Více než o desetinu letos vzrostou v meziročním srovnání škody po dopravních nehodách, uvedla na tiskové konferenci Česká kancelář pojistitelů. Pojišťovny odhadují, že ke konci roku vyplatí na povinném ručení 16,7 miliardy korun.
Loni byly škody o 1,8 miliardy nižší. Pojišťovny se podle předběžného odhadu budou za celý rok zabývat 261 tisíci škodami po dopravních nehodách. Loni jich vzniklo 249 tisíc, takže jich přibude zhruba o pět procent.
„Jde o další eskalaci ve srovnání se stejným obdobím roku 2022, kde byl jedenáctiprocentní inflační nárůst. Předcházející škodní inflace u majetkových škod se pohybovala na úrovni osmi procent a v předchozích letech kolem šesti procent,“ upřesnil pojistný matematik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička. Již definitivní srovnání mají pojišťovny zatím ke konci třetího čtvrtletí, v té době se průměrná majetková škoda meziročně zvýšila o třináct procent.
Růst souvisí s takzvanou škodní inflací. Vliv měl nárůst ceny práce v autoservisech, zdražení náhradních dílů, ale i postupná modernizace vozového parku.
Pojišťovny po nehodách kromě škod na autech vyplácejí také bolestné nebo kompenzují ztížení společenského uplatnění. Podle kanceláře pojistitelů by mělo být množství škod na zdraví srovnatelné s loňskem, tedy zhruba 10 500. Vyplacená částka nicméně vzroste, což je mimo jiné důsledek pravidelné valorizace částek za odškodnění bolestného a ztížení společenského uplatnění, stanovené v občanském zákoníku.
„Na další nároky působí také ekonomické a inflační vlivy spojené s růstem mezd ovlivňující odškodnění ztráty na výdělku, náklady na péči v rámci asistencí v domácnosti i růst nákladů na zdravotní péči. Průměrné hodnoty odškodnění narostly o desítky procent,“ doplnil Jedlička. Povinné ručení poskytuje v Česku dvanáct pojišťoven. Sazby obvykle stanoví podle stáří vozidla, objemu motoru, věku a místa bydliště provozovatele, některé zohledňují i roční nájezd.
Povinné ručení musí mít každý dopravní prostředek, kterému byla přidělena registrační značka nebo technický průkaz. V druhém letošním pololetí přesáhl počet pojištěných vozidel 9,25 milionu. Meziročně růst celého pojištěného portfolia dosahuje 2,6 procenta. Pro příští rok avizovaly pojišťovny zdražení povinného ručení v průměru o desetinu, což dávají do souvislosti s uvedenou škodní inflací. Předpokládají, že pojistné výrazněji vzroste mladým řidičům a těm z velkých měst.
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva