V EU je k dispozici přes 780 tisíc veřejných dobíjecích bodů, od ledna do července bylo registrováno 815 tisíc nových osobních bateriových elektromobilů, meziročně o 0,4 % méně.
V zemích EU bylo letos od ledna do července registrováno 815 399 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 0,4 % méně, podíl na všech registracích dosáhl 12,5 %. V Česku bylo ve stejném období registrováno 4 984 nových osobních bateriových elektrických vozidel, meziročně o 43,4 % více, podíl na všech registracích dosáhl 3,6 %.
V zemích EU je provozováno 786 713 veřejných dobíjecích bodů, v Česku pak počet veřejných dobíjecích bodů dosáhl téměř 5,5 tisíce, vyplývá z aktualizovaných informací webu Čistá doprava, které vycházejí ze zdrojových dat Evropského sdružení výrobců automobilů a Evropské observatoře pro alternativní paliva.
V EU bylo od ledna do července tohoto roku registrováno 6 537 362 nových osobních vozidel (meziročně o 3,9 % více), z nich 815 399 bylo bateriových elektrických (meziročně o 0,4 % méně). Bateriové elektromobily byly s podílem 12,5 % čtvrtou nejoblíbenější volbou, nejvíce registrací si připsaly benzínové motorizace (35,1% podíl; meziročně -1,3 %), před hybridními bez externího dobíjení (29,6% podíl; meziročně +22,8 %) a dieselovými (12,8% podíl; meziročně -7,9 %), plug-in hybridy pak dosáhly podílu 6,9 % (meziročně -4,1 %).
„Na 0,4% meziroční pokles registrací nových osobních bateriových elektromobilů během uplynulých sedmi měsíců v zemích EU, měla vliv zejména situace na největším evropském trhu – v Německu, kde bylo letos registrováno téměř 215 tis. BEVs, což představovalo 20,1% meziroční pokles registrací. Obdobný relativní pokles byl evidován ve Švédsku, kde bylo registrováno více než 47 tis. BEVs, meziročně o 19,4 % méně. Naopak další významné trhy EU zaznamenaly růst, např. Francie +13,3 % (175 432 BEVs), Belgie +47,3 % (74 110 BEVs), Nizozemsko +4,7 % (68 572 BEVs), Dánsko +51,3 % (44 895 BEVs). V 17 zemích EU byl evidován meziroční nárůst registrací BEVs, v 10 pak pokles. Navzdory dlouhodobě ne zcela lichotivé pozici Česka mezi zeměmi EU v podílu BEVs, představuje letošních 4 984 registrací BEVs 43,4% růst. V červenci bylo u nás registrováno 820 nových osobních BEVs,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.
„Aktuálně je v Česku provozováno bezmála 30 tisíc osobních bateriových elektrických vozidel kat. M1, během necelých 8 měsíců se tak jejich počet zvýšil téměř o třetinu oproti bilanci na konci roku 2023. Podstatná část letos registrovaných BEVs byla i díky Záručnímu programu ELEKTROMOBILITA Národní rozvojové banky. Elektrická vozidla s externím dobíjením mají v Česku k dispozici 5 482 veřejných dobíjecích bodů. V poslední době pozorujeme pozvolný nárůst podílu vysoce výkonných bodů s velmi rychlým dobíjením 150+ kW, kterých je k dispozici 377, tj. 6,9 %,“ dodává Lukáš Kadula.
Z pohledu značek si letos během uplynulých sedmi měsíců v Česku nejvíce registrací nových osobních bateriových elektromobilů připsaly automobilky Tesla (1 958), Škoda (473), Volvo (454), Hyundai (356) a BMW (259), nejregistrovanější modely dle obchodního označení: Tesla Model Y (1 030), Tesla Model 3 (896), Škoda Enyaq (472), Volvo EX30 (381) a Hyundai Kona (232). Aktuální detailní informace jsou k dispozici v příslušné interaktivní sestavě na webu Čistá doprava.
Počet veřejných dobíjecích bodů v zemích EU přesáhl 780 tisíc
V zemích Evropské unie je provozováno 786 813 veřejných dobíjecích bodů, v Česku pak 5 482. Téměř šest z deseti, přesněji 58,4 % veřejných dobíjecích bodů, je k dispozici ve třech zemích EU: v Nizozemsku 21,4 %, v Německu 18,5 % a ve Francii 18,4 %. Uvedených téměř 5,5 tisíce veřejných dobíjecích bodů nás mezi zeměmi EU řadí na 18. místo v přepočtu na počet obyvatel, 19. místo pak v přepočtu na délku silniční sítě.
V zemích EU připadá v průměru 6,7 bateriových elektrických vozidel (kat. M1 + N1) na jeden veřejný dobíjecí bod, v Česku je tento podíl 5,3, v ostatních zemích V4 pak: 13,7 v Maďarsku, 7,6 v Polsku a 3,5 na Slovensku. Ze všech provozovaných veřejných dobíjecích bodů v Česku bylo 3 955 běžných (72,1 % AC), 1 150 výkonných s rychlým dobíjením (21,0 % DC do 149 kW) a 377 vysoce výkonných s velmi rychlým dobíjením (6,9 %).
Zdroj: Lukáš Kadula
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva