Národní rozvojová banka na jaře spustila dotace na nákup elektromobilu, vodíkového vozu nebo nabíjecí stanice pro firmy a živnostníky. Cílem bylo vybudit zájem o nákup ekologickou mobilitu, program měl trvat až do září 2025. Peníze ale bance došly už letos 14. října v půl třetí odpoledne.
Dotace k zaručenému úvěru na jedno osobní elektrické auto činila 200 tisíc korun, na dodávky až 300 tisíc Kč. K tomu bylo možné žádat i o prostředky na pořízení dobíječky. Celkově byly v osudí téměř dvě miliardy korun.
Rozjezd dotační výzvy byl nejdříve vlažný, ale v létě začal být zájem o státní podporu velký. Registrace osobních aut s alternativním pohonem do září meziročně stouply podle statistik Svazů dovozců automobilů (SDA) o 31,79 procenta (z 32 647 na 43 024 vozů).
Konec v půl třetí odpoledne
Počet registrovaných čistých elektromobilů přitom narostl dokonce o 42,53 procenta. Začátkem října vydala Národní rozvojová banka prohlášení, že v rámci programu zbývá už jen 10 % vyhrazených prostředků. A týden na to už bylo vše vyčerpáno. Čtrnáctého října o půl třetí odpoledne peníze na dotace došly.
Jak je to možné? „Řada importérů aut naskočila na situaci agresívním marketingem a dokázala nabídnout firmám dostatečný počet aut se zajímavou dotovanou cenou. Nejúspěšnější značkou byla v tomto směru americká Tesla, dařilo se také značce Volvo, množství elektromobilů prodaly letos v létě také Škoda, Volkswagen nebo Hyundai,“ komentoval na kvartální tiskovce situaci tajemník SDA Josef Pokorný.
Žádná navazující dotační podpora
Výsledek vládního dotačního pokusu? Přesná čísla z centrálního registru vozidel budou k dispozici až na konci října, lze ale odhadnout, že se letos prodalo kolem 6000 dotovaných elektroaut.
„Křivka jejích prodejů bude zřejmě letos dále klesat, protože šlo o jednorázovou akci, žádnou navazující dotační výzvu již stát nepřipravuje,“ shrnul efekty dotací Josef Pokorný.
Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.
Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.
Několik měsíců poté, co musela Česká republika vzdát své ambice na investici Volkswagenu do výstavby továrny na baterie do elektromobilů koncernu u Plzně, je tu další investiční pobídka na gigafactory.
Ve Volkswagen Financial Services se budou v lednu měnit manažeři. Z firmy odchází fleetař Jan Pařízek, v lednu se objeví u jiné koncernové značky. Na pozici ho nahradí dosavadní brand manažer firmy.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva