Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

LG chce stavět gigafactory na severní Moravě

Obří továrnu na výrobu baterií pro elektromobily, tzv. gigafactory, by v Česku nemusel jako první postavit Volkswagen, nýbrž jihokorejská LG. Podle informací Práva je firma v pokročilém stádiu důvěrných jednání s vládou a zájem má o Moravskoslezský kraj. Vybudovat továrnu by chtěla co nejrychleji.

„LG i vzhledem k přítomnosti jihokorejských automobilek Hyundai v Nošovicích a KIA na Slovensku má zájem o Moravskoslezský kraj. Továrnu chtějí postavit co nejrychleji, ideálně už příští rok,“ potvrdil Právu obeznámený zdroj.

Volkswagen by v případě, že se rozhodne pro Českou republiku, mohl podle člena představenstva Škoda Auto Martina Jahna stavbu v Líních u Plzně zahájit až ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Korejci chtějí spustit výrobu mnohem dříve.

Mošnov i Karvinsko

Podle zdroje ale není k dispozici moc pozemků, které by jim stát či kraj mohly nabídnout. „Greenfieldů (zelených luk) je málo a vhodných brownfieldů (nevyužitých areálů) vlastně také, navíc každý má nějaký problém a většinou nejsou ani dostatečně velké,“ dodal zdroj. Stát chce s obcemi směnit pozemky pod gigafactory

Potíž s adekvátními pozemky pro podobné projekty po celé republice potvrdil Právu i mluvčí agentury CzechInvest David Hořínek. „V případě investic s potřebou více než sta hektarů je nabídka pozemků značně omezená. Pro investici gigafactory bylo zvažováno 13 lokalit po celé ČR, ale téměř žádná nesplňuje požadavky připravenosti či technické vybavenosti,“ uvedl.

Zdroj Práva doplnil, že LG se o Česko zajímá už delší dobu a zástupci vlády korejské společnosti nabízeli i lokality v jiných regionech, například v Karlovarském kraji. Pozornost LG se ale soustřeďuje na severní Moravu a Slezsko.

„Poohlížejí se však i v jiných zemích, určitě v Polsku,“ upozornil zdroj Práva. LG přitom už u polské Vratislavi továrnu má a nyní ji rozšiřuje tak, aby ročně vyráběla baterie o kapacitě až 100 gigawatthodin, což by stačilo pro více než milion elektromobilů. Tímto se stane největší továrnou na baterie na světě.

Míst pro gigafactory LG se v moravskoslezském regionu nabízí několik. „V úvahu připadá zóna u mošnovského letiště, kterou kraj rozšiřuje i kvůli plánovanému logistickému centru armády, případně některý z brownfieldů po těžbě uhlí na Karvinsku,“ řekl Právu další zdroj. V případě, že by byl závod menší, mohl by podle něj vzniknout i v některé menší průmyslové zóně, kterých je na severu Moravy a ve Slezsku víc.

V Mošnově navíc nedávno vznikl největší terminál kombinované dopravy v Česku, v němž je propojena železniční, silniční a letecká nákladní doprava. Vznikl v těsném sousedství Letiště Leoše Janáčka Ostrava, na někdejších pozemcích města Ostravy.

To, že o továrně jednají s českým státem vedle německého Volkswagenu i Jihokorejci, připouštěl už v minulém volebním období tehdejší ministr průmyslu Karel Havlíček (ANO) a to, že jednání pokračují, nedávno potvrdil i premiér Petr Fiala (ODS).

Další dobře informovaný zdroj Právu sdělil, že velká investice by skutečně mohla přijít brzy. „Roky 2023 a 2024 by se mohly stát roky velkých investic,“ poznamenal. „Klíčový projekt pro ekonomiku“

Ačkoliv se v posledních týdnech ve veřejném prostoru živě debatuje o gigafactory Volkswagenu na Plzeňsku, podle něj „paradoxně blíže k realizaci má ta druhá v Moravskoslezském regionu“. Existuje podle něj zájem, aby zde bylo více hráčů a ukázalo se koncernu Volkswagen, že Česko „nedrží úplně v hrsti“.

