O invazi čínských automobilů do Evropy, ale také do ČR, se o jako hotové věci už mluví dlouho. V posledních týdnech dokonce ještě intenzivněji, ale zatím se tato invaze, s výjimkou značky MG, nijak moc neprojevila v registracích nových vozidel. To by se ale mělo ještě letos změnit.
Doposud jen osamělé MG
Až do letoška byla u nás z čínských výrobců etablovanou jen značka MG, patřící do koncernu SAIC, která začala oficiálně prodávat auta této provenience v roce 2022 a překonávat tak ne vždy pozitivní představy a povědomí českých zákazníků.
Během tří let se MG dokázala prosadit a letos po třech měsících se dokonce vypracovala prodejem 1319 vozů na výbornou jedenáctou příčku české hitparády, když loni byla s 4101 registracemi třináctá. To je nesporný úspěch. U ostatních čínských značek, kterých bylo např. loni na českém trhu už registrováno celkem 17, zatím k žádným významnějším prodejním průlomům nedošlo. Na českém trhu se s výjimkou Dongfengu objevovaly spíše jen jako exoti v malých množstvích prostřednictvím individuálních dovozů, někdy prezentovaných i jako oficiální import, ale bez zázemí výrobců.
Konečně víc velkých hráčů
Letos ohlásily oficiální vstup na český trh hned tři velké čínské automobilové koncerny. Nejdříve to byl Chery s dvojicí značek Omoda a Jaecoo (do konce března zaregistrovaly v ČR po osmi vozech).
Ani ne týden poté se oficiálně prezentoval největší z čínských výrobců – BYD, který ale sází hlavně na elektromobilitu. Tato značka loni registrovala 22 vozů, zřejmě formou individuálních dovozů a letos zatím jen dva, i když na internetu probíhá už nějaký čas s vozy BYD rozsáhlá reklamní kampaň. Od února avizuje letošní zahájení prodeje také koncern BAIC (tato značka loni registrovala tři auta a letos 16).
Dongfeng a ostatní
Trochu méně čitelný a roztříštěný, ale prodejně relativně úspěšnější se zatím zdá být vstup importu automobilů koncernu Dongfeng, nabízející automobily značek Dongfeng (loni 50, letos po třech měsících 26 vozů), DFSK (18/0), Voyah (2/14), Forthing (79/17) a Joyear (86/42). Dongfeng je také známý např. spoluprací s automobilkami Dacia, Nissan, Peugeot, Citroën či Honda.
Do výčtu ještě stojí za uvedení automobily SWM, montované v Itálii z čínských dílů (s registracemi 38 loni a 11 letos) a v poslední době se snažící o prosazení značky Xpeng a Nio.
Samostatnou kapitolou jsou ještě automobily, hlavně elektromobily nečínských značek, jako např. Tesla, Volvo – vyráběné v rámci koncernu Geely, Honda, ale také VW či Dacia Spring a další.
Zvedá se čerstvý a nebezpečný vítr
Dá se předpokládat, že oficiální vstup dalších čínských importérů přinese na český trh mnohé změny. Čínská auta jsou moderní, kvalitně vyráběná, a především budou za víc než konkurenceschopné ceny. Až na značku BYD, preferující elektromobily, tvoří základ nabídky modely s benzinovými spalovacími motory a elektromobily jsou spíše doplňkem nabídky. Je jisté, že až dojde k předpokládanému prodeji ve velkém, budou zákazníci nové čínské vozy a jejich benefity určitě srovnávat, což může pro některé evropské, ale i japonské a korejské výrobce znamenat nemalé problémy.
Zatímco se Evropa už skoro desetiletí „stará“ o své výrobce hlavně zbytečnou byrokracii, provázenou často těžko pochopitelnými regulacemi a zákazy, z Číny, jak se zdá přichází čerstvý vítr.
Víc uvidíme na podzim
Strategie vstupu velkých čínských výrobců na český trh může být pro někoho zpočátku méně pochopitelná a pomalá, ale v případě Číny se jedná o cílevědomého největšího světového hráče s roční produkcí větší, než má celá Evropa a Severní Amerika dohromady. Takového proto nelze podceňovat. Letošek bude na českém automobilovém trhu určitě rokem nástupu velkých změn. Nechme se překvapit.
Karel Beránek
Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.
Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva