Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Ministerstvo chystá reakci na americká cla

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) reaguje na situaci spojenou s americkými cly, která se dotknou českého exportu. K již existujícím sektorovým clům na ocel, hliník a jejich deriváty, clům na automobily a k plánovaným clům na autodíly oznámil prezident Donald Trump 2. dubna zavedení tzv. recipročních cel.

Prvním krokem by mělo být zavedení základního cla ve výši 10?% na veškerý dovoz do Spojených států, které vstoupí v platnost 5. dubna 2025 v 12:01 východního času (EDT). O čtyři dny později, 9. dubna 2025, se začnou uplatňovat vyšší individuální cla na země, s nimiž mají USA největší obchodní deficit.

Na Evropskou unii budou nově uvalena cla ve výši 20 % na veškerý dovoz, mimo sektorů, které již mají zvláštní cla. Evropská unie připravila první balíček protiopatření v hodnotě přes 20 miliard eur, který by měl být aktivován v polovině dubna. MPO se v rámci veřejné konzultace podílelo na jeho přípravě a ve spolupráci se sektorovými asociacemi a firmami zohlednilo také specifické české zájmy.

„Obchodní vztah mezi EU a USA je největším na světě, celní války nikomu nepomohu a posilují naše společné rivaly. Že Donald Trump cla zavedl před jednáním s Evropou, proto považuji za velkou chybu,“ říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček a dodává: „Budeme reagovat jednotně, ale uměřeně. Stále totiž věříme, že je možné dosáhnout dohody. K aktuální situaci se také v pondělí sejde mimořádná Rada ministrů EU. Na Ministerstvu průmyslu a obchodu už několik měsíců také aktivně pracujeme na tom, jak posílit expanzi českých firem na nové trhy.“

Český export do USA dosahuje necelých 200 miliard korun, přičemž nová cla mohou znamenat výrazné ztráty v desítkách miliard korun. Dopady se navíc projeví nejen na českých firmách, ale i na ekonomice dalších evropských zemí, zejména Německa, Irska a Itálie. Silné hospodářské vazby mezi Spojenými státy a Evropskou unií, které se budovaly po desetiletí, byly vytvořeny především na základě příznivých podmínek pro obchod na obou stranách a na zájmu amerických i evropských společností je rozvíjet.

„Jednoznačně odmítáme to, že jde o „reciproční“ cla, která by odrážela bariéry na evropské straně. Průměrné vzájemné celní zatížení EU a USA je srovnatelné. V obchodě se službami mají Spojené státy vůči EU výrazný přebytek. USA míří na tzv. netarifní bariéry, jejichž odstranění by v některých případech znamenalo zásah do našich vlastních pravidel,“ říká Vlček. MPO v rámci opatření proti dopadům cel spolupracuje s Ministerstvem financí na posílení exportní podpory, zejména prostřednictvím návratných finančních nástrojů.

„S ohledem na možné dopady amerických cel na českou ekonomiku aktivně hledáme způsoby, jak ještě více posílit podporu exportu a konkurenceschopnost našich firem v zahraničí,“ říká vrchní ředitel sekce EU a zahraničního obchodu David Müller s tím, že součástí podpory je také rozšíření aktivit agentury CzechTrade v USA, konkrétně otevření pobočky v San Franciscu, která se zaměří na inovativní startupy a malé a střední podniky. Další prioritou MPO je rozšíření exportních trhů mimo USA. Česká republika se zaměřuje na dokončení dohody s Mercosurem a posílení obchodních vztahů s Asií a Blízkým východem.

„Musíme diverzifikovat export a snižovat naše závislosti. Pokud by jednání s USA nevedla k dohodě, budeme hledat způsoby, jak pomoci jinde, například prostřednictvím zvýšené podpory exportu do Asie, Latinské Ameriky, ale i tradičních trhů jako Kanady, Mexika a dalších zemí,“ uzavírá Vlček. Příští týden bude situaci řešit mimořádná Rada ministrů odpovědných za obchod v Lucemburku, kde Českou republiku zastoupí náměstek ministra Štěpán Hofman. O výsledcích jednání a dalších krocích na podporu českých exportérů bude MPO průběžně informovat. Podle dostupných dat dosáhl vývoz zboží z České republiky do USA v loňském roce 186 miliard korun a dovoz z USA do Česka činil 149 miliard korun.

Existují přitom jak české, tak americké statistiky zahraničního obchodu, které se mohou lišit – ať už kvůli metodice, načasování nebo započítání reexportů přes třetí země. Nejvíce vypovídající je použití kombinace obou zdrojů. U vývozu zboží z Česka lze tedy vycházet z dat americké US International Trade Commission, která eviduje, co reálně dorazilo na americký trh (včetně reexportů), a u dovozu do Česka pak vycházet z údajů českých celních statistik. Tento postup nejlépe odpovídá skutečnému toku zboží a služeb mezi oběma zeměmi.

