Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Kia Seltos konečně v Evropě! Nová generace nabídne hybrid i čistý benzin

Ve světě už druhá generace, v Evropě úplná novinka. Kia Seltos dorazí na náš trh jako náhrada odcházejícího nira. Nabídne kompaktní rozměry, ale velkorysý rozvor, čistě benzinovou paletu motorů s příslibem hybridu, pohon všech kol a infotainment s on-line službami. 
auto.cz

Testujeme nové BMW iX3. Ptejte se, co vás zajímá

Zanedlouho se jako jedni z prvních novinářů posadíme do BMW iX3, alespoň nakrátko při dynamické prezentaci. Pokusíme se najít odpovědi na otázky, které nám napíšete do čtvrtka do 18. hodiny.
auto.cz

Velké volvo, malé motokáry a největší redaktor v trenažéru: Nový Svět motorů už ve čtvrtek na Nova Action!

Patnáctý díl Světa motorů uvidíte ve čtvrtek 11. 12. Na co se můžete těšit?
auto.cz

Auto roku 2026 v ČR zná finalisty. Nafta má stále šanci

Z pětice finalistů jsou tři električtí, ovšem nejlepší auto českých silnic pro rok 2026 stále může mít i naftový šestiválec. Koho tipujete na vítěze?
auto.cz

TEST Opel Grandland Electric – Nová vlajková loď. Opravdu?

Opel Grandland Electric ve verzi Ultimate 4×4 je papírově nejambicióznější opel současnosti. Má pohon všech kol, výkon 239 kW a baterii o kapacitě 73 kWh. Zároveň se nesnaží být za každou cenu efektní ani futuristický, jeho posláním je být normálním autem, jen s elektrickým pohonem. Zvládne to?
auto.cz

VW končí výrobu v Drážďanech. Zkušeným zaměstnancům chce dát statisíce, těm se to ale nelíbí

Tam, kde se kdysi ručně skládal phaeton a později elektrický model ID.3, se brzy rozsvítí monitory vývojářů. Ikonická skleněná manufaktura v Drážďanech se mění v inovační centrum a Volkswagen s partnery do ní posílají miliardy. Zaměstnanci, pro které tu už není místo, řeší, zda se s finanční podporou přesunou do jiné fabriky, nebo odejdou.
auto.cz

Řídili jsme budoucnost Škodovky. Studie Vision O přináší zajímavá řešení

Předzvěst elektrického kombíku, dlouhá někde mezi octavií a superbem, přináší řešení zajímavá po stránce udržitelnosti i ovládání vozu. A také u ní loga v podobě svítících nápisů dávají smysl. Prozkoumali jsme ji dopodrobna.
auto.cz

Jste v bodové tísni? Nyní lze smazat osm bodů během chvíle

Školení s následným odpočtem bodů je dobrou cestou, jak zlepšit stav svého konta a zároveň se zlepšit v řízení. Autodrom Most má volné termíny na prosinec i leden.
auto.cz

Policie v Česku dostala nové Toyoty Hilux. Nasadí je i během protestů, vydrží toho dost

První dvacítku terénních pick-upů Toyota Hilux převzala Policie České republiky. Stalo se tak v Praze v Čestlicích od zástupců společnosti Toyota Central Europe-Czech a Toyota Tsusho, které vozy policii dodává.
auto.cz

KGM Actyon v Česku dostal novou hybridní verzi. Je od základu našlápnutá výbavou

KGM Actyon rozšiřuje českou nabídku o hybridní verzi za lákavou cenu. Nabídne bohatou výbavu včetně lakování s kontrastní střechou. Bohužel nemá pohon všech kol, ale ve srovnání s konkurencí je stále silným soupeřem.
auto.cz

Martin Vaculík o malé převodovce DSG, kterou neměl rád. Rozhovor s ředitelem závodu ve Vrchlabí

Výrobní závod ve Vrchlabí je tradiční součástí automobilky Škoda. Od roku 2012 zde však už nevznikají automobily, ale dvouspojkové automatické převodovky DQ 200, které známe pod obchodním označením DSG. Konkrétně jde o nejmenší typ, který koncern Volkswagen používá. Nasazován je všude od malých aut po střední třídu, a to tam, kde motor nemá přes 250 Nm a stačí pohon předních kol.
auto.cz

Vánoce s Autodromem Most: Dárky od 100 Kč i velké zážitky

Okruhové Vánoce mohou mít podobu drobného suvenýru za pár korun i zážitku za tisíce. Autodrom Most nabízí vše od univerzálního poukazu na kurzy řízení přes vstupenky od 300 Kč. A nechybí ani hodinky za 14 tisíc.
auto.cz

Smart má nový model se spalovacím motorem. Konkurovat může Škodě Superb

Značka Smart patřila mezi ikony evropského automobilového průmyslu. Přechod na elektromobilitu ale nezvládla a dnes jsou její vozy vyvíjeny i vyráběny v Číně u Geely. Místo malých městských vozítek tak dnes Smart uvádí SUV a nově i sportovně laděný sedan.
auto.cz

Automobilky jedou na vlně AI, vydrží ale jen ty nejsilnější

Více než 95 % automobilek dnes investuje do umělé inteligence. Jenže podle analytiků to nevydrží dlouho. Vlak neujede jen nejodvážnějším.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.