Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Český trh letos cílí na 220 tisíc aut

Výsledky registrací motorových vozidel za říjen ukazují několik zajímavých momentů. Především to, že se registrace osobních automobilů dostaly v posledních měsících konečně na předkovidovou úroveň a u lehkých užitkových vozů překonávají všechny dosavadní rekordy.

Současně potvrzují, že firmy i soukromníci mají stále, navzdory problémům české ekonomiky, inflaci a růstu cen, dostatky prostředků na nákup nových vozidel. Je proto pravděpodobné, že letos dojde k registracím cca 220 tisíc osobních vozů, což bude nejvíce za poslední čtyři roky, ale stále je to o 50 tisíc méně než v roce 2017 a o cca 30 tisíc méně než v předkovidovném roce 2019. Normalizace trhu postupuje sice pomalu, ale je už patrná, a současně vydává i nové signály do budoucna.

Tři až čtyř fleety na jednoho soukromníka

Český trh v poslední době provázejí některé jevy trvalejšího charakteru, které jej budou zřejmě pokračovat i v příštím roce. Jedním z nich je již delší čas přetrvávající vysoce převažující podíl nákupu vozů firmami ve srovnání se soukromými zákazníky. Ten se pohybuje mezi třemi až čtyřmi ku jedné, což není zrovna normální. Svědčí to nejen o tom, že fleety jsou tahounem českého trhu osobních vozidel, ale také o slabé kupní síle a malém zájmu soukromníků. Letos po deseti měsících bylo registrováno na firmy 140 813 osobních vozů a 45 973, což představuje 24,65 % na soukromé odběratele. Určitě by bylo lepší, kdyby podíl firem byl blíže polovině, a samozřejmě ještě lepší, kdyby soukromníci odebrali také přes 140 tisíc aut, což by se rázem promítlo i v omlazení vozového parku, ale to bohužel nehrozí.

Rošády mezi značkami, Toyota se dere vzhůru

Dalším zajímavým faktorem jsou meziroční změny v pořadí úspěšnosti a tržního podílu řady značek. Toyotě například patřil loni v říjnu s prodejem 891 vozů podíl 5,47 %, ale letos už odebralo Toyoty 1722 zákazníků a podíl vystoupal na 8,91 %, což ji vystřelilo na třetí příčku před Hyundai, a to za září už byla Toyota dokonce dvojkou českého trhu. Z 23. místa loni, se na dvanácté vyšvihla značka MG a dalším skokanem je Ssangyong, také už pevně figurující v polovině druhé desítky značek, před tradičními, a dá se bohužel říci, že asi už bývalými předními značkami, jakými byly od sedmnáctého místa dál Citroen, Opel, Seat atd.

Daří se drahým, ale…

Hospodářské situaci a už delší čas trvajícímu „rozevírání se nůžek“ odpovídají také říjnové pozice prémiových značek, když Mercedes-Benz si drží dlouhodobě šestou příčku, BMW se posunulo na sedmou (před Dacii!), Audi na jedenáctou a Volvo na třináctou. Teprve dál jsou mainstreamové značky jako např. Renault (za říjen čtrnáctý) atd. Meziročně se po letošních deseti měsících výrazně lépe daří také dražším Lexusům (+89,92 %), Teslám (+456,05 %), Land Roverům (+29,93 %), Porsche (+37,61 %, a kterých se letos prodalo mimochodem víc než Hond, Fiatů, Jeepů či Mitsubishi), což zní až neskutečně. Od koronaviru se i letos už tradičně daří luxusním vozům Ferrari, Lamborghini, Maserati, Rolls-Royce či Aston Martin, které opět překonávají loňské rekordy.

…mnohé levnější ztrácejí

Zatímco samotný trh osobních vozů meziročně vzrostl o 16,71 %, říjen naznačil a deset měsíců letošního roku to potvrdilo, že registrace cenově dostupnějších, dříve úspěšných značek meziročně klesají. Je až s podivem, jak klesly často i o desítky procent, značkám Peugeot, Seat, Opel, Mazda, Honda, Fiat, Jeep a Mitsubishi. A příčina tohoto jevu? Těžko říct, ale jen nedostatek čipů a koronavir, ani válka na Ukrajině to už asi jen nebudou. Důvody bude potřeba hledat zřejmě ve strategii, ale i jinde.