Zdroj zprávy: Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR

04.04.2025Autodealers

Informace odjinud

Inovace v testování pneumatik snižuje náklady. Ale čí hlavně?

Testovat pneumatiky znamená mimo jiné také zjišťovat, jak rychle klesne jejich tlak po přesně definovaném defektu. Možnosti testování ukazuje firma Koala Technologies.  
auto.cz

Nová image Jaguaru nevychází dle plánů. Firma asi změní marketingovou agenturu

Minulý rok přišel Jaguar s novým logem i marketingovou strategií. Moc velké chvály se za ni nedočkal, tradičná britská značka založená v roce 1935 se v ní totiž zbavila veškerých odkazů na dosavadní historii. Možná to byl krok vedle a Britové nejspíše hledají novou marketingovou agenturu.
auto.cz

33 let s vyhraným peugeotem: A vítězem se stává…!

V roce 1992 jsme ve Světě motorů představili vítěze ankety o nejoblíbenější auto. Zdeněk Jedlička z Nového Bydžova si tehdy před hotelem Diplomat převzal nový Peugeot 405 SRDT. Po 33 letech jsme se na tomtéž místě setkali znovu!
auto.cz

Influencer obvinil automobilku ze lži. Ta reagovala živým testem

Čínská automobilka možná lhala, což asi nepřekvapí naprosto nikoho. Obvinil ji z toho blogger, který si pro ověření faktu pronajal celý větrný tunel. Reakce automobilky byla ostrá a vypsala dokonce odměnu za dokázání špatného úmyslu.
auto.cz

DS N°8 zná české ceny. Za francouzský styl si nechá zaplatit

Prémiové SUV s výrazným francouzským rukopisem v sobě kombinuje futuristické tvary, moderní technologie a elektrický pohon až ve třech variantách. Srovnání s konkurencí není snadné.
auto.cz

Nová Toyota Corolla Cross chce být sportovnější. Jde na to hlavně přes vzhled

Corolla Cross se v Evropě nabízí od roku 2022. Nyní je na startu inovovaná verze, která pokračuje v zažité linii. Prodávat se začne letos v létě.
auto.cz

Dopravní výchova mládeže: Hřiště, nebo sbírka značek?

Chybně či dost nelogicky rozestavěné dopravní značky. I tak vypadají některá dopravní hřiště v ČR. Projeli jsme třetinu hřišť v republice, odhalovali závady a zjišťovali, jak to u nás vypadá s dopravní výchovou.
auto.cz

Modernizovaná Škoda Enyaq RS přijíždí s lepší technikou. Už jsme v ní seděli

Na první pohled jde u faceliftovaného enyaqu RS o masku a zadní lampy, ale změny se udály také v útrobách. Novinka má dojet dál díky lepší aerodynamice a také se rychleji nabíjet.
auto.cz

TEST Mitsubishi Eclipse Cross PHEV: Lék na nové časy

I ve světě digitálních obrazovek a neužitečných nesmyslů je japonský plug-in hybrid navzdory věku moc pěkné svezení – a za fér peníze.
auto.cz

Auta z USA můžou zdražit. EU navrhuje odvetná cla

EU se chce s Trumpem dohodnout, stále však považuje jeho cla za porušení pravidel Světové obchodní organizace a navrhuje odvetná cla na víno, chemikálie či auta a autodíly.
auto.cz

Čtyři displeje a sportovní kokpit: Chevrolet Corvette ladí formu i funkce

Interiér nového Chevroletu Corvette spojuje závodní účel s každodenním luxusem. Poprvé může mít řidič jinou barvu interiéru než spolujezdec. 
auto.cz

Letecká společnost začala prodávat vlastní auto. Možná přijde do Evropy

Z historie známe více případů, kdy se výrobce letadel pustil i do automobilů. Že něco takového zkusí i letecká společnost, je však unikátní. Přesně to se však stalo v Číně a první automobil aerolinky Juneyao Air je již v prodeji.
auto.cz

Fiat Uno Turbo i.e.: Italský rebel slaví čtyřicítku

Fiat Uno s přeplňovaným benzinovým motorem nezapřel sportovní ambice – a skutečně je dodržel. Opravdovému hot-hatchi je čtyřicet.
auto.cz

Co stálo v garáži Jiřího Bartošky? Jezdil embéčkem i phantomem a děsila ho D1

Začínal za volantem Škody 1000 MB, pro ocenění na Hrad si však přijel rolls-roycem. V posledních letech sedlal Jiří Bartoška zejména vozy značek Audi a BMW, naopak motorky rád neměl.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.