Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Červenec bez překvapení, trh aut si jde svou cestou

Červencové registrace 18 405 nových osobních vozů v ČR jsou o 6,9 % nižší než loni a o 15,6 % nižší než předloni, ale o 14,3 % lepší než za sedm loňských měsíců. Žádný, některými ekonomy dříve ohlašovaný prodejní boom, ale ani pesimistický pokles prodejů se nekoná.

Jak ukazují červencové registrace vozidel, český automobilový trh evidentně reaguje především na aktuální možnosti zákazníků, jejich potřeby a do určité míry také na ceny.

Skokani měsíce: SSangyong, Nissan, SEAT, Ford a Mazda

Letošní prodejní výsledky také potvrzují pokračující trend přeskupování značek na domácího automobilového trhu. V osobních vozech se např. dost mění tržní podíly. Vedoucí Škoda přes zvýšení celkového počtu registrací meziročně ztrácí na tržním podílu -3,22 %, naopak letos druhý Hyundai se meziročně zlepšil o + 0,98 %, třetí VW je oproti loňsku lepší dokonce o +1,28 %, čtvrtá Toyota (u které tvoří 54,35 % hybridní modely a nenabízí žádný elektromobil) o +0,17 % a pátý Mercedes o +0,72 %, sledovaný Kiou na šestém místě a sedmým Peugeotem. Největšími skokany jsou letos Ssangyong s meziročním zlepšením o +164,74 %, Nissan +115,11 %, Seat + 82,01 %, Ford +61,43 % a Mazda + 49,21.

Překvapivě letos zatím ztrácí Tesla -48,48 %, Dacia – 31,94 % a Mitsubishi -27,61 %. U typů je zajímavý meziroční pokles o -24,93 % o dříve dlouhou dobu suverénně vedoucí Octavie, která tak musela přepustit první příčku „doprodejové“ Fabii. Ztrácejí také Hyundai i20 -36,26 %, či osobní Citroën Berlingo -21,74 %.

Zajímavý je také vývoj podílu soukromých a firemních zákazníků, který byl v červenci 26,79 : 73,21 % procentům, ale po sedmi měsících je už méně uspokojivých 22,8 : 77,2 %. To znamená, že český trh u mnoha značek prakticky stále táhnou firmy a v nemalé míře i státní instituce, zatímco soukromníci se dál opatrně drží pozadu.

Pokud jde o intenzivně prosazované elektromobily, představuje červencových 164 registrací meziročně +36,66 %, ale stále jen 0,89 % trhu. Stejně tak počet 1 426 od začátku roku znamená zlepšení jen o 3,78 % a nijak významných 1,08 % celkových registrací. Podstatně lépe se u nás daří plug-in hybridům, které zaznamenaly ve srovnání s minulým rokem nárůst o 123 % v červenci a o 184,96 % od začátku roku.

Nepříliš potěšující jsou letos rostoucí první registrace ojetých osobních vozů dovezených ze zahraničí. Počty 16 844 za červenec a 19 080 za červen jsou mimochodem největší za posledních 13 let. Historicky pátým nejvyšším výsledkem je letošních 100 388 registrací ojetin od začátku roku. To znamená, že z letos celkem nově registrovaných 231 598 osobních vozů, bylo jen 56,65 % nových a 43,35 % představují dovezené ojetiny.

Pokud bychom u nových osobních vozů odečetli některé „účelové registrace“, je víc než pravděpodobné, že by počty registrací nových osobních vozů a dovezených osobních ojetin mohly být takřka stejné. To je bohužel realita a vůbec ne dobrá zpráva, protože vozidlový park dál ještě víc stárne.

Trochu specifická bitva se odehrává v kategorii lehkých užitkových vozů, kde se v červenci mimořádně zadařilo Renaultu, který se dostal se značným náskokem před dosud vedoucího Fiata, což mu také dopomohlo k letošní druhé příčce po sedmi měsících, před Peugeotem.

Český automobilový trh se ubírá svou cestou, kterou jak je vidět jen sporadicky ovlivňují vize o jediné správné cestě k velmi drahým bezemisním zítřkům. Údaje o registracích, zejména pak ty o rostoucím přílivu ojetin, proto celkem jednoznačně vystavují automobilovému byznysu jasné vysvědčení a vypovídají, o co je u nás převažující zájem.

V dalších měsících můžeme spíš očekávat, reakce zákazníků na zdražování vozidel a u výrobců, jak se vypořádají s nedostatky některých důležitých dílů, jako např. čipů

05.08.2021Autodealers

Informace odjinud

Milion Čechů na antidepresivech. Kolik z nich sedá za volant?

