Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Peugeot Polygon chce už brzy změnit pravidla hry. Klíčové prvky přenese do sériové výroby

Polygon Concept propojuje virtuální ostrov z Fortnite s reálným světem a naznačuje podobu příští generace malého Peugeotu. Hravý hatchback s motýlími dveřmi, obřím head-up displejem a novým i-Cockpitem má ambici stát se „game changerem“ roku 2027.
auto.cz

První elektrická je tu: Tatra Force e-Drive BEV to dělá po svém, k vidění je v Praze

Kopřivnická Tatra Trucks vstoupila do nové éry. Na veletrhu e-Salon 2025 v Praze představila svůj první plně bateriový nákladní elektromobil. Robustní osmikolový stroj spojuje tatrováckou odolnost s moderními technologiemi.
auto.cz

Jak prodávat elektrický Volkswagen za půl milionu? Šéf designu v Praze prozradil plán

Technika a komfort na prvním místě. Šetření nákladů se tedy odehrává tam, kde to zákazníky „bolí“ nejméně.
auto.cz

Nový Renault Clio má české ceny. Začíná na neuvěřitelné částce!

Šestá generace francouzského bestselleru měla být původně jen hybridní, díky konvenční variantě však jeho akční ceník může začínat pod 400 tisíci korun. Na českém trhu je již možné ho objednávat.
auto.cz

Nový Hyundai Nexo na vodík dorazil do Prahy. Už známe detail o jeho pohonu

Druhá generace vodíkového crossoveru značky Hyundai je výkonnější než dřív a veze si větší zásobu vodíku. Také konečně může tahat přívěsy, byť nijak těžké.
auto.cz

Přivítejte nejlepší Jaguar E-Type všech dob: Eagle Lightweight GTR

Když se spojí britská elegance, závodní duch 60. let a moderní technika, vznikne něco opravdu výjimečného. Britská společnost Eagle opět dokázala, že restomod může být mnohem víc než jen modernizovaný veterán.
auto.cz

Lancer Evolution možná není mrtvý. Bez elektřiny to nepůjde

Mitsubishi nezapomnělo na své rallyové kořeny a sní o jedenáctém „evu“. Inženýr značky naznačil, že by určitě bylo elektrifikované.
auto.cz

U nákupních center budeme za parkování platit až 100 Kč za hodinu. Můžeme si za to sami

Co bylo dlouho „zadarmo“, už tak samozřejmé není. Řetězce zavádějí striktnější parkovací pravidla. Zaplatiti můžete až 100 korun za hodinu. 
auto.cz

Svolávací akce vs. technická akce: Víte, jaký je mezi nimi rozdíl?

Zatímco o svolávací akci řada motoristů někdy slyšela, mnohých z nich se přímo dotkla, o technické akci je povědomí motoristické veřejnosti výrazně omezenější.
auto.cz

Citroën DS (1955-1977): Soutěžní speciály, kabriolety, kupé a limuzíny (4. díl)

DS/ID dosáhly velkých úspěchů v motoristickém sportu. Důležitou kapitolou v historii této řady však napsaly i elegantní otevřené verze. Pomyslnou třešničku na dortu tvořily další individuální přestavby.
auto.cz

Cupra naučila Jiřího Mádla novému návyku. Ze spolupráce budou těžit hlavně diváci

Jiří Mádl přesedl do Cupry a sedí mu jako ulitá. S terramarem VZ se symbolicky řadí po bok světových režisérů jako Juan Antonio Bayona či Daniel Brühl. 
auto.cz

Downsizing? GM vyvíjí novou V8, menší verze bude mít 5,7 litru

Americký koncern General Motors vyvíjí novou, šestou generaci osmiválce „small block“. Nyní prosákly informace o jeho objemech. 
auto.cz

Jediný český hybrid za méně než 500 tisíc už se vyrábí! V Kolíně nově vznikají jen hybridy

Současné Aygo X prošlo v nedávné době výraznou modernizací. Nyní se rozjíždí jeho výroba výhradně v kolínském závodě Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ).
auto.cz

TEST Renault Symbioz E-Tech – Malé auto s velkým kufrem

Poté, co malé kombíky vyklidily pole dražším a menším crossoverům, zůstala na trhu díra. Symbioz, pokud si odmyslíte tu nálepku „crossover“, plní právě tuhle skulinu mnohem spíš, než že by bylo potřeba auta mezi capturem a australem. Také hezky jezdí a s hybridem má nízkou spotřebu. Jen je třeba za něj vysázet na stůl docela dost Palackých.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.