Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

CarVertical: válka narušila trhy s ojetinami

Trhy s ojetými automobily se v posledních letech potýkaly s problémy, neboť výpadky dodávek polovodičů ohrožovaly nákupní řetězec automobilek. Mnoho automobilek loni věřilo, že krize již dosáhla svého vrcholu. Zdálo se, že úroveň dodávek automobilů se v roce 2022 vrátí na předchozí hodnoty. Hru ale změnila válka.

Plány zmařila ruská invaze na sousední Ukrajinu, kvůli níž automobilový průmysl čelí ještě větší krizi, jejíž řešení si vyžádá mnohem větší úsilí. Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí oddělení komunikace s veřejností společnosti carVertical, se s námi podělil o svůj názor na celou situaci.

Výpadky dodavatelských řetězců

Buzelis, jakožto odborník na automobilový průmysl, poukazuje na to, že ačkoliv ruský trh s novými automobily není největší na světě, hraje významnou roli v automobilovém dodavatelském řetězci.

Rusko vyváží cenné komponenty pro automobilový průmysl. Například Německo spoléhá na ruský titan, železo a palladium. Rusko, které v roce 2021 vyrobilo 108 milionů tun železné rudy, je pátým největším světovým výrobcem železné rudy a zásobuje evropské výrobce oceli, kteří nyní čelí vyšším cenám a možným obtížím při získávání kovu z jiných zdrojů.

Ruská invaze měla také dopad na automobilový průmysl na Ukrajině. Například němečtí výrobci automobilů, jako jsou BMW a Volkswagen, získávají kabelové svazky od ukrajinských dodavatelů. Ukrajina je navíc třetím největším světovým výrobcem niklu a hliníku, což jsou dva velmi cenné zdroje pro baterie a komponenty pro elektromobily.

A v neposlední řadě Ukrajina produkuje téměř 70 % celosvětové spotřeby neonu, který se používá při výrobě komponent, jako jsou mikročipy, což je další z nedostatkového zboží.

Sehnat dobrý ojetý automobil je těžší

Koupě ojetého vozidla byla obtížná a nákladná už v roce 2021 a jak se zdá, v roce 2022 bude ještě hůře. Zatímco trh s ojetými automobily stále roste, prodejci ojetých automobilů čelí nedostatku vozidel.

Jedním z hlavních důvodů současné situace je krize na trhu s novými automobily. Výrobci začínají omezovat výrobu vozidel pro zajištění stabilnější, ale nižší produkce. Tato změna ve výrobě nových vozidel zpomaluje dodávku vozidel na trh s ojetými automobily. Majitelé automobilů proto prodej svých vozidel oddalují nebo se jich vůbec nezbavují.

„Zájemci o koupi ojetého automobilu mají v současné době na výběr z nejomezenějších a zároveň nejdražších nabídek na trhu s ojetými automobily. Omezená nabídka ojetých automobilů však neznamená, že by se kupující měli vzdát postupů, které je chrání před podvody. Právě naopak – protože si musí vybírat z omezenější nabídky, měli by si zkontrolovat historii každého ojetého vozidla,“ říká Buzelis.

Jak vysvětluje šéf komunikace s veřejností společnosti carVertical, prodejci ojetých automobilů možná budou muset kupovat jakákoliv vozidla bez ohledu na jejich stav. Riziko nákupu ojetého automobilu ve špatném stavu může být mnohem vyšší, než tomu bylo, řekněme, před jedním či dvěma lety.

Nepředvídatelné ceny ojetých automobilů

V roce 2021 již ceny ojetých vozů dosáhly historického maxima. I když se ke konci roku stabilizovaly a dokonce začaly padat, ruská invaze na Ukrajinu vytvořila na východoevropském trhu ojetých vozidel bezprecedentní situaci.

Roky se kupci ojetých automobilů z Ukrajiny hrnuli do Polska, Litvy, na Slovensko a do Maďarska. Zatímco po novějších automobilech byla na místních trzích v uvedených zemích vyšší poptávka, Ukrajinci skupovali mnoho automobilů starších deset a více let, zejména těch s úspornými, ale „špinavými“ naftovými motory.

Na druhé straně, omezení toku zákazníků změní trh s ojetými vozidly v sousedních zemích Ukrajiny. Ceny starších automobilů pravděpodobně klesnou, neboť prodejci se snaží zmírnit své ztráty, aby se přizpůsobili současné situaci.

Vliv cen pohonných hmot

Ceny pohonných hmot v mnoha evropských zemích překonaly kritickou hranici 2 EUR za litr, což vyvolalo zájem o změnu každodenních návyků.

„Rostoucí ceny pohonných hmot způsobí, že někteří řidiči budou méně dojíždět. Lidé každoročně najedou méně kilometrů, protože zvolí veřejnou dopravu nebo jiné alternativní dopravní prostředky. Méně kilometrů by znamenalo méně nehod, což by vedlo k úspoře provozních nákladů,“ říká odborník z CarVertical.

Tím by se snížil počet vozidel na silnicích, ale vyšší ceny pohonných hmot by rovněž zvýšily zájem o vozidla s nízkou spotřebou paliva.

To znamená, že vozidla se vznětovými motory mohou vyvolat zájem díky bezkonkurenční spotřebě paliva. Tento trend se však omezí na země, které nezdaňují vozidla s vyššími emisemi CO2.

