Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Červenec bez překvapení, trh aut si jde svou cestou

Červencové registrace 18 405 nových osobních vozů v ČR jsou o 6,9 % nižší než loni a o 15,6 % nižší než předloni, ale o 14,3 % lepší než za sedm loňských měsíců. Žádný, některými ekonomy dříve ohlašovaný prodejní boom, ale ani pesimistický pokles prodejů se nekoná.

Jak ukazují červencové registrace vozidel, český automobilový trh evidentně reaguje především na aktuální možnosti zákazníků, jejich potřeby a do určité míry také na ceny.

Skokani měsíce: SSangyong, Nissan, SEAT, Ford a Mazda

Letošní prodejní výsledky také potvrzují pokračující trend přeskupování značek na domácího automobilového trhu. V osobních vozech se např. dost mění tržní podíly. Vedoucí Škoda přes zvýšení celkového počtu registrací meziročně ztrácí na tržním podílu -3,22 %, naopak letos druhý Hyundai se meziročně zlepšil o + 0,98 %, třetí VW je oproti loňsku lepší dokonce o +1,28 %, čtvrtá Toyota (u které tvoří 54,35 % hybridní modely a nenabízí žádný elektromobil) o +0,17 % a pátý Mercedes o +0,72 %, sledovaný Kiou na šestém místě a sedmým Peugeotem. Největšími skokany jsou letos Ssangyong s meziročním zlepšením o +164,74 %, Nissan +115,11 %, Seat + 82,01 %, Ford +61,43 % a Mazda + 49,21.

Překvapivě letos zatím ztrácí Tesla -48,48 %, Dacia – 31,94 % a Mitsubishi -27,61 %. U typů je zajímavý meziroční pokles o -24,93 % o dříve dlouhou dobu suverénně vedoucí Octavie, která tak musela přepustit první příčku „doprodejové“ Fabii. Ztrácejí také Hyundai i20 -36,26 %, či osobní Citroën Berlingo -21,74 %.

Zajímavý je také vývoj podílu soukromých a firemních zákazníků, který byl v červenci 26,79 : 73,21 % procentům, ale po sedmi měsících je už méně uspokojivých 22,8 : 77,2 %. To znamená, že český trh u mnoha značek prakticky stále táhnou firmy a v nemalé míře i státní instituce, zatímco soukromníci se dál opatrně drží pozadu.

Pokud jde o intenzivně prosazované elektromobily, představuje červencových 164 registrací meziročně +36,66 %, ale stále jen 0,89 % trhu. Stejně tak počet 1 426 od začátku roku znamená zlepšení jen o 3,78 % a nijak významných 1,08 % celkových registrací. Podstatně lépe se u nás daří plug-in hybridům, které zaznamenaly ve srovnání s minulým rokem nárůst o 123 % v červenci a o 184,96 % od začátku roku.

Nepříliš potěšující jsou letos rostoucí první registrace ojetých osobních vozů dovezených ze zahraničí. Počty 16 844 za červenec a 19 080 za červen jsou mimochodem největší za posledních 13 let. Historicky pátým nejvyšším výsledkem je letošních 100 388 registrací ojetin od začátku roku. To znamená, že z letos celkem nově registrovaných 231 598 osobních vozů, bylo jen 56,65 % nových a 43,35 % představují dovezené ojetiny.

Pokud bychom u nových osobních vozů odečetli některé „účelové registrace“, je víc než pravděpodobné, že by počty registrací nových osobních vozů a dovezených osobních ojetin mohly být takřka stejné. To je bohužel realita a vůbec ne dobrá zpráva, protože vozidlový park dál ještě víc stárne.

Trochu specifická bitva se odehrává v kategorii lehkých užitkových vozů, kde se v červenci mimořádně zadařilo Renaultu, který se dostal se značným náskokem před dosud vedoucího Fiata, což mu také dopomohlo k letošní druhé příčce po sedmi měsících, před Peugeotem.

Český automobilový trh se ubírá svou cestou, kterou jak je vidět jen sporadicky ovlivňují vize o jediné správné cestě k velmi drahým bezemisním zítřkům. Údaje o registracích, zejména pak ty o rostoucím přílivu ojetin, proto celkem jednoznačně vystavují automobilovému byznysu jasné vysvědčení a vypovídají, o co je u nás převažující zájem.

