Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Invaze čínských aut do ČR: fakta a čísla roku 2025

O invazi čínských automobilů do Evropy, ale také do ČR, se o jako hotové věci už mluví dlouho. V posledních týdnech dokonce ještě intenzivněji, ale zatím se tato invaze, s výjimkou značky MG, nijak moc neprojevila v registracích nových vozidel. To by se ale mělo ještě letos změnit.

Doposud jen osamělé MG

Až do letoška byla u nás z čínských výrobců etablovanou jen značka MG, patřící do koncernu SAIC, která začala oficiálně prodávat auta této provenience v roce 2022 a překonávat tak ne vždy pozitivní představy a povědomí českých zákazníků.

Během tří let se MG dokázala prosadit a letos po třech měsících se dokonce vypracovala prodejem 1319 vozů na výbornou jedenáctou příčku české hitparády, když loni byla s 4101 registracemi třináctá. To je nesporný úspěch. U ostatních čínských značek, kterých bylo např. loni na českém trhu už registrováno celkem 17, zatím k žádným významnějším prodejním průlomům nedošlo. Na českém trhu se s výjimkou Dongfengu objevovaly spíše jen jako exoti v malých množstvích prostřednictvím individuálních dovozů, někdy prezentovaných i jako oficiální import, ale bez zázemí výrobců.

Konečně víc velkých hráčů

Letos ohlásily oficiální vstup na český trh hned tři velké čínské automobilové koncerny. Nejdříve to byl Chery s dvojicí značek Omoda a Jaecoo (do konce března zaregistrovaly v ČR po osmi vozech).

Ani ne týden poté se oficiálně prezentoval největší z čínských výrobců – BYD, který ale sází hlavně na elektromobilitu. Tato značka loni registrovala 22 vozů, zřejmě formou individuálních dovozů a letos zatím jen dva, i když na internetu probíhá už nějaký čas s vozy BYD rozsáhlá reklamní kampaň. Od února avizuje letošní zahájení prodeje také koncern BAIC (tato značka loni registrovala tři auta a letos 16).

Dongfeng a ostatní

Trochu méně čitelný a roztříštěný, ale prodejně relativně úspěšnější se zatím zdá být vstup importu automobilů koncernu Dongfeng, nabízející automobily značek Dongfeng (loni 50, letos po třech měsících 26 vozů), DFSK (18/0), Voyah (2/14), Forthing (79/17) a Joyear (86/42). Dongfeng je také známý např. spoluprací s automobilkami Dacia, Nissan, Peugeot, Citroën či Honda.

Do výčtu ještě stojí za uvedení automobily SWM, montované v Itálii z čínských dílů (s registracemi 38 loni a 11 letos) a v poslední době se snažící o prosazení značky Xpeng a Nio.

Samostatnou kapitolou jsou ještě automobily, hlavně elektromobily nečínských značek, jako např. Tesla, Volvo – vyráběné v rámci koncernu Geely, Honda, ale také VW či Dacia Spring a další.

Zvedá se čerstvý a nebezpečný vítr

Dá se předpokládat, že oficiální vstup dalších čínských importérů přinese na český trh mnohé změny. Čínská auta jsou moderní, kvalitně vyráběná, a především budou za víc než konkurenceschopné ceny. Až na značku BYD, preferující elektromobily, tvoří základ nabídky modely s benzinovými spalovacími motory a elektromobily jsou spíše doplňkem nabídky. Je jisté, že až dojde k předpokládanému prodeji ve velkém, budou zákazníci nové čínské vozy a jejich benefity určitě srovnávat, což může pro některé evropské, ale i japonské a korejské výrobce znamenat nemalé problémy.

Zatímco se Evropa už skoro desetiletí „stará“ o své výrobce hlavně zbytečnou byrokracii, provázenou často těžko pochopitelnými regulacemi a zákazy, z Číny, jak se zdá přichází čerstvý vítr.

Víc uvidíme na podzim

Strategie vstupu velkých čínských výrobců na český trh může být pro někoho zpočátku méně pochopitelná a pomalá, ale v případě Číny se jedná o cílevědomého největšího světového hráče s roční produkcí větší, než má celá Evropa a Severní Amerika dohromady. Takového proto nelze podceňovat. Letošek bude na českém automobilovém trhu určitě rokem nástupu velkých změn. Nechme se překvapit.

