Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

LG chce stavět gigafactory na severní Moravě

Obří továrnu na výrobu baterií pro elektromobily, tzv. gigafactory, by v Česku nemusel jako první postavit Volkswagen, nýbrž jihokorejská LG. Podle informací Práva je firma v pokročilém stádiu důvěrných jednání s vládou a zájem má o Moravskoslezský kraj. Vybudovat továrnu by chtěla co nejrychleji.

„LG i vzhledem k přítomnosti jihokorejských automobilek Hyundai v Nošovicích a KIA na Slovensku má zájem o Moravskoslezský kraj. Továrnu chtějí postavit co nejrychleji, ideálně už příští rok,“ potvrdil Právu obeznámený zdroj.

Volkswagen by v případě, že se rozhodne pro Českou republiku, mohl podle člena představenstva Škoda Auto Martina Jahna stavbu v Líních u Plzně zahájit až ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Korejci chtějí spustit výrobu mnohem dříve.

Mošnov i Karvinsko

Podle zdroje ale není k dispozici moc pozemků, které by jim stát či kraj mohly nabídnout. „Greenfieldů (zelených luk) je málo a vhodných brownfieldů (nevyužitých areálů) vlastně také, navíc každý má nějaký problém a většinou nejsou ani dostatečně velké,“ dodal zdroj. Stát chce s obcemi směnit pozemky pod gigafactory

Potíž s adekvátními pozemky pro podobné projekty po celé republice potvrdil Právu i mluvčí agentury CzechInvest David Hořínek. „V případě investic s potřebou více než sta hektarů je nabídka pozemků značně omezená. Pro investici gigafactory bylo zvažováno 13 lokalit po celé ČR, ale téměř žádná nesplňuje požadavky připravenosti či technické vybavenosti,“ uvedl.

Zdroj Práva doplnil, že LG se o Česko zajímá už delší dobu a zástupci vlády korejské společnosti nabízeli i lokality v jiných regionech, například v Karlovarském kraji. Pozornost LG se ale soustřeďuje na severní Moravu a Slezsko.

„Poohlížejí se však i v jiných zemích, určitě v Polsku,“ upozornil zdroj Práva. LG přitom už u polské Vratislavi továrnu má a nyní ji rozšiřuje tak, aby ročně vyráběla baterie o kapacitě až 100 gigawatthodin, což by stačilo pro více než milion elektromobilů. Tímto se stane největší továrnou na baterie na světě.

Míst pro gigafactory LG se v moravskoslezském regionu nabízí několik. „V úvahu připadá zóna u mošnovského letiště, kterou kraj rozšiřuje i kvůli plánovanému logistickému centru armády, případně některý z brownfieldů po těžbě uhlí na Karvinsku,“ řekl Právu další zdroj. V případě, že by byl závod menší, mohl by podle něj vzniknout i v některé menší průmyslové zóně, kterých je na severu Moravy a ve Slezsku víc.

V Mošnově navíc nedávno vznikl největší terminál kombinované dopravy v Česku, v němž je propojena železniční, silniční a letecká nákladní doprava. Vznikl v těsném sousedství Letiště Leoše Janáčka Ostrava, na někdejších pozemcích města Ostravy.

To, že o továrně jednají s českým státem vedle německého Volkswagenu i Jihokorejci, připouštěl už v minulém volebním období tehdejší ministr průmyslu Karel Havlíček (ANO) a to, že jednání pokračují, nedávno potvrdil i premiér Petr Fiala (ODS).

Další dobře informovaný zdroj Právu sdělil, že velká investice by skutečně mohla přijít brzy. „Roky 2023 a 2024 by se mohly stát roky velkých investic,“ poznamenal. „Klíčový projekt pro ekonomiku“

Ačkoliv se v posledních týdnech ve veřejném prostoru živě debatuje o gigafactory Volkswagenu na Plzeňsku, podle něj „paradoxně blíže k realizaci má ta druhá v Moravskoslezském regionu“. Existuje podle něj zájem, aby zde bylo více hráčů a ukázalo se koncernu Volkswagen, že Česko „nedrží úplně v hrsti“.

„Zaslechl jsem, že se jednání s LG obnovila. Pokud to tak je, tak je to jedině dobře,“ reagoval nyní pro Právo Havlíček.

