Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Poslední rozloučení s božskou Alpine A110 S: Na tohle auto nikdy nezapomenu!

Lehké sporťáky s motory uprostřed jsou druh na vyhynutí. Jsem rád, že jsem se stihl projet v božské Alpine A110 ještě dříve, než její výroba skončí.
auto.cz

Šroub, který nikdo jiný nepovolí? S vychytávkou od BMW si vesnický opravář neporadí

BMW si patentovalo šroub s hlavou ve tvaru svého loga. Další rána pro každého, kdo nechce jezdit se svým autem výhradně do značkového servisu. S příchodem aut, která stojí především na softwaru, to ale bude ten nejmenší problém.
auto.cz

Masivní výpadek elektřiny v San Francisku zastavil robotické taxíky. Tudy cesta zatím nevede

V ulicích San Franciska v uplynulých dnech zavládl chaos, kterému napomohly i desítky nehybných robotických taxi Waymo, které se kvůli výpadku elektřiny zastavily uprostřed silnic.
auto.cz

TEST Opel Frontera Hybrid 1.2 Turbo Hit – Nenechte se ošálit

Sourozenec Fiatu Grande Panda se u Opelu jmenuje Frontera. Nabízí se s dvěma pohonnými jednotkami. Vedle elektrické verze můžete mít také mild-hybrid s přeplňovanou dvanáctistovkou, kterou jsme vyzkoušeli.
auto.cz

Vyrobili poslední jaguar se spalovacím motorem. Nástupce má 1000 koní a prý jezdí skvěle

Jaguar tiše ukončil výrobu posledního modelu se spalovacím motorem. Bez rozluček a bez symbolických gest. Od této chvíle značka staví celou svou budoucnost výhradně na elektromobilech. První novináři se už první a značně kontroverzní novinkou svezli.
auto.cz

Proč barvy na semaforu vidíme za všech světelných podmínek? Poděkujme Francouzům

Světelné semafory používáme na silnicích zcela běžně. Na první pohled vypadají jako obyčejná barevná světla. Ve skutečnosti se ale za nimi ukrývá speciální optika.
auto.cz

Videotest brutálního BMW M5 Touring: Jiná osobnost, ale cílovku si najde

BMW už dávno oznámilo, že se nehodlá zbavovat spalovacích motorů. Do budoucna to ale znamená, že v autě nemusí být samy. Jak funguje moderní plug-in hybrid v ostrém modelu M5, jsme se podívali ve videu.
auto.cz

Prodeje aut v Evropské unii v listopadu stouply. Rostou hlavně hybridy a elektromobily

Po krizích způsobených covidem a ruskou invazí na Ukrajinu se prodeje nových aut v Evropské unii začínají pomalu vracet k normálu. V listopadu zaznamenaly mírný meziroční růst, přičemž pozitivní vývoj trvá již pátý měsíc v řadě.
auto.cz

Ford Fiesta se vrátí! Vsadí na francouzskou techniku a staromilce moc nepotěší

Konec jedné z nejstarších automobilových dynastií není definitivní. Fiesta se totiž má v roce 2028 vrátit, ovšem místo na benzin bude jezdit na elektřinu. Podobný vývoj ostatně můžeme čekat u téměř všech malých aut.
auto.cz

Porsche ruší vlastní síť veřejných nabíječek. Nabídlo ji jen v jedné zemi

Že by si automobilky stavěly vlastní sítě nabíječek, zní v Evropě jako sci-fi. Kromě Tesly se zde žádná další automobilka k podobnému kroku neodhodlala. Čína proto působí jako alternativní realita, kde i evropské značky mají vlastní veřejné dobíjecí stojany.
auto.cz

Suzuki Across jako konkurence pro Dacii? Druhá generace se zbavila drahého pohonu

Suzuki před pár lety doplnilo své portfolio o dva modely Toyoty. Kombík Swace už zase potichu zmizel, SUV Across to zřejmě brzy čeká. Jak by mohla vypadat budoucnost tohoto modelu, se ukázalo na nečekaném místě.
auto.cz

Auto z klipu a filmu skupiny Elán: Pohnutý příběh Škody Rabaka

Jezdila v kinech, televizi i klipu, rezla na zahradě, aby dnes opět zářila novotou: představujeme osud Škody 110 R z československého filmu Rabaka, v němž před šestatřiceti lety hrála, zpívala i řídila kapela Elán.
auto.cz

Unikátní rozhovor s tvůrcem slavného Upíra z Feratu: Chvílemi šlo i o život!

Supersportovní škodovku představil Svět motorů už před téměř 55 lety. V upíra se na plátnech kin proměnila o deset let později. A po dalším skoro půlstoletí nám o feratu v uvolněné předvánoční atmosféře vypráví jeho tvůrce i filmový řidič Stanislav Cinkl. Jeho jméno dokonce najdete v závěrečných titulcích filmu.
auto.cz

Jak se o svátcích za volantem nenervovat? Vánoce jsou rizikové

Období Vánoc provází očekávání klidu i na silnicích. Čísla však dlouhodobě ukazují, že jde o rizikové období.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.