Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Konstruktér Petr Hrdlička oslavil 90 let

Životní příběh Petra Hrdličky, který právě oslavil 90. narozeniny (*12. září 1934), je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda.

Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů, stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit, svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT, po promoci pak Petr Hrdlička nastoupil v roce 1959 do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

Značný dopad na modely s motorem vzadu Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy na připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

V druhé polovině 70. let minulého století pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřstupňové převodovky na pětistupňovou s cílem dosáhnout nižší hlučnosti a spotřeby paliva.

Nejdůležitější projekt: Vývoj modelu Škoda Favorit Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl vytoužený přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

Na samotném počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem a díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v tehdejším Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

Technické dědictví rodiny Hrdličkových S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979, otec Petra Hrdličky) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky zavedení poprvé v Československu sériové výroby ve zcela novém moderním závodě.

13.09.2024Autodealers

Informace odjinud

Česko bude letos plné letních omezení! Kde si dát pozor a kudy se vydat?

Invaze silničářů zkomplikuje dopravu v Česku i letošní léto. Nutných oprav je přes pět set a my vám přinášíme informace o těch největších omezeních.
auto.cz

Současnost financování aut v Česku: Za hotové, na úvěr, či operovat?

Ještě na začátku století to bylo prosté: kdo chtěl nové auto a nedostávalo se mu hotovosti, sáhl po finančním leasingu. Dnes jde v podstatě o mrtvý produkt. Co ho nahradilo?
auto.cz

Před startem Bohemia rallye: Stříteský půjde po hattricku

Počtvrté se letos utkají české posádky v mistrovství republiky v automobilových soutěžích. Stane se tak na 52. ročníku Rallye Bohemia, kde bude úřadující domácí šampion Dominik Stříteský útočit na třetí vítězství za sebou.
auto.cz

Politici lobbují za povinná rádia s příjmem AM. Prý i kvůli bezpečnosti

Přes americký Kongres velmi pravděpodobně projde zákon, který automobilkám na tamním trhu nařídí povinnost integrovat do aut rádia chytající střední vlny (AM). Kongresmani to zdůvodňují primárně bezpečností, výrobci z toho moc nadšení nejsou.
auto.cz

Range Rover má poprvé vlastní logo. Je součástí přerodu do samostatné značky

Range Rover je dnes jen modelovou řadou pod značkou Land Rover, do budoucna se ale více odliší. Součástí bude nová vizuální identita a poprvé i vlastní logo, které ale bude mít trochu nezvyklé využití.
auto.cz

Benzin v Česku zlevnil, nafta zdražila. Přesto je stále levnější

Ceny pohonných hmot se v uplynulém týdnu změnily jen decentně. Nafta sice mírně zdražila, přesto zůstává levnější než benzin.
auto.cz

TEST Farizon V6E – Na dlouhé věci, nikoliv však cesty

Farizon V6E boduje nízkou cenou, velmi dlouhým nákladovým prostorem v rámci své třídy či výkonnou klimatizací a ventilovanými sedačkami. Je však stavěný s jedním účelem a při jakémkoliv jiném použití musíte dělat kompromisy.
auto.cz

Sanitky v Česku zřejmě budou vypadat jinak, než se předpokládalo. Poznáme je ještě vůbec?

Vyhláška upravující barvy a označení sanitek zdravotnické záchranné služby (ZZS) platná od dubna se zřejmě bude znovu změnit. Některé požadavky na barvy a velikosti pruhů a nápisů, které zavedla, se znovu zmírní.
auto.cz

Kde ve světě mají evropské značky nejvyšší odbyt? Vítěz přináší i velký bolehlav

Největší automobilový trh světa je zároveň největším zahraničním odbytištěm evropských automobilek. Kvůli nástupu elektromobility a tamních značek ovšem spousta z nich trpí poklesem prodejů.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR za 1. pololetí 2025: SUV i opomíjená MPV

Po tradičních kategoriích si představíme letošní nejoblíbenější auta Česka v segmentech MPV a SUV. Ty přitom dohromady představují téměř 60 procent celkového trhu.
auto.cz

Motory Ford EcoBoost mohou mít lepší parametry, než běžně mívají. Ale není to jen tak…

EcoBoost je obchodní označení zážehových motorů Ford s přímým vstřikováním benzinu a turbodmychadlem. Nabízejí velmi dobré parametry, ovšem má to jeden háček.
auto.cz

Lanzante 95-59 je třímístná pocta vítěznému McLarenu z Le Mans. Na 1250 kg má 860 koní

Nejnovější projekt firmy Lanzante působí jako moderní McLaren z alternativního vesmíru. Ostatně na něm pracoval i bývalý designér britské značky.
auto.cz

V Česku se prodává lidový elektromobil, za který se nemusíte stydět. Pusťte si náš videotest

Po záplavě drahých elektrických SUV se konečně dostalo i na silný evropský segment. Dostupných elektrických hatchbacků už na trhu pár je, jeden z nejlevnějších přitom patří mezi ty nejzajímavější.
auto.cz

Peugeot 5008 už koupíte i s pěti sedadly. Neušetříte, ale odvezete toho více

Třetí generace francouzského SUV se loni představila pouze v sedmimístném provedení. To už ale neplatí. U verze s dvěma řadami sedadel ovšem neušetříte žádné peníze. Větší zavazadelník ale dostanete.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.