Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Auta kategorie M1 a N1 čeká systém EDR

Systémem EDR musí být od července 2022 vybavena všechna nově homologovaná vozidla kategorie M1 a N1 a od července 2024 pak všechna nově vyrobená vozidla kategorie M1 a N1 bez ohledu na datum uvedení na trh.

Systém EDR (z anglického Event Data Recorder, volně přeloženo jako zapisovače údajů o události) je zařízení, které slouží k uložení vybraných informací o vozidle v případě, že nastane předem definovaná událost.

Co je systém EDR a kde je ve voze umístěn

EDR je funkce, resp. zařízení nainstalované ve vozidle, které ukládá informace o vozidle v případě, že nastane určitá specifikovaná událost – obecně když dojde k aktivaci airbagů, předepínačů bezpečnostních pásů nebo k překročení zpomalení vozidla o 8 km/h za dobu 300 ms.

Samotné EDR je nejčastěji funkcí ACM (z anglického Airbag Control Module, tedy řídcí jednotky airbagů), který je instalován v dobře chráněném prostoru vozidla (obvykle pod jedním z předních sedadel, případně ve středové konzoli) a hraje důležitou roli při záznamu nehodových dat, které shromažďuje z vyhrazených snímačů, rozmístěných po celém vozidle.

Jak systém funguje

Systém EDR snímá průběžně data z řídící jednotky airbagů (spolu s dalšími informacemi o vozidle) tato data uzamkne až v případě nehody, resp. překročení přednastavených hodnot, a to v čase do 5 sekund před zaznamenanou událostí a 300 ms po zaznamenané události. Nahrávání dat pracuje na principu uzavřené smyčky a EDR tedy nepřetržitě zaznamenává data a přepisuje několik předchozích vteřin, dokud ho nezastaví událost.

Konkrétní data, která jsou zaznamenávána, jejich rozsah a přesnost vymezuje předpis OSN č. 160. Mezi těmito daty jsou například:

rychlost udávaná vozidlem,
poloha akcelerátoru nebo pedálu akcelerátoru,
stav provozní brzdy,
stav bezpečnostních pásů,
zrychlení vozidla v jednotlivých osách,
zásah do řízení,
aktivace airbagů a čas do aktivace.

Data ukládaná v systému EDR jsou anonymizovaná

Jelikož je funkce systému EDR svázána s funkcí řídící jednotky airbagů, není možná jeho deaktivace. Samotná data jsou však anonymizována a musí být chráněna před manipulací, přičemž systém nesmí ukládat poslední 4 číslice VIN, aby nebylo možné konkrétní vozidlo, vlastníka či provozovatele jednoznačně identifikovat.

Vyčtení jednotky EDR v současné době vyžaduje připojení vyčítacího zařízení (nejčastěji CDR – Crash Data Retrieval) přímo na vozidlo nebo samotnou řídící jednotku. Systém uchovává veškerá data přímo v jednotce EDR a nemá možnost je odesílat na dálku. Rovněž jeho prostřednictvím nelze sledovat například jízdní styl řidiče nebo globální polohu vozidla.

K čemu je možné data ze systému využít

Data EDR poskytují informace pro výzkum bezpečnosti silničních vozidel a mohou sloužit jak pro diagnostiku vozidla v době nárazu, tak při hledání hlavní příčiny dopravní nehody. Jejich zkoumáním je možná inovace a zavádění pokročilejších bezpečnostních systémů ve vozidlech (což byl mj. jeden z hlavních důvodů jejich zavedení na přelomu století v USA). Data EDR napomáhají rovněž v oblasti silničního stavitelství, kdy lze statistickou analýzou průběhu a příčin dopravních nehod navrhnout vhodná bezpečnostní opatření jak na stávající komunikaci, tak ve fázi výstavby nové komunikace.

Velmi podrobně je problematika EDR rozebrána v publikaci Technologie EDR a její principy zpracovaném autory z ČVUT. Podrobnosti o této problematice jsou rovněž dostupné na stránkách NHTSA.