Zvýšené ceny pohonných hmot povzbudí zákazníky, aby investovali do ojetých elektrických vozidel. Navzdory rostoucím cenám energie zůstávají celkové náklady na vlastnictví elektromobilů nižší a mohou být ještě nižší, pokud majitelé k nabíjení použijí solární energii. Odhaduje se, že solárním nabíjením ušetří 600–800 EUR ročně.

26.04.2022Autodealers

Informace odjinud

Přímé a zároveň nepřímé vstřikování u benzinového motoru: V čem spočívá největší výhoda?

Benzin můžete do motoru aktivně dopravovat dvojím způsobem. Buď přímo do spalovacího prostoru, nebo do sacího potrubí. Oboje má své výhody i nevýhody. Které to jsou?
auto.cz

Renault 4 s pohonem 4x4 do výroby tlačí sám šéf automobilky. Rozhodnutí padne co nevidět

U malých elektromobilů nedává pohon všech kol velký smysl. Přesto se můžeme velmi brzy dočkat jednoho takového modelu od Renaultu. Zájem na tom má i nový šéf francouzské značky.
auto.cz

Za volantem Hondy N-Box: Pro opravdové nadšence

Nejprodávanějším autem Japonska je už roky malá hranatá krabice s posuvnými dveřmi po stranách. Vydali jsme se proto na Východ vyzkoušet, čím si Honda N-Box získala srdce tamního lidu.
auto.cz

Kdy v Evropě uvidíme autonomní kamiony? USA jsou napřed, Scania však pilně pracuje

Nedostatek řidičů dlouhodobě trápí nejen dopravu nákladní, ale i tu autobusovou. Samočinné řízení by tento problém mohlo zlepšit, ale až v dlouhodobém horizontu. Alespoň osobní auta však brzy budou v Česku po stránce autonomní jízdy schopnější.
auto.cz

Jaguar: Stará strategie nefungovala, museli jsme přijít s novou. Je však ta pravá?

Britská automobilka se v roce 2026 chystá na restart, který ji přenese do čistě elektrické éry. Segment luxusních aut s lokálně bezemisním pohonem ovšem klesá, což Jaguaru vůbec nehraje do karet.
auto.cz

Jaké vozy se proslavily ve videoklipech? Hurikán na motorce, Láďa v autobuse

Na jaké motorce jezdil Hurikán Dalibora Jandy? A jakou barvu má takový auťák na lásku, o kterém zpívala Hana Zagorová? Nakoukali jsme hodiny videoklipů převážně k českým a slovenským songům a všechno zjistili.
auto.cz

Čechie-Böhmerland: Století unikátních motorek z Krásné Lípy a Kunratic

Litá kola, vlastní trubkové rámy i motory. Albin Liebisch konstruoval vpravdě kuriózní motorky, nejdelší na světě, které si bylo možné koupit. Sám byl velmi neortodoxní osobností.
auto.cz

Elektrické pojistky jsou v autě stále klíčové. Poznáte, která je vadná?

Zatímco v domácnostech se už tavné pojistky v elektrorozvodech nepoužívají, v autech je stále najdete. Poznat, která je vadná, je velmi snadné a ani výměna není složitá.
auto.cz

Dálnice D1 je po 58 letech konečně kompletní. Z Prahy vede až do Polska

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek po poledni zprovoznilo u Přerova poslední úsek dálnice D1. Dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice tak je kompletní.
auto.cz

Evropská divize Kie má nového ředitele, přichází z Afriky

Suhang Čang, dosavadní šéf divize Kie pro blízký východ a Afriku přichází na pozici ředitele Kia Europe. Za úkol bude mít zvýšit konkurenceschopnost a zrychlit elektrifikaci.
auto.cz

Šéf Volkswagenu Schäfer: Nástupce modelu Polo bude už jen na elektřinu

Přísné emisní normy v Evropě brzy „zabijí“ malá auta se spalovacími motory. Budoucnost tohoto segmentu je v elektřině, tvrdí šéf Volkswagenu Thomas Schäfer.
auto.cz

TEST BYD Seal 6 DM-i Touring – Ještě kousek chybí

Plug-in hybridní kombi střední třídy je v Česku mezi mainstreamem doménou zejména koncernu Volkswagen v čele se Škodou Superb. Čínská alternativa je sice zajímavá, zdejší konkurenci ovšem do země nezašlape. Zatím.
auto.cz

WRC konečně brzdí náklady a vrací se ke kořenům. A nový tým už je u toho

Světová rallye stojí na prahu největší změny za poslední dekádu. FIA připravila pravidla, která mají vrátit WRC to, co mu v posledních letech chybělo – dostupnost, pestrost a nové tváře. A zatímco mnozí ještě váhají, jeden projekt už do rozjetého vlaku naskočil.
auto.cz

EU podpoří malé elektromobily. Dá jim více emisních kreditů, aby se vůbec vyplatily

Navzdory zmírnění zákazu spalovacích motorů po roce 2035 se Evropská unie elektrické budoucnosti nevzdává. Aby podpořila výrobu dostupných modelů, podpoří je vyšším počtem tzv. emisních kreditů v rámci flotilových emisí.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.