Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Suzuki Vision Gran Turismo je sporťák s motorem z Hayabusy, 3 elektromotory a pohonem všech kol

Suzuki představilo koncept pro závodní hru GranTurismo. Chlubí se pohonem všech kol, motorem z motorky Hayabusa a třemi elektromotory. V přípravě je okruhová verze.
auto.cz

Fotogalerie: GP Monaka od 50. let po dnešek

Podívejte se na fotografický průřez historií Velké ceny Monaka formule 1.
auto.cz

Jaromír Jágr se přesvědčil, že je Kia EV6 bezpečné auto. A řekl, jak to celé bylo

Elektromobil, ve kterém boural slavný kladenský hokejista, si z Euro NCAP odvezl plný počet hvězd.
auto.cz

První setkání s BMW i7: Interiér je luxusní, ale co kontroverzní exteriér?

České zastoupení automobilky BMW dnes kousek za Prahou poprvé prezentovalo novou elektrickou limuzínu i7, kterou si s konkurencí rozhodně nespletete.
auto.cz

WRC Generations: Nová hra s licencí WRC vyjde na podzim. Má být nejlepší!

Studio Kylotonn se alespoň dle svých slov loučí se závodní sérií WRC ve velkém. Zda půjde opravdu o nejlepší rallye hru za poslední roky, se dozvíme 13. října 2022, kdy bude zahájen prodej WRC Generations.
auto.cz

BMW se zviklat konkurencí nenechá. Návrat do F1 není v plánu

Je to již 13 let od doby, kdy bavorská automobilka naposledy aktivně vystupovala ve formuli 1. Roky budou dále přibývat, BMW se totiž na návrat nechystá. 
auto.cz

Nový Singer 911 Big Sur je další nádherný restomod z Kalifornie

Věhlasný úpravce tradičních vozů Porsche se pochlubil novým kouskem, který opět vypadá naprosto fantasticky.
auto.cz

Maserati MC20 přijíždí oficiálně v otevřené verzi Cielo

Téměř dva roky po představení kupé přijíždí model MC20 také v otevřené verzi Cielo.
auto.cz

Sunbeam Tiger (1964–1967): Evropský roadster s motorem Ford V8

Roadster Sunbeam Tiger měl karoserii a podvozek modelu Alpine, do kterého byl namontován americký motor Ford V8. V první sérii Mark I měl objem 4,26 litru a výkon 166 koní. Mark II s objemem 4,74 litru dosahoval rychlost až 200 km/h.
auto.cz

Plastové pružiny slibují nižší váhu a větší odolnost, zkoušky vychází skvěle

Německý dodavatel dílů vyvinul plastové pružiny. Na jejich vývoji spolupracuje s několika výrobci a výsledky testů jsou slibné. Dokonce už má na nový typ pružin první objednávku.
auto.cz

Ford testuje systém automatického zpomalení aut ve vymezených zónách

Automobilka Ford testuje systém virtuálních zón s nastaveným rychlostním limitem, které by mohlo auto rozpoznat a samo při vjezdu do nich odpovídajícím způsobem upravit svoji rychlost.
auto.cz

Nepřehlédnutelný Hyundai Staria je v Česku! První svezení ukazuje, že Multivan má problém

Futuristické MPV Hyundai Staria po měsících čekání dorazilo na český trh. V rámci prezentace jsme jej důkladně prolezli a absolvovali první svezení.
auto.cz

SCG 008 je terénní závoďák za 2,3 milionu, který si musíte postavit sami

Společnost Scuderia Cameron Glickenhaus představila finální podobu terénního závoďáku, který původně vznikl jako aprílový žert. Stojí 2,3 milionu a postavit si ho musíte sami.
auto.cz

VW Touareg slaví 20 let na trhu, zákazníkům nabídne speciální edici

Vlajkové SUV automobilky Volkswagen by se mělo již v polovině příštího měsíce objevit ve speciální výbavě Edition 20, oslavující 20 let na trhu.
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.