Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Ram představil pick-up pro evropské ulice. Přijíždí z Ameriky, jen té jižní

Ram Rampage sdílí techniku s končícím Jeepem Compass, dvoulitr je však jeho nejmenším motorem. Uveze až tunu a měl by být k mání i v Česku.
auto.cz

Japonec, číňan i Holán: Nový díl Světa motorů už ve čtvrtek na Nově Action!

Jedenáctý díl televizního Světa motorů na vás čeká už za dva dny na Nově Action. Co v něm uvidíte?
auto.cz

Autem rychlostí chůze? Běžná realita dopravy v Praze! Stává se z auta zbytečný luxus?

Každodenní kolony se staly běžnou součástí života mnoha Pražanů. Zatímco vedení města zdůrazňuje význam investic do veřejné dopravy a vyzývá obyvatele k jejímu častějšímu využívání, realita je často složitější.
auto.cz

Velká výhra autoprůmyslu! Měření emisí se obrací naruby

Odvolací soud Spojených států zrušil klíčové pravidlo vlády Joea Bidena o měření efektivity elektrických vozidel, které podle kritiků uměle zlepšovalo jejich papírové výsledky. Tím přichází i tlak na opravdovou technickou inovaci, nikoli jen optimalizaci pro regulátory.
auto.cz

Christian von Koenigsegg dělá nejrychlejší auta světa. Sám přitom jezdí malou toyotou

Vozy značky Koenigsegg nabízejí výkony svých hnacích jednotek přes 1500 koní a řadí se tudíž k nejrychlejším silničním autům všech dob. Přesto ten nejpovolanější muž sedlá mnohem skromnější stroje.
auto.cz

Chce Kia být korejským Range Roverem? Nové SUV tomu napovídá

Kia Telluride přijíždí v novém kabátě, který z určitých úhlů víc než připomíná design Range Roveru. Pod kapotou nové generace nejspíš zůstane V6 a s dovozem do Evropy počítat nelze.
auto.cz

Nejoblíbenější auta v Německu v říjnu: Domácí nadvládu rozbíjí český bestseller

Největší automobilový trh v Evropě je silně zaměřen na domácí produkci. Škodě se však daří německé nadvládě vzdorovat. Jeden model má v říjnu mezi desítkou nejlepších, patří jí také titul nejprodávanějšího elektromobilu.
auto.cz

Na semaforu by se mohla objevit čtvrtá barva! Není ale jasné, jak by pomohla

Bílé světlo na tradičním tříbarevném semaforu by mohlo říkat řidičům-lidem, že mají následovat autonomní vozidla. Jak to má pomoci, není jasné, ale podle simulací to pomůže hodně.
auto.cz

Renault Mégane se vrátí ke spalovacímu pohonu! Ale ne tak, jak si možná myslíte

Renault vyvíjí novou platformu pro elektromobily, ovšem modely na ní stojící by měly mít i spalovací pohon. Jak bude konkrétně vypadat, zatím není jasné; nejpravděpodobnější je sériový hybrid nebo prodlužovač dojezdu.
auto.cz

Dongfeng eπ 007 je prvním masovým modelem s motory v každém kole. Překvapí efektivitou

Nenápadný sedan se stane prvním velkosériovým autem, jež má v každém kole jeden trakční elektromotor. Tahle koncepce má zlepšit především efektivitu pohonu, bonusem je i slušný výkon.
auto.cz

Tento nový šestistupňový manuál se „náhodou“ vejde do Corvette C8

Manuálních převodovek pro motor uprostřed podélně, pohánějící zadní kola, je jako šafránu. V roce 2027 by se měla na trhu objevit jedna nová, a to od největšího jména v oboru.
auto.cz

Tiché elektromobily? Mohou být hlučnější, než si myslíte!

Elektromobily jsou symbolem ticha. Jenže na mnoha místech – zejména na dálnicích a v těžkých SUV verzích – se z nich stávají překvapivě hluční sousedé. Ne vinou motoru, ale kvůli gumám, hmotnosti a povrchům, po kterých jezdí.
auto.cz

Legendární Toyota Hilux přijíždí v deváté generaci: Je úplně nová a elektrická!

Nová Toyota Hilux bude v Evropě k mání jako elektromobil nebo mild hybrid, zůstávají však prvotřídní schopnosti v terénu i pro tažení těžkých přívěsů. Kompletně nový vůz nabízí také nejnovější elektronické asistenční a bezpečnostní systémy.
auto.cz

Prodej hybridů v Česku vzrost skoro o třetinu. Toyota drží ohromný náskok

Prodej nových osobních aut s hybridním pohonem za deset měsíců letošního roku vzrostl meziročně o 30,4 procenta na 55.116 vozů, z toho 8789 aut byly plug-in hybridy do zásuvky. Tempo růstu hybridů tak bylo téměř stejné jako prodej elektromobilů, kterých se v tuzemsku prodalo 11.444 vozů a meziroční nárůst činil 31,5 procenta. Vyplývá to z aktuálních údajů Svazu dovozců automobilů (SDA).
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.