Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Premiér Fiala na inspekci dálnice D4

O pokroku na stavbě dálnice D4 Via Salis, která je prvním českým PPP projektem v oblasti dopravní infrastruktury, se přijeli přesvědčit premiér Petr Fiala s ministrem dopravy Martinem Kupkou. Projekt dostavby 48 kilometrů dlouhé dálnice mezi Příbramí a Pískem bude dokončen v prosinci 2024.

O aktuálním stavu projektu D4 předsedu vlády a ministra dopravy informovali v rámci kontrolního dne generální ředitel koncesionáře Via Salis Christian Biegert a za zhotovitele Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS.

„Zkušenosti s právě probíhající dostavbou dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázaly, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvedl předseda vlády Petr Fiala.

Dálnice D4 Via Salis se začala stavět v červnu 2021. Projekt PPP (Public Private Partnership) D4 realizuje sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Investice zahrnuje projektování, financování a stavbu 32 km dálnice D4 z Příbrami do Písku a modernizaci a údržbu dalších 16 kilometrů již zprovozněných navazujících úseků. Aktuálně je prostavěno zhruba 85 % z plánovaného objemu prací a dílo bude dokončeno v prosinci 2024.

„S panem premiérem jsme se přesvědčili, že na projektu dostavby D4 probíhá vše podle plánu. I díky dokončení této dálnice zprovozníme v letošním roce rekordní počet kilometrů nových dálnic. Realizace dálnice D4 prostřednictvím PPP nejen výrazně urychlí spojení středních a jižních Čech a uleví mnoha obcím v regionu od dopravní zátěže, ale důležitá je také jako pozitivní reference pro zapojení PPP do dalších dálničních a železničních staveb,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

„Jsme rádi, že se projekt Via Salis stal pozitivní referencí a pomáhá razit cestu PPP projektům v České republice. Do konce projektu zbývá necelých 7 měsíců a nasazení všech týmů, které v projektu pracují je obrovské. Projekt se těší i velké podpoře akcionářů, a i proto je velký důraz kladen na aktivity podporující udržitelnost, biodiverzitu a bezpečnost. Jsme hrdí na to, že budujeme moderní udržitelnou dálnici“, dodal k tomu generální ředitel Via Salis Christian Biegert

Premiér a ministr dopravy projeli část nově budované trasy a postupně navštívili několik zajímavých míst. Zastavili se například u milínského zářezu, který je jedním ze stavebně nejkomplikovanějších úseků na D4. V průběhu loňského roku zde bylo třeba odtěžit 43 000 m3 velkého skalního masivu, aby byl vytvořen dostatečný prostor pro těleso dálnice. Na vrcholu zářezu navíc vyrostl ekodukt pro migraci divoké zvěře.

Stavební činnosti probíhají intenzivně v celé budované trase dálnice. K těm nejvýznamnějším patří například práce na odpočívkách Krsice (246 parkovacích míst), stavba operačního centra, z nějž bude celý provoz D4 monitorován a řízen, nebo dokončování mostních konstrukcí. V areálu operačního centra vzniká i budova pro dálniční oddělení jihočeského krajského ředitelství PČR pro dohled nad provozem. Na hlavní trase se postupně pokládají všechny vozovkové vrstvy (s výjimkou finální obrusné vrstvy, která přijde na řadu až v letních měsících, aby nebyla poškozena stavební technikou). Běží rovněž všechny činnosti související s důkladným odvodněním komunikace a instalují se bezpečnostní prvky – středová a krajní svodidla.

„Nasazení lidí i techniky na D4 je mimořádné. V současnosti na dálnici pracuje přes 1100 lidí a 500 strojů a tyto počty budou kulminovat v letních měsících,“ uvedl Martin Borovka, generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS.

V delegaci byl i francouzský velvyslanec

Kontrolního dne se zúčastnil i nový francouzský velvyslanec Stephane Crouzat, který vyjádřil připravenost Francie pokračovat v rozvoji česko-francouzských vztahů, k jejichž prioritám rozvoj infrastruktury rozhodně patří.

Podzimní měsíce budou věnovány desítkám dokončovacích prací, testování a ověřování funkčnosti všech prvků dálnice tak, aby v prosinci 2024 bylo vše hotovo. Dalších 25 let dalších bude koncesionář dálnici provozovat. Provoz a údržba na existujících téměř 16 kilometrech i na nových 32 kilometrech bude zajišťovat společnost Via Salis Operations, vlastněná ze 100 % VINCI Highways. „Buduje se tým více než 50 odborníků, kteří budou mít dálnici na starosti. A současně se staví zázemí s dohledovým centrem, kde se budou sbíhat veškerá data z informačního systému a operátoři budou mít díky řadě velkoplošných obrazovek dokonalý přehled o aktuálním dění na dálnici. V areálu operačního centra také vzniká rozsáhlé zázemí pro technické čety, které budou zodpovědné za komplexní údržbu dálnice. Bezpečnost nově budované dálnice je pro nás jednou z nejvyšších priorit,“ zakončil generální ředitel Via Salis Christian Biegert.

