Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Nabídka ojetých vozidel je nejnižší za 5 let

Zájemci o koupi auta z druhé ruky nyní v kamenných prodejnách vybírají z nejomezenější a taky nejdražší nabídky za poslední roky. Počet dostupných ojetých aut v Evropě je nejnižší za uplynulých pět let a jejich ceny navíc tlačí nahoru poptávka, která stále silněji převyšuje nabídku.

Cena prodaného ojetého vozu stoupla v průměru o 5-6 procent, u nejpoptávanějších modelů dokonce o 13 procent. Nic přitom nenasvědčuje tomu, že by se situace měla v dohledné době změnit. Zároveň ovšem současný stav přináší příležitost všem, kteří se správně zorientují.

Faktorů, které celý trh dovedly až do současné situace, je několik. Evropský trh trpí dlouhodobým zpožděním dodávek nově vyrobených aut zákazníkům. Automobilky se spoléhají na propracovaný subdodavatelský řetězec, který se ale v důsledku pandemie zadrhnul. Z důvodu výpadku produkce především čipů, ale i dalších nezbytně potřebných komponentů, dodávají nyní automobilky nová auta zákazníkům i s ročním zpožděním a někteří prodejci už přestali dávat na nové vozy slevy.

Bez čipů se moderní auto ani nerozjede. Řídicí jednotky motoru, airbagů, automatické převodovky, přístrojové desky, ovládací moduly či různé kontrolní jednotky, to vše jsou systémy řízené vlastními procesory. Dávno neplatí rčení, že auta jsou pouhé “kusy železa a plastu”. Funkčnost každého vozu dnes mimo jiné závisí na zhruba 1500 vodičích, a nejvyspělejší auta jich mají i 3 tisíce. To jsou právě ty součástky, o nichž dnes hovoří celý sektor automotive, který předpokládá, že nedostatek čipů na trhu se podaří dorovnat až na přelomu let 2022 a 2023. Někteří výrobci proto dokonce ruší objednané vozy a navrhuji zákazníkům vybrat si jiné motorizace nebo vozy ze starších modelových řad, pro jejichž výrobu stále mají díly. Automobilky se navíc potýkají i s absencí zaměstnanců na pracovních linkách. Oba epifenomény, tedy nedostatek v subdodávkách a ve vlastní výrobě, přitom kopírují vývoj pandemické křivky a produkci nových aut na čas v podstatě zcela zastavily.

Tyto důsledky kovidové krize přitom dopadají na sektor v momentě sílícího tlaku na omezení spalovacích motorů a protežování elektromobility, která je na startu výrobního boomu. Automobilky, které se pustily do produkce elektromobilů, musí být schopny jejich nákladnou výrobu zaplatit, a to vedlo k prudkému nárůstu ceny nových vozů se spalovacími motory. Kromě toho, že je jich na trhu nedostatek, tak navíc zdražily až o dvacet procent, protože se na ně až na výjimky neuplatňuje žádná sleva. Všechny tyto vlivy přivádí stále víc zákazníků na trh s ojetými vozy, na který ale zároveň míří stále méně aut.

Zákazníci čekající na nové auto odkládají prodej toho starého do doby, než budou mít nový vůz k dispozici, anebo stará auta neprodávají vůbec. Výsledkem je, že do výkupu prodejců míří mnohem menší množství vozů, než je běžné. Zároveň je na trhu stále přítomná početná skupina zákazníků, která svou spotřebu (nákup auta) odložit nechce, a nakupuje. Skladová auta tak mizí maximálně do druhého dne a na jedno nově naskladněné vozidlo mnohdy čeká i deset zájemců. Řada zákazníků se tak vrací z kamenných prodejen s nepořízenou – anebo s autem, které vlastně vůbec koupit nechtěli a zaplatili za něj víc, než měli. Například: Vůz který byl v nabídce bazaru začátkem roku s cenovkou 250 tisíc korun, se nyní tamtéž prodává za víc než 282 tisíc.

Řešením nedostatečné nabídky ojetých vozů může být propojení prodejců napříč celou Evropou a zásadní rozšíření nabídky. Evropské online tržiště Carvago nyní nabízí zákazníkům výběr ze 750 tisíc aut. Celý prodej, od výběru až po přistavení vozu “před dveře”, vyřizuje zákazník online. Carvago garantuje čtrnáctidenní lhůtu pro vrácení peněz bez udání důvodu a auta podrobuje komplexní certifikované technické inspekci CarAudit, která v průběhu 270 kroků kontroly reflektuje kompletní technický stav vozu. Na důkladném prověření úplné historie vozu spolupracuje i společnost Cebia, která patří ke světové špičce.

Vzhledem k tomu, že trh se bude s nedostatkem aut potýkat i nadále a že primární hybné změny v produkci automotive dopadají na koncové zákazníky se značným zpožděním, nebude situace na lokálním trhu s ojetými auty lepší ani v následujícím roce. Vydělat na ní však mohou zákazníci, kteří nakupují online. A těch rychle přibývá, což dokládá dlouhodobý dvojciferný růst prodejů na platformě Carvago.

