Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Německý FlexCamp má být celoroční karavan pro offroady s působivými vlastnostmi

S rostoucí popularitou cestování po vlastní ose přicházejí i stále zajímavěji řešené obytné vozy a karavany, včetně těch terénních.
auto.cz

Mercedes Vision EQXX: Studie nezvykle aerodynamického elektromobilu láká na dojezd přes 1000 km

Mercedes-Benz představuje koncept elektromobilu budoucnosti. Zajímavý je především způsobem, jakým přistupuje k dojezdu.
auto.cz

Podívejte se, jak startují Tatry 138 a 148 po dlouhých letech stání

Dlouhé stání žádnému motorovému vozidlu nesvědčí, různé automobily se s ním však vyrovnávají rozdílně. A některé svou houževnatostí vyloženě překvapí.
auto.cz

10 nejočekávanějších novinek roku 2022. Na jaká chystaná auta se těšit?

Ostré kombi od BMW M, první SUV Ferrari, Mazda s dnes netradičním pohonem nebo pick-up od Tesly, i to jsou nová auta, na která se v roce 2022 těšit.
auto.cz

Rallye Dakar: Loprais stále pátý, Michek si polepšil

Nejlepší český výsledek na 44. ročníku Rallye Dakar zatím patří Aleši Lopraisovi, který je s kamionem Praga na pátém místě průběžného pořadí. Ve druhé etapě se dařilo také motocyklistovi Martinu Michkovi, který si polepšil o dvacet příček na 23. pozici.  
auto.cz

Martin Vaculík na téma zimní nafty: Od kdy ji tankujeme? A jak funguje po smíchání s tou letní?

Technický expert Světa motorů se po roce opět vrací k tématu zimní nafty. Co byste o ní měli na začátku sezony vědět?
auto.cz

Nošovická automobilka Hyundai vyrobila loni 275.000 automobilů, víc než předloni

Nošovická automobilka Hyundai vyrobila loni 275.000 automobilů. Bylo to o 36.250 vozů, tedy o 15 procent, více než předloni. Letos očekává další růst výroby. Sdělil to dnes mluvčí závodu Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Petr Michník.
auto.cz

Nová Kia Sportage odhaluje české ceny. Dáte za ni 600.000 tisíc, i přes 1,2 milionu Kč

Sportage v nové generaci vsadila na různorodou paletu motorů. Díky tomu za ni můžete dát 600.000 korun, nebo klidně i dvojnásobek.
auto.cz

Fiat Multipla se prodával také jako elektromobil, ale nikoliv v Evropě

Fiat Multipla je mnohými považován za jedno z nejošklivějších aut na světě, přesto nabízel několik zajímavostí, kvůli kterým ho mnozí dokázali vzít na milost.
auto.cz

Smart Forfour končí. Avizuje to příchod nové éry

Sourozenec Renaultu Twingo naposledy nabízený výhradně jako elektromobil končí. Místo něj dorazí zcela jiné auto jiné koncepce i designu.
auto.cz

Mercedes-Benz Citan Van 112 CDI Pro – Lepší, ale…

Kooperace značek Mercedes a Renault na malé dodávce oslaví letos desetileté výročí. Trojcípá hvězda si k jubileu nadělila její druhou generaci.
auto.cz

Rallye Dakar 2022: Průběžné výsledky

V sobotu 3. ledna odstartoval již 44. ročník Rallye Dakar, která se již potřetí odehraje na území Saudské Arábie. Pojďme se společně podívat na výsledky českých posádek v jednotlivých etapách i celkové pořadí.
auto.cz

Formule E možná vymění baterky za vodík, ve hře je i jeho spalování

Přechod na vodík by mohl přijít s přechodem na předpisy Gen4, je to však otázka zhruba pěti let.
auto.cz

BMW M opět poodhaluje M3 Touring, představí ho již letos

Divize BMW M využila maskovaný ostrý kombík ke stylovému přivítání nového roku
auto.cz

Aktuality členů

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.