Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Červenec bez překvapení, trh aut si jde svou cestou

Červencové registrace 18 405 nových osobních vozů v ČR jsou o 6,9 % nižší než loni a o 15,6 % nižší než předloni, ale o 14,3 % lepší než za sedm loňských měsíců. Žádný, některými ekonomy dříve ohlašovaný prodejní boom, ale ani pesimistický pokles prodejů se nekoná.

Jak ukazují červencové registrace vozidel, český automobilový trh evidentně reaguje především na aktuální možnosti zákazníků, jejich potřeby a do určité míry také na ceny.

Skokani měsíce: SSangyong, Nissan, SEAT, Ford a Mazda

Letošní prodejní výsledky také potvrzují pokračující trend přeskupování značek na domácího automobilového trhu. V osobních vozech se např. dost mění tržní podíly. Vedoucí Škoda přes zvýšení celkového počtu registrací meziročně ztrácí na tržním podílu -3,22 %, naopak letos druhý Hyundai se meziročně zlepšil o + 0,98 %, třetí VW je oproti loňsku lepší dokonce o +1,28 %, čtvrtá Toyota (u které tvoří 54,35 % hybridní modely a nenabízí žádný elektromobil) o +0,17 % a pátý Mercedes o +0,72 %, sledovaný Kiou na šestém místě a sedmým Peugeotem. Největšími skokany jsou letos Ssangyong s meziročním zlepšením o +164,74 %, Nissan +115,11 %, Seat + 82,01 %, Ford +61,43 % a Mazda + 49,21.

Překvapivě letos zatím ztrácí Tesla -48,48 %, Dacia – 31,94 % a Mitsubishi -27,61 %. U typů je zajímavý meziroční pokles o -24,93 % o dříve dlouhou dobu suverénně vedoucí Octavie, která tak musela přepustit první příčku „doprodejové“ Fabii. Ztrácejí také Hyundai i20 -36,26 %, či osobní Citroën Berlingo -21,74 %.

Zajímavý je také vývoj podílu soukromých a firemních zákazníků, který byl v červenci 26,79 : 73,21 % procentům, ale po sedmi měsících je už méně uspokojivých 22,8 : 77,2 %. To znamená, že český trh u mnoha značek prakticky stále táhnou firmy a v nemalé míře i státní instituce, zatímco soukromníci se dál opatrně drží pozadu.

Pokud jde o intenzivně prosazované elektromobily, představuje červencových 164 registrací meziročně +36,66 %, ale stále jen 0,89 % trhu. Stejně tak počet 1 426 od začátku roku znamená zlepšení jen o 3,78 % a nijak významných 1,08 % celkových registrací. Podstatně lépe se u nás daří plug-in hybridům, které zaznamenaly ve srovnání s minulým rokem nárůst o 123 % v červenci a o 184,96 % od začátku roku.

Nepříliš potěšující jsou letos rostoucí první registrace ojetých osobních vozů dovezených ze zahraničí. Počty 16 844 za červenec a 19 080 za červen jsou mimochodem největší za posledních 13 let. Historicky pátým nejvyšším výsledkem je letošních 100 388 registrací ojetin od začátku roku. To znamená, že z letos celkem nově registrovaných 231 598 osobních vozů, bylo jen 56,65 % nových a 43,35 % představují dovezené ojetiny.

Pokud bychom u nových osobních vozů odečetli některé „účelové registrace“, je víc než pravděpodobné, že by počty registrací nových osobních vozů a dovezených osobních ojetin mohly být takřka stejné. To je bohužel realita a vůbec ne dobrá zpráva, protože vozidlový park dál ještě víc stárne.

Trochu specifická bitva se odehrává v kategorii lehkých užitkových vozů, kde se v červenci mimořádně zadařilo Renaultu, který se dostal se značným náskokem před dosud vedoucího Fiata, což mu také dopomohlo k letošní druhé příčce po sedmi měsících, před Peugeotem.

Český automobilový trh se ubírá svou cestou, kterou jak je vidět jen sporadicky ovlivňují vize o jediné správné cestě k velmi drahým bezemisním zítřkům. Údaje o registracích, zejména pak ty o rostoucím přílivu ojetin, proto celkem jednoznačně vystavují automobilovému byznysu jasné vysvědčení a vypovídají, o co je u nás převažující zájem.