V dalších měsících můžeme spíš očekávat, reakce zákazníků na zdražování vozidel a u výrobců, jak se vypořádají s nedostatky některých důležitých dílů, jako např. čipů

05.08.2021Autodealers

Informace odjinud

Rozhovor s Milanem Káňou o řešení nehod: Jak Češi podvádějí

Vlna digitalizace pokročila tak, že v autě od letoška nemusíme vozit řidičák, techničák, zelenou kartu ani nehodový formulář. Pojišťovny při likvidaci nehod sázejí dokonce na umělou inteligenci. A s ní odhalují podvody, nad nimiž někdy zůstává rozum stát.
auto.cz

Sedany v Evropě míří do zapomnění. Nelákají už ani ty prémiové. Vymizí úplně?

Zatímco ve zbytku světa mají tříprostorové karoserie rádi, Evropa si zamilovala spíše kombi. Propad poptávky evidují už i prémiové automobilky, které prapor sedanů nesou jako jedny z posledních. Špatné je to ovšem se segmentem klasických středně velkých aut obecně.
auto.cz

Jízdní dojmy s Peugeotem 308 SW: Postupná cesta vylepšování

Tradiční zástupce kompaktního segmentu Peugeot 308 dorazil ve zmodernizovaném provedení. Změny v designu i technice jsme zkoumali při prvních jízdách v okolí Lisabonu.
auto.cz

Rocketeer NC MX-5 aneb Zdá se vám vaše miata slabá? Tohle je řešení!

Od začátku vzniku legendární Mazdy MX-5 se najdou tací, kterým přijde její motor málo výkonný. Reakcí na to byla a je celá řada úprav. Ta poslední pochází od britské firmy Rocketeer a vznikla na základě třetí generace modelu.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR v listopadu 2025: Čtvrt milionu na dohled

Jedenáctý letošní měsíc nepřinesl žádní dramatické změny, maximálně menší pohyby v rámci dvacítky nejlepších. Celkové registrace nových aut za rok 2025 se letos přiblíží čtvrt milionu, což znamená nejlepší výsledek od roku 2019.
auto.cz

Tříválce: Tři hrnečky stačí

To budeš muset vytáčet, za rok se to rozpadne, vůbec to nejede. To jsou takoví Tři králové každé hospodské debaty o tříválcích, zvěstují ale pravdu? Zkušenosti říkají, že v některých ohledech mají zmiňované motory dokonce navrch.
auto.cz

Fotky hříšníků aneb proto města staví antiparkovací kolíky. Souhlasíte?

Dodávky na přechodech, chodníky plné aut a pěší jako rukojmí. Města proto instalují antiparkovací kolíky. Je to ochrana prostoru, nebo rezignace na řešení zásobování? Podívejme se na argumenty, náklady i paradoxy.
auto.cz

Nový Lexus ES poprvé v Česku. O kolik je dražší než předchůdce?

Japonský Lexus ukázal v české kotlině novou, v pořadí už osmou generaci řady ES. Technikou i výbavou se blíží již nevyráběnému LS, cenově zůstává stále ES.
auto.cz

Křetínský kupuje sít autobazarů AAA Auto a Mototechna

Jeden z nejbohatších Čechů rozšiřuje své portfolio o jednoho z největších obchodníků s ojetými vozy v Evropě.
auto.cz

Jak vypadá ukrajinský trh s auty? Jedničkou je Volkswagen z šedého dovozu

Ukrajina je sice už čtvrtým rokem ve válce, ale nová auta se zde stále prodávají. Pohled na žebříček modelů je fascinující, protože mu dominují elektromobily a modely, které bychom nečekali.
auto.cz

TEST Renault Austral E-Tech – Zlepšení dobrého auta

Austral prošel na jaře letošního roku modernizací, která zlepšila komfort jízdy po všech stránkách a přidala vynikající systém natáčení všech kol 4Control Advanced. Prověřil jsem ho od města přes těsné okresky až po dálnici a mám z něj velkou radost.
auto.cz

Kupujte, dokud je. Volkswagen Touran totiž skončí co nevidět

Vozy kategorie MPV jsou stále vzácnější. Jedním z mála stále nabízených velkoprostorových aut je Volkswagen Touran. Jeho dny se ale již krátí.
auto.cz

Tato bizarní drive-thru v Česku nenajdete. Kterou službu byste u nás uvítali?

Zatímco u nás se průjezdný koncept drží hlavně v gastronomii a několika praktických výjimkách, svět ukazuje, že vyřídit si vše z auta může být překvapivě elegantní, pohodlné i zábavné.
auto.cz

Porsche: Každé čtvrté pracovní místo v Německu v ohrožení. Proč?

Porsche, dlouhá léta synonymum precizního německého luxusu a strojírenské sebejistoty, vstupuje do období, kdy se i tato historická konstantnost začíná viditelně měnit.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.