Zdroj: Jiří Janoušek

11.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Může být auto se jménem postavou ve filmu? Podle soudu je spíš kulisou

Ford Mustang „Eleanor“ není dost charakteristické auto na to, aby požívalo ochranu autorských práv stejně jako postava ve filmu, rozhodl americký odvolací soud.
auto.cz

BYD rozpoutal další cenovou válku. Konkurenci už tak likviduje déle

V Číně bylo minulý rok podle prodejních statistik 151 aktivních značek. Dost jich ale poslední dobou zkrachovalo, a podíl na tom má BYD, který díky své silné pozici může útočit výraznými slevami na své modely. Další taková se rozjela nedávno a už si vyžádala ostré reakce.
auto.cz

Jak nabíjet elektrický bagr? Třeba obří autonomní pojízdnou baterií

Dobíjení elektrických stavebních strojů zní jednoduše v teorii, ale reálně už je o kus náročnější. S novým řešením přišel člověk, který stál u počátků Tesly. Jeho startup na staveniště vypustí obří pojízdnou baterii.
auto.cz

TEST Hyundai Inster Power 49 kWh – Koncept skvělý, ale co ta cena?

Druhý nejmenší hyundai na evropském trhu přijíždí výhradně s elektrickým pohonem a pyšní se dospělým jízdním projevem. Přesto je dražší, než byste čekali.
auto.cz

Nová Toyota Aygo X Hybrid oficiálně: Revoluce v segmentu miniaut má 115 koní!

Nový modelový ročník přináší první hybrid do segmentu miniaut. Nabízí vyšší výkon, moderní technologie a kompaktní rozměry ideální do města.
auto.cz

Mercedes slaví 30 let na českém trhu výjimečným klenotem pro deset vyvolených

Mercedes-Benz oslavil kulaté výročí limitovanou edicí deseti vozů Edition 30 Years. Vkusné zpracování se inspirovalo symboly české státnosti.
auto.cz

Osekání emisních kreditů je nefér, říká Bill Ford

Nejen dotace spotřebitelům na pořízení elektromobilu, ale také výroba baterií coby zdroj emisních kreditů pro automobilky mají v budoucích letech skončit, dosáhne-li Donald Trump svého.
auto.cz

Hyundai konečně nabídne pořádný pick-up. Postaví se v Česku známým legendám

Přinejmenším pro australský trh chce Hyundai nabídnout pick-up, který se postaví Fordu Ranger či Toyotě Hilux. Na modelu Tasman sesterské Kie však být založen nemusí.
auto.cz

Výkon ani výbava auta děti nezajímá. Po čem tedy doopravdy touží?

Když přijde řeč na výběr auta, je pro dětské pasažéry nejdůležitější jeho barva. A pokud si myslíte, že děti výběr auta neovlivňují, pak budete možná překvapeni.
auto.cz

Obrněnec Zetor Gerlach chce i do české armády. První kusy už objednalo Slovensko

Zetor si v poslední době získává jméno také v rámci armádních složek. Jeho obrněné vozidlo Gerlach by rádo sloužilo i Čechům.
auto.cz

Český vozový park se propadá. Některé majitele i drobná porucha zruinuje

Rumunsko a Maďarsko mají v průměru mladší auta než Česká republika. Snažíme se o ně pečovat, výměnu za novější si může dovolit málokdo. 
auto.cz

Piastri vyhrál Grand Prix Španělska 2025, Verstappen v cíli penalizován

Průběžné zpravodajství a výsledky z Grand Prix Španělska 2025.
auto.cz

Mototest Piaggio MP3 Sport 310: Pevně ve třech stopách

Malý tříkolový skútr od značky Piaggio dorazil se sportovnějším vzhledem i modernější technikou. Větší motor má potom zajistit lepší dynamiku i nižší spotřebu.
auto.cz

Koncern GM masivně investuje do vývoje osmiválce. Z elektrifikace se na zadek neposadil

Ani v době masivní elektrifikace se Američané nechtějí vzdát osmiválce. Za dva roky dokonce plánují uvést novou generaci. Levné to však nebude.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.