Příznivá čísla

Říjnových celkem 19 322 registrovaných osobních a 2061 lehkých užitkových automobilů je pro mnohé až překvapující, ale oba pozitivní údaje mají jasné odůvodnění. Je to jednak plnění nevyřízených objednávek z dřívější doby u řady značek osobních vozů a opravdový boom zájmu o dodávkové automobily z titulu výrazného posílení zásilkových a dovážkových služeb. Vždyť říjnové registrace lehkých užitkových vozů vzrostly meziročně o 89,44 % a po 10 měsících o 33,44 %.

Jasným leaderem mezi dodávkami, i když se konkurence hodně snaží, je i letos Renault. Na dalších místech probíhá neúprosný boj a pořadí se mění, podle rozsahu dodávek u jednotlivých značek. Jednou se zadaří VW, který je letos na druhém místě, některý měsíc, jako v říjnu překvapí Citroën, velmi dobré výsledky zaznamenávají také značky Opel, Peugeot, Toyota a Ford. Zajímavý je u nás také velmi úspěšný odbyt velkých pikapů.

Mnoho povyku pro stále jen 2,89 % českého trhu

Kategorie milionářských vozidel, ve kterých vidí především ideologie spásu mobility zaznamenala u nás v říjnu registracemi 735 kusů, doslova dramatický nárůst tržního podílu na 3,8 %, představující meziročním zlepšení o 156 %. Zásluhu na tomto úspěchu mají registrace 265 vozidel Škoda Enyaq, ale i 109 Tesel, což tvoří víc než polovinu ze všech v říjnu registrovaných elektromobilů. Pokud by registrovala Škoda jako v únoru např. jen 24 elektromobilů, byla situace úplně jiná. Cekově bylo letos registrováno, tedy zdaleka ne prodáno koncovým zákazníkům, 5363 elektromobilů, takže tržní podíl vychází na 2,87 % a meziroční zlepšení činí +69,93 %.

Hybridy jedou

Meziročně výrazně víc registrací zaznamenaly letos vozy s vnějším dobíjením, Plug-in hybridy, a to o 70,59 % (z 2 781 na 4 744 ks). Příznivě se vyvíjí odbyt vozů se standardním a mild-hybridním pohonem, když letos bylo už registrováno 28 792 osobních vozů, zatímco loni jen 20 279.

Také motocyklům se stále daří

Zní to už jako obehraná gramofonová deska, prodeje motocyklů u nás lámou i letos rekordy. Už po říjnu nejsme daleko od loňského celoročního výsledku, letos po 10 měsících bylo registrováno 24 955 strojů a loni za celý rok 25 561, takže další rekord je na spadnutí. Pořadí nejlepších je stabilní, jedničkou je Honda s podílem 26,6 % trhu, druhá CF Moto (9,04 %), Yamaha (6,36 %), KTM (4,89 %) a pátá BMW drží 4,42 % českého trhu.

Stagnace dovozu ojetin

Dovozy ojetin a jejich první registrace u nás jsou letos zatím nižší než v minulých dvou letech, takže nevyvolávají tolik pozornosti, ale stejně 132 014 kusů, o které se rozrostl český vozový park není ničím, čím bychom se mohli chlubit. Na druhé straně se může zdát, že se zlepšila průměrná kvalita dovážených ojetých automobilů a sledování jejich skutečného stavu, resp. že dochází k důslednějšímu prověřování podezřelých kusů.

Signály do budoucna

V záplavě nejrůznějších informací a dezinformací není vždy snadné se vyznat. Stále probíhá nesmiřitelný boj mezi prosazováním ideologií a možnostmi technologií, tedy mezi představami politiků a realitou. Podle jedněch (ideologů a politiků) je vše jasné a jiné cesty není, ale vše zase není tak jasné a trh ale říká také své. Některé ambiciózní plány bude zřejmě ještě nutné upravovat a modifikovat, takže uvidíme.

