Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

AutoSAP: Clo na čínská elektroauta nic neřeší

Evropská komise navrhla uvalení prozatímních vyrovnávacích cel na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně. Návrh okomentovalo české Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP).

Sdružení dlouhodobě podporuje spravedlivý a otevřený obchod založený na rovných podmínkách, nicméně zavádění cel vnímáme jako rizikové. Dodatečná cla podle zástupců českého autoprůmyslu základní problémy čínské konkurence neřeší a můžou se ukázat naopak jako kontraproduktivní.

Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) vzalo na vědomí rozhodnutí Evropské komise (EK) uvalit na základě prvních zjištění antisubvenčního šetření cla na dovoz elektromobilů vyrobených v Číně, a to ve výši dodatečných 17,4 až 38,1 procent (tzn. nad rámec stávajících 10). Tento krok zdůvodnila EK tím, že zaručení rovných podmínek pro všechny je základem pro udržení globální konkurenceschopnosti.

Sdružení automobilového průmyslu již před vydáním rozhodnutí vyjádřilo obavy z možných negativních dopadů. „Bylo to naopak právě odstranění obchodních bariér, co vedlo v posledních desetiletích k rozšíření mezinárodního obchodu a růstu prosperity – zejména pokud se jedná o sektor automotive, který je založen na silném exportu,“ upozorňuje Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAPu.

Celní válku odstartovaly USA

Evropa uvalením prozatímních cel následovala Spojené státy, které k takovému kroku přistoupily letos na jaře. Zástupci AutoSAPu jsou toho názoru, že ve vztahu k oběma kontinentům začne Čína uplatňovat odvetná opatření a dojde k další eskalaci už tak napjatých obchodních vztahů. Pro Evropu přitom čínský trh představuje třetí největší exportní destinaci, a i situace Evropy a jejích dodavatelsko-výrobních řetězců je odlišná než ta, ve které se nachází USA. Hledisko, které nemůže být opomíjeno, souvisí s dovozem surovin a komponentů z Číny. Víc než 90 procent klíčových materiálů pro výrobu elektrických vozidel i samotné baterie dováží evropské automobilky z Číny. Zvýšení cen těchto importů nebo dokonce jejich blokace by bylo pro domácí výrobce velkým problémem z hlediska plnění ambiciózních plánů EU snižovat CO2. Evropa totiž zatím nemá spolehlivý plán, jak být soběstačná ve všech těžených surovinách a komponentech potřebných k výrobě elektromobilů, případně jak si je zajistit jinde. Řada firem v Číně také vyrábí a do Evropy exportuje. Případná cla by se tedy vztahovala i na tyto společnosti.

Zavedení nových celních opatření čínští výrobci určitě pocítí a jejich expanzi to může zpomalit, nicméně neočekáváme, že by to mělo vliv na dotační politiku v Číně. Firmy, které v současnosti v Číně vyrábějí elektromobily pro Evropu, se zcela jistě dokážou přizpůsobit a pokračovat v průniku na trh, ať už prostřednictvím lokálních investic, spoluprací s místními partnery nebo přesunem výroby do jiných zemí.

Petzl: je nutný systémový přístup

„Máme za to, že samotná antisubvenční opatření, jako jsou dodatečná cla, problémy, kterým automobilový průmysl čelí, nevyřeší. Potřebujeme naopak systémový přístup, který podpoří silné stránky evropského průmyslu, které zvýší jeho konkurenceschopnost a otevřou nové trhy,“ uvádí za český sektor automotive Zdeněk Petzl. Podle něho by měla EK přijít s průmyslovou strategií pro EU a ve spolupráci s jednotlivými členskými státy celkově zlepšovat podnikatelské prostředí s důrazem na podporu inovací v automobilovém průmyslu. Současně s tím se musí hledat cesty, jak zvýšit soběstačnost kontinentu v dodávkách kritických surovin a komponentů. Regulační rámec, ve kterém se automobiloví výrobci pohybují, by měl být jen natolik přísný, aby v něm jednotlivé subjekty mohly svobodně podnikat a růst.

