Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Hledáme nejhorší nešvar řidičů. Který vám pije krev nejvíc?

V klidném čase adventním si trochu odpočineme od předvánočního shonu a zvedneme si tlak přemýšlením nad nešvary řidičů. Který je podle vás ten nejhorší? Hlasujte ve vyřazovací anketě!
auto.cz

S BMW 5 E39 ujel 1.000.000 km. Zvládne elektrický nástupce podobnou porci?

Příběhy aut, která najedou neskutečné porce kilometrů, bývají většinou o nějaké toyotě, mercecesu nebo volvu. Ale BMW? To se opravdu nevidí každý den.
auto.cz

Návštěva značky Chery v Číně: Zázraky na počkání

Čínský útok na evropský trh už není pouze řečnickým obratem, nýbrž realitou. Logicky tak nemůže chybět ani největší exportní automobilka Číny, značka Chery. Přijali jsme pozvání do její domoviny ve východočínském Wu-chu a nestačili se divit.
auto.cz

Ford končí s oblíbeným dieselem 2.0 EcoBlue s dvěma turby. Jedno musí stačit

S příchodem emisní normy Euro 6 představil Ford zcela nový vznětový dvoulitr. Ten ve vrcholných verzích používal přeplňování se dvěma turbodmychadly. Nově však bude muset stačit jen jedno.
auto.cz

Autem roku 2026 je podle Britů čínské SUV. Mezi nejlepšími je také škodovka

Chery Tiggo 8 ovládlo anketu britského webu Carwow. Jeho experti tvrdí, že je až podezřele dobré. A čísla tomu dávají za pravdu.
auto.cz

Příběh jako z hororu: Dopis se zeleným pruhem odepsal auto

Koupit si vysněnou ojetou dodávku za stovky tisíc a po pár měsících se dozvědět, že vám ji stát chce zabavit kvůli dluhům úplně někoho jiného – to zní jako ze špatného hororového filmu. Je to však běžná praxe. Přesně tohle potkalo muže, který si přál zůstat v anonymitě. Jeho příběh je varováním, jak rychle se může idylka změnit v byrokratickou noční můru.
auto.cz

Audi představilo další novinku pro Čínu. I tentokrát vyjede bez tradiční ozdoby

Německá automobilka zkouší na čínském trhu odlišný koncept, který zahrnuje lokalizované modely bez tradičního znaku v podobě čtyř vzájemně propojených kruhů.
auto.cz

TEST Volkswagen T-Roc 1.5 eTSI R-Line – Evropský bestseller v novém hávu

Možná vás to překvapí, ale aktuálně nejprodávanějším vozem značky Volkswagen v Evropě není legendární golf, ale kompaktní SUV T-Roc. Nyní přichází jeho druhá generace, která chce být ještě osobitější a praktičtější.
auto.cz

Tohle je první vyrobené BMW M v historii. Chcete ho? Tak si připravte balík

Ve Velké Británii je na prodej úplně první BMW vyrobené divizí M. Tenhle konkrétní vůz by se mohl stát jedním z nejdražších vozů mnichovské automobilky v historii.
auto.cz

Jeep Gladiator vzpomíná na válečného hrdinu. Do armády přinesl důležitou novinku

Užitkově zaměřený Jeep Gladiator se v nové sezóně hlásí do služby v edici Willys ’41. Speciální provedení s olivově zelenou karoserií připomíná armádní pick-up Kaiser Jeep M715. Zároveň ale těží z moderní techniky a komfortu pětimístné kabiny.
auto.cz

Nejžádanější ojetiny podzimu 2025: Češi na svůj bestseller nikdy nezanevřou

Současná nabídka ojetin je natolik pestrá, až se v záplavě různorodých modelů kdekdo pomalu ztrácí. Přestože je typický Čech v bazaru i před zimou 2025 ve výbavě stále náročnější, ve výběru konkrétního modelu má překvapivě jasno už dávno před vstupem do areálu.
auto.cz

BYD Atto 2 vstupuje do Česka. Konkurent Hyundaie Kona nabídne hned dva pohony

Největší světový výrobce elektrických aut na český trh uvádí své populární subkompaktní SUV Atto 2. Vedle bezemisní varianty bude k dispozici také plug-in hybrid hned se dvěma kapacitami baterie.
auto.cz

Benzin a nafta v Česku zdražují. Proti roku 2024 ovšem stále ušetříme

Ve srovnání s předchozím týdnem pohonné hmoty v Česku mírně zdražily. Ve srovnání s loňským rokem ovšem za paliva stále zaplatíme o něco méně.
auto.cz

Další čínská automobilka bude vyrábět v Evropě. Pomůže jí v tom slavné jméno

Čínští výrobci už nechtějí pouze vyvážet hotové automobily do Evropy — chtějí je zde rovnou vyrábět. Nejnověji to potvrzuje kontrakt mezi Magna Steyr a GAC Group, díky němuž se v rakouském Štýrském Hradci začne montovat elektromobil Aion V.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.