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

11.04.2024Autodealers

Informace odjinud

Před startem Bohemia rallye: Stříteský půjde po hattricku

Počtvrté se letos utkají české posádky v mistrovství republiky v automobilových soutěžích. Stane se tak na 52. ročníku Rallye Bohemia, kde bude úřadující domácí šampion Dominik Stříteský útočit na třetí vítězství za sebou.
auto.cz

Politici lobbují za povinná rádia s příjmem AM. Prý i kvůli bezpečnosti

Přes americký Kongres velmi pravděpodobně projde zákon, který automobilkám na tamním trhu nařídí povinnost integrovat do aut rádia chytající střední vlny (AM). Kongresmani to zdůvodňují primárně bezpečností, výrobci z toho moc nadšení nejsou.
auto.cz

Range Rover má poprvé vlastní logo. Je součástí přerodu do samostatné značky

Range Rover je dnes jen modelovou řadou pod značkou Land Rover, do budoucna se ale více odliší. Součástí bude nová vizuální identita a poprvé i vlastní logo, které ale bude mít trochu nezvyklé využití.
auto.cz

Benzin v Česku zlevnil, nafta zdražila. Přesto je stále levnější

Ceny pohonných hmot se v uplynulém týdnu změnily jen decentně. Nafta sice mírně zdražila, přesto zůstává levnější než benzin.
auto.cz

TEST Farizon V6E – Na dlouhé věci, nikoliv však cesty

Farizon V6E boduje nízkou cenou, velmi dlouhým nákladovým prostorem v rámci své třídy či výkonnou klimatizací a ventilovanými sedačkami. Je však stavěný s jedním účelem a při jakémkoliv jiném použití musíte dělat kompromisy.
auto.cz

Sanitky v Česku zřejmě budou vypadat jinak, než se předpokládalo. Poznáme je ještě vůbec?

Vyhláška upravující barvy a označení sanitek zdravotnické záchranné služby (ZZS) platná od dubna se zřejmě bude znovu změnit. Některé požadavky na barvy a velikosti pruhů a nápisů, které zavedla, se znovu zmírní.
auto.cz

Kde ve světě mají evropské značky nejvyšší odbyt? Vítěz přináší i velký bolehlav

Největší automobilový trh světa je zároveň největším zahraničním odbytištěm evropských automobilek. Kvůli nástupu elektromobility a tamních značek ovšem spousta z nich trpí poklesem prodejů.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR za 1. pololetí 2025: SUV i opomíjená MPV

Po tradičních kategoriích si představíme letošní nejoblíbenější auta Česka v segmentech MPV a SUV. Ty přitom dohromady představují téměř 60 procent celkového trhu.
auto.cz

Motory Ford EcoBoost mohou mít lepší parametry, než běžně mívají. Ale není to jen tak…

EcoBoost je obchodní označení zážehových motorů Ford s přímým vstřikováním benzinu a turbodmychadlem. Nabízejí velmi dobré parametry, ovšem má to jeden háček.
auto.cz

Lanzante 95-59 je třímístná pocta vítěznému McLarenu z Le Mans. Na 1250 kg má 860 koní

Nejnovější projekt firmy Lanzante působí jako moderní McLaren z alternativního vesmíru. Ostatně na něm pracoval i bývalý designér britské značky.
auto.cz

V Česku se prodává lidový elektromobil, za který se nemusíte stydět. Pusťte si náš videotest

Po záplavě drahých elektrických SUV se konečně dostalo i na silný evropský segment. Dostupných elektrických hatchbacků už na trhu pár je, jeden z nejlevnějších přitom patří mezi ty nejzajímavější.
auto.cz

Peugeot 5008 už koupíte i s pěti sedadly. Neušetříte, ale odvezete toho více

Třetí generace francouzského SUV se loni představila pouze v sedmimístném provedení. To už ale neplatí. U verze s dvěma řadami sedadel ovšem neušetříte žádné peníze. Větší zavazadelník ale dostanete.
auto.cz

Panoramatická střecha prodělala za 30 let ohromný pokrok. Víte, kdo byl v Evropě průkopníkem?

Renault patří mezi průkopníky panoramatických střech a s technologií SolarBay posouvá zážitek z jízdy ještě dál. Střecha z tekutých krystalů sama mění průhlednost, nepotřebuje roletu a přidává cestujícím prostor i světlo.
auto.cz

Hyundai Ioniq 6 N konečně oficiálně: Má 650 koní a stovku dá za 3,2 sekundy!

Po hatchbacku korejská automobilka představuje ultimátní verzi N též u aerodynamicky laděného sedanu. I ten se může pochlubit snovými dynamickými parametry.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.