Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Český trh letos cílí na 220 tisíc aut

Výsledky registrací motorových vozidel za říjen ukazují několik zajímavých momentů. Především to, že se registrace osobních automobilů dostaly v posledních měsících konečně na předkovidovou úroveň a u lehkých užitkových vozů překonávají všechny dosavadní rekordy.

Současně potvrzují, že firmy i soukromníci mají stále, navzdory problémům české ekonomiky, inflaci a růstu cen, dostatky prostředků na nákup nových vozidel. Je proto pravděpodobné, že letos dojde k registracím cca 220 tisíc osobních vozů, což bude nejvíce za poslední čtyři roky, ale stále je to o 50 tisíc méně než v roce 2017 a o cca 30 tisíc méně než v předkovidovném roce 2019. Normalizace trhu postupuje sice pomalu, ale je už patrná, a současně vydává i nové signály do budoucna.

Tři až čtyř fleety na jednoho soukromníka

Český trh v poslední době provázejí některé jevy trvalejšího charakteru, které jej budou zřejmě pokračovat i v příštím roce. Jedním z nich je již delší čas přetrvávající vysoce převažující podíl nákupu vozů firmami ve srovnání se soukromými zákazníky. Ten se pohybuje mezi třemi až čtyřmi ku jedné, což není zrovna normální. Svědčí to nejen o tom, že fleety jsou tahounem českého trhu osobních vozidel, ale také o slabé kupní síle a malém zájmu soukromníků. Letos po deseti měsících bylo registrováno na firmy 140 813 osobních vozů a 45 973, což představuje 24,65 % na soukromé odběratele. Určitě by bylo lepší, kdyby podíl firem byl blíže polovině, a samozřejmě ještě lepší, kdyby soukromníci odebrali také přes 140 tisíc aut, což by se rázem promítlo i v omlazení vozového parku, ale to bohužel nehrozí.

Rošády mezi značkami, Toyota se dere vzhůru

Dalším zajímavým faktorem jsou meziroční změny v pořadí úspěšnosti a tržního podílu řady značek. Toyotě například patřil loni v říjnu s prodejem 891 vozů podíl 5,47 %, ale letos už odebralo Toyoty 1722 zákazníků a podíl vystoupal na 8,91 %, což ji vystřelilo na třetí příčku před Hyundai, a to za září už byla Toyota dokonce dvojkou českého trhu. Z 23. místa loni, se na dvanácté vyšvihla značka MG a dalším skokanem je Ssangyong, také už pevně figurující v polovině druhé desítky značek, před tradičními, a dá se bohužel říci, že asi už bývalými předními značkami, jakými byly od sedmnáctého místa dál Citroen, Opel, Seat atd.

Daří se drahým, ale…

Hospodářské situaci a už delší čas trvajícímu „rozevírání se nůžek“ odpovídají také říjnové pozice prémiových značek, když Mercedes-Benz si drží dlouhodobě šestou příčku, BMW se posunulo na sedmou (před Dacii!), Audi na jedenáctou a Volvo na třináctou. Teprve dál jsou mainstreamové značky jako např. Renault (za říjen čtrnáctý) atd. Meziročně se po letošních deseti měsících výrazně lépe daří také dražším Lexusům (+89,92 %), Teslám (+456,05 %), Land Roverům (+29,93 %), Porsche (+37,61 %, a kterých se letos prodalo mimochodem víc než Hond, Fiatů, Jeepů či Mitsubishi), což zní až neskutečně. Od koronaviru se i letos už tradičně daří luxusním vozům Ferrari, Lamborghini, Maserati, Rolls-Royce či Aston Martin, které opět překonávají loňské rekordy.

…mnohé levnější ztrácejí

Zatímco samotný trh osobních vozů meziročně vzrostl o 16,71 %, říjen naznačil a deset měsíců letošního roku to potvrdilo, že registrace cenově dostupnějších, dříve úspěšných značek meziročně klesají. Je až s podivem, jak klesly často i o desítky procent, značkám Peugeot, Seat, Opel, Mazda, Honda, Fiat, Jeep a Mitsubishi. A příčina tohoto jevu? Těžko říct, ale jen nedostatek čipů a koronavir, ani válka na Ukrajině to už asi jen nebudou. Důvody bude potřeba hledat zřejmě ve strategii, ale i jinde.

