Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

ACEA chválí mírnější verzi EURO 7

Evropský parlament zlepšil návrh Evropské komise, obavy o technickou proveditelnost však nadále přetrvávají. Asociace evropských výrobců automobilů ACEA ocenila, že Evropský parlament hlasoval pro realističtější přístup k normě Euro 7 ve srovnání s tím, co loni navrhla Evropská komise.

Euro 7 však stále představuje vysokou investici, a to ve velmi kritické fázi transformace automobilového průmyslu.

„Faktem zůstává, že Euro 7 představuje pro výrobce vozidel významnou investici, která doplňuje jejich úsilí o dekarbonizaci. Přichází v mimořádně náročném geopolitickém a ekonomickém kontextu. Evropa potřebuje přiměřené Euro 7, které by vyvážilo obavy o životní prostředí a konkurenceschopnost průmyslu. O závazku průmyslu zlepšit kvalitu ovzduší nemůže být pochyb. Proto automobilový průmysl vynaložil rozsáhlé prostředky do nejnovější normy Euro 6/VI týkající se znečišťujících látek. Tyto investice se vyplatily, protože emise výfukových plynů jsou dnes sotva měřitelné,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vriesová.

ACEA se domnívá, že má smysl zabývat se emisemi z brzd a pneumatik v rámci normy Euro 7, protože ty jsou relevantní i pro elektromobily a v budoucnu budou hlavním zdrojem emisí znečišťujících látek na silnicích. Jelikož jsou však metody testování emisí jiných než výfukových plynů zcela nové a nevyzkoušené, je třeba zajistit technickou proveditelnost těchto nových cílů.

Reakce AutoSAP

Sdružení automobilového průmyslu vítá výsledek hlasování Evropského parlamentu, který potvrdil pozici výboru pro životní prostředí a je zlepšením původního návrhu Evropské komise. Nadále však přetrvávají obavy z realizovatelnosti a dopadů některých technických požadavků, například navýšení požadavků na novou palubní diagnostiku vozidel či zpřísnění emisí z otěru z brzd a pneumatik.

„Je zapotřebí ocenit kompromis, pro jehož podporu dokázal hlavní zpravodaj Alexandr Vondra získat potřebnou většinu. Přijatý text považujeme za výrazné zlepšení původního návrhu Evropské komise. Jedním z příkladů zreálnění požadavků je otázka vstupu v platnost. Navázání počítání lhůty pro vstup platnost až po přijetí sekundární legislativy je klíčové pro zajištění potřebného času pro výrobce i testovací centra reagovat na nové regulatorní požadavky,“ říká výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Původní text by podle AutoSAP vedl k neúměrným nákladům a odklonu investic od přechodu na bezemisní mobilitu, ohrožoval by menší a cenově dostupná vozidla a mohl vést k uzavření výrobních závodů s dopadem na zaměstnanost. Přitom přínos pro životní prostředí by byl velmi omezený. Skutečné zlepšení lze dosáhnout nahrazením starších vozidel novými modely s aktuální normou Euro 6/VI v kombinaci s přechodem na elektrifikaci vozového parku.

Sdružení automobilového průmyslu věří, že má smysl zabývat se novými požadavky normy, jako jsou emise z otěru brzd a pneumatik, protože ty jsou relevantní i pro elektrická vozidla a v budoucnu zůstanou posledními zdroji emisí z vozidel.

Popisovat vozidla Euro 6/VI jako „vysoce znečišťující“ je zcela nepravdivé tvrzení. Od první normy Euro do normy Euro 6 došlo k reálnému snížení emisí z vozidel o více než 90 %.

Reakce T&E

„Zákonodárci EU by měli přejmenovat návrh zákona o emisích vozidel na Euro 6 F aby se zabránilo plošnému klamání s vydáváním špinavých aut za čistá. Parlament EU podpořil takzvanou normu Euro 7, která výrazně nezvyšuje ochranu ovzduší před znečištěním oproti své předchůdkyni Euro 6. Zachovává stejný limit pro oxidy dusíku u automobilů na benzin jako norma Euro 6 a téměř nezlepšuje testování, které má zásadní význam pro zajištění skutečného dodržování limitů.,“ uvedla zelená skupina Transport & Environment (T&E).

Anna Krajinska, manažerka pro emise vozidel a kvalitu ovzduší ve společnosti T&E, uvedla: „Dnes schválená norma Euro 7 je horší než zbytečná. Automobilky ji využijí k ekologizaci vozů, které nejsou téměř o nic čistší než dnes. Poslední norma znečištění, kterou budou muset motory splňovat, je mrtvou literou. Zákonodárci by měli mít tolik slušnosti, aby ji přejmenovali na Euro 6F nebo ji stáhli.“

Hlavní evropská média informovala o tom, jak automobilový průmysl na základě dezinformací vedl lobbistickou kampaň s cílem oslabit původní plány na zavedení normy Euro 7, která by podle T&E zabránila 35 000 předčasných úmrtí.

