Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Průměrné odškodnění za dopravní nehodu roste

Česká policie za prvních pět měsíců letošního roku vyšetřovala 39 205 bouraček, které si vyžádaly 569 těžce zraněných a 182 úmrtí. Průměrná kompenzace pro poškozené po dopravních nehodách meziročně vzrostla o 34 tisíc korun, loni se vyšplhala na částku 927 345 korun.

Vyplývá to ze statistik společnosti Vindicia, která se na odškodnění po dopravních nehodách specializuje. Podle jejích expertů je povědomí o nárocích na kompenzaci mezi lidmi stále nízké, Češi tak často získají jen zlomek částky, na kterou mají právo.

Počet nehod v letech 2020 a 2021 odrážel utlumení provozu, které způsobila epidemie covid 19. V meziročním srovnání tak letošní Statistiky nehodovosti Policie ČR vyznívají o poznání hůře: počet nehod stoupl téměř o 9 procent, počet usmrcených osob dokonce o 17 procent. Mírně však vzrostla také výše kompenzace za následky nehod, a to o 3,8 procent.

„Navýšení odškodnění je dáno především tím, že je navázáno na české mzdy. Hodnota jednoho bodu je totiž setinou průměrné české mzdy ve třetím čtvrtletí předchozího roku. Čím vážnější zranění a jeho následky jsou, tím více body je odhodnoceno,“ vysvětluje Tomáš Beck, odborník na odškodnění společnosti Vindicia.

Podle jeho slov většina Čechů stále netuší, na co mají po nehodě právo, své nároky nepřihlašují a spokojí se s třetinou kompenzace, která by jim měla náležet.

„Mnoho našich klientů se na začátku domnívalo, že odškodnění je shodné s bolestným. To je však pouze součást celkové částky a odráží bezprostřední následky, jako je léčení, pobyt v nemocnici a uzdravování. Kromě toho si lidé mohou nárokovat ušlý plat či kompenzaci cest rodiny, která zraněného navštěvovala v lékařském zařízení. Finální částka by měla reflektovat třeba i splátky hypotéky či skutečnost, že druhý partner musel na čas přestat pracovat, protože celá starost o domácnost náhle spočívala na něm,“ doplňuje Beck.

Češi jsou pak nezřídka překvapeni skutečností, že jejich představa o výši odškodnění je v realitě výrazně překonána a z několika desítek tisíc se může vyšplhat na statisíce korun.

Nejvyšší část odškodnění pak zpravidla činí kompenzace ztížení společenského uplatnění, která zohledňuje, jak velké dopady měla nehoda na další život poškozeného. Zde se berou v úvahu nejen následky typu slepoty či kulhání, ale například i skutečnost, že musel aktivní sportovec značně omezit své koníčky.

Lidé po nehodě dělají chyby, které jim kompenzaci sníží i o desítky tisíc

Dopravní nehoda je stresující situace sama o sobě, natož když ji provází těžké zranění. Jak účastníci, tak i blízcí mají většinou na zřeteli hlavně co nejmenší dopady na zdraví. Jenže právě kroky učiněné v prvních chvílích po bouračce mohou mít na odškodnění zásadní vliv. „Pokud to tedy jen trochu jde, snažte se celou scénu zdokumentovat. Stačí vám na to mobilní telefon. Pár fotografií či video pomohou doložit, jak se nehoda stala. Jedná se o pádný argument pro případ, že bude protistrana své zavinění popírat. Stejně tak jsou cenné i vlastní záznamy výpovědí případných svědků,“ radí Beck. Nabádá, aby poškození nasnímali i menší zranění, jako jsou oděrky, šrámy či modřiny. Měli by rovněž trvat na tom, aby bylo vše zaznamenáno do lékařské zprávy a ta jasně uváděla, že k úrazům došlo v souvislosti s nehodou.

Jakmile se stane dopravní nehoda, jsou následky placeny ze strany pojišťovny viníka. Je třeba, aby samotnou nehodu i veškeré její účastníky potvrdila policie. Pojišťovně se pak vše hlásí postupně, přičemž promlčení je až 3 roky od vzniku úrazu. To spousta lidí netuší a dokonce se domnívá, že jde spíše o pár měsíců.

Čechy také snadno matou některá smluvní ustanovení, která mají zahrnuta v osobních pojistkách. U těch je vše zahrnuto v podmínkách, které se vyplatí důkladně prostudovat. Obsahují totiž některé postupy, u nichž je pojišťovna nekompromisní a jejich nedodržení může znamenat velkou komplikaci s vyplacením plnění. Jedná se například o povinnost nahlásit nehodu do tří dní.

To z logiky věci nemohl splnit řidič, který srazil divočáka a vážně se zranil. „Podařilo se mu doplazit do místní hájovny, kde muži zavolali sanitku. Následoval převoz do nemocnice a několik operací, takže logicky nemohl nehodu sám nahlásit. Pojišťovna následně tvrdila, že mu ze životní pojistky právě z tohoto důvodu nic nezaplatí. Poškozený se s tím původně spokojil, až po dvou letech začal případ řešit s námi. Původní postup pojišťovny se nám podařilo zpochybnit jen díky tomu, že pravidlo o nahlášení nehody bylo obsaženo až v nových podmínkách pojistky, v době, kdy boural, je ve smlouvě neměl. Pomohlo i svědectví hajného. Odškodnění pro řidiče nakonec přesáhlo 4 miliony korun,“ shrnuje Beck z Vindicia. Důsledně proto doporučuje podmínky pojistek prostudovat a přesně se jich držet.