Alkohol a nelegální látky má policie pevně v hledáčku. Existuje ale třetí, skrytější oblast, která se týká statisíců řidičů: léky na předpis. Antidepresiva, léky proti úzkosti, prášky na spaní nebo silná analgetika.
auto.cz

Rivian R2 bude průkopníkem autonomní jízdy v levných autech. Využije i umělou inteligenci

Dříve drahý lidar má být podle Rivianu dnes cenově na úrovni předního radaru. Právě to má umožnit, aby připravované R2 přineslo pokročilou autonomii do masovějšího segmentu, podpořené rychlým sběrem dat a rozvojem funkcí až k jízdě „z A do B“. Ve hře je také pokročilá umělá inteligence.
auto.cz

Po dálnici v Česku zase o kus dále! Do Vánoc se zprovozní pět nových úseků, z toho tři na D35

Dálniční síť v Česku bude s blížícími se Vánocemi opět o něco delší. Kde všude dojde k prodloužení dálnice a kolik nových kilometrů přibude?
auto.cz

Minimální ceny místo cel? Jednání o autech z Číny vstupují do nové fáze

Evropská unie a Čína znovu otevřely jednání o tom, zda by mohly nahradit vysoká dodatečná dovozní cla na čínské elektromobily systémem minimálních cen. Spor o to, co je spravedlivá konkurence, tak vstupuje do nové fáze.
auto.cz

Prezident fotografem: Snímky Petra Pavla z motorsportu jsou k mání v aukci

Prezident Petr Pavel vyměnil oblek za vestu a fotoaparát na řadě motoristických událostí, k nimž patřila i slavná dakarská rallye. Výsledky jeho práce jsou nyní na prodej v dobročinné aukci.
auto.cz

Martin Vaculík vyzkoušel nový elektrický Volkswagen ID. Polo. Bude to přelomový model?

Koncern VW rozšiřuje paletu elektromobilů směrem dolů. Ve španělské Pamploně už jedou ověřovací série nových modelů Cupra Raval a Volkswagen ID. Polo. Zúčastnil jsem se testování zamaskovaných prototypů nedaleko Barcelony.
auto.cz

Sériové hybridy také pro Evropu? Zvažuje je i Volkswagen

Ještě než auta kompletně přejdou na bateriové pohony, dočkáme se dlouhé hybridní éry. Její součástí budou i sériové hybridy, kterým dnes důvěřují hlavně čínské automobilky. Věnovat se jim ale začínají i západní značky - třeba Volkswagen.
auto.cz

Dongfeng se chlubí rekordní účinností spalovacího motoru. Nemá to ale jak dokázat

Zatímco západní značky se vývoje spalovacích motorů zbavují, čínské v něm nepolevují. Za poslední roky se k nám z Číny dostaly zkazky o úchvatných průlomech v dosažené termální účinnosti. Další taková přišla z Dongfengu, který už je na dohled 50 %.
auto.cz

Čtrnáct značek, jedna realita. Proč Stellantis v EU hledá nový řád

Řízení zásob, výkyvy poptávky a dočasné zásahy do výroby ukazují, jak křehká je evropská rovnice Stellantisu. Do toho vstupují emisní cíle a riziko miliardových nákladů, které mohou urychlit rozhodování o budoucnosti jednotlivých značek.
auto.cz

TEST Opel Astra ST Hybrid – Hezké svezení za málo benzinu

Dá se dnes ještě koupit dobrý kompaktní kombík evropské značky hluboko pod milion korun? Opel ukazuje, že ano, a že není nutné dělat ani příliš kompromisů. Astra možná není dokonalá, ale šetření výrobních nákladů nejde do extrému, svezení je to příjemné a spotřeba může být dost nízká.
auto.cz

Policejní akce Alkohol a drogy: Prosinec plný silničních kontrol

Od 15. do 21. prosince 2025 probíhá v Česku i napříč Evropou rozsáhlá policejní akce Alkohol a drogy. Jak akce probíhá, na co se policie zaměřuje a proč je předvánoční období z hlediska alkoholu za volantem nejrizikovější?
auto.cz

Bezpečí, nebo pohodlí? Souhlasíte s vypínatelnými asistenty?

Čínské SUV se dostalo do názorového střetu poté, co jeho výrobce umožnil řidičům trvale vypnout systém sledování pozornosti. Euro NCAP kvůli tomu autu snížilo bezpečnostní hodnocení a jeho pětihvězdičkový rating se ocitl v ohrožení. 
auto.cz

Registrace elektromobilů v Česku v listopadu 2025: Za Českem zeje obrovská díra

Měsíční registrace elektrických aut na českém trhu přesáhly 1100 kusů, přesto tahle třída tvoří pouze malou část trhu. Nepřekvapí, že dominantním hráčem je domácí automobilka se silnou dvojicí modelů.
auto.cz

Mitsubishi L200 se vrací do Evropy. Nechá si dieselový motor i schopnou čtyřkolku

Evropa není zrovna zaslíbená pick-upům, jejich nabídka proto v posledních letech řídne. Trh opustily japonské stálice Nissan Navara a Mitsubishi L200, druhé jmenované se ale už příští rok vrátí. Jen není jisté, jestli i k nám.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.