Příznivá čísla

Říjnových celkem 19 322 registrovaných osobních a 2061 lehkých užitkových automobilů je pro mnohé až překvapující, ale oba pozitivní údaje mají jasné odůvodnění. Je to jednak plnění nevyřízených objednávek z dřívější doby u řady značek osobních vozů a opravdový boom zájmu o dodávkové automobily z titulu výrazného posílení zásilkových a dovážkových služeb. Vždyť říjnové registrace lehkých užitkových vozů vzrostly meziročně o 89,44 % a po 10 měsících o 33,44 %.

Jasným leaderem mezi dodávkami, i když se konkurence hodně snaží, je i letos Renault. Na dalších místech probíhá neúprosný boj a pořadí se mění, podle rozsahu dodávek u jednotlivých značek. Jednou se zadaří VW, který je letos na druhém místě, některý měsíc, jako v říjnu překvapí Citroën, velmi dobré výsledky zaznamenávají také značky Opel, Peugeot, Toyota a Ford. Zajímavý je u nás také velmi úspěšný odbyt velkých pikapů.

Mnoho povyku pro stále jen 2,89 % českého trhu

Kategorie milionářských vozidel, ve kterých vidí především ideologie spásu mobility zaznamenala u nás v říjnu registracemi 735 kusů, doslova dramatický nárůst tržního podílu na 3,8 %, představující meziročním zlepšení o 156 %. Zásluhu na tomto úspěchu mají registrace 265 vozidel Škoda Enyaq, ale i 109 Tesel, což tvoří víc než polovinu ze všech v říjnu registrovaných elektromobilů. Pokud by registrovala Škoda jako v únoru např. jen 24 elektromobilů, byla situace úplně jiná. Cekově bylo letos registrováno, tedy zdaleka ne prodáno koncovým zákazníkům, 5363 elektromobilů, takže tržní podíl vychází na 2,87 % a meziroční zlepšení činí +69,93 %.

Hybridy jedou

Meziročně výrazně víc registrací zaznamenaly letos vozy s vnějším dobíjením, Plug-in hybridy, a to o 70,59 % (z 2 781 na 4 744 ks). Příznivě se vyvíjí odbyt vozů se standardním a mild-hybridním pohonem, když letos bylo už registrováno 28 792 osobních vozů, zatímco loni jen 20 279.

Také motocyklům se stále daří

Zní to už jako obehraná gramofonová deska, prodeje motocyklů u nás lámou i letos rekordy. Už po říjnu nejsme daleko od loňského celoročního výsledku, letos po 10 měsících bylo registrováno 24 955 strojů a loni za celý rok 25 561, takže další rekord je na spadnutí. Pořadí nejlepších je stabilní, jedničkou je Honda s podílem 26,6 % trhu, druhá CF Moto (9,04 %), Yamaha (6,36 %), KTM (4,89 %) a pátá BMW drží 4,42 % českého trhu.

Stagnace dovozu ojetin

Dovozy ojetin a jejich první registrace u nás jsou letos zatím nižší než v minulých dvou letech, takže nevyvolávají tolik pozornosti, ale stejně 132 014 kusů, o které se rozrostl český vozový park není ničím, čím bychom se mohli chlubit. Na druhé straně se může zdát, že se zlepšila průměrná kvalita dovážených ojetých automobilů a sledování jejich skutečného stavu, resp. že dochází k důslednějšímu prověřování podezřelých kusů.

Signály do budoucna

V záplavě nejrůznějších informací a dezinformací není vždy snadné se vyznat. Stále probíhá nesmiřitelný boj mezi prosazováním ideologií a možnostmi technologií, tedy mezi představami politiků a realitou. Podle jedněch (ideologů a politiků) je vše jasné a jiné cesty není, ale vše zase není tak jasné a trh ale říká také své. Některé ambiciózní plány bude zřejmě ještě nutné upravovat a modifikovat, takže uvidíme.

