Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Premiér Fiala na inspekci dálnice D4

O pokroku na stavbě dálnice D4 Via Salis, která je prvním českým PPP projektem v oblasti dopravní infrastruktury, se přijeli přesvědčit premiér Petr Fiala s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Projekt dostavby 48 kilometrů dlouhé dálnice mezi Příbramí a Pískem bude dokončen v prosinci 2024.

O aktuálním stavu projektu D4 předsedu vlády a ministra dopravy informovali v rámci kontrolního dne generální ředitel koncesionáře Via Salis Christian Biegert a za zhotovitele Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS.

„Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala.

Dálnice D4 Via Salis se začala stavět v červnu 2021. Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 realizuje sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Aktuálně je prostavěno zhruba 85 % z plánovaného objemu prací a dílo bude dokončeno v prosinci 2024.

„S panem premiérem jsme se přesvědčili, že na projektu dostavby D4 probíhá vše podle plánu. I díky dokončení této dálnice zprovozníme v letošním roce rekordní počet kilometrů nových dálnic. Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP nejen výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže, ale důležitá je také jako pozitivní reference pro zapojení PPP do dalších dálničních a železničních staveb,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„Jsme rádi, že se projekt Via Salis stal pozitivní referencí a pomáhá razit cestu PPP projektům v České republice. Do konce projektu zbývá necelých 7 měsíců a nasazení všech týmů, které v projektu pracují je obrovské. Projekt se těší i velké podpoře akcionářů, a i proto je velký důraz kladen na aktivity podporující udržitelnost, biodiverzitu a bezpečnost. Jsme hrdí na to, že budujeme moderní udržitelnou dálnici“, dodal k tomu generální ředitel Via Salis Christian Biegert

Premiér a ministr dopravy projeli část nově budované trasy a postupně navštívili několik zajímavých míst. Zastavili se například u milínského zářezu, který je jedním ze stavebně nejkomplikovanějších úseků na D4. V průběhu loňského roku zde bylo třeba odtěžit 43 000 m3 velkého skalního masivu, aby byl vytvořen dostatečný prostor pro těleso dálnice. Na vrcholu zářezu navíc vyrostl ekodukt pro migraci divoké zvěře.

Stavební činnosti probíhají intenzivně v celé budované trase dálnice. K těm nejvýznamnějším patří například práce na odpočívkách Krsice (246 parkovacích míst), stavba operačního centra, z nějž bude celý provoz D4 monitorován a řízen, nebo dokončování mostních konstrukcí. V areálu operačního centra vzniká i budova pro dálniční oddělení jihočeského krajského ředitelství PČR pro dohled nad provozem. Na hlavní trase se postupně pokládají všechny vozovkové vrstvy (s výjimkou finální obrusné vrstvy, která přijde na řadu až v letních měsících, aby nebyla poškozena stavební technikou). Běží rovněž všechny činnosti související s důkladným odvodněním komunikace a instalují se bezpečnostní prvky – středová a krajní svodidla.

„Nasazení lidí i techniky na D4 je mimořádné. V současnosti na dálnici pracuje přes 1100 lidí a 500 strojů a tyto počty budou kulminovat v letních měsících,“ uvedl Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS.

V delegaci byl i francouzský velvyslanec

Kontrolního dne se zúčastnil i nový francouzský velvyslanec Stephane Crouzat, který vyjádřil připravenost Francie pokračovat v rozvoji česko-francouzských vztahů, k jejichž prioritám rozvoj infrastruktury rozhodně patří.

Podzimní měsíce budou věnovány desítkám dokončovacích prací, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice tak, aby v prosinci 2024 bylo vše hotovo. Dalších 25 let dalších bude koncesionář dálnici provozovat. Provoz a údržba na existujících téměř 16 kilometrech i na nových 32 kilometrech bude zajišťovat společnost Via Salis Operations, vlastněná ze 100 % VINCI Highways. „Buduje se tým více než 50 odborníků, kteří budou mít dálnici na starosti. A současně se staví zázemí s dohledovým centrem, kde se budou sbíhat veškerá data z informačního systému a operátoři budou mít díky řadě velkoplošných obrazovek dokonalý přehled o aktuálním dění na dálnici. V areálu operačního centra také vzniká rozsáhlé zázemí pro technické čety, které budou zodpovědné za komplexní údržbu dálnice. Bezpečnost nově budované dálnice je pro nás jednou z nejvyšších priorit,“ zakončil generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

