Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Ministr Kupka diskutoval s manažery AutoSAP

Ministr dopravy Martin Kupka a zástupci Hospodářské komory projednali v pátek 16. května s manažery AutoSAP problematiku přeměny českého autoprůmyslu v souvislosti s evropským Akčním plánem. S novináři pak účastníci kulatého stolu hovořili na tiskovém brífingu.

Evropská komise představila Akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie, přičemž český automobilový průmysl čelí i výzvám globálního charakteru, jako jsou americká cla na dovoz automobilů, agresivní průmyslová politika Číny a ztráta konkurenceschopnosti evropských výrobců.

Výstupy z kulatého stolu Hospodářské komory

Co to znamená pro český automobilový sektor? Jak by měla ČR reagovat na evropské a globální změny? A co dělat pro zajištění konkurenceschopnosti? Výstupy z pátečního kulatého stolu shrnul Vladimír Rybecký na portálu Autoweek:

„Ústupky evropské administrativy vůči automobilovému průmyslu rozhodně nestačí. Automobilky potřebují svobodu pro inovace. Ústupky evropské administrativy z přehnaných regulací automobilového průmyslu nejsou dostatečné. Česká republika musí hledat partnery a vytvářet koalice s dalšími zeměmi k prosazení definitivního zrušení některých regulací.

Shodli se na tom zástupci Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP a Hospodářské komory s ministrem dopravy Martinem Kupkou a vrchním ředitelem sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu Eduardem Muřickým při jednání u kulatého stolu na téma „Budoucnost českého automobilového průmyslu v evropském a globálním kontextu“

„Změny, které dnes ovlivňují automobilový průmysl, nás nutí dále reagovat. Jsem rád, že máme v posledních měsících konkrétní důkaz, že když se dokážeme domluvit, kvalitně připravit a podložit naše argumenty přesnými daty, může to přinést výsledky. Česká republika byla schopná vytvořit tzv. automobilovou koalici a ministr Martin Kupka v ní sehrál klíčovou roli. Ukazuje se tak, že i středně velká země, jako je ta naše, může mít v evropském prostoru silný hlas, pokud postupuje promyšleně. Získali jsme odklad, ale není to zatím definitivní výsledek,“ vysvětlil prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček, proč debatu společně s AutoSAP inicioval.

„Evropa si někdy zbytečně hází klacky pod nohy. Byrokracie a přeregulovanost oslabují konkurenceschopnost. Pokud chceme udržet pracovní místa a technologický náskok, musíme těmto překážkám čelit,“ dodal Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček.

Kupka: automobilky se letos díky našemu tlaku vyhnou pokutám

Ministr dopravy Martin Kupka označil změny v aplikaci emisních norem CO2 pro nová osobní vozidla a dodávky za výsledek dlouhodobého tlaku, který vyvíjela česká vláda spolu s dalšími evropskými zeměmi. Nově budou automobilky plnit emisní cíle za tříleté období místo každoročního vykazování. Tím se vyhnou pokutám už letos.

„Je to první viditelný výsledek toho, že se začíná měnit klima v Bruselu. Náš postoj byl konzistentní – přehnané normy ohrožují evropský průmysl i dostupnost mobility. Tříleté vykazovací období je reálná úleva, ale zdaleka to nestačí. Proto navrhujeme rozložit termín pro plnění limitů do pětiletého období,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Chceme zrušení zákazu spalovacích motorů

Ministr Kupka také prohlásil: „Chceme zrušení zákazu prodeje aut se spalovacím motorem v roce 2035. O technologické budoucnosti dopravy nemají rozhodovat politici, ale inženýři, firmy a zákazníci. Regulace nemá brzdit inovace, ale motivovat k technickému pokroku bez direktivního přístupu. Příkladem je, že se součástí evropského akčního plánu pro automobilky stala podpora vývoje autonomního řízení,“ uvedl Kupka.

Kupka současně zdůraznil, že Česká republika podporuje plány na posilování dobíjecí infrastruktury. „Ta je potřeba nejen kvůli českým majitelům elektromobilů, ale i pro zahraniční návštěvníky. Podporujeme také vytváření podmínek rozvoje ekosystému pro vývoj a výrobu baterií, ovšem jsme zásadně proti regulacím ukládajícím výrobcům použití surovin výhradně z evropských zdrojů,“ řekl Kupka.

Kupka připomenul, že revize emisní politiky pro automobilový průmysl se uskuteční ještě letos už za několik měsíců. Česká republika zde bude prosazovat nejen aby se emisní cíle průměrovaly za delší období, ale také bude chtít, aby EU ustoupila od návrhu na zavedení povinného podílu elektromobilů ve firemních flotilách.