24.09.2021Autodealers

Informace odjinud

Nový Opel Grandland je konečně grand. Na elektřinu zvládne až 700 km

Německá automobilka představila druhou generaci svého kompaktního SUV. Po vzoru francouzských bratranců nejen na elektřinu. V plánu je spalovací motor i nový plug-in hybrid.
auto.cz

Jozef Kabaň bude zase navrhovat lidová auta. Ovšem v čínském SAIC Motor

Známý slovenský designér po nezdařilém návratu do Volkswagenu přestupuje k čínskému gigantovi.
auto.cz

Český tuning se nebál ničeho aneb Tohle bylo dřív normální. Vzpomeňte s námi na křídla a mračítka

Když máte v autě třeba 60 koní, určitě chcete, aby o tom každý věděl a aby si vás každý všiml. Tedy dnes asi ne, ale jestli je vám teď lehce přes čtyřicet, tak takhle mohlo vypadat i vaše první auto.
auto.cz

Nová Škoda Kodiaq 1.5 TSI stojí pod milion. A kolik dáte za plug-in hybrid?

Škoda rozšiřuje nabídku pohonů pro druhou generaci SUV Kodiaq. K dieselu 2.0 TDI se přidává základní zážehová patnáctistovka a plug-in hybrid s rychlým dobíjením a velmi slušným elektrickým dojezdem.
auto.cz

Vzácné SUV Monteverdi Sahara je na prodej. Předběhlo dobu a dnes stojí pakatel

Ve Itálii se aktuálně prodává jedno z nejvzácnějších historických luxusních SUV. Monteverdi Sahara z konce sedmdesátých let bylo levnějším sourozencem modelu Safari, konkurenta úspěšnějšího Range Roveru.
auto.cz

Takřka dvojnásobný dojezd. Skotská firma uvádí powerbanky pro elektrické dodávky

Modulární powerbanka nezabere v nákladovém prostoru dodávky mnoho místa, nabíjet přitom může i další vozidla.
auto.cz

Tesla v Česku zlevnila Model 3 Highland. Stojí jen lehce přes milion

Americká automobilka snížila ceny svého druhého nejprodávanějšího modelu. Ten v Česku v základní verzi startuje už na milionu korun, čímž se stal nejlevnějších vozem v nabídce Tesly.
auto.cz

Co dělají blázni v pondělí večer? Sledují, jak se točí kardan

Značka Audi má pod obchodním názvem Quattro hned několik různých systémů pohonu všech kol.
auto.cz

Novou Dacii Duster čekají první jízdy. Zeptejte se, co vás zajímá

Už zítra se poprvé svezeme Dacií Duster třetí generace. Zeptejte se v komentářích co vás zajímá, abychom mohli zjistit odpovědi.
auto.cz

Nové Porsche Cayenne GTS oficiálně: 500 koní a podvozek s technikou Turbo GT

Také GTS obdrželo nejnovější techniku z arzenálu Porsche, a to včetně podstatného vyladění známého osmiválce.
auto.cz

Evropské registrace v březnu: Elektromobily klesly více než celý trh

V třetím letošním měsíci registrace nových aut v meziročním porovnání mírně klesly. Elektromobilů se prodalo výrazně méně, přesto si drží více než 14procentní podíl.
auto.cz

Hybridní Mercedes-AMG GT 63 S má přes 800 koní! Na elektřinu ujede 13 km

Nový Mercedes-AMG GT 63 S E Performance se oficiálně představuje. Plug-in hybridní kupé má přes 800 koní i možnost ovládání jedním pedálem.
auto.cz

TEST Škoda Enyaq RS – Málo viditelné, o to však větší změny

Jediný elektromobil v nabídce Škodovky prošel vítaným osvěžením, které přineslo například výkonnější zadní elektromotor, lepší multimédia a funkci předehřevu trakčního akumulátoru.
auto.cz

Jak spolehlivě poznat zaplavené auto? Podvodníci se snaží, ale odhalíte je

Děje se to a dít se to bude. Nedá se nic dělat. Vlastně dá, takové auto si prostě nekupte. Alespoň vás navedeme, na co si dát pozor.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Scania najala novou PR agenturu

Agentura Better měla pro Scanii původně dělat správu výkonnostních kampaní, ale nakonec si obě strany dohodly větší byznys. Firma nakonec bude mít v České republice, na Slovensku a v Maďarsku na starosti celou komunikaci značky Scania.

Celý článek

Toyota Kolín plánuje nulové emise při výrobě aut

Výrobní závod Toyota Motor Manufacturing Czech Republic v Kolíně chce do roku 2030 dosáhnout uhlíkové neutrality a již o deset let později by měl vytvářet nulové emise CO2. Hlavní oblastí, na kterou se zaměří, je redukce spotřeby energií, přechod na bezemisní zdroje a zlepšení technologií.

Celý článek

Ministři testují vodíkovou Toyotu Mirai

Šéf Toyoty ČR Martin Peleška předal ve středu 14. června dva vozy Mirai ministrům práce a sociálních věcí a životního prostředí. Členové vlády mají rok na to, aby otestovali jejich vodíkový pohon.

Ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka /KDU-ČSL/ a ministr životního prostředí Petr Hladík /KDU-ČSL/ už v minulosti nakupovali pro své resorty hybridy a elektromobily, teď se rozhodli rozšířit flotilu bezemisních vozů o vodíkový pohon. Od Toyoty si na rok pronajali za 20 000 korun měsíčně po jednom kusu Miraie.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.