Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Smart má nový model se spalovacím motorem. Konkurovat může Škodě Superb

Značka Smart patřila mezi ikony evropského automobilového průmyslu. Přechod na elektromobilitu ale nezvládla a dnes jsou její vozy vyvíjeny i vyráběny v Číně u Geely. Místo malých městských vozítek tak dnes Smart uvádí SUV a nově i sportovně laděný sedan.
auto.cz

Automobilky jedou na vlně AI, vydrží ale jen ty nejsilnější

Více než 95 % automobilek dnes investuje do umělé inteligence. Jenže podle analytiků to nevydrží dlouho. Vlak neujede jen nejodvážnějším.
auto.cz

Největší světový výrobce spalovacích motorů s nimi nehodlá končit. Prý ještě vydrží dekády

Japonské automobilky mají na plánovaný konec spalovacích motorů dost odlišný pohled než zbytek světa. Elektromobily sice uvádí, ale naplno běží také vývoj spalovacích motorů a v dohledné době s tím nehodlají končit.
auto.cz

Ford a Renault spojují síly! Budou vyrábět levné elektromobily pro Evropu

Americká automobilka Ford Motor a francouzský Renault uzavřely partnerství. Budou společně vyrábět dva cenově dostupné elektromobily pro evropské zákazníky. Chtějí tak čelit konkurenci čínských výrobců vozů.
auto.cz

Ford Mondeo stále žije a dostal facelift! Není drahý a má úplně normální motory

Na jaře 2022 došlo k ukončení výroby Fordu Mondeo v závodě ve Valencii. Spolu s tím skončilo první Fordovo světové auto na trzích v Evropě v propadlišti dějin.
auto.cz

Vyhráli jste v loterii? Jeden z nejvzácnějších Pontiaců GTO bude skvělým vánočním dárkem

Sice se bude dražit až po Vánocích, ale je to nádherný exemplář nejlepší doby amerických muscle cars s malým nájezdem, po renovaci a s původním motorem i převodovkou.
auto.cz

Peugeoty 208 a 2008 se loučí s důležitým motorem. Vyděláte na tom vy

Modely 208 a 2008 se loučí se stěžejním motorem PureTech 100 k, který příští rok nahradí nová generace plnící normu Euro 6e bis.
auto.cz

Odtahovat od nabíječky jenom spalováky? Pozor si musí dávat i elektromobily! Pokuta není malá

Od 1. července 2025 mají obce v Česku možnost odtáhnout auto zaparkované u nabíjecí stanice, pokud se skutečně nenabíjí. Záměrem je uvolnit prostor těm, kteří energii opravdu potřebují. Jak se nepříjemnostem a pokutě vyhnout?
auto.cz

Ferrari 288 GTO (1984–1987): Závodní auto, které se k závodění nikdy nedostalo

Ferrari 288 GTO vycházelo ze staršího modelu 308 GTB a bylo homologované pro skupinu B v rallye. Zadní kola poháněl motor V8 s dvojicí turbodmychadel, umístěný podélně před zadní nápravou.
auto.cz

Antiparkovací kolík už i v dráze pro chodce? Podle Prahy normální, jiní kroutí hlavou

Praha osazuje ulice tisíci nových antiparkovacích sloupků. Podle města chrání chodce, brání nelegálnímu parkování a šetří chodníky před těžkými auty. Jenže některé realizace vyvolávají otázky – třeba když se sloupek ocitne přímo ve vodicí linii pro nevidomé.
auto.cz

Volkswagen oznámil investiční plán na příští roky, většina půjde do Evropy

Německý koncern Volkswagen investuje do své budoucnosti v letech 2026–2030 celkem 160 miliard eur – méně než v předchozích čtyřletkách. Většina těchto peněz však poputuje do Německa a Evropy.
auto.cz

Ford Ranger Plug-in hybrid má v Česku netradiční rekord. Něco takového by nafťák nezvládl

Ford Ranger je dlouhodobě nejprodávanější pick-up v Evropě. České zastoupení se rozhodlo ukázat populární pick-up také v méně známé roli a výsledkem je nový oficiální český rekord.
auto.cz

Nový Mercedes-Benz GLB oficiálně: Auto pro každého! Už máme i první ceny

Mercedes-Benz GLB vstupuje do nové éry. Z rodinně orientovaného crossoveru se stává plnohodnotný elektromobil s dojezdem až 631 km, 7místným uspořádáním a tažnou kapacitou až 2 t. Známe první české ceny a víme, že po elektrické verzi brzy dorazí i hybrid.
auto.cz

TEST Peugeot Traveller Allure Standard 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8 – Klidně dalších deset let

Životní cyklus dodávek se vede v úplně jiných časových rozmezích než u osobních aut. Peugeot Traveller je na trhu devět let, teprve nedávno však prošel větší modernizací, která mu život o další roky prodloužila.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.