V automotive sektoru klesla důvěra v růst ziskovosti, přestože automobilky doufají v možnost zdražení až o desetinu. Oslabil také optimismus ohledně schopnosti udržet krok s rozvojem AI a ohledně rychlosti dosažení nákladové parity mezi elektroauty a spalovacími vozy.
Zároveň posílilo přesvědčení o neohroženosti prvenství Tesly na trhu s elektromobily i autonomními vozy. Zákaznická zkušenost se stala druhým nejdůležitějším faktorem při nákupu. Vyplývá to z 24. ročníku průzkumu GAES od KPMG, která vyzpovídala 1 041 manažerů autoprůmyslu působících ve 28 zemích včetně Česka.
Aktuální GAES (Global Automotive Executive Survey) porovnává sentiment v roce 2023 oproti roku 2022. Obecně v sektoru přibyly chmury – méně manažerů míní, že autoprůmysl dosáhne v příštích pěti letech větší ziskovosti. Důvodem jsou především obavy ze zvyšujících se nákladů, menších prodejů, zostřování konkurence a nejistého vývoje ekonomiky. Extrémní důvěra v růst ziskovosti klesla ve všech sledovaných regionech vyjma Číny, kde stoupla z 28 na 36 procent. V západní Evropě se ale podíl respondentů s extrémní důvěrou snížil z 31 na 24 procent a v USA ze 48 na 43 procent. V Japonsku spadl dokonce z 32 na 10 procent.
„Skepse ohledně růstu ziskovosti pramení hlavně z nejistých vyhlídek elektromobility. Na tu autoprůmysl hodně vsadil, ale návratnost těchto investic bude asi pomalejší. Také proto, že na trh přichází četné nové modely elektroaut, jenže současně oslabila poptávka, takže se zostřuje konkurence, což může některé firmy dostat pod značný tlak,“ vysvětlil automobilový expert české kanceláře KPMG Jan Linhart.
Sběr dat proběhl v říjnu 2023 mezi 1 041 vedoucími pracovníky autoprůmyslu a navázaných odvětví. Dotazovaní působí v automobilkách, dodavatelských firmách, dealerstvích, poskytovatelích dobíječek, ale i v technologických společnostech či finančních službách souvisejících s automotive. Průzkum se uskutečnil ve 28 zemích ze všech kontinentů. Nejvíc respondentů žije v USA (277), Číně (154) a Německu (80). V Česku se šetření zúčastnilo sedm osob.
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva