Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Místo škodovek volhy, místo renaultů moskviče. V ruských závodech se zabydleli Číňané

Dnes už je jasné, kdo nejvíc těží z odchodu západních automobilek z Ruska. Příležitosti se chytili Číňané. Celá situace ale nejvíce říká o samotných Rusech.
auto.cz

Dotace na elektromobily jsou vyčerpány! Řeší se, co bude dál

V pondělí v půl třetí odpoledne byl ukončen příjem žádostí o dotace na elektromobily. Ještě v půl jedné tisková mluvčí Národní rozvojové banky tvrdila Klára Vaníčková, že zbývají ještě necelá dvě procenta z alokovaných peněz a že je možné žádosti dál podávat.
auto.cz

Audi Q6 e-tron už přijíždí i jako Sportback. Díky lepší aerodynamice zvládne až 656 km

S uvedením druhé karosářské varianty doplňuje Audi modelové portfolio také o zcela základní variantu s menší baterií a pohonem zadních kol.
auto.cz

Citroën uvádí facelift modelů C4 a C4X: Mají odvážnou tvář i umělou inteligenci

Citroën v Paříži představuje faceliftované modely C4 a C4X. Mají kompletně elektrifikované pohony a u prodejců se objeví začátkem příštího roku.
auto.cz

TEST MG4 XPower – Ostrý hatchback jen na oko

Že MG4 XPower nedokáže být skutečně ostrým hatchbackem, je sice smutný fakt, ale vůbec to nemusí vadit. Jeho síla je kromě více než čtyřech stovkách koní hlavně ve schopnosti dosti dynamické, ale plynulé jízdy, pohodlných sedačkách i třeba skvělé možnosti filtrování sítí nabíjecích stanic. Ty ostatně budete na delších trasách potřebovat každou chvíli.
auto.cz

U londýnského letiště otevřeli nové parkoviště. Jsou to lázně pro luxusní auta

Majitelé luxusních aut z Velké Británie se už nemusí bát poškození svých aut na veřejných parkovištích. Kousek od letiště Gatwick se otevřelo nové speciální parkoviště.
auto.cz

Nesmrtelný Fiat Panda se dočkal decentního faceliftu. Kolik stojí?

Vstupní model italské automobilky se pro modelový rok 2025 dočkal malých změn. Jediným motorem v nabídce zůstává litrový tříválec bez turbodmychadla.
auto.cz

Nejlepší sporťák z Česka v číslech. Hyundai i30 N míří z Nošovic do celého světa

V Česku vyráběný Hyundai i30 N je jedním z nejúspěšnějších dostupných sportovních aut současnosti. Seznamte se s jeho dosavadní výrobní statistikou.
auto.cz

Vyznáte se ve Škodě Octavia II? Zkuste ovládnout náš kvíz

Vyzkoušejte své znalosti v našem novém kvízu o Škodě Octavia druhé generace. Víte, jaké motory měly automat DSG?
auto.cz

Keksík se v Audi RS2 řítil pro sušenky. Za rebelii dostal jen malou pokutu

Vtipálek z německého Hagenu se vydal na dálnici A45, aby s maskou populární postavičky ze slavného pořadu pro děti udělal internetovou senzaci.
auto.cz

Výrobci baterií míří k nabíjení za pět minut, úzkost z dojezdu to ale odstranit nemusí

Baterie v elektromobilech se dál skokově zlepšují. Mají vyšší kapacitu, lepší životnost a výrazně rychleji se nabíjí. Řidiči v budoucnu možná nebudou muset na nabíječkách trávit tolik času. 
auto.cz

Chcete jezdit autem Homera Simpsona? Američan si ho postavil

Plymouth Junkerolla z roku 1986 existuje jen ve světě žlutých postaviček, Tim Updyke si ho však vyrobil i v realitě. Založil ho na Plymouthu Valiant z roku 1967.
auto.cz

Alpine A390_β je elektrický sportovní fastback na každý den

Francouzská automobilka představila vizi dynamicky laděného elektromobilu, kterého se v následujících letech dočkáme i v sériové podobě.
auto.cz

První jízda s úplně normální Cuprou Terramar: Protnutí diagramů

Španělská Cupra pokračuje ve své modelové ofenzivě a uvádí vlajkový model Terramar. A to je dobrá zpráva, jelikož vedle normálních motorů přináší i několik dalších překvapení.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Gigafactory VW v Líních nebude

Česká vláda projednávala na středečním zasedání podporu uvažované gigafactory na baterie koncernu Volkswagen. Do tohoto jednání přišla informace, že automobilka plány na stavbu továrny prozatím ruší.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.