Autor komentáře: Karel Beránek

07.11.2023Autodealers

Informace odjinud

Jaguar Land Rover zruší stovky manažerských míst. Prý je to úplně běžné rozhodnutí

Britský výrobce luxusních automobilů Jaguar Land Rover zruší v Británii až 500 manažerských pracovních míst. To odpovídá zhruba 1,5 procenta jeho celkové pracovní síly ve Spojeném království. Firma podle serveru BBC uvedla, že hodlá počet zaměstnanců snížit prostřednictvím programu pro dobrovolné odchody z podniku.
auto.cz

160.000 km a baterie téměř jako nová. Volkswagen ID.3 boří jeden z mýtů elektromobility

Německý autoklub ADAC potvrdil, že ztráta kapacity akumulátoru je v reálném životě mnohem pomalejší, než se dříve předpokládalo.
auto.cz

TEST BMW M5 – Řidičák nikdy nebyl zelenější strachy

Novému BMW M5 můžete vytýkat vysokou hmotnost i vulgární design, ale to nic nemění na jeho špičkových jízdních schopnostech a hlavně až absurdní rychlosti, kterou se umí pohybovat po téměř jakékoliv silnici.
auto.cz

Subaru má nový základní crossover. Jeho výkony jsou o level výš, než byste čekali!

Designově zdrženlivější, ale technicky ambiciózní. Nové Subaru Uncharted nabídne tři výbavové linie, pohon všech kol a až 480 km dojezdu.
auto.cz

Porsche vyrobilo miliontý vůz jedné řady. Teprve potřetí v historii!

Německý producent sportovních aut se pochlubil další historickou metou. Jeho SUV Macan totiž zaznamenalo milion vyrobených exemplářů.
auto.cz

Vyplatí se ještě plynový pohon? Ojetin na CNG jsou v nabídce stovky

Auta na plynový pohon ještě nedávno nabízela řada značek, dnes už koupíte nové jen dacie na LPG. Mladých ojetin s pohonem na CNG, který znamená i levnější dálniční známku, je však v nabídce stále hodně.
auto.cz

Řidič přiznal vinu na nehodě. Pozůstalí i tak ženou k soudu Teslu

Soud má rozhodnout, zda za smrtelnou nehodu z dubna 2019 nemůže i tak trochu Tesla jako automobilka, přestože řidič uznal svou vinu a odškodnil pozůstalé.
auto.cz

10 aut s největším propadem registrací v Česku: První místo určitě neuhádnete

Ačkoliv český trh za prvních šest letošních měsíců o několik tisíc registrací vzrostl, najdou se modely, které zažily pád. Nechybějí mezi nimi ani dvě škodovky.
auto.cz

Před startem Estonské rallye: Bude Tänak doma králem?

Britský jezdec Elfyn Evans bude v nadcházející Estonské rallye hájit vedení v průběžném pořadí mistrovství světa v automobilových soutěžích. Při vstupu do druhé poloviny sezony má náskok devíti bodů na Sébastiena Ogiera z Francie, který bude na startu chybět. Třetí je o další tři body zpět Estonec Ott Tänak, jenž chce v domácím prostředí výrazně zvýšit šance na zisk titulu.
auto.cz

Fotbalový světoběžník Tomáš Vaclík: Rukavice jen v brance, v autě nikdy!

Brankář Tomáš Vaclík patří mezi největší tuzemské fotbalové legendy. Vždyť za národní tým odchytal v historii více minut v tomto století pouze Petr Čech a před tím už jen ve dvacátých a třicátých letech minulého století František Plánička a v šedesátkách a sedmdesátkách Ivo Viktor. Jaký je Tomáš za volantem?
auto.cz

Zapomenutý Renault Racoon byl vlastně crossover naruby. Dostal dnes nemyslitelné a uměl plavat

Obojživelné schopnosti, třílitrový motor a futuristický interiér. Racoon nebyl konceptem pro výrobu, ale technologickou vizí, která předběhla dobu.
auto.cz

Ford otáčí. Do Evropy snad vrátí i normální osobní auta

Zprávu o tom, že Ford by měl pro evropský trh vyvinout nějaké normální auto, popsal jeden z prodejců značky jako „velkou úlevu“ s tím, že automobilka potřebuje nové modely i kromě elektrických.
auto.cz

Renault má nového ředitele. Šéfem bude ovšem pouze dočasně

Po náhlém odchodu Lucy de Mea do světa luxusní módy má skupina Renault nového ředitele. Ten pochází z vlastních zdrojů, v čele ovšem bude pouze dočasně.
auto.cz

S vodíkem končí další evropské automobilky. Několik modelů už přitom prodávaly

Palivové články na vodík se zatím v osobních autech příliš neuchytily, větší budoucnost je jim souzena v modelech užitkových. Jenže i tyto plány dostaly zásadní ránu: vývoj totiž po Renaultu ukončuje také koncern Stellantis.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.