Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Jaguar Land Rover zruší stovky manažerských míst. Prý je to úplně běžné rozhodnutí

Britský výrobce luxusních automobilů Jaguar Land Rover zruší v Británii až 500 manažerských pracovních míst. To odpovídá zhruba 1,5 procenta jeho celkové pracovní síly ve Spojeném království. Firma podle serveru BBC uvedla, že hodlá počet zaměstnanců snížit prostřednictvím programu pro dobrovolné odchody z podniku.
auto.cz

160.000 km a baterie téměř jako nová. Volkswagen ID.3 boří jeden z mýtů elektromobility

Německý autoklub ADAC potvrdil, že ztráta kapacity akumulátoru je v reálném životě mnohem pomalejší, než se dříve předpokládalo.
auto.cz

TEST BMW M5 – Řidičák nikdy nebyl zelenější strachy

Novému BMW M5 můžete vytýkat vysokou hmotnost i vulgární design, ale to nic nemění na jeho špičkových jízdních schopnostech a hlavně až absurdní rychlosti, kterou se umí pohybovat po téměř jakékoliv silnici.
auto.cz

Subaru má nový základní crossover. Jeho výkony jsou o level výš, než byste čekali!

Designově zdrženlivější, ale technicky ambiciózní. Nové Subaru Uncharted nabídne tři výbavové linie, pohon všech kol a až 480 km dojezdu.
auto.cz

Porsche vyrobilo miliontý vůz jedné řady. Teprve potřetí v historii!

Německý producent sportovních aut se pochlubil další historickou metou. Jeho SUV Macan totiž zaznamenalo milion vyrobených exemplářů.
auto.cz

Vyplatí se ještě plynový pohon? Ojetin na CNG jsou v nabídce stovky

Auta na plynový pohon ještě nedávno nabízela řada značek, dnes už koupíte nové jen dacie na LPG. Mladých ojetin s pohonem na CNG, který znamená i levnější dálniční známku, je však v nabídce stále hodně.
auto.cz

Řidič přiznal vinu na nehodě. Pozůstalí i tak ženou k soudu Teslu

Soud má rozhodnout, zda za smrtelnou nehodu z dubna 2019 nemůže i tak trochu Tesla jako automobilka, přestože řidič uznal svou vinu a odškodnil pozůstalé.
auto.cz

10 aut s největším propadem registrací v Česku: První místo určitě neuhádnete

Ačkoliv český trh za prvních šest letošních měsíců o několik tisíc registrací vzrostl, najdou se modely, které zažily pád. Nechybějí mezi nimi ani dvě škodovky.
auto.cz

Před startem Estonské rallye: Bude Tänak doma králem?

Britský jezdec Elfyn Evans bude v nadcházející Estonské rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství světa v automobilových soutěžích. Při vstupu do druhé poloviny sezony má náskok devíti bodů na Sébastiena Ogiera z Francie, který bude na startu chybět. Třetí je o další tři body zpět Estonec Ott Tänak, jenž chce v domácím prostředí výrazně zvýšit šance na zisk titulu.
auto.cz

Fotbalový světoběžník Tomáš Vaclík: Rukavice jen v brance, v autě nikdy!

Brankář Tomáš Vaclík patří mezi největší tuzemské fotbalové legendy. Vždyť za národní tým odchytal v historii více minut v tomto století pouze Petr Čech a před tím už jen ve dvacátých a třicátých letech minulého století František Plánička a v šedesátkách a sedmdesátkách Ivo Viktor. Jaký je Tomáš za volantem?
auto.cz

Zapomenutý Renault Racoon byl vlastně crossover naruby. Dostal dnes nemyslitelné a uměl plavat

Obojživelné schopnosti, třílitrový motor a futuristický interiér. Racoon nebyl konceptem pro výrobu, ale technologickou vizí, která předběhla dobu.
auto.cz

Ford otáčí. Do Evropy snad vrátí i normální osobní auta

Zprávu o tom, že Ford by měl pro evropský trh vyvinout nějaké normální auto, popsal jeden z prodejců značky jako „velkou úlevu“ s tím, že automobilka potřebuje nové modely i kromě elektrických.
auto.cz

Renault má nového ředitele. Šéfem bude ovšem pouze dočasně

Po náhlém odchodu Lucy de Mea do světa luxusní módy má skupina Renault nového ředitele. Ten pochází z vlastních zdrojů, v čele ovšem bude pouze dočasně.
auto.cz

S vodíkem končí další evropské automobilky. Několik modelů už přitom prodávaly

Palivové články na vodík se zatím v osobních autech příliš neuchytily, větší budoucnost je jim souzena v modelech užitkových. Jenže i tyto plány dostaly zásadní ránu: vývoj totiž po Renaultu ukončuje také koncern Stellantis.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.