Na pondělní tiskové konferenci v hotelu Courtyard by Marriott Prague City představili zástupci Národní rozvojové banky, Ministerstva průmyslu a obchodu, České leasingové a finanční asociace a Svazu dovozců automobilů základní informace o zahájení příjmu žádostí na dotace z programu financovaného ze zdrojů Národního plánu obnovy s názvem Záruka Elektromobilita, který připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Tento program nabízí poskytnutí bezplatné záruky k úvěru na nákup elektromobilů, popř. vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic.
Od 18. března 2024 mohou podniky a podnikatelé žádat o příspěvek až 300 000 Kč na nákup elektromobilů. Národní rozvojová banka začala přijímat žádosti o zaručení úvěru. Příjem žádostí o podporu bude ukončen 30. září 2025.
Pro koho dotace jsou?
Žádosti mohou v rámci uvedeného programu podávat živnostníci, podnikatelé, malé, střední i velké firmy. Nikoli soukromí zájemci.
Co je cílem tohoto projektu?
Podpora nákupu vozidel na alternativní paliva a výstavba dobíjecích stanic.
Jakou formou?
Člen představenstva Národní rozvojové banky, Pavel Křivonožka k tomu uvedl: „Naše banka bude vystavovat záruky k úvěrům, které poskytnou spolupracující partneři – tedy komerční banky či leasingové společnosti. Tento mechanismus používáme i v jiných programech našeho portfolia.
Konkrétně jak?
„Zvolili jsme optimální způsob financování, který zahrnuje i finanční příspěvek, přičemž právě díky přítomnosti úvěru je zaměřen na ty, kteří si elektromobily sami nemohou dovolit z vlastních zdrojů“ uvedl Marian Piecha, ředitel sekce fondů Evropské unie, Ministerstva průmyslu a obchodu.
Kolik je na projekt rezervováno peněz?
„Na uvedené dotace je připraveno celkem 1,65 miliardy Kč na pořízení vozidel a dalších 300 milionů na dobíjecí stanice“, doplnil Marian Piecha s tím, že „Ministerstvo doufá, že tento program přispěje k podpoře a rozvoji elektromobility i na úrovni dalších resortů“.
Jak se čeká zájem o tento projekt?
Česká leasingová a finanční asociace, jak uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva ČLFA očekává, „Že vznikne výrazné zvýšení poptávky po bezemisních vozidlech, díky dostupnějšímu financování, což je klíčovým momentem pro přechod k nízkoemisní mobilitě. Jen v roce 2023 členové ČLFA profinancovali každý třetí elektromobil prodaný v ČR, konkrétně to bylo 2047 vozidel a letos by to mělo být výrazně víc“.
Na jaké elektromobily se dotace vztahují?
Na čistě elektrická vozidla kategorií osobní (M1), lehké užitkové (N1) a nákladní (N2 s hmotností do 4,25 t). Tato vozidla nemusí být zcela nová, ale nesmí být starší šesti měsíců a s nájezdem větším než 6000 km. U osobních vozů nesmí být cena vyšší než 1,5 milionu bez DPH.
Kolik lze dostat na vozidlo nebo na dobíjecí stanici?
Po doložení vlastnictví vozidla mohou firmy a podnikatelé získat finanční příspěvek ve výši až 300 000 Kč na vozidlo a až 150 000 Kč na dobíjecí stanici. Konkrétně to může být:
Max. 200 000 Kč na osobní vozidla M1
Max. 250 000 Kč na lehké užitkové vozy N1
Max. 300 000 Kč na nákladní vozidlo N2 do 4,25 t
Max. 50 000 Kč na dobíjecí stanici AC
Max. 100 000 Kč na dobíjecí stanici DC do 40 kW
Max. 150 000 Kč na dobíjecí stanici DC nad 40 kW
Kdo byl na konferenci
Informace o dotacích poskytovali Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace, Marian Piecha, ředitel sekce fondů Evropské unie, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Pavel Křivonožka, člen představenstva Národní rozvojové banky, Jan Riegl, ředitel odboru Vývoj a metodika produktů, Národní rozvojová banka a Josef Pokorný, tajemník Svazu dovozců automobilů
Více informací naleznou zájemci na: https://www.nrb.cz/produkt/elektromobilita/
Karel Beránek, TK Coutyard by Mariott
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva