Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Alfa Romeo přeruší výrobu modelů Giulia a Stelvio. Není o ně dostatečně velký zájem

Italská automobilka začátkem listopadu na celý pracovní týden přeruší výrobu v továrně v Cassinu, kde vedle Alf Romeo Giulia a Stelvio vzniká také Maserati Grecale.
auto.cz

Honda ukázala nový elektromobil s dojezdem až téměř 500 kilometrů. Dočkáme se ho i v Česku?

Japonci na domácím autosalonu představili koncept dostupného elektromobilu s velmi slušným dojezdem. Určen bude hlavně pro domácí trh a Indii, globální ambice ovšem také nepopírá.
auto.cz

Vlna Kei se valí do Evropy. Malá Honda Super-N sem dorazí už příští rok

Minivozy třídy kei už možná nebudou jen japonskou specialitou. EU prosazuje iniciativu malých elektromobilů. Británie jedná s Toyotou o sériovém FT-Me a Honda do Evropy příští rok přivede nový elektrický model, který se v maskované podobě ukázal v Goodwoodu.
auto.cz

Nejslavnější mercedes ze dřeva zabral roky práce. Může být váš

Kdysi byl nejrychlejším silničním autem planety, dnes je perlou každé sbírky aut. Francouzský truhlář si ho postavil ze dřeva a ikonické dveře neopomněl.
auto.cz

Přes 2000 km na jednu nádrž? Mistr spotřeby radí, jak na to

Pokud většina řidičů počítá s tím, že na plnou nádrž ujede kolem sedmi set kilometrů, Gerhard Plattner zvládne i třikrát tolik. Rakouský novinář, testovací jezdec a rekordman v úsporné jízdě se celý život věnuje tomu, jak z každé kapky paliva dostat maximum. A nejde o žádné laboratorní triky.
auto.cz

Lexus LS se možná vrátí i jako stylové zvýšené kupé

Jak by mohla vypadat příští generace modelu LS, která není MPV, ukázal koncept v rámci výstavy Japan Mobility Show 2025. Z dosavadních modelů LS toho věru mnoho nezbývá.
auto.cz

Mitsubishi představilo koncept Elevance. Vezme vás i kempovat

Mitsubishi se pochlubilo velkým plug-in hybridním SUV se třemi řadami sedadel a neobvykle luxusním interiérem. Patří k němu i speciálně navržený přívěs pro glamping.
auto.cz

Nejextrémnější Mercedes-AMG GT už testuje na okruhu. V8 se nezbavil

Novinka navazuje na limitovanou GT Track Series, zůstává u vidlicového osmiválce a přidává radikální aerodynamiku. Zkušební jízdy na trati mají potvrdit, že úpravy podvozku i rozložení hmotnosti posunou hranice rychlosti a přítlaku.
auto.cz

Corolla, jakou svět neviděl. Nový koncept rodinné toyoty boří konvence

Příští generace Toyoty Corolla může být výrazným odklonem od tradic. Koncept, který ji předpovídá, v mnoha směrech šokuje, pohlížíme-li na něj jako na nástupce konzervativního rodinného auta nižší střední třídy.
auto.cz

Řídili jsme nové Seaty Ibiza a Arona: Dvě tváře mládí pod španělským sluncem

Jedna nezapře sportovního ducha, druhá zase dobrodružnou náturu. Seaty Ibiza a Arona jsou odlišnější než dřív, byť techniku stále sdílejí. Při prvním svezení jsme sáhli rovnou po nejvýkonnější motorizaci.
auto.cz

Francouzský sporťák, korejský teréňák i znojemské muzeum: 9. díl Světa motorů už zítra na Nova Action!

Přehoupli jsme se do druhé půlky podzimní řady televizního Světa motorů a devátkterý představí skvosty historie, ale i zbrusu nový plug-in hybrid.
auto.cz

Pininfarina vítá NSX v nové době. Karbonové tělo doplní naladění od profesionálů na Hondy

První generace legendární Hondy NSX se vrací v moderním provedení bez ztráty autenticity. Karbonový exteriér, pečlivé detaily a technické doladění od JAS slibují ostřejší reakce motoru i podvozku a charakter, který se lépe snese s dnešním provozem.
auto.cz

Dvojčata Arona a Ibiza dostávají nový vzhled a hodnotné interiéry. Výhledově přijmou i mild-hybrid

Seat posouvá svou roli vstupní značky koncernu. Modernizované modely Ibiza a Arona přivážejí výraznější design, plně LEDková světla a vylepšený interiér. Na trh dorazí v lednu 2026.
auto.cz

TEST Audi A6 3.0 TFSI quattro – Dnes už sakra vzácné svezení

Sedan s benzinovou V6, to je dnes už opravdová vzácnost. Nabídne také velmi speciální jízdní projev, nebo je to už přežitek? A neudělá v nádrží vír svým apetitem?
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.