24.06.2022Autodealers

Informace odjinud

Chery u nás nabídne spalovací i hybridní SUV. Všechny jsme už vyzkoušeli

Že v segmentu mainstreamových SUV ještě nemáme dost modelů si zřejmě řekla čínská automobilka Chery a letos k nám pošle hned čtyři další. Nabídnou spalovací motory i hybridy a každý model jsme si už mohli vyzkoušet. 
auto.cz

Nissan propustí dvakrát víc lidí, než se čekalo. Selhává další plán záchrany

Problémy zmítaná automobilka Nissan v rámci restrukturalizace propustí 15 % všech svých zaměstnanců. V nejbližší době se očekává ohlášení stamiliardových ztrát za poslední fiskální rok.
auto.cz

Ford Bronco dostal plážový balíček s vylepšeným podvozkem. Sálá z něj pořádné retro

Vylepšený podvozek, retro polepy a síťovaná střecha – nový paket Coastal dělá z Fordu Bronco letní hračku pro každé dobrodružství.
auto.cz

V závodech Fordu v Kolíně se bude poprvé za 100 let stávkovat. Kvůli propouštění

V téměř 100 let starých závodech automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem se bude poprvé stávkovat. Zaměstnancům se nelíbí plán firmy začít masově propouštět ve snaze snížit náklady. Protest by měl začít ve středu ráno a trvat do čtvrtečního rána. S odkazem na sdělení odborového svazu IG Metall o tom dnes informovala agentura DPA.
auto.cz

Legendární Italdesign může změnit majitele. Pro VW je teď spíše přítěž

Pod koncern Volkswagen spadá kromě automobilových značek také italská karosárna Italdesign Giugiaro. Právě té se ale možná německý výrobce v dohledné době zbaví, aby vylepšil svou finanční situaci.
auto.cz

Xiaomi se zabydluje na Nürburgringu. Nově se po něm jmenuje zatáčka

Xiaomi se do automobilů pustilo teprve loni, už má za sebou silné prodeje a také rekord z Nürburgringu. Právě na tom si nově zaplatilo reklamu i pojmenování jedné zatáčky, nová auta tam bude do budoucna více testovat.
auto.cz

Fiat Tipo se vrátil do prodeje v Česku. Levný sedan má diesel a manuál

Dostupný sedan s nafťákem pod kapotou se vrací jen po omezenou dobu, zájemci by tedy neměli váhat.
auto.cz

Autobianchi A112 v Česku skoro nikdo nezná. Je to takový italský Mini Cooper

Britské Mini zná skoro každý, stejně jako italský Fiat 500. Autobianchi A112 je o téměř dekádu modernější a povědomí o něm je v české kotlině mizivé.
auto.cz

Italové chtějí vrátit na silnice opravdovou radost z jízdy. Mignatta Riny se inspiruje závodními ikonami

Sportovní barchetta Mignatta Riny kombinuje surovou sílu, krásný retro design a nulové digitální rozptylování. Roční kapacity je nastavena na 30 aut, cena tomu odpovídá.
auto.cz

Číňané v Evropě sázejí na spalovací motory. Podíl elektromobilů dokonce klesá

Plány s elektromobilitou musely přehodnotit skoro všechny automobilky, dotknuto se to i těch čínských, které právě na bateriové vozy sázely nejvíce. V Evropě to tak spíše vypadá, že místo baterií nás čínské značky zavalí spalovacími motory.
auto.cz

Jaguary se osvědčily. Google vykoupil celou zbylou produkci I-Pace

V kalifornském San Franciscu se každý může svézt robotickým taxi, které provozuje firma Waymo, spadající pod Alphabet, neboli Google. Všechny jsou postaveny na základě elektrického Jaguaru I-Pace a do budoucna jich ještě výrazně přibude.
auto.cz

TEST Volkswagen Tayron 2.0 TDI 4Motion – Útok na prémii?

Nástupce Volkswagenu Tiguan Allspace dostal nové jméno i trochu prémiovější charakter. Ve srovnání se sesterskou Škodou Kodiaq je o chlup větší, ale také dražší.
auto.cz

Mitsubishi bude mít nové elektromobily. Opět sáhne po cizích modelech

Mitsubishi bylo jedním z průkopníků elektromobility. První takový model uvedlo už v roce 2009, jenže pak zaspalo dobu. Dnes nemá v nabídce mimo Japonsko jediný elektromobil, což se ale brzy změní. Jen při tom využije pomoc jiných automobilek.
auto.cz

VinFastu se v Evropě nedaří, zavírá proto všechny prodejny. Úplně odejít ale nechce

Vozy vietnamské automobilky VinFast se prodávají i v Evropě, to ale nejspíše většina zájemců o elektromobil ani netuší. Slabému marketingu odpovídají i prodeje a automobilka proto zásadně mění plány.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.