„Zaslechl jsem, že se jednání s LG obnovila. Pokud to tak je, tak je to jedině dobře,“ reagoval nyní pro Právo Havlíček.

Výši potenciální jihokorejské investice zdroje nezmínily, ani výši pobídky ze strany státu. Avšak Volkswagen v případě realizace stavby letištního areálu Líně u Plzně předpokládá investice až za 120 miliard korun. Byla by to nejvyšší zahraniční investice do výstavby podniku v Česku.

Pro porovnání, továrna americké Tesly u německého Berlína, která zahájila výrobu elektromobilů letos v březnu, vyšla na 5,5 miliardy eur (zhruba 134 miliard korun).

Továrny na baterie by v Česku zaměstnaly tisíce lidí, u Volkswagenu se mluví o čtyřech tisících pracovních míst.

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) už dříve Právu řekl, že realizace gigafactory je klíčová. „Rozdílový projekt to může být pro celou naši ekonomiku. Nechci nikomu připomínat, co býval (automobilový) Detroit kdysi a čím je dnes,“ podotkl.

Síkela připustil, že by příprava pozemků mohla stát vyjít na devět miliard korun, ale přínos ekonomice by podle něj byl mnohonásobně vyšší. „Bavíme se o kumulovaných nárůstech HDP – za roky 2024 až 2033 je to 770 miliard korun,“ sdělil Právu. Továrny nakonec mohou být tři

Mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka Právu nyní potvrdil, že jednání o gigafactory s druhým možným investorem pokračují. „Zatím je nebudeme blíže komentovat. Důvodem je snaha, aby probíhala co nejvíce hladce,“ uvedl.

Podle Miroslavy Chlebounové z odboru kanceláře hejtmana Moravskoslezský kraj potřebuje, aby se v regionu usídlily prosperující firmy, a kraj dlouhodobě pracuje na tom, aby byl pro nově příchozí investory atraktivní.

„S potenciálními zahraničními investory jsou vedeny i konzultace o možnosti postavit v Moravskoslezském kraji gigafactory, stejně jako další projekty, které by doplnily stávající mozaiku automobilového průmyslu v našem kraji. V této fázi jednání však není možné poskytnout žádné další informace a komentáře,“ napsala v úterý Právu Chlebounová.

Volkswagen chce rozhodnout o stavbě továrny v těchto dnech, do konce roku. Také postoj Jihokorejců by mohl být jasnější v blízkých týdnech. I Volkswagen alternativně zvažuje gigafactory v Polsku, nebo v Maďarsku.

Pokud by obě firmy zvolily Českou republiku, mohly by v tuzemsku nakonec stát tři továrny, jelikož zájem postavit gigafactory má také energetický gigant ČEZ. Ten podle finančního ředitele Martina Nováka jedná s možnými investory o realizaci továrny v lokalitě hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1. O té se dříve mluvilo v souvislosti s Volkswagenem.

„Lokalita elektrárny disponuje dostatečnou plochou, robustní technickou i dopravní infrastrukturou, což jsou klíčové aspekty pro možnost realizace gigafactory. Vzhledem k odstavení této elektrárny dojde k efektivnímu využití brownfieldového pozemku, který je svou rozlohou vhodný pro tento projekt,“ řekl Právu mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Předpokládaná výrobní kapacita továrny podle něj činí 40 GWh.

Do konce příštího roku chce firma rovněž rozhodnout o tom, zda nakonec přikročí k těžbě lithia, které se pro výrobu baterií využívá. V Česku jsou odhadem asi tři procenta světových zásob lithia, a to hlavně na Cínovci na Krušnohorsku.

07.12.2022Autodealers

Informace odjinud

Jízdní dojmy s Peugeotem 308 SW: Postupná cesta vylepšování

Tradiční zástupce kompaktního segmentu Peugeot 308 dorazil ve zmodernizovaném provedení. Změny v designu i technice jsme zkoumali při prvních jízdách v okolí Lisabonu.
auto.cz

Rocketeer NC MX-5 aneb Zdá se vám vaše miata slabá? Tohle je řešení!

