Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

První novodobý Bentley Speed Six míří k zákazníkovi. 94 let po konci původní série

Takřka stoletá technika v dnešní době patří mezi to nejdražší, co si lze u Bentley pořídit.
auto.cz

Veterán jen na pohled. Tento Buick Grand National je výkonnější než Bugatti Veyron

Buick Grand National „Invadr“ přivezl na SEMA Show téměř megawatt výkonu. Ten navíc proudí pouze na zadní kola, a ještě přes šestistupňovou manuální převodovku. A na první pohled to není vůbec poznat.
auto.cz

Nový Lexus RX můžeme mít se slevou až 521 tisíc. A levněji v listopadu koupíte i další modely

Japonská prémiová automobilka představila akční listopadovou nabídku, která přináší slevu v řádu až vyšších stovek tisíc korun.
auto.cz

Tohle monstrum není pro holky, i když je růžové. Tahle Cuda má 800 koní

Speciální Plymouth Cuda od Ringbrothers má osmiválec o 807 koních a všechnu brutální sílu přenáší na zadní kola přes klasický manuál.
auto.cz

S Audi A6 a A7 Sport Edition ušetříte až 383.000 Kč. Sleva zahrnuje i šestiválce

České zastoupení u modelů Audi A6 a A7 představilo novou akční linii Sport Edition, která přináší bohatší výbavu až za 383 tisíc zdarma.
auto.cz

Kia vyráží s koncepty EV9 a PV5 do přírody. Kempovací speciály mají off-road výbavu i stany

Své prostorné elektrické modely si Kia představuje jako ideální společníky k trávení nocí mimo civilizaci.
auto.cz

Hyundai Europe bude mít nového šéfa. Přichází z Dacie

Dosavadní ředitel evropské divize Hyundai Michael Cole odchází s koncem letošního roku do penze. Jeho nástupce má bohaté zkušenosti z vedoucích rolí na různých místech velkých automobilek.
auto.cz

Nejen vodík. Tatra odhalila hybridní náklaďák Force e-Drive Hybrid, na elektřinu ujede 70 km

Tatra Force e-Drive s hybridním pohonem nabídne až 680 elektrických koní a uveze 22 tun nákladu. Prověřená tatrovácká koncepce podvozku je samozřejmostí.
auto.cz

Renault 5 E-Tech má české ceny, startuje na 675 tisících

Elektrická reinkarnace Renaultu 5 přijíždí na český trh se základní cenou 675.000 korun. Už za tuto cenu je však na palubě možnost rychlonabíjení, tepelné čerpadlo, 18“ kola nebo dva velké displeje.
auto.cz

Trump znamená pro automobilky (zatím) nejistotu

Nově zvolený prezident USA Donald Trump v předvolebních debatách nešetřil ostrými výroky. Sliboval cla na auta ve stovkách procent i na dovozy z Mexika a rušení či mírnění některých zelených ambicí. Akcionáři amerických automobilek to vzali jako dobrou zprávu a jejich hodnota roste, mimoamerické automobilky naopak spíše ztrácí. Situace ale v globalizovaném světě není jednoduchá.
auto.cz

Lamborghini cílí na další rekord. Má vyprodáno na roky dopředu

Slavná továrna očekává, že se letos přiblíží k jedenácti tisícům dodaných vozů.
auto.cz

Hyundai Inster má český ceník. Malé elektro jde pořídit pod 400 tisíc

Abyste mohli mít malý elektromobil Hyundai Inster za skutečně zajímavou cenu, je třeba splnit řadu podmínek. Už v základu je však novinka slušně vybavena.
auto.cz

Levný elektromobil pro řidiče-člověka je nesmysl, šokuje Elon Musk

To, o co se řada evropských automobilek snaží, tedy nabídnout svým zákazníkům elektromobil za dostupnou cenu, je podle Elona Muska bezpředmětné, pokud ten vůz nemá schopnost autonomní jízdy.
auto.cz

Rusové do žigulíka narvali V16 poskládaný z motorových pil. A kupodivu to funguje

Garage 54 z Ruska se proslavila bláznivými přestavbami. Jednou z posledních představuje Lada 2106 s dvoutaktním šestnáctiválcem složeným z motorových pil.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Vláda si brousí zuby na další gigafactory

Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.

Celý článek

Manažerské změny ve Volkswagen FS

Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.