Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Prezident Pavel podepsal novelu autonomního řízení

Prezident republiky Petr Pavel podepsal 24. dubna novelu zákona, která vytváří jasný legislativní rámec pro provoz autonomních vozidel na českých silnicích. Novela umožní od 1. ledna 2026 provoz vozidel vybavených systémy automatizovaného řízení úrovně SAE Level 3.

Česko je tak, např. spolu s Německem, jednou z prvních evropských zemí, kde řidiči budou moci na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, předat řízení vozidlu. Přijetí novely představuje významný krok nejen směrem ke zvýšení bezpečnosti provozu, ale i k podpoře investic do moderních technologií a posílení konkurenceschopnosti českého automobilového průmyslu na globálním trhu. Sdružení auto mobilového průmyslu (AutoSAP), které se na přípravě legislativy aktivně podílelo, již zahájilo práce na dalším rozvoji podmínek pro provoz plně autonomních vozidel úrovně L4+.

Co to znamená v praxi Vozidla s homologovaným systémem autonomního řízení L3 budou schopna na vybraných úsecích, zpravidla na dálnicích, od 1. ledna 2026 převzít řízení, v tzv. „podmíněné automatizaci“. Vozidlo bude v takovou chvíli zodpovědné za úkony, které přímo souvisejí s řízením. Pro řidiče to znamená, že se při splnění nezbytných podmínek, po tuto dobu nebude nemuset věnovat řízení. Jediná povinnost, která řidičovi přibyla, je být připraven převzít řízení, jakmile jej k tomu vozidlo vyzve. Na převzetí řízení bude mít řidič, tak jak je stanoveno homologačním předpisem, nejméně 10 sekund.

Význam pro bezpečnost Autonomní vozidla výrazně zvyšují bezpečnost silničního provozu a zároveň zlepšují komfort jízdy. Díky eliminaci některých lidských chyb, jako je únava, rozptýlení či nesprávné vyhodnocení situace, pomáhají předcházet dopravním nehodám. Jejich systémy navíc reagují rychleji než člověk, což výrazně snižuje riziko kolizí, zejména v krizových situacích.

Jasný signál pro investice Přijetí novely vysílá tuzemským firmám jednoznačný signál k akceleraci investic v oblasti automatizovaných technologií. Tento krok posílí jejich schopnost držet krok se zahraniční konkurencí ve vývoji, testování i implementaci moderních řešení, která dnes představují klíčovou přidanou hodnotu ve vozidlech. Chceme nejnovější technologie rozvíjet přímo v našich podmínkách, čímž posílíme konkurenceschopnost České republiky a místních firem na globálním trhu. Novela zároveň vysílá jasný vzkaz investorům a technologickým partnerům ze zahraničí: Česká republika je otevřená inovacím a připravena aktivně podporovat moderní automobilový průmysl.

Zdeněk Petzl, výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) k podpisu uvedl: „Podpis novely zákona prezidentem republiky je výsledkem několikaletého úsilí automobilového průmyslu a otevřeného dialogu se současným ministrem dopravy Martinem Kupkou. Otevíráme tím cestu k moderní a bezpečné mobilitě. Očekává se, že globální trh s asistenčními systémy poroste mezi lety 2023 až 2035 až 180x, a české firmy mají díky této legislativě šanci být u toho.“ Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl

Dlouhodobé úsilí a partnerství Sdružení automobilového průmyslu bylo od počátku klíčovým partnerem při přípravě a prosazování legislativy – od prvotních odborných diskusí za účasti expertů z členských společností AutoSAPu až po úspěšné projednání novely v Poslanecké sněmovně a Senátu, kde získala širokou podporu napříč politickým spektrem.

„Podepsaná novela je významným milníkem, ale nikoliv konečným cílem. Právě nyní otevíráme diskusi o právních podmínkách pro plně autonomní vozidla. Česká republika tak může i nadále patřit k technologickým lídrům v oblasti autonomní mobility,“ říká Marie Nováková, manažerka regulatorních záležitostí AutoSAPu.

Další kroky AutoSAP již zahájil přípravy na další fázi, která se zaměří na vytvoření legislativního rámce pro systémy automatizovaného řízení úrovně L4+, podporu testování plně autonomních vozidel v reálném provozu a aktivní zapojení České republiky do strategického dialogu v rámci Průmyslového akčního plánu pro evropský automobilový sektor.

Zdroj: AutoSAP

30.04.2025Autodealers

Informace odjinud

Auto nemusí být pěkné jen zvenku. Mrkněte na tyto krásné motorové prostory!