Autor komentáře: Karel Beránek

07.11.2023Autodealers

Informace odjinud

Nejrychlejší cadillac všech dob: Lyriq-V je levnější než konkurenční tesla

Elektrický sportovní Cadillac Lyriq-V má techniku z většího luxusnějšího sedmimístného SUV Vistiq.
auto.cz

Výroba elektromobilů a plug-inů loni v Česku klesla. Důvodem je hlavně nižší zájem

Loni bylo v Česku vyrobeno o 13,3 procent a méně elektromobilů než v roce 2023. O elektromobily totiž nebyl ve světě takový zájem. Problémy přitom přetrvávají dodnes.
auto.cz

Tesla Model Y po faceliftu má české ceny. Škoda Enyaq vychází levněji, ale…

Jedno z nejočekávanějších aut posledních let představilo český ceník, která začíná pod částkou 1,1 milionu korun za základní verzi s pohonem zadních kol.
auto.cz

TEST Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T – Trochu rychle a trochu zběsile

Nová generace japonského modelu, jíž na svět pomohl Renault Clio, se v českých podmínkách dostala decentních úprav včetně zvýšení výkonu litrového tříválce.
auto.cz

Produkce Škodovky meziročně vzrostla. Loni vyrobila přes 925 tisíc aut

Škoda Auto loni vyrobila celosvětově přes 925.000 aut, meziročně o 4,2 procenta víc.
auto.cz

Rallye Monte Carlo po 1. etapě: Vede obhájce Neuville, Ogier málem skončil

Úřadující mistr světa Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1) vede po třech rychlostních zkouškách Rallye Monte Carlo, která otevírá letošní mistrovství světa v automobilových soutěžích.
auto.cz

Scania na sněhu: Zkusil jsem osmiválec, tahač 6×4 i podmetací řetězy

Nejen krásy rozmanitých konfigurací tahačů i tandemů, které dokáže Scania nabídnout, představila v zasněženém Norsku. Táhl jsem 50 tun a vyzkoušel naostro i podmetací řetězy.
auto.cz

Nejprodávanější auta v Evropě 2024: Lidový hatchback králem a pád elektromobilu

Nejoblíbenějším novým vozem v Evropě se loni stala rumunská Dacia Sandero, která boduje u soukromých i firemních zákazníků. Naopak vítěz z roku 2023 se propadl až na čtvrté místo.
auto.cz

Podcast Za volantem: Fotovoltaika a elektromobil nejsou jen pro bohaté

Martin Vaculík zpovídá šikovného nadšence, který si obojí pořídil za zlomek ceny.
auto.cz

Vítězové a poražení posledních dekád. Podívali jsme se na data v registru

Prošli jsme český registr vozidel a vytáhli z něj údaje jen o vozech vyrobených po roce 2000. Občas zveřejňované údaje za všechny roky výroby jsou příliš zkresleny tím, že řada vozů už prostě nejezdí nebo ani neexistuje.
auto.cz

Rallye Monte Carlo 2025: Start bez hybridů a s novými body

Na tradičním místě v monackém knížectví začíná nová sezona mistrovství světa v automobilových soutěžích. Jako úřadující šampion vstoupí do Rallye Monte Carlo Belgičan Thierry Neuville. Do seriálu se opět plnohodnotně zapojí dvojnásobný mistr světa Kalle Rovanperä z Finska, jenž loni startoval jen ve vybraných podnicích.
auto.cz

Lexus IS žije dál. V Japonsku dostává novou speciální edici pro čtyřválce

Lexusy IS 300 a IS 300h se v Japonsku začínají prodávat ve speciální edici F Sport Black IV. Láká na tmavé prvky a kovaná kola od BBS.
auto.cz

Kopřivnická Tatra Trucks loni prodala 1548 vozů. Pořádně si polepšila

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Největší část produkce, více než 600 aut, připadla na obranný sektor. ČTK to v tiskové zprávě sdělil mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek. Nárůst prodeje činil meziročně 6,7 procenta. Meziroční růst výroby byl podle firmy téměř deset procent.
auto.cz

RAM dělá nový menší pick-up. Bude konkurovat rangeru, hiluxu nebo amaroku

Už v roce 2027 se má začít vyrábět nový menší RAM. Automobilka chce zákazníkům nabídnout levnější model, aby zůstala konkurenceschopná.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.