Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Německo zrušilo podporu elektromobilů

V Německu v pondělí skončila státní podpora na nákup elektrických vozů. Takzvaný ekologický bonus, se kterým se původně počítalo ještě po celý nadcházející rok, se vláda rozhodla zrušit kvůli úsporám pod tlakem rozpočtové krize.

Jeho zrušení ale bylo náhlé, ministerstvo hospodářství to s konkrétními termíny oznámilo teprve o uplynulém víkendu, což vyvolalo kritiku. Od roku 2016, kdy s bonusem Německo začalo, vyplatilo na dotacích asi deset miliard eur (245 miliard Kč).

Německo podporu už výrazně omezilo od letošního ledna, kdy se přestala týkat vozů s hybridním pohonem a zúžena byla na čistě elektrická auta. Nejvyšší příspěvek od ledna činil 4500 eur (110.000 Kč) místo předchozích 6000 eur (147.000 Kč). Klíčovou podmínkou bylo, že vůz musel podle čisté ceníkové ceny stát méně než 40.000 eur (980.000 Kč).

Nárok na podporu nicméně měli i majitelé dražších aut, pokud vůz nestál více než 65.000 eur (1,6 milionu Kč). V takovém případě od letošního ledna dostávali 3000 eur (73.500 Kč). S tím je ale nyní konec.

„Po uplynutí 17. prosince 2023 nelze u Spolkového úřadu pro hospodářství a kontrolu vývozu (BAFA) podávat nové žádosti o ekologický bonus,“ oznámilo v sobotu ministerstvo hospodářství. „Už přislíbených podpor se to netýká, peníze budou vyplaceny,“ dodalo. Ministerstvo hospodářství uvedlo, že ke zrušení bonusu se vláda odhodlala po listopadovém verdiktu ústavního soudu, po kterém se země ocitla v rozpočtové krizi. Soud totiž konstatoval, že vláda protiústavně převedla do klimatického fondu 60 miliard eur (1,47 bilionu Kč), takže tyto peníze nesmí použít.

Ve státní kase tak najednou chyběly desítky miliard eur. Nedostatek peněz pro letošní rok vláda vyřešila rozpočtovým dodatkem, který v pátek parlament schválil.

Kabinet kancléře Olafa Scholze se už také dohodl na podobě upraveného rozpočtu pro rok 2024, který ale poslanci schválí zřejmě na počátku ledna. Německo tak podle všeho bude několik dní v novém roce hospodařit s rozpočtovým provizoriem.

Kritika opozice

Opoziční konzervativní unie CDU/CSU náhlé ukončení státní podpory kritizovala, protože to podle ní povede k dalšímu útlumu už tak stagnujících prodejů elektrických aut. Výhrady má i parlamentní frakce sociální demokracie (SPD), která ministra hospodářství za Zelené Roberta Habecka vyzvala k méně radikálnímu skončení podpory.

Ministerstvo hospodářství ale uvedlo, že finance již došly a že ekonomický plán čerpání peněz z klimatického fondu pro nadcházející rok musí být přepracován.

Poslední možností, jak o dotaci požádat, bylo podat žádost do půlnoci z neděle na pondělí. Podmínkou bylo, že auto musí být přihlášené k provozu. Ministerstvo hospodářství rozhodnutí podporu ukončit oznámilo v sobotu, takže jedinou cestou bylo podle magazínu Focus elektronické přihlášení auta. Magazín rovněž uvedl, že i přes škrty mohou majitelé elektrických aut ušetřit, neboť do konce roku 2030 jsou vyjmuti z daně za motorová vozidla. To se bude týká elektroaut přihlášených do prosince 2025.

Deset miliard eur do elůektromobilů

Končící program hodnotí ministerstvo hospodářství jako velmi úspěšný. Uvedlo, že od roku 2016, kdy s ekologickým bonusem začalo, bylo na podpoře vyplaceno asi deset miliard eur (245 miliard Kč) za zhruba 2,1 milionu elektrovozů včetně hybridů.

Bonus sloužil jako jedna z velkých pobídek k naplnění cíle, aby v Německu do roku 2030 jezdilo 15 milionů plně elektrických aut. Podle některých analytiků je tento plán v ohrožení, Scholz však po listopadovém jednání s představiteli automobilek prohlásil, že s ním nadále počítá jako s uskutečnitelným.

V Německu podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla (KBA) k 1. lednu letošního roku jezdil jeden milion čistě elektrických aut, což tehdy odpovídalo zhruba dvěma procentům provozovaných vozů. Od ledna do konce listopadu pak KBA zaregistroval přes 469.000 nově přihlášených plně elektrických aut. Mezi nově registrovanými auty mají bateriové vozy letos podíl 18 procent.