Jak se zvyšovaly nároky na vzhled automobilů, snažili se tvůrci udělat auto estetické i pod povrchem. Přirozeně v kabině, ale v některých případech také pod kapotou.
auto.cz

Videotest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid: Pro důchodce? Ani náhodou!

Suzuki Vitara byste na silnici skoro přehlédli, ve skutečnosti je to ale jedno z nejzábavnějších normálních aut, jaká můžete pořídit.
auto.cz

Elektrifikace GTI začne zanedlouho. Obávat se nemusíte, slibuje VW

Produkční verze konceptu ID. GTI přijde na trh v roce 2026 nebo 2027 a nebude poslední. Golf GTI přijde ještě před koncem tohoto desetiletí.
auto.cz

Ferrari 250 GT California Spyder (1957–1963): Za volantem Alain Delon

Karoserii otevřeného dvoumístného sportovního vozu Ferrari 250 GT California Spyder navrhl Sergio Scaglietti. Vycházel přitom z kabrioletu 250 GT s karoserií od Pinin Fariny. Karoserie vyráběla pro Ferrari karosárna Scaglietti z Modeny. Zadní kola poháněl třílitrový motor V12 „Colombo“.
auto.cz

Nejčastější auta v Německu: Domácí dominance a Škoda mezi nejlepšími hned dvakrát

Na německých silnicích převažují auta domácí produkce. Mezi nejlepší dvacítku se ovšem probojovaly i škodovky. A jak jsou na tom elektromobily?
auto.cz

Jak se Čína valí do nejžádanějšího segmentu: Záplava v procesu

Je to už pár let, co se čínské automobilky začaly více hrnout do Evropy a do Česka. Do slibovaného opanování trhu mají stále velmi daleko, ale nedají se jim upřít některé úspěchy. A to i v nabité kategorii kompaktních SUV, kam zamířily téměř všechny značky z Východu.
auto.cz

Portugalská rallye po 1. dnu: Tänak v Ogierem v patách

Lídrem Portugalské rallye je po prvním dnu Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1). V pátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích je za ním o sedm sekund Fracnouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1), který zde minulý rok zvítězil.
auto.cz

Zvýhodněné parkování pro elektromobily ano, nebo ne? Hlasujte v naší anketě!

Pokud se nic nestane, za měsíc a půl budou elektromobily muset v Praze platit stejné sumy za parkování, jako spalovací auta. Co si o tom myslíte?
auto.cz

BYD se usadí v Maďarsku. Ke dvěma továrnám přidá ředitelství

Maďarsko bude brzy mít nejen dvě fabriky na vozidla značky BYD, nýbrž i ředitelství spolu s centrem prodeje a poprodejních služeb a hlavně vývojovým střediskem.
auto.cz

Ford F-150 v USA poráží Teslu Cybertruck. Prodeje obou aut jsou přesto minoritní

Elektrické pick-upy pro svou velkou sílu dávají v některých případech smysl. Mezi zákazníky ovšem stále platí spíše za menšinovou volbu. I kvůli vyšším cenám.
auto.cz

Xpeng ukázal pohledný liftback. Prodej v Česku je téměř jistý

Čínské vozy zažily v posledních letech obrovský posun vpřed v designu, ale paradoxně dnes vypadají, jako by se vykrádaly navzájem. Odlišit se chce druhá generace Xpengu P7, kterou můžeme velmi pravděpodobně očekávat i v Česku.
auto.cz

TEST Ford Puma ST – Poslední zůstává

Novodobý Ford Puma už sice není kupé, avšak sportovat nezapomněl. Minimálně v ostré verzi ST. A to i přesto, že v rámci loňské modernizace modelu trochu otupěl.  
auto.cz

Mitsubishi láká na nový Eclipse Cross. Ukazuje málo, přesto víme vše

Návraty slavných jmen jsou dnes v automobilovém světě časté, ne vždy ale odpovídají představám fanoušků. Mitsubishi Eclipse Cross mnohé naštvalo, ale prodávalo se dobře. Takže je čas na druhou generaci, která si už vystačí pouze s baterkami.
auto.cz

Spartánský offroad nebude. Americký Bollinger míří do záhuby

Rozjet novou automobilku není snadný počin a přesvědčuje se o tom stále spousta nadšených startupů. Dalším takovým je Bollinger z USA, který už od roku 2017 sliboval zajímavě vypadající offroad.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.