Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Dacii Duster v Německu oblékli do ikonického laku a předělali na taxi. Svezli byste se?

Po sedanech, kombících a osobních dodávkách se v rámci taxislužeb prosazují i SUV s vyšší světlostí a snadnějším nastupováním a vystupováním. V Německu, pověstném specifickým odstínem laku, se dostalo třeba i na Dacii Duster.
auto.cz

Vysoké mini, nízká mazda a zpěvačka v crazy káře: Nový Svět motorů už ve čtvrtek na Nova Action!

Třináctý díl televizního Světa motorů na vás čeká už ve čtvrtek. Co v něm uvidíte?
auto.cz

Z Nitry rovnou do horkého písku: Se skoro sériovou technikou míří Land Rover Defender na Dakar

Tým Defender Dakar posílá do ročníku 2026 nový speciál D7X-R, který vychází ze sériové verze 110 OCTA. Z montážní linky v Nitře míří rovnou do pouště  s minimem úprav.
auto.cz

Ford F-Line E: První sériový elektro náklaďák značky je tu

Ford Trucks vstupuje do éry mobility. První sériový elektrický model F-Line E dorazí na evropské trhy v roce 2026. Pro značku jde o významný krok, dosud totiž nabízela pouze dieselové vozy.
auto.cz

Vážná statistická iluze: 25 % elektromobilů reálně bez majitele

Německo se v posledních měsících chlubí statusem evropského lídra v elektromobilitě. Oficiální statistiky skutečně ukazují rekordní růst registrací elektromobilů. Jenže pod povrchem se rýsuje jiný příběh.
auto.cz

Nádherné kalendáře pro rok 2026: Auta z Boleslavi i odjinud a krásné ženy

Sběratele a fanoušky historických vozidel se znakem Škodovky, ale nejen je určitě potěší automobilová i ženská krása.
auto.cz

Nechcete čekat na nové RS 5 Avant? ABT vám alternativu vykouzlí prakticky hned

Německý úpravce má v sortimentu balíček, který z nového Audi S5 udělá šestiválcovou střelu srovnatelnou s poslední generací RS 4. A nestojí to zase tolik peněz.
auto.cz

Tento off-road chce být novým Autem roku v ČR. Určitě ho vidíte poprvé

Příznivce tradičních pohonů nový ročník ankety Auto roku v České republice asi moc nepotěší. A občas ani nebudou vědět, o jaké auto se jedná.
auto.cz

Alpine A110 v roce 2026 nahradí elektrický nástupce. Klasika v Česku začíná na 1.690.000 Kč

Francouzský sporťák s motorem uprostřed má před sebou posledních několik měsíců. Na českém trhu si přesto můžete koupit hned tři verze včetně ultimátní R 70 s karbonovým kabátem.
auto.cz

Spalovací kombík a kopie Porsche Panamera: Do Česka míří další čínská značka

Příval čínských automobilek neustane ani v příštím roce. Dalším přírůstkem bude výrobce, který to v Evropě zkouší už skoro 20 let. Spolu s expanzí si chystá i nové modely a celou škálu pohonů.
auto.cz

Z Range Roveru Evoque bude elektromobil. A údajně radikální!

Elektrický evoque bude mít 800V architekturu, ovšem než se v něm svezeme, bude třeba si počkat ještě dva až tři roky. Techniku má sdílet např. s větším velarem.
auto.cz

MG plánuje malý elektromobil, může být zadokolkou

V Británii vyvinutý malý elektromobil MG 2 má sdílet techniku s větším a zadohnaným MG 4, ale zároveň být cenově dostupným dost na to, aby do elektromobilů přimělo přesednout i Italy. Na trhu by mohl být v roce 2027.
auto.cz

Vzácné prototypy sériových aut mohou být brzy minulostí. Díky novince z Finska

Vývoj nového vozu na čistě nové platformě dnes trvá klidně sedm let. Finská společnost Donut Lab ale tvrdí, že díky plně digitálnímu prostředí DonutOS a konceptu Digital Twin 2.0 lze celý proces výrazně zrychlit – od prvních simulací až po přípravu sériové výroby.
auto.cz

Fiat 500 přichází jako mild hybrid. Výkonem neoslní

Víc než rok po konci původní nové pětistovky se vrací spalovací pohon, bohužel však zoufale slabý. K mání aspoň bude i s plátěnou stahovací střechou.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.