Zdroj: Jiří Janoušek

11.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Koncern GM masivně investuje do vývoje osmiválce. Z elektrifikace se na zadek neposadil

Ani v době masivní elektrifikace se Američané nechtějí vzdát osmiválce. Za dva roky dokonce plánují uvést novou generaci. Levné to však nebude.
auto.cz

Poslední pětistupňový manuál zmizel z USA. V Česku takovou raritou není

Dostupný Nissan Versa byl posledním automobilem na americkém trhu s pětistupňovým manuálem.
auto.cz

Škoda Dakos A5: Dakos opět jezdí

Poměrně volné technické předpisy umožňovaly v šedesátých a sedmdesátých letech nejrůznější konstrukce závodních automobilů pro okruhy a vrchy. Většina vznikala na bázi sériových vozů Škoda s použitím dalších dostupných dílů. Taková je i historie Škody Dakos.
auto.cz

Piastri udeřil v závěru. Norrise porazil o dvě desetiny sekundy a získal pole position

Průběžné zpravodajství a výsledky z kvalifikace na GP Španělska.
auto.cz

Tady se zastavil čas. K mání je Dodge Viper RT/10 s 62 najetými km

Tento červený Dodge Viper RT/10 je kosmeticky naprosto dokonalý, ale pokud by měl jezdit, potřeboval by zásadní investice. Je k mání v aukci a mohl by se prodat za zhruba tři miliony korun.
auto.cz

Osobní tramvaj zpěvačky Marty Jandové: Jsme do něj zamilovaní, říká

Úzké městské ulice a malá parkovací místa jsou skvělým životním prostorem kompaktního a navíc elektrického hatchbacku, pochvaluje si zpěvačka Marta Jandová.
auto.cz

Ostrá Toyota GR Corolla se bude vyrábět v Británii. Dočkáme se jí i v Česku?

Japonská automobilka potvrdila, že od roku 2026 bude ve svém britském závodě vyrábět sportovní GR Corollu. O jejím nasazení na evropských trzích včetně Česka ale zatím není rozhodnuto.
auto.cz

Praga Bohema zazářila na trati Top Gearu. Řídil ji Stig

Český hypersport získal rekord produkčních aut bez elektrifikace na trati Top Gearu v britském Dunsfoldu, a to v rukou Bena Collinse, někdejšího ochočeného závodního jezdce a současného testovacího pilota značky Praga.
auto.cz

Výbava, která se nevyplatí. Opatrně na tyto drahé zhoršováky!

Méně je někdy více. Pojďme se podívat na dvanáct prvků výbavy, které je dobré si pořádně rozmyslet.
auto.cz

Spalováky stále trhají pumpám hadice. Teď už to umějí i elektromobily

Rychlý únik s elektromobilem, pokud jste zrovna připojeni na nabíječku, je nemožný bez vystoupení ven. Že to je problém, řeší primárně v USA, kde také jedna firma vymyslela řešení. 
auto.cz

Proč Ford v Evropě prodává elektrické dodávky, ale elektrický pick-up jednoznačně odmítl?

Ford v USA nabízí elektrické pick-upy a brzy jej v Evropě bude mít také Isuzu. Pro Ford jde o segment, do něhož se nechce pouštět. Proč?
auto.cz

Takovou chybu už nikdy neuděláme, říká Volkswagen

Automobilka Volkswagen slibuje, že od produkční verze ID. 2 už budou všechna její auta mít kromě volantu nejméně pět funkcí na fyzických tlačítcích místo dotykového ovládání. Přibližuje také, že v Číně jsou priority zákazníků úplně jiné než v Evropě.
auto.cz

V Londýně budou muset za vjezd do centra platit i elektromobily

Britská metropole od začátku roku 2026 zvýší poplatky za vjezd do vyhrazených částí města a zruší výjimku pro elektrická auta. Ta ve srovnání se spalovacími vozy dostanou pouze slevu.
auto.cz

TEST Dacia Bigster Journey hybrid 155 – Nový model a spousta poprvé

Dacia už řadu let nechce být vnímána na jako lowendová značka. Podpořit tuhle strategii má zbrusu nový model Bigster. Co nabízí jeho nejdražší verze? 
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.