Česko s nižší podporou

V České republice je situace výrazně odlišná. Elektromobily tvoří jen zhruba tři procenta prodejů nových vozů a jejich celkový počet přesahuje 20.000 vozů. Stát dosud podporoval jen pořízení elektrických a vodíkových vozidel do úřadů a veřejných institucí, teprve letos na začátku prosince vypsal výzvu na podporu pořizování těchto vozidel do firem v celkovém objemu téměř dvě miliardy Kč. Soukromé osoby na žádnou podporu pořízení elektrických vozů stále nedosáhnou, jednou z mála výhod tak zůstává možnost bezplatného parkování v rezidentských zónách.

Zdroj: České noviny

20.12.2023Autodealers

Informace odjinud

Modernizovaná Škoda Enyaq RS přijíždí s lepší technikou. Už jsme v ní seděli

Na první pohled jde u faceliftovaného enyaqu RS o masku a zadní lampy, ale změny se udály také v útrobách. Novinka má dojet dál díky lepší aerodynamice a také se rychleji nabíjet.
auto.cz

TEST Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Lék na nové časy

I ve světě digitálních obrazovek a neužitečných nesmyslů je japonský plug-in hybrid navzdory věku moc pěkné svezení – a za fér peníze.
auto.cz

Auta z USA můžou zdražit. EU navrhuje odvetná cla

EU se chce s Trumpem dohodnout, stále však považuje jeho cla za porušení pravidel Světové obchodní organizace a navrhuje odvetná cla na víno, chemikálie či auta a autodíly.
auto.cz

Čtyři displeje a sportovní kokpit: Chevrolet Corvette ladí formu i funkce

Interiér nového Chevroletu Corvette spojuje závodní účel s každodenním luxusem. Poprvé může mít řidič jinou barvu interiéru než spolujezdec. 
auto.cz

Letecká společnost začala prodávat vlastní auto. Možná přijde do Evropy

Z historie známe více případů, kdy se výrobce letadel pustil i do automobilů. Že něco takového zkusí i letecká společnost, je však unikátní. Přesně to se však stalo v Číně a první automobil aerolinky Juneyao Air je již v prodeji.
auto.cz

Fiat Uno Turbo i.e.: Italský rebel slaví čtyřicítku

Fiat Uno s přeplňovaným benzinovým motorem nezapřel sportovní ambice – a skutečně je dodržel. Opravdovému hot-hatchi je čtyřicet.
auto.cz

Co stálo v garáži Jiřího Bartošky? Jezdil embéčkem i phantomem a děsila ho D1

Začínal za volantem Škody 1000 MB, pro ocenění na Hrad si však přijel rolls-roycem. V posledních letech sedlal Jiří Bartoška zejména vozy značek Audi a BMW, naopak motorky rád neměl.
auto.cz

MS v ledním hokeji opět vsadí na vozy Škoda. Je z toho dokonce světový rekord!

Letošní ročník mistrovství světa v hokeji odstartuje již v pátek 9. května. A chybět u toho nebude ani Škoda, která je partnerem tohoto sportovního svátku již 32. rokem.
auto.cz

Úpravce našel skrytý potenciál Mini Countryman. Teď zvládne i ty nejdrsnější podmínky

Není to závodník, ale má k němu blíž než většina SUV. Countryman jako doprovodné vozidlo pro Dakar má podvozek, kola i výbavu, která obstojí v terénu i na asfaltu.
auto.cz

Elektrický Mercedes-Benz CLA nebude možné nabíjet na 400V stojanech

Nová generace prémiového kompaktního sedanu od Mercedesu zatím spoléhá pouze na elektřinu. Díky 800V architektuře podporuje rychlodobíjení, na starších stojanech s polovičním napětím ho ovšem nenabijete.
auto.cz

Xiaomi updatem omezilo extrémní výkon verze Ultra. Po silné kritice změnilo názor

Elektromobily jsou levnější cestou, jak se dostat k výkonům dříve vyhrazeným supersportům. Nejvíce to platí v Číně, kde jedno z nejvýkonnějších aut vůbec nabízí Xiaomi. Jenže po sérii nehod se automobilka rozhodla, že mít přes 1.000 kW na běžné ulici možná není nejlepší nápad.
auto.cz

Jak pomáhají Trumpova cla americkým dělníkům? Volvo jich 5 % propustí

Zhruba 125 lidí přijde o práci v továrně Volva v Severní Karolíně, mimo jiné kvůli clům Donalda Trumpa. Plán na vytvoření čtyř tisíc nových pracovních míst však zůstává.
auto.cz

Hodně ojetá Toyota Corolla, čínská bestie i Karlík a dopravní hřiště: Sledujte nový Svět motorů!

I na tento čtvrtek jsme pro vás přichystali celou řadu novinek a zajímavostí ze světa automobilů. Na co konkrétně se můžete těšit?
auto.cz

Záblesk jistoty pro automobilky? Prošel návrh, který by jim mohl ulehčit

Evropský parlament (EP) dal zelenou možnosti urychleně schválit návrh Evropské komise (EK) poskytnout automobilkám více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.