,6 % nižší než předloni, ale o 14,3 % lepší než za sedm loňských měsíců. Žádný, některými ekonomy dříve ohlašovaný prodejní boom, ale ani pesimistický pokles prodejů se nekoná.

Jak ukazují červencové registrace vozidel, český automobilový trh evidentně reaguje především na aktuální možnosti zákazníků, jejich potřeby a do určité míry také na ceny.

Skokani měsíce: SSangyong, Nissan, SEAT, Ford a Mazda

Letošní prodejní výsledky také potvrzují pokračující trend přeskupování značek na domácího automobilového trhu. V osobních vozech se např. dost mění tržní podíly. Vedoucí Škoda přes zvýšení celkového počtu registrací meziročně ztrácí na tržním podílu -3,22 %, naopak letos druhý Hyundai se meziročně zlepšil o + 0,98 %, třetí VW je oproti loňsku lepší dokonce o +1,28 %, čtvrtá Toyota (u které tvoří 54,35 % hybridní modely a nenabízí žádný elektromobil) o +0,17 % a pátý Mercedes o +0,72 %, sledovaný Kiou na šestém místě a sedmým Peugeotem. Největšími skokany jsou letos Ssangyong s meziročním zlepšením o +164,74 %, Nissan +115,11 %, Seat + 82,01 %, Ford +61,43 % a Mazda + 49,21.

Překvapivě letos zatím ztrácí Tesla -48,48 %, Dacia – 31,94 % a Mitsubishi -27,61 %. U typů je zajímavý meziroční pokles o -24,93 % o dříve dlouhou dobu suverénně vedoucí Octavie, která tak musela přepustit první příčku „doprodejové“ Fabii. Ztrácejí také Hyundai i20 -36,26 %, či osobní Citroën Berlingo -21,74 %.

Zajímavý je také vývoj podílu soukromých a firemních zákazníků, který byl v červenci 26,79 : 73,21 % procentům, ale po sedmi měsících je už méně uspokojivých 22,8 : 77,2 %. To znamená, že český trh u mnoha značek prakticky stále táhnou firmy a v nemalé míře i státní instituce, zatímco soukromníci se dál opatrně drží pozadu.

Pokud jde o intenzivně prosazované elektromobily, představuje červencových 164 registrací meziročně +36,66 %, ale stále jen 0,89 % trhu. Stejně tak počet 1 426 od začátku roku znamená zlepšení jen o 3,78 % a nijak významných 1,08 % celkových registrací. Podstatně lépe se u nás daří plug-in hybridům, které zaznamenaly ve srovnání s minulým rokem nárůst o 123 % v červenci a o 184,96 % od začátku roku.

Nepříliš potěšující jsou letos rostoucí první registrace ojetých osobních vozů dovezených ze zahraničí. Počty 16 844 za červenec a 19 080 za červen jsou mimochodem největší za posledních 13 let. Historicky pátým nejvyšším výsledkem je letošních 100 388 registrací ojetin od začátku roku. To znamená, že z letos celkem nově registrovaných 231 598 osobních vozů, bylo jen 56,65 % nových a 43,35 % představují dovezené ojetiny.

Pokud bychom u nových osobních vozů odečetli některé „účelové registrace“, je víc než pravděpodobné, že by počty registrací nových osobních vozů a dovezených osobních ojetin mohly být takřka stejné. To je bohužel realita a vůbec ne dobrá zpráva, protože vozidlový park dál ještě víc stárne.

Trochu specifická bitva se odehrává v kategorii lehkých užitkových vozů, kde se v červenci mimořádně zadařilo Renaultu, který se dostal se značným náskokem před dosud vedoucího Fiata, což mu také dopomohlo k letošní druhé příčce po sedmi měsících, před Peugeotem.

Český automobilový trh se ubírá svou cestou, kterou jak je vidět jen sporadicky ovlivňují vize o jediné správné cestě k velmi drahým bezemisním zítřkům. Údaje o registracích, zejména pak ty o rostoucím přílivu ojetin, proto celkem jednoznačně vystavují automobilovému byznysu jasné vysvědčení a vypovídají, o co je u nás převažující zájem.

V dalších měsících můžeme spíš očekávat, reakce zákazníků na zdražování vozidel a u výrobců, jak se vypořádají s nedostatky některých důležitých dílů, jako např. čipů

05.08.2021Autodealers

Informace odjinud

Nissan chce přizpůsobit audio každému řidiči. Ale může to vážně fungovat?

