Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Elektrické SUV a dojezd 1 000 km? BMW iX3 Neue Klasse to zvládlo

BMW s novou generací iX3 ukázalo, že dojezd elektromobilů může být zase o kus dál. V testu zvládl více než 1000 kilometrů na jediné nabití. Jakkoli byl režim jízdy přísně úsporný, výsledek stojí za pozornost.
auto.cz

EU financuje stavbu nabíječek s megawattovým výkonem. Česku to moc nepomůže

Evropská komise rozdělí více než 600 milionů eur, tedy zhruba 14,5 miliardy korun, na novou infrastrukturu pro alternativní pohony. Vzniknou tisíce rychlonabíječek, vodíkové plničky i elektrifikovaná letiště a přístavy napříč EU. V aktuálním balíku však není jediný projekt přímo pro Českou republiku.
auto.cz

Baterie s polopevným elektrolytem se stávají realitou. Přináší četné výhody

Baterie s polopevným elektrolytem, dlouho považované za laboratorní mezistupeň mezi dnešními lithium-iontovými články a vysněnými solid-state akumulátory, konečně míří do sériové výroby.
auto.cz

Dálnice D11 bude mít šest pruhů. Ještě si ale počkáme

Ředitelství silnic a dálnic získalo souhlasné stanovisko EIA k rozšíření dálnice D11 ze čtyř na šest pruhů až k Poděbradům. Stavět se však má začít až za pět let, až po dokončení úseku D35 mezi Ostrovem a Mohelnicí.
auto.cz

Nenosíte reflexní prvky? Vystavujete se smrtelnému nebezpečí

Chodci bez reflexních prvků jsou pro řidiče téměř neviditelní, a to nejen mimo město. I pásek na ruku za pár korun může zachránit život.
auto.cz

Dodávka roku 2026 je elektrická a z Koreje, rozhodla porota

Elektromobily letos dominovaly anketě Mezinárodní dodávka roku a zabraly všechna tři místa „na bedně“. Vítězem je model PV5 značky Kia, která je mezi užitkovými auty nováčkem.
auto.cz

Nissan Navara dostává novou generaci. Tentokrát pick-up zachránilo Mitsubishi

Od roku 1986 se prodalo zhruba 500.000 kusů modelu Navara a Nissan na tuto tradici navazuje novou generací. Zaměřuje se na bezpečnostní asistenty, moderní infotainment, úsporný turbodiesel a podvozek laděný do náročných podmínek. 
auto.cz

Češi chytře obchází placené parkování. Policie ale dává pozor

Časově omezená parkoviště se objevují u stále více supermarketů a úřadů. Spolu s nimi roste i kreativita řidičů, kteří se snaží vyhnout pokutám. Třeba pomocí elektronických parkovacích hodin, které samy posouvají čas příjezdu. Vypadá to nenápadně, ale může to vyjít překvapivě draho.
auto.cz

Proč máme u motoru litry a ne krychlové palce? Tady je malý pohled do historie

Velikost spalovacího motoru se neměří v délkových jednotkách, ale v objemových. Proč se ale používají v zaokrouhlených jednotkách litry ne třeba centilitry? Nebo kubické palce?
auto.cz

Elektrické Porsche Cayenne je tady. Je nejsilnějším produkčním porsche vůbec

Nikdy dříve nenabídl vůz značky Porsche 1500 newtonmetrů točivého momentu. Automobilka slibuje obří displeje, nízký odpor vzduchu, spoustu místa v interiéru, elektrické sedačky i vzadu, dlouhý dojezd i možnost táhnout až 3,5 tuny těžký přívěs.
auto.cz

Stellantis proti zákazu spalováků v Evropě. Argumentuje prodejem elektromobilů

Začátkem roku Evropská unie znovu potvrdila svůj plán na postupné ukončení prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Ani tentokrát ale nejde o definitivní rozhodnutí.
auto.cz

Jeep promluvil o příštím renegadu. Dostane novou platformu a různé pohony

Avenger převzal roli základního modelu a compass už míří výše. Připravovanýá druhá generace modelu Renegade na platformě STLA Small má zaplnit vzniklou mezeru, cílit na evropské zákazníky a nabídnout širokou paletu elektrifikovaných verzí.
auto.cz

MG má nové velké SUV. Uvnitř nadchne digitalizací i konzervativním přístupem k ovládání

MG rozšiřuje evropskou modelovou nabídku o nový rodinný elektromobil MGS6 EV. Prostorné SUV s baterií o kapacitě 77 kWh nabídne dojezd až 533 kilometrů, tři výbavové linie a pětihvězdičkové hodnocení v testech Euro NCAP. 
auto.cz

Budoucnost wrangleru je tu. Jeep představil elektrický offroad Recon

První skutečně terénní jeep bez spalovacího motoru je stavěný jako elektromobil, ne jako offroad. Přesto slibuje slušné terénní schopnosti včetně zadní uzávěrky či režimů pro pomalou jízdu těžkým terénem.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.