Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

CarVertical: válka narušila trhy s ojetinami

Trhy s ojetými automobily se v posledních letech potýkaly s problémy, neboť výpadky dodávek polovodičů ohrožovaly nákupní řetězec automobilek. Mnoho automobilek loni věřilo, že krize již dosáhla svého vrcholu. Zdálo se, že úroveň dodávek automobilů se v roce 2022 vrátí na předchozí hodnoty. Hru ale změnila válka.

Plány zmařila ruská invaze na sousední Ukrajinu, kvůli níž automobilový průmysl čelí ještě větší krizi, jejíž řešení si vyžádá mnohem větší úsilí. Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí oddělení komunikace s veřejností společnosti carVertical, se s námi podělil o svůj názor na celou situaci.

Výpadky dodavatelských řetězců

Buzelis, jakožto odborník na automobilový průmysl, poukazuje na to, že ačkoliv ruský trh s novými automobily není největší na světě, hraje významnou roli v automobilovém dodavatelském řetězci.

Rusko vyváží cenné komponenty pro automobilový průmysl. Například Německo spoléhá na ruský titan, železo a palladium. Rusko, které v roce 2021 vyrobilo 108 milionů tun železné rudy, je pátým největším světovým výrobcem železné rudy a zásobuje evropské výrobce oceli, kteří nyní čelí vyšším cenám a možným obtížím při získávání kovu z jiných zdrojů.

Ruská invaze měla také dopad na automobilový průmysl na Ukrajině. Například němečtí výrobci automobilů, jako jsou BMW a Volkswagen, získávají kabelové svazky od ukrajinských dodavatelů. Ukrajina je navíc třetím největším světovým výrobcem niklu a hliníku, což jsou dva velmi cenné zdroje pro baterie a komponenty pro elektromobily.

A v neposlední řadě Ukrajina produkuje téměř 70 % celosvětové spotřeby neonu, který se používá při výrobě komponent, jako jsou mikročipy, což je další z nedostatkového zboží.

Sehnat dobrý ojetý automobil je těžší

Koupě ojetého vozidla byla obtížná a nákladná už v roce 2021 a jak se zdá, v roce 2022 bude ještě hůře. Zatímco trh s ojetými automobily stále roste, prodejci ojetých automobilů čelí nedostatku vozidel.

Jedním z hlavních důvodů současné situace je krize na trhu s novými automobily. Výrobci začínají omezovat výrobu vozidel pro zajištění stabilnější, ale nižší produkce. Tato změna ve výrobě nových vozidel zpomaluje dodávku vozidel na trh s ojetými automobily. Majitelé automobilů proto prodej svých vozidel oddalují nebo se jich vůbec nezbavují.

„Zájemci o koupi ojetého automobilu mají v současné době na výběr z nejomezenějších a zároveň nejdražších nabídek na trhu s ojetými automobily. Omezená nabídka ojetých automobilů však neznamená, že by se kupující měli vzdát postupů, které je chrání před podvody. Právě naopak – protože si musí vybírat z omezenější nabídky, měli by si zkontrolovat historii každého ojetého vozidla,“ říká Buzelis.

Jak vysvětluje šéf komunikace s veřejností společnosti carVertical, prodejci ojetých automobilů možná budou muset kupovat jakákoliv vozidla bez ohledu na jejich stav. Riziko nákupu ojetého automobilu ve špatném stavu může být mnohem vyšší, než tomu bylo, řekněme, před jedním či dvěma lety.

Nepředvídatelné ceny ojetých automobilů

V roce 2021 již ceny ojetých vozů dosáhly historického maxima. I když se ke konci roku stabilizovaly a dokonce začaly padat, ruská invaze na Ukrajinu vytvořila na východoevropském trhu ojetých vozidel bezprecedentní situaci.

Roky se kupci ojetých automobilů z Ukrajiny hrnuli do Polska, Litvy, na Slovensko a do Maďarska. Zatímco po novějších automobilech byla na místních trzích v uvedených zemích vyšší poptávka, Ukrajinci skupovali mnoho automobilů starších deset a více let, zejména těch s úspornými, ale „špinavými“ naftovými motory.

Na druhé straně, omezení toku zákazníků změní trh s ojetými vozidly v sousedních zemích Ukrajiny. Ceny starších automobilů pravděpodobně klesnou, neboť prodejci se snaží zmírnit své ztráty, aby se přizpůsobili současné situaci.

Vliv cen pohonných hmot

Ceny pohonných hmot v mnoha evropských zemích překonaly kritickou hranici 2 EUR za litr, což vyvolalo zájem o změnu každodenních návyků.

„Rostoucí ceny pohonných hmot způsobí, že někteří řidiči budou méně dojíždět. Lidé každoročně najedou méně kilometrů, protože zvolí veřejnou dopravu nebo jiné alternativní dopravní prostředky. Méně kilometrů by znamenalo méně nehod, což by vedlo k úspoře provozních nákladů,“ říká odborník z CarVertical.

Tím by se snížil počet vozidel na silnicích, ale vyšší ceny pohonných hmot by rovněž zvýšily zájem o vozidla s nízkou spotřebou paliva.