Výši potenciální jihokorejské investice zdroje nezmínily, ani výši pobídky ze strany státu. Avšak Volkswagen v případě realizace stavby letištního areálu Líně u Plzně předpokládá investice až za 120 miliard korun. Byla by to nejvyšší zahraniční investice do výstavby podniku v Česku.

Pro porovnání, továrna americké Tesly u německého Berlína, která zahájila výrobu elektromobilů letos v březnu, vyšla na 5,5 miliardy eur (zhruba 134 miliard korun).

Továrny na baterie by v Česku zaměstnaly tisíce lidí, u Volkswagenu se mluví o čtyřech tisících pracovních míst.

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela (za STAN) už dříve Právu řekl, že realizace gigafactory je klíčová. „Rozdílový projekt to může být pro celou naši ekonomiku. Nechci nikomu připomínat, co býval (automobilový) Detroit kdysi a čím je dnes,“ podotkl.

Síkela připustil, že by příprava pozemků mohla stát vyjít na devět miliard korun, ale přínos ekonomice by podle něj byl mnohonásobně vyšší. „Bavíme se o kumulovaných nárůstech HDP – za roky 2024 až 2033 je to 770 miliard korun,“ sdělil Právu. Továrny nakonec mohou být tři

Mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka Právu nyní potvrdil, že jednání o gigafactory s druhým možným investorem pokračují. „Zatím je nebudeme blíže komentovat. Důvodem je snaha, aby probíhala co nejvíce hladce,“ uvedl.

Podle Miroslavy Chlebounové z odboru kanceláře hejtmana Moravskoslezský kraj potřebuje, aby se v regionu usídlily prosperující firmy, a kraj dlouhodobě pracuje na tom, aby byl pro nově příchozí investory atraktivní.

„S potenciálními zahraničními investory jsou vedeny i konzultace o možnosti postavit v Moravskoslezském kraji gigafactory, stejně jako další projekty, které by doplnily stávající mozaiku automobilového průmyslu v našem kraji. V této fázi jednání však není možné poskytnout žádné další informace a komentáře,“ napsala v úterý Právu Chlebounová.

Volkswagen chce rozhodnout o stavbě továrny v těchto dnech, do konce roku. Také postoj Jihokorejců by mohl být jasnější v blízkých týdnech. I Volkswagen alternativně zvažuje gigafactory v Polsku, nebo v Maďarsku.

Pokud by obě firmy zvolily Českou republiku, mohly by v tuzemsku nakonec stát tři továrny, jelikož zájem postavit gigafactory má také energetický gigant ČEZ. Ten podle finančního ředitele Martina Nováka jedná s možnými investory o realizaci továrny v lokalitě hnědouhelné elektrárny Prunéřov 1. O té se dříve mluvilo v souvislosti s Volkswagenem.

„Lokalita elektrárny disponuje dostatečnou plochou, robustní technickou i dopravní infrastrukturou, což jsou klíčové aspekty pro možnost realizace gigafactory. Vzhledem k odstavení této elektrárny dojde k efektivnímu využití brownfieldového pozemku, který je svou rozlohou vhodný pro tento projekt,“ řekl Právu mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Předpokládaná výrobní kapacita továrny podle něj činí 40 GWh.

Do konce příštího roku chce firma rovněž rozhodnout o tom, zda nakonec přikročí k těžbě lithia, které se pro výrobu baterií využívá. V Česku jsou odhadem asi tři procenta světových zásob lithia, a to hlavně na Cínovci na Krušnohorsku.

07.12.2022Autodealers

Informace odjinud

Martin Vaculík vyzkoušel nový elektrický Volkswagen ID. Polo. Bude to přelomový model?

Koncern VW rozšiřuje paletu elektromobilů směrem dolů. Ve španělské Pamploně už jedou ověřovací série nových modelů Cupra Raval a Volkswagen ID. Polo. Zúčastnil jsem se testování zamaskovaných prototypů nedaleko Barcelony.
auto.cz

Sériové hybridy také pro Evropu? Zvažuje je i Volkswagen

Ještě než auta kompletně přejdou na bateriové pohony, dočkáme se dlouhé hybridní éry. Její součástí budou i sériové hybridy, kterým dnes důvěřují hlavně čínské automobilky. Věnovat se jim ale začínají i západní značky - třeba Volkswagen.
auto.cz

Dongfeng se chlubí rekordní účinností spalovacího motoru. Nemá to ale jak dokázat