Evropský parlament nyní zahájí třístranná jednání s Radou EU a Komisí aby rozhodl o konečné podobě zákona. Rada EU podporuje ještě slabší verzi normy Euro 7. T&E uvedla, že pokud zákonodárci během jednání zákon nepřejmenují, měla by Evropská komise využít svou pravomoc a legislativu stáhnout.

13.11.2023Autodealers

Informace odjinud

Modernizovaná Škoda Enyaq RS přijíždí s lepší technikou. Už jsme v ní seděli

Na první pohled jde u faceliftovaného enyaqu RS o masku a zadní lampy, ale změny se udály také v útrobách. Novinka má dojet dál díky lepší aerodynamice a také se rychleji nabíjet.
auto.cz

TEST Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Lék na nové časy

I ve světě digitálních obrazovek a neužitečných nesmyslů je japonský plug-in hybrid navzdory věku moc pěkné svezení – a za fér peníze.
auto.cz

Auta z USA můžou zdražit. EU navrhuje odvetná cla

EU se chce s Trumpem dohodnout, stále však považuje jeho cla za porušení pravidel Světové obchodní organizace a navrhuje odvetná cla na víno, chemikálie či auta a autodíly.
auto.cz

Čtyři displeje a sportovní kokpit: Chevrolet Corvette ladí formu i funkce

Interiér nového Chevroletu Corvette spojuje závodní účel s každodenním luxusem. Poprvé může mít řidič jinou barvu interiéru než spolujezdec. 
auto.cz

Letecká společnost začala prodávat vlastní auto. Možná přijde do Evropy

Z historie známe více případů, kdy se výrobce letadel pustil i do automobilů. Že něco takového zkusí i letecká společnost, je však unikátní. Přesně to se však stalo v Číně a první automobil aerolinky Juneyao Air je již v prodeji.
auto.cz

Fiat Uno Turbo i.e.: Italský rebel slaví čtyřicítku

Fiat Uno s přeplňovaným benzinovým motorem nezapřel sportovní ambice – a skutečně je dodržel. Opravdovému hot-hatchi je čtyřicet.
auto.cz

Co stálo v garáži Jiřího Bartošky? Jezdil embéčkem i phantomem a děsila ho D1

Začínal za volantem Škody 1000 MB, pro ocenění na Hrad si však přijel rolls-roycem. V posledních letech sedlal Jiří Bartoška zejména vozy značek Audi a BMW, naopak motorky rád neměl.
auto.cz

MS v ledním hokeji opět vsadí na vozy Škoda. Je z toho dokonce světový rekord!

Letošní ročník mistrovství světa v hokeji odstartuje již v pátek 9. května. A chybět u toho nebude ani Škoda, která je partnerem tohoto sportovního svátku již 32. rokem.
auto.cz

Úpravce našel skrytý potenciál Mini Countryman. Teď zvládne i ty nejdrsnější podmínky

Není to závodník, ale má k němu blíž než většina SUV. Countryman jako doprovodné vozidlo pro Dakar má podvozek, kola i výbavu, která obstojí v terénu i na asfaltu.
auto.cz

Elektrický Mercedes-Benz CLA nebude možné nabíjet na 400V stojanech

Nová generace prémiového kompaktního sedanu od Mercedesu zatím spoléhá pouze na elektřinu. Díky 800V architektuře podporuje rychlodobíjení, na starších stojanech s polovičním napětím ho ovšem nenabijete.
auto.cz

Xiaomi updatem omezilo extrémní výkon verze Ultra. Po silné kritice změnilo názor

Elektromobily jsou levnější cestou, jak se dostat k výkonům dříve vyhrazeným supersportům. Nejvíce to platí v Číně, kde jedno z nejvýkonnějších aut vůbec nabízí Xiaomi. Jenže po sérii nehod se automobilka rozhodla, že mít přes 1.000 kW na běžné ulici možná není nejlepší nápad.
auto.cz

Jak pomáhají Trumpova cla americkým dělníkům? Volvo jich 5 % propustí

Zhruba 125 lidí přijde o práci v továrně Volva v Severní Karolíně, mimo jiné kvůli clům Donalda Trumpa. Plán na vytvoření čtyř tisíc nových pracovních míst však zůstává.
auto.cz

Hodně ojetá Toyota Corolla, čínská bestie i Karlík a dopravní hřiště: Sledujte nový Svět motorů!

I na tento čtvrtek jsme pro vás přichystali celou řadu novinek a zajímavostí ze světa automobilů. Na co konkrétně se můžete těšit?
auto.cz

Záblesk jistoty pro automobilky? Prošel návrh, který by jim mohl ulehčit

Evropský parlament (EP) dal zelenou možnosti urychleně schválit návrh Evropské komise (EK) poskytnout automobilkám více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.