Od začátku vzniku legendární Mazdy MX-5 se najdou tací, kterým přijde její motor málo výkonný. Reakcí na to byla a je celá řada úprav. Ta poslední pochází od britské firmy Rocketeer a vznikla na základě třetí generace modelu.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR v listopadu 2025: Čtvrt milionu na dohled

Jedenáctý letošní měsíc nepřinesl žádní dramatické změny, maximálně menší pohyby v rámci dvacítky nejlepších. Celkové registrace nových aut za rok 2025 se letos přiblíží čtvrt milionu, což znamená nejlepší výsledek od roku 2019.
auto.cz

Tříválce: Tři hrnečky stačí

To budeš muset vytáčet, za rok se to rozpadne, vůbec to nejede. To jsou takoví Tři králové každé hospodské debaty o tříválcích, zvěstují ale pravdu? Zkušenosti říkají, že v některých ohledech mají zmiňované motory dokonce navrch.
auto.cz

Fotky hříšníků aneb proto města staví antiparkovací kolíky. Souhlasíte?

Dodávky na přechodech, chodníky plné aut a pěší jako rukojmí. Města proto instalují antiparkovací kolíky. Je to ochrana prostoru, nebo rezignace na řešení zásobování? Podívejme se na argumenty, náklady i paradoxy.
auto.cz

Nový Lexus ES poprvé v Česku. O kolik je dražší než předchůdce?

Japonský Lexus ukázal v české kotlině novou, v pořadí už osmou generaci řady ES. Technikou i výbavou se blíží již nevyráběnému LS, cenově zůstává stále ES.
auto.cz

Křetínský kupuje sít autobazarů AAA Auto a Mototechna

Jeden z nejbohatších Čechů rozšiřuje své portfolio o jednoho z největších obchodníků s ojetými vozy v Evropě.
auto.cz

Jak vypadá ukrajinský trh s auty? Jedničkou je Volkswagen z šedého dovozu

Ukrajina je sice už čtvrtým rokem ve válce, ale nová auta se zde stále prodávají. Pohled na žebříček modelů je fascinující, protože mu dominují elektromobily a modely, které bychom nečekali.
auto.cz

TEST Renault Austral E-Tech – Zlepšení dobrého auta

Austral prošel na jaře letošního roku modernizací, která zlepšila komfort jízdy po všech stránkách a přidala vynikající systém natáčení všech kol 4Control Advanced. Prověřil jsem ho od města přes těsné okresky až po dálnici a mám z něj velkou radost.
auto.cz

Kupujte, dokud je. Volkswagen Touran totiž skončí co nevidět

Vozy kategorie MPV jsou stále vzácnější. Jedním z mála stále nabízených velkoprostorových aut je Volkswagen Touran. Jeho dny se ale již krátí.
auto.cz

Tato bizarní drive-thru v Česku nenajdete. Kterou službu byste u nás uvítali?

Zatímco u nás se průjezdný koncept drží hlavně v gastronomii a několika praktických výjimkách, svět ukazuje, že vyřídit si vše z auta může být překvapivě elegantní, pohodlné i zábavné.
auto.cz

Porsche: Každé čtvrté pracovní místo v Německu v ohrožení. Proč?

Porsche, dlouhá léta synonymum precizního německého luxusu a strojírenské sebejistoty, vstupuje do období, kdy se i tato historická konstantnost začíná viditelně měnit.
auto.cz

Další rána elektromobilům: Rušení levných tarifů. Souhlasíte?

Britští majitelé elektromobilů dostali druhou studenou sprchu v krátkém sledu. Nejdříve přišlo oficiální potvrzení, že od roku 2028 budou platit poplatek za každý ujetý kilometr. Teď jim jejich oblíbený poskytovatel levného tarifu na elektřinu utáhl kohouty.
auto.cz

Peugeot 309: Kompakt ve stínu dvěstěpětky (2. díl)

„Lev“ nižší střední třídy na konci 80. let minulého věku vyměnil motory a skočil si na kosmetiku. Vyrobilo se jich přes 1,6 milionu.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.