Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Kupujte, dokud je. Volkswagen Touran totiž skončí co nevidět

Vozy kategorie MPV jsou stále vzácnější. Jedním z mála stále nabízených velkoprostorových aut je Volkswagen Touran. Jeho dny se ale již krátí.
auto.cz

Tato bizarní drive-thru v Česku nenajdete. Kterou službu byste u nás uvítali?

Zatímco u nás se průjezdný koncept drží hlavně v gastronomii a několika praktických výjimkách, svět ukazuje, že vyřídit si vše z auta může být překvapivě elegantní, pohodlné i zábavné.
auto.cz

Porsche: Každé čtvrté pracovní místo v Německu v ohrožení. Proč?

Porsche, dlouhá léta synonymum precizního německého luxusu a strojírenské sebejistoty, vstupuje do období, kdy se i tato historická konstantnost začíná viditelně měnit.
auto.cz

Další rána elektromobilům: Rušení levných tarifů. Souhlasíte?

Britští majitelé elektromobilů dostali druhou studenou sprchu v krátkém sledu. Nejdříve přišlo oficiální potvrzení, že od roku 2028 budou platit poplatek za každý ujetý kilometr. Teď jim jejich oblíbený poskytovatel levného tarifu na elektřinu utáhl kohouty.
auto.cz

Peugeot 309: Kompakt ve stínu dvěstěpětky (2. díl)

„Lev“ nižší střední třídy na konci 80. let minulého věku vyměnil motory a skočil si na kosmetiku. Vyrobilo se jich přes 1,6 milionu.
auto.cz

Can-Am Outlander Electric: Tiše a čistě do náruče přírody

Can-Am letos začal vyrábět první čistě elektrickou čtyřkolku ATV na světě. Model Outlander Electric představuje ekologicky přívětivější verzi benzinovým verzím, která má být ohleduplnější k přírodě a v některých bodech i praktičtější.  
auto.cz

BMW má nového šéfa. Olivera Zipseho nahradí Milan Nedeljković

Vrcholový manažer původem ze Srbska se na jaře 2026 stane předsedou představenstva ryze německé automobilky BMW. Dosavadní ředitel odchází do důchodu.
auto.cz

Španělská Santana vstává z mrtvých po boku čínské automobilky. Vydá se i na Dakar

Španělská značka Santana se po čtrnácti letech vrací do hry s novým pick-upem 400 vyráběným v Linares. Nabídne diesel i plug-in hybrid s dojezdem až 120 km na elektřinu. Obnovení výroby doprovází strategické partnerství s BAIC a montáží jeho vozů i ambice v motorsportu včetně plánované účasti na Rallye Dakar.
auto.cz

Opel Astra se ukazuje po faceliftu. Bude premiantem v osvětlení a vaše záda ji budou milovat

Omlazený Opel Astra přináší ostřejší design s osvětleným logem Opel Blitz, adaptivní světlomety Intelli-Lux HD, ergonomická sedadla, i čalounění z recyklovaného materiálu. Elektrická verze dostává baterii o kapacitě 58 kWh pro dojezd až 454 kilometrů dle WLTP. 
auto.cz

Omlazené Dacia Sandero, Stepway a Jogger mají české ceny. S LPG ušetříte dvakrát

Rumunské bestsellery se v rámci modernizace dočkaly například nového hybridního pohonu a možnosti zkombinovat oblíbené LPG se samočinnou převodovkou. Kolik za ně dáte?
auto.cz

Stefan Weckbach přivedl Porsche k elektromobilitě. Nyní míří k vrcholným mercedesům

Stefan Weckbach, který v Porsche vedl projekty Mission E a Taycan a později určoval strategii celého koncernu Volkswagen, přestupuje k přímé konkurenci. Od července 2026 se stane šéfem Mercedes-AMG a zároveň převezme dohled nad luxusní divizí Maybach i třídou G. 
auto.cz

Pásovec Trax X2 utáhne až 5,5 tuny. Pomůže i těm, kteří neumějí couvat s karavanem

Jak náročné je zacouvat s karavanem do úzké garáže nebo postavit lodní přívěs přesně na místo? Pro někoho rutina, pro jiné každoroční noční můra. Kanadský robot vznikl právě proto, aby vyřešil podobné situace.
auto.cz

Nissan konečně dosáhl 800V napětí. Nové SUV ale dostane i spalovací motor

V honbě za rychlejším nabíjením se automobilky postupně přesouvají k 800V platformám. Další takovou je Nissan, který představil nadějně vypadající SUV NX8 s elektrickým i hybridním pohonem.
auto.cz

Velká výzva autoprůmyslu: Továrny jedou, ale trh je nasycen

Tesla oznámila, že její šanghajská Gigafactory vyrobila už 4 miliony aut. Také čínský Leapmotor hlásí rekordní měsíc a chystá širší globální expanzi. Jenže zatímco někteří ohromují čísly, celý trh se ocitá ve zvláštní situaci: auta se vyrábí rychleji, než je svět dokáže vstřebat.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.