Zatímco západní značky se vývoje spalovacích motorů zbavují, čínské v něm nepolevují. Za poslední roky se k nám z Číny dostaly zkazky o úchvatných průlomech v dosažené termální účinnosti. Další taková přišla z Dongfengu, který už je na dohled 50 %.
auto.cz

Čtrnáct značek, jedna realita. Proč Stellantis v EU hledá nový řád

Řízení zásob, výkyvy poptávky a dočasné zásahy do výroby ukazují, jak křehká je evropská rovnice Stellantisu. Do toho vstupují emisní cíle a riziko miliardových nákladů, které mohou urychlit rozhodování o budoucnosti jednotlivých značek.
auto.cz

TEST Opel Astra ST Hybrid – Hezké svezení za málo benzinu

Dá se dnes ještě koupit dobrý kompaktní kombík evropské značky hluboko pod milion korun? Opel ukazuje, že ano, a že není nutné dělat ani příliš kompromisů. Astra možná není dokonalá, ale šetření výrobních nákladů nejde do extrému, svezení je to příjemné a spotřeba může být dost nízká.
auto.cz

Policejní akce Alkohol a drogy: Dnes startují rozsáhlé kontroly

Od 15. do 21. prosince 2025 probíhá v Česku i napříč Evropou rozsáhlá policejní akce Alkohol a drogy. Jak akce probíhá, na co se policie zaměřuje a proč je předvánoční období z hlediska alkoholu za volantem nejrizikovější?
auto.cz

Bezpečí, nebo pohodlí? Souhlasíte s vypínatelnými asistenty?

Čínské SUV se dostalo do názorového střetu poté, co jeho výrobce umožnil řidičům trvale vypnout systém sledování pozornosti. Euro NCAP kvůli tomu autu snížilo bezpečnostní hodnocení a jeho pětihvězdičkový rating se ocitl v ohrožení. 
auto.cz

Registrace elektromobilů v Česku v listopadu 2025: Za Českem zeje obrovská díra

Měsíční registrace elektrických aut na českém trhu přesáhly 1100 kusů, přesto tahle třída tvoří pouze malou část trhu. Nepřekvapí, že dominantním hráčem je domácí automobilka se silnou dvojicí modelů.
auto.cz

Mitsubishi L200 se vrací do Evropy. Nechá si dieselový motor i schopnou čtyřkolku

Evropa není zrovna zaslíbená pick-upům, jejich nabídka proto v posledních letech řídne. Trh opustily japonské stálice Nissan Navara a Mitsubishi L200, druhé jmenované se ale už příští rok vrátí. Jen není jisté, jestli i k nám.
auto.cz

Hybrid, plug-in nebo diesel? Velká SUV ukazují, jak dnes vypadá rodinný kompromis

Potřebujete velké rodinné auto a rozpočet máte okolo milionu korun? Podívali jsme se na pět větších SUV, která vsadila na mild-hybridy, plug-in hybridy i poctivý diesel. Zjišťovali jsme, co za své peníze dostanete, kdo nabídne sedm míst bez příplatku a s jakým autem vám zůstane i na dovolenou k moři.
auto.cz

Mlhovkáři bojují o zlato! Hledáme nejhorší nešvar řidičů

Řidiči, kteří neumí správně používat osvětlení svého vozu, jdou do finále – mají šanci stát se těmi nejhoršími podle čtenářů Auto.cz. Utkají se s těmi, kteří nedodržují pravidlo zipu.
auto.cz

Zimní motorkářské srazy: Zima v jedné stopě

Prahou se každý rok v prosinci prožene výprava Mikulášů a Santa Clausů na skútrech. Není to jediná zimní akce v jedné stopě. Motorkáři mají i své štědrodenní vyjížďky.
auto.cz

Elektrické MG4 prošlo modernizací. Řeší jednu z největších slabin soupeře Volkswagenu ID.3

S hatchbackem MG4 se čínské automobilce podařilo uchytit v typicky evropském segmentu. A to i přesto, že vůz byl mnohdy kritizován. Hlavní výtky směřovaly na interiér a software, což zjevně řeší modernizované provedení nedávno odhalené v Brazílii.
auto.cz

Renault Clio R.S. se dost možná vrátí! První informace zní slibně, elektřině se ale nevyhne

Renault Sport se po letech mlčení znovu probouzí a s ním i naděje na návrat jednoho z nejikoničtějších hot-hatchů posledních dvou dekád. Těšíte se?
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.