Karel Beránek

11.04.2025Autodealers

Informace odjinud

TEST Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI – Lamborghini z Bratislavy

Nejvýkonnější sériové audi se spalovacím motorem je v reálném životě velmi vřelé, docela nenápadné a komfortní. Ale také dost drahé. Přesto vyjde mnohem levněji než sesterské Lamborghini Urus.
auto.cz

Elektro pod půl mega a sériový hybrid. Nová značka Stellantisu má české ceny

V záplavě nových čínských automobilek z Číny trochu vyčnívá Leapmotor, který má za sebou silný evropský koncern Stellantis. Nově je dostupný na českém trhu, a zveřejněny byly i ceny.
auto.cz

Čínské značky elektromobilů čeká tvrdý pád. Do pěti let jich přežije jenom pár

Ze současných 129 čínských značek, které vyrábějí elektromobily a plug-in hybridy, jich do roku 2030 přežije pouze 15. Trh se konsoliduje a některé značky se z něj stahují. Podle agentury Reuters to vyplývá z analýzy poradenské společnosti AlixPartners.
auto.cz

Nissan odkládá platby, aby se udržel nad vodou. Má na krku i velkou svolávačku

Automobilka Nissan už podruhé v letošním roce odkládá platby před koncem kvartálu. Nikoliv však na úkor dodavatelů, tvrdí. Do nákladní restrukturalizace jí také přišla svolávací akce 444 tisíc aut v USA.
auto.cz

Jak moc milují Američané osmiválce? Nejmenší RAM s Hemi se prodává jak housky

Po loňském propadu prodejů napříč pick-upy značky RAM přichází živá voda – 5,7 Hemi V8 se vrátil do nabídky RAMu 1500. Zákazníci jsou nadšení.
auto.cz

BYD Seal 5 DM-i poprvé na českých silnicích: Čtvery dveře i vyspělý plug-in hybrid

V záplavě čínských značek valících se na český trh najdete i značku BYD. Kolik auto stojí i jakou má výbavu, už víte z minula. Nyní se proto zaměříme na techniku a krátké svezení.
auto.cz

Mercedes-Benz dá dodávce natáčení kol zadní nápravy. Chystá jich několik

Připravovaný Mercedes-Benz VLE, který bude luxusním MPV ekvivalentním třídě E, dostane natáčení kol zadní nápravy. A také má ujet přes 350 km mezi zastávkami na nabíjení.
auto.cz

Jak chutná Suzuki Jimny? Automobilka už prodává i vlastní pálivé hotovky

Spojení automobilek a jídla není tak obvyklé, ale třeba Volkswagen a jeho currywurst zná asi každý. Do něčeho podobného se pouští Suzuki, které populární pokrm z podnikové kantýny nabízí i veřejnosti.
auto.cz

Konečně cesta, jak dostat Nissan z problémů? Levný elektrický sedan může prodávat i u nás

Na čínském trhu Nissan slaví úspěchy s elektrickým sedanem N7, vyvinutým ve spolupráci s lokálním partnerem. Pravděpodobně to s ním zkusí i v Evropě.
auto.cz

Raději vyrábět na Slovensku než platit cla. Nové SUV Polestar 7 bude vznikat v Košicích

Polestar je sice švédská značka, patří ovšem do čínského koncernu Geely. Také proto její vozy vznikají primárně v druhé nejlidnatější světa, což ovšem přináší komplikace.
auto.cz

Bláznivý elektrický Renault 5 míří do terénu. Pohon 4x4 ovšem nečekejte

Společnost delta4x4 představila koncept terénního elektrického hatchbacku na základech nového Renaultu 5 E-Tech. Do rumunské divočiny s ním ale raději nejezděte.
auto.cz

Pozor na tuto nebezpečnou chybu. Pokuta za ni v Česku dramaticky vzrostla

Nepodívat se do zrcátka při odbočování doleva může znamenat vážnou nehodu. Proto za to výrazně vzrostla pokuta i hodnocení trestnými body.
auto.cz

Už teď počítají automobilky emisní pokuty v miliardách. Buď ony, nebo zavřou továrny

Rozhodnutí mezi splněním emisních cílů a finančními ztrátami přivádí evropské automobilky do úzkých. Každý další krok ke snižování emisí přitom zvyšuje tlak na zaměstnanost a dostupnost nových aut.
auto.cz

Prodejní galerie Auta Super je místo, kde se můžete jen kochat, ale také kompletně zařídit nákup auta

Na první zběžný pohled se zdá, že obchod s automobily pevně třímají v rukou oficiální dealeři přímo napojení na automobilky. Tak to ale není, vždyť celý nezávislý sektor prodeje a oprav dává v Evropě práci více než milionu lidí, což je asi polovina stavu první jmenované skupiny. Významné hráče najdeme i v Česku, třeba firmu Auta Super, kterou jako generální ředitel vede Jakub Novák. 
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.