Zdroj: TZ AutoSAP

16.06.2024Autodealers

Informace odjinud

Škoda Dakos A5: Dakos opět jezdí

Poměrně volné technické předpisy umožňovaly v šedesátých a sedmdesátých letech nejrůznější konstrukce závodních automobilů pro okruhy a vrchy. Většina vznikala na bázi sériových vozů Škoda s použitím dalších dostupných dílů. Taková je i historie Škody Dakos.
auto.cz

Piastri udeřil v závěru. Norrise porazil o dvě desetiny sekundy a získal pole position

Průběžné zpravodajství a výsledky z kvalifikace na GP Španělska.
auto.cz

Tady se zastavil čas. K mání je Dodge Viper RT/10 s 62 najetými km

Tento červený Dodge Viper RT/10 je kosmeticky naprosto dokonalý, ale pokud by měl jezdit, potřeboval by zásadní investice. Je k mání v aukci a mohl by se prodat za zhruba tři miliony korun.
auto.cz

Osobní tramvaj zpěvačky Marty Jandové: Jsme do něj zamilovaní, říká

Úzké městské ulice a malá parkovací místa jsou skvělým životním prostorem kompaktního a navíc elektrického hatchbacku, pochvaluje si zpěvačka Marta Jandová.
auto.cz

Ostrá Toyota GR Corolla se bude vyrábět v Británii. Dočkáme se jí i v Česku?

Japonská automobilka potvrdila, že od roku 2026 bude ve svém britském závodě vyrábět sportovní GR Corollu. O jejím nasazení na evropských trzích včetně Česka ale zatím není rozhodnuto.
auto.cz

Praga Bohema zazářila na trati Top Gearu. Řídil ji Stig

Český hypersport získal rekord produkčních aut bez elektrifikace na trati Top Gearu v britském Dunsfoldu, a to v rukou Bena Collinse, někdejšího ochočeného závodního jezdce a současného testovacího pilota značky Praga.
auto.cz

Výbava, která se nevyplatí. Opatrně na tyto drahé zhoršováky!

Méně je někdy více. Pojďme se podívat na dvanáct prvků výbavy, které je dobré si pořádně rozmyslet.
auto.cz

Spalováky stále trhají pumpám hadice. Teď už to umějí i elektromobily

Rychlý únik s elektromobilem, pokud jste zrovna připojeni na nabíječku, je nemožný bez vystoupení ven. Že to je problém, řeší primárně v USA, kde také jedna firma vymyslela řešení. 
auto.cz

Proč Ford v Evropě prodává elektrické dodávky, ale elektrický pick-up jednoznačně odmítl?

Ford v USA nabízí elektrické pick-upy a brzy jej v Evropě bude mít také Isuzu. Pro Ford jde o segment, do něhož se nechce pouštět. Proč?
auto.cz

Takovou chybu už nikdy neuděláme, říká Volkswagen

Automobilka Volkswagen slibuje, že od produkční verze ID. 2 už budou všechna její auta mít kromě volantu nejméně pět funkcí na fyzických tlačítcích místo dotykového ovládání. Přibližuje také, že v Číně jsou priority zákazníků úplně jiné než v Evropě.
auto.cz

V Londýně budou muset za vjezd do centra platit i elektromobily

Britská metropole od začátku roku 2026 zvýší poplatky za vjezd do vyhrazených částí města a zruší výjimku pro elektrická auta. Ta ve srovnání se spalovacími vozy dostanou pouze slevu.
auto.cz

TEST Dacia Bigster Journey hybrid 155 – Nový model a spousta poprvé

Dacia už řadu let nechce být vnímána na jako lowendová značka. Podpořit tuhle strategii má zbrusu nový model Bigster. Co nabízí jeho nejdražší verze? 
auto.cz

Expediční speciál netřeba: Dacia Duster zvládla skotskou výpravu za válečnými artefakty bez úprav

Dacia Duster v náročné výzvě dokázala, že je stejně dobrá na dopravu dětí do škol i badatelské výpravy v náročném terénu.
auto.cz

BMW kvůli clům ztrácí stovky milionů korun denně. Ve hře je dohoda s Trumpem

Mnichovská automobilka po zavedení cel na zahraniční automobily a komponenty ztrácí miliony dolarů každý den. O moc lépe na tom není ani Mercedes s Volkswagenem. Značky se proto chtějí domluvit na kompromisu.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.