Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Peugeot potvrdil návrat GTi, možná nebude jen pro elektromobily

Už je to pár let, co jsme si mohli naposledy koupit nový Peugeot s logy GTi. Vypadalo to, že zkratka je definitivně mrtvá, dokud nepřišlo potvrzení od samotného šéfa značky, že GTi je na cestě k návratu. 
auto.cz

Nissan plánuje tři nové elektromobily. Poodhalil leaf, juke i micru

Tři nové elektromobily značky Nissan se mají vyrábět v evropských továrnách a dva z nich uvidíme už v letošním roce.
auto.cz

Divokou pětkou to nekončí. Renault chce oživit další legendy

Renault se s příchodem elektromobility vydal dvěma směry. Na jedné straně staví relativně normální moderní auta, na druhé oživuje staré modely s retro designem. Kromě toho nedávno uvedl divokou limitku R5 Turbo, která má být jen první z řady.
auto.cz

TEST BMW X3 M50 xDrive – Mírný ústup ze standardů

Vrcholné provedení čtvrté generace mnichovského SUV přijíždí v trochu jiné podobě, která klade větší důraz na formu než obsah. To se projevuje například horší kvalitou jinak efektně navrženého interiéru.
auto.cz

Tento 27litrový dvanáctiválec hltá dvě paliva zároveň. Přesto je ekologickou cestou budoucnosti

Emisním limitům se nevyhne ani těžká stavební technika. Protože zde elektrifikace nepřipadá v úvahu, hlásí se o slovo nekonvenční spalovací motory.
auto.cz

Netradiční pick-up i prémie bez okna. Do Evropy míří další nové značky

Pokusy Číňanů prorazit v Evropě zjevně nekončí. Svůj vstup nově oznámila také jedna z nejstarších tamních automobilek, státem vlastněný Changan. A jak to mají Číňané ve zvyku, nestačí jim k tomu jediná značka, ale vypustí nám sem hned tři.
auto.cz

Luxusní sedan se chlubí odpružením. Na střeše můžete cvičit kung-fu a nebát se PIT manévru

Čínské značky ukazují čím dál odvážnější vozy a nejdále to poslední dobou dotáhl BYD. Jeho vlajková loď se chlubí extrémním odpružením a prezentuje to na nezvyklém propagačním videu.
auto.cz

Elektromobily zase frčí. Prodeje v EU stoupají, nejvíce pak v Česku

Auta s elektrickým pohonem zažívají růst prodejů i díky slevám, kterými se výrobci snaží tento segment podpořit, aby si snížili flotilové emise.
auto.cz

Další video pro blázny: Jak pracují aktivní stabilizátory u vozů BMW

Pamatujete na video Martina Vaculíka, v němž upevnil go-pro kameru na podvozek Audi A4 a zaznamenal, jak se při jízdě roztáčí a zastavuje kardan pohonu Quattro Ultra?
auto.cz

Audi chystá dva zcela nové modely v úplně odlišných segmentech. První má premiéru za necelý měsíc

V následujících dvou letech přivede Audi na svět dva klíčové modely, od nichž se bude odvíjet pozice na klíčových trzích.
auto.cz

Esportový Škoda eRally Cup zve na zajímavé ceny. Na nejlepšího čeká soutěžní Fabie Rally2

Mladoboleslavská automobilka zahájila 5. ročník svého esportového seriálu. Ti nejlepší z hráčů se mohou těšit na svezení v opravdovém rallyeovém speciálu.
auto.cz

Falešný manuál v elektromobilu? Možná bude i v budoucím Mustangu

Řízení elektromobilu je podle mnohých nuda, nezávisle na tom, jak vysoký výkon nabízí. Automobilky na to reagují různými způsoby, mezi ty podivnější patří falešné převodovky. Už dnes se dají koupit ve vozech Hyundai a Kia, do budoucna se možná přidá i Ford. 
auto.cz

Nový Aston Martin Vanquish Volante je nejrychlejším a nejvýkonnějším kabriem s motorem vpředu

Britský výrobce sportovních aut představuje svůj vrcholný model se stahovací střechou, který se stane nejvýkonnějším takovým vozem s motorem vpředu na světě.
auto.cz

Investice do Rivianu se Volkswagenu vyplatila. Levná auta dorazí dříve

Volkswagen se poslední roky s vývojem software vyloženě trápí a jeho zákazníci to poznávají na vlastní kůži. Němci proto investovali například do amerického startupu Rivian, který jim s vývojem má pomoci. Díky tomu se levného Volkswagenu dočkáme o rok dříve, než se plánovalo.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.