V dalších měsících můžeme spíš očekávat, reakce zákazníků na zdražování vozidel a u výrobců, jak se vypořádají s nedostatky některých důležitých dílů, jako např. čipů

05.08.2021Autodealers

Informace odjinud

Stellantis proti zákazu spalováků v Evropě. Argumentuje prodejem elektromobilů

Začátkem roku Evropská unie znovu potvrdila svůj plán na postupné ukončení prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Ani tentokrát ale nejde o definitivní rozhodnutí.
auto.cz

Jeep promluvil o příštím renegadu. Dostane novou platformu a různé pohony

Avenger převzal roli základního modelu a compass už míří výše. Připravovanýá druhá generace modelu Renegade na platformě STLA Small má zaplnit vzniklou mezeru, cílit na evropské zákazníky a nabídnout širokou paletu elektrifikovaných verzí.
auto.cz

MG má nové velké SUV. Uvnitř nadchne digitalizací i konzervativním přístupem k ovládání

MG rozšiřuje evropskou modelovou nabídku o nový rodinný elektromobil MGS6 EV. Prostorné SUV s baterií o kapacitě 77 kWh nabídne dojezd až 533 kilometrů, tři výbavové linie a pětihvězdičkové hodnocení v testech Euro NCAP. 
auto.cz

Budoucnost wrangleru je tu. Jeep představil elektrický offroad Recon

První skutečně terénní jeep bez spalovacího motoru je stavěný jako elektromobil, ne jako offroad. Přesto slibuje slušné terénní schopnosti včetně zadní uzávěrky či režimů pro pomalou jízdu těžkým terénem.
auto.cz

TEST BMW M4 CS – Čtyři miliony nestačí. Tohle je na zbrojní průkaz!

V záplavě moderních aut, která obskakují řidiče, jako by nebyl správný, mám tu čest s něčím výjimečným. Přivítejte BMW se základní cenou přes 4 miliony korun, které ale nemá ani adaptivní tempomat nebo loketku.
auto.cz

Toyota chce změnit životní cyklus aut. Jenže opačně než ostatní

Automobilky se snaží zkrátit životní cykly svých aut, Toyota však chce jít opačným směrem. Cílem je mít víc času na softwarové aktualizace.
auto.cz

Minimum výbavy, maximum zážitků. Countryman zavezl posádku z Mnichova až na jih Islandu

Z kancelářského parkoviště rovnou na konec světa. Mini Countryman SE ALL4 během jediné cesty zvládl evropské dálnice, trajekt přes rozbouřené Severní moře i nechvalně známou islandskou silnici 622.
auto.cz

Srážek se zvěří přibylo. Kde je riziko nejvyšší?

Počet srážek se zvěří se za půl roku dostal poprvé nad 15 tisíc, uvádí Srna Index, a to v něm nejsou zahrnuty nejrizikovější měsíce, v nichž se nacházíme právě teď. Zčásti za tím však stojí změna metodiky.
auto.cz

Nový elektrický Renault Trafic přiváží revoluci. Má 800 voltů, ale co ten prostor?

Renault odhalil nový Trafic E-tech na vlastní elektrické platformě s 800 volty a slušným dojezdem, ale s citelně menším nákladovým prostorem. Ve výrobě bude však až za rok.
auto.cz

Jak závodí autonomní formule? Člověka překonaly v tréninku a předvedly souboj kolo na kolo

Autonomní monoposty série A2RL už nejezdí jen jako technologická kuriozita, ale jako seriózní závodní náčiní. Druhá sezóna v Abú Dhabí přinesla napínavý duel týmů TUM a Unimore, kolizi s pomalejším vozem i exhibici šampiona proti bývalému pilotovi F1. 
auto.cz

Martin Vaculík porovnal benzinové a elektrické Audi A6. Teď už si je nespletete!

Podobné, a přesto úplně jiné - nějak tak by šla ve zkratce popsat situace v nabídce současné generace Audi A6. Tak si v tom pojďme udělat jasno.
auto.cz

Škodovky už koupíte i v Saúdské Arábii. A rovnou ty nejoblíbenější

Škoda Auto oficiálně vstoupila na saúdskoarabský trh. Ve spolupráci s místní firmou Samaco Motors do konce roku otevře showroomy o rozloze přes 1200 metrů čtverečních v Džiddě a Al-Chubaru, v roce 2026 bude následovat prodejní místo v hlavním městě Rijádu. Nabídka zahrnuje model Octavia a SUV Kushaq, Karoq a Kodiaq. Následovat budou modely Superb a Superb Combi. V roce 2026 rozšíří portfolio kompaktní sedan Slavia. Firma o tom dnes informovala ČTK.
auto.cz

Volkswagen Amarok se mění v pána temnoty. Využívá jen silné motory a tmavé barvy

Edice Dark Label dává Volkswagenu Amarok úplně jinou tvář. Matná černá kola, zatmavená skla, detaily v tmavých odstínech a silné TDI nebo TSI motory z něj dělají pickup, který zvládne práci, ale neztratí se ani před sportovním centrem či na horách.
auto.cz

Honba za papírovým dojezdem se mění v slepou uličku. Skoro nikdo nemá o velké baterie zájem

Tisíc kilometrů na jedno nabití zní jako sen, v praxi je to ale spíš drahý přepych. Data společnosti Nio ukazují, že drtivá většina uživatelů dává přednost menším a levnějším bateriím, zatímco 150kWh pack skončil po pár stovkách kusů. Výrobce proto mění strategii a soustředí se na infrastrukturu.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.