Nissan slibuje přizpůsobení zvuku konkrétnímu sluchu řidiče na základě krátkého sluchového testu. Zní to chytře, ale otázka zní, zda software dokáže vyřešit problém, který je u moderních aut často mnohem hlubší.
auto.cz

Přímé a zároveň nepřímé vstřikování u benzinového motoru: V čem spočívá největší výhoda?

Benzin můžete do motoru aktivně dopravovat dvojím způsobem. Buď přímo do spalovacího prostoru, nebo do sacího potrubí. Oboje má své výhody i nevýhody. Které to jsou?
auto.cz

Renault 4 s pohonem 4x4 do výroby tlačí sám šéf automobilky. Rozhodnutí padne co nevidět

U malých elektromobilů nedává pohon všech kol velký smysl. Přesto se můžeme velmi brzy dočkat jednoho takového modelu od Renaultu. Zájem na tom má i nový šéf francouzské značky.
auto.cz

Za volantem Hondy N-Box: Pro opravdové nadšence

Nejprodávanějším autem Japonska je už roky malá hranatá krabice s posuvnými dveřmi po stranách. Vydali jsme se proto na Východ vyzkoušet, čím si Honda N-Box získala srdce tamního lidu.
auto.cz

Kdy v Evropě uvidíme autonomní kamiony? USA jsou napřed, Scania však pilně pracuje

Nedostatek řidičů dlouhodobě trápí nejen dopravu nákladní, ale i tu autobusovou. Samočinné řízení by tento problém mohlo zlepšit, ale až v dlouhodobém horizontu. Alespoň osobní auta však brzy budou v Česku po stránce autonomní jízdy schopnější.
auto.cz

Jaguar: Stará strategie nefungovala, museli jsme přijít s novou. Je však ta pravá?

Britská automobilka se v roce 2026 chystá na restart, který ji přenese do čistě elektrické éry. Segment luxusních aut s lokálně bezemisním pohonem ovšem klesá, což Jaguaru vůbec nehraje do karet.
auto.cz

Jaké vozy se proslavily ve videoklipech? Hurikán na motorce, Láďa v autobuse

Na jaké motorce jezdil Hurikán Dalibora Jandy? A jakou barvu má takový auťák na lásku, o kterém zpívala Hana Zagorová? Nakoukali jsme hodiny videoklipů převážně k českým a slovenským songům a všechno zjistili.
auto.cz

Čechie-Böhmerland: Století unikátních motorek z Krásné Lípy a Kunratic

Litá kola, vlastní trubkové rámy i motory. Albin Liebisch konstruoval vpravdě kuriózní motorky, nejdelší na světě, které si bylo možné koupit. Sám byl velmi neortodoxní osobností.
auto.cz

Elektrické pojistky jsou v autě stále klíčové. Poznáte, která je vadná?

Zatímco v domácnostech se už tavné pojistky v elektrorozvodech nepoužívají, v autech je stále najdete. Poznat, která je vadná, je velmi snadné a ani výměna není složitá.
auto.cz

Dálnice D1 je po 58 letech konečně kompletní. Z Prahy vede až do Polska

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek po poledni zprovoznilo u Přerova poslední úsek dálnice D1. Dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice tak je kompletní.
auto.cz

Evropská divize Kie má nového ředitele, přichází z Afriky

Suhang Čang, dosavadní šéf divize Kie pro blízký východ a Afriku přichází na pozici ředitele Kia Europe. Za úkol bude mít zvýšit konkurenceschopnost a zrychlit elektrifikaci.
auto.cz

Šéf Volkswagenu Schäfer: Nástupce modelu Polo bude už jen na elektřinu

Přísné emisní normy v Evropě brzy „zabijí“ malá auta se spalovacími motory. Budoucnost tohoto segmentu je v elektřině, tvrdí šéf Volkswagenu Thomas Schäfer.
auto.cz

TEST BYD Seal 6 DM-i Touring – Ještě kousek chybí

Plug-in hybridní kombi střední třídy je v Česku mezi mainstreamem doménou zejména koncernu Volkswagen v čele se Škodou Superb. Čínská alternativa je sice zajímavá, zdejší konkurenci ovšem do země nezašlape. Zatím.
auto.cz

WRC konečně brzdí náklady a vrací se ke kořenům. A nový tým už je u toho

Světová rallye stojí na prahu největší změny za poslední dekádu. FIA připravila pravidla, která mají vrátit WRC to, co mu v posledních letech chybělo – dostupnost, pestrost a nové tváře. A zatímco mnozí ještě váhají, jeden projekt už do rozjetého vlaku naskočil.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.