To znamená, že vozidla se vznětovými motory mohou vyvolat zájem díky bezkonkurenční spotřebě paliva. Tento trend se však omezí na země, které nezdaňují vozidla s vyššími emisemi CO2.

Zvýšené ceny pohonných hmot povzbudí zákazníky, aby investovali do ojetých elektrických vozidel. Navzdory rostoucím cenám energie zůstávají celkové náklady na vlastnictví elektromobilů nižší a mohou být ještě nižší, pokud majitelé k nabíjení použijí solární energii. Odhaduje se, že solárním nabíjením ušetří 600–800 EUR ročně.

26.04.2022Autodealers

Informace odjinud

Novinky v povinné ručení. Aplikace místo papíru, ale co ještě?

Zvýšení limitu na 200 000 Kč u nehod s asistencí policie, aplikace místo papírového záznamu o nehodě? Povinné ručení se dál zjednodušuje. Co to řidičům přináší?
auto.cz

Jak si jde odmazat trestné body? Zajímavým kurzem!

Nelíbí se vám, že máte konto řidiče zatížené body? Nechcete-li čekat na vymazání po roce, nebo jste jich nasbírali třeba šest či osm, můžete absolvovat jeden den kurzu bezpečné jízdy – a jste na tom bodově lépe. Jak takový kurz probíhá? Ve videoreportáži ukazuje Marek Bednář.
auto.cz

Poplatek za každou jízdu elektromobilem? Brzy možná realita

Britská vláda zvažuje zavedení poplatku za každou ujetou míli pro elektromobily. Chtějí tak kompenzovat pokles příjmů z benzinu a nafty. Souhlasíte s podobným řešením?
auto.cz

LPG jezdí za půlku a obliba letí nahoru. Jak do ceny promluví ETS2 a ekologické trendy?

Obliba LPG posiluje. Už letos má u nových aut na kontě více registrací, než za celý loňský rok. Lidí jej kombinují i s hybridy, ale jak se vypořádá s emisními povolenkami ETS2? Zůstane nadále tak výhodné?
auto.cz

Naše elektromobily můžou zlevnit, závisí to na pravidlech, zní z Renaultu

Stáří vozového parku roste kvůli přebujelé regulaci, která zdražuje nová auta, hřímal při představení twinga šéf Renaultu Francois Provost.
auto.cz

Japonská rallye po 1. dnu: První je Ogier, Rovanperä poškodil zavěšení kola

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally2) vede po prvním dnu Japonskou rallye, která je předposledním podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na třetím místě figuruje lídr šampionátu Velšan Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally2).
auto.cz

TEST BMW M3 CS Touring – Dietka za mastný příplatek

Ještě ostřejší verze CS se po sedanu a kupé M4 dočkalo také prodejně nebývale úspěšné kombi. Ve srovnání s konvenčním modelem toho zdánlivě nenabízí tolik navíc, stojí ale o pořádný balík více. Vyplatí se?
auto.cz

Peugeot ukázal koncept Polygon, má být vizí auta budoucnosti

Malý třídveřový hatchback s řízením po drátě se kompletně představí zanedlouho. O pár dnů dřív se budou moci hráči Fortnite podívat na ostrov ve tvaru jeho volantu.
auto.cz

Bentley svou čistě elektrickou budoucnost odsouvá na rok 2035. Ani ten ale není definitivní

Luxusní britská automobilka couvá z původních plánů a přechod na výhradně elektrický pohon odsouvá o pět let. Ani rok 2035 ovšem nemusí být konečný.
auto.cz

Takové krásné Audi TT první generace. Že neuhádnete, co má pod kapotou?

První Audi TT poháněly jen dva motory. Přeplňovaná osmnáctistovka s 20 ventily a dále poslední evoluce původního úzkého šestiválce VW o objemu 3,2 litru. Tak co je to tedy za otázku?
auto.cz

Koupili byste si čínské auto? Pokud ano, tak proč?

Evropští kupci nových aut se pomalu otevírají čínským automobilům. Podle nejnovějšího průzkumu roste zájem o značky, které ještě před pár lety mnozí brali jen okrajově. Jak to vidíte vy?
auto.cz

Exkluzivně: Takhle bude vypadat elektrický Volkswagen ID. Polo! Dočká se i Škoda Fabia?

Německá automobilka chystá elektrickou variantu svého oblíbeného modelu Polo. Studii již známe, jak ale bude vypadat sériová podoba?
auto.cz

Formula E vstupuje do nové éry. Výkonem zatopí i monopostům F1

Svět motoristického sportu se chystá na dramatickou proměnu. Monoposty Formula E GEN4 přinášejí brutální výkon přes 800 koní, pohon všech kol, variabilní aerodynamiku a technologii rekuperace, která mění pravidla hry. Jak si povedou proti F1?
auto.cz

Japonská rallye před startem: Trojice jezdců toyoty se pere o titul

Teoreticky čtyři, reálně spíše tři jezdci mají šanci na titul mistra světa v automobilových soutěžích. Aktuálně vede Velšan Elfyn Evans, o třináct bodů zpět jsou shodně jeho týmoví kolegové od Toyoty - Francouz Sébastien Ogier a Fin Kalle Rovanperä.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.