Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Online: Kvalifikace na Grand Prix Velké Británie 2025

Průběžné zpravodajství a výsledky z kvalifikace v Silverstonu.
auto.cz

Mototest Royal Enfield Bear 650 – Na počest všech „šílenců“

Indický výrobce motocyklů Royal Enfi eld sází zejména na klasický vzhled svých modelů. Inspiraci v minulých časech hledá i novinka Bear 650, i když se stylem „scrambler“ vymyká z dosavadní linie.
auto.cz

Ariel si k výročí nadělil dosud nejzběsilejší model. Vznikne jen 25 kusů

S poměrem 354 kW na tunu, přepracovanou platformou a okruhovým naladěním jde o ultimativní nástroj pro každého, kdo se nebojí limitů. 
auto.cz

Italská údržba svědčí i elektromobilům, říká studie

Stanfordská univerzita zjistila, že pro životnost baterií elektromobilů je vhodné jezdit občas i dynamicky. Trvalá nízká zátěž, ale i trvalá vysoká zátěž např. na dálnici článkům nesvědčí. Bohužel však testovali jen jedno chemické složení článků.
auto.cz

Alpine bude závodit i v době elektrické. Diváky chce zaujmout umělým zvukem

Se závoděním se počítá i v éře elektrické. Připravuje se na to třeba Alpine, která upravila svůj první elektrický model A290. Kromě schopnějšího podvozku se bude pozornost snažit přitáhnout i umělým zvukem.
auto.cz

Nová pravidla pro řidiče – Velké změny od července

Se startem prázdnin vstupuje v platnost takzvaná devítinovela. Ta v různých zákonech mění pravidla pro řidiče v Česku. Týká se to třeba evidenčních kontrol, volání policie k nehodám a mnoho dalšího. Pojďme si novinky projít.
auto.cz

O nové SUV Xpeng je extrémní zájem. Zamíří i na český trh

Zájem o nové elektromobily v Číně tamním automobilkám závidí celý svět. Po extrémním zájmu o nové Xiaomi se lidé vrhli i na méně známý Xpeng, který se také mohl pochlubit velkými čísly už po pár minutách.
auto.cz

Za 160 km/h vězení. Řidič dostal pouta jen minuty poté, co začal platit přísnější zákon

Čerstvé zpřísnění trestů za překročení rychlosti na Floridě znamená, že za to, co v Česku ústí „jen“ v pokutu a body, tam hrozí vězení. Tak přísné nejsou ani Švýcarsko a Španělsko.
auto.cz

Elektrická dodávka za cenu naftové? U Fordu Transit je to realita už teď

Český trh s elektromobily stále zaostává. Ford však přichází s atraktivní nabídkou, která může změnit pravidla hry – plně elektrický E-Transit Custom Van je dostupný už za 799.000 Kč bez DPH.
auto.cz

Spojené státy přestanou dotovat elektromobily. Očekává se propad prodejů

Za necelé tři měsíce skončí v USA podpora prodejů elektromobilů, která má dosud výši 7500 dolarů. V prodejích se očekává růst a následný prudký propad.
auto.cz

TEST Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI – Lamborghini z Bratislavy

Nejvýkonnější sériové audi se spalovacím motorem je v reálném životě velmi vřelé, docela nenápadné a komfortní. Ale také dost drahé. Přesto vyjde mnohem levněji než sesterské Lamborghini Urus.
auto.cz

Elektro pod půl mega a sériový hybrid. Nová značka Stellantisu má české ceny

V záplavě nových čínských automobilek z Číny trochu vyčnívá Leapmotor, který má za sebou silný evropský koncern Stellantis. Nově je dostupný na českém trhu, a zveřejněny byly i ceny.
auto.cz

Čínské značky elektromobilů čeká tvrdý pád. Do pěti let jich přežije jenom pár

Ze současných 129 čínských značek, které vyrábějí elektromobily a plug-in hybridy, jich do roku 2030 přežije pouze 15. Trh se konsoliduje a některé značky se z něj stahují. Podle agentury Reuters to vyplývá z analýzy poradenské společnosti AlixPartners.
auto.cz

Nissan odkládá platby, aby se udržel nad vodou. Má na krku i velkou svolávačku

Automobilka Nissan už podruhé v letošním roce odkládá platby před koncem kvartálu. Nikoliv však na úkor dodavatelů, tvrdí. Do nákladní restrukturalizace jí také přišla svolávací akce 444 tisíc aut v USA.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.