Vrchní ředitel sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický uvedl, že se Česká republika zaměřuje také na investice do bateriového průmyslu, výzkumu a vývoje a strategické surovinové soběstačnosti. Přitom je potřeba využívat zdroje z fondů EU. Muřický zdůraznil význam automobilového průmyslu jako vysoce exportního sektoru. Proto MPO chce podporovat firmy přes CzechTrade, pomáhat jim otevírat nové trhy a podporovat jejich expanzi.

Připomenul také potřebu získávání surovin z druhotných u prvotních zdrojů. Rovněž vyzdvihl nutnost podpory technického vzdělávání a zájmu mládeže o techniku.

Zdeněk Petzl z AutoSAP připomněl, že Česká republika byla jednou z prvních zemí, která varovala před důsledky nerealistických emisních cílů. Podle něj je třeba dál vyjednávat o podpoře alternativních paliv, včetně syntetických. Sluší se připomenout, že limity emisí CO , nyní označované za nereálné, stejně jako zákaz prodeje aut se spalovacími motory, byly schváleny Evropskou unií v době českého předsednictví ve druhé polovině roku 2022 za aktivního přispění české vlády v míře, která tehdy zaskočila i hlavního iniciátora Zeleného údělu FranseTimmermanse.

TK HK, Foto: Erich Handl

20.05.2025Autodealers

Informace odjinud

Opilý řidič měl smrtelnou nehodu. Rodina z ní viní bar a Teslu

Nouzová manuální klika, kterou má řidič Tesly Cybertruck přímo pod prsty, je údajně obtížná k nalezení. Zejména jste-li namol opilí. Rodina žaluje i bar, protože nezajistil  střízlivého řidiče.
auto.cz

Tenhle Mercedes 190 E s 250.000 km na hrbu může stát miliony. Čím je tak výjimečný?

Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 sice patří mezi nejzajímavější sportovní sedany 80. let, tenhle konkrétní exemplář je ovšem výjimečný. 
auto.cz

Další debaty ohledně emisních cílů EU: Řeklo se jenom to, co tušíme už dávno

Cíle Evropské unie pro snižování automobilových emisí oxidu uhličitého, včetně plánu na dosažení nulových emisí u osobních a dodávkových vozů do roku 2035, už nejsou splnitelné a je zapotřebí je přehodnotit.
auto.cz

Stellantis odkládá autonomní řízení úrovně 3, není pro něj trh

Koncern Stellantis už v únoru představil autonomní řízení úrovně 3 s názvem AutoDrive. Nyní uvádí, že o něco takového není na trhu dost velký zájem.
auto.cz

Volkswagen Golf R konečně dostane pětiválec. Motor dokonce přežije Euro 7

Vrcholný Volkswagen Golf osmé generace dostane konečně pětiválec, který si Audi v současnosti nechává pro svou RS 3. Tento motor tedy neskončí s nástupem emisní normy Euro 7 na podzim 2026.
auto.cz

Šéf Porsche se vzdá vedení značky. Hledá se náhrada, už dlouho se mluví o propouštění

Šéf německého automobilového koncernu Volkswagen Oliver Blume se vzdá vedení značky luxusních vozů Porsche. Ta už začala hledat jeho nástupce. Informoval o tom dnes německý podnikatelský časopis WirtschaftsWoche, který se odvolává na zdroje obeznámené se situací.
auto.cz

TEST BMW M2 Coupé – Manuál jako řidičská nirvána?

Ačkoliv automatické převodovky už dnes bereme jako samozřejmost i u vyloženě řidičských aut, najdou se i tací, kteří nedají na tři pedály dopustit. Ne vždy je to však trefa do černého.
auto.cz

Nový Volkswagen T-Roc konečně oficiálně: Už jsme v něm seděli! Elektřina střídá naftu

Nový T-Roc začíná tam, kde skončil jeho velmi úspěšný předchůdce. Přináší více elektrifikace, nejmodernější konektivitu, ale také zajímavý design.
auto.cz

Pořád to ještě jde! Mercedes pracuje na novém osmiválci, dostanou ho ty nejlepší modely

Osmiválcový motor je s Mercedesem spjat, kam až naše paměť sahá. A jak se zdá, ani v blízké budoucnosti tomu nebude jinak.
auto.cz

Původní Land Rover Defender V8 připomíná slavného britského politika. Vznikne jich jen pár

Britové sice předchozí řadu Defender odpískali, v malých sériích ji ovšem stále nabízejí. Jedna z nich odkazuje na sira Winstona Churchilla.
auto.cz

Jsou elektromobily příliš pomalé? Tento už se dotáhl na Bugatti

Elektromobily se sice chlubí špičkovým zrychlením, ale v maximální rychlosti často zaostávají za tříválcovou fábií. A jak vám potvrdí každý správný Čech, auto co nejede alespoň 250 km/h nemá smysl kupovat. Že to jde i jinak se rozhodl ukázat BYD, jehož hypersport Yangwang U9 nově pokořil rychlostní rekord.
auto.cz

Němci poslali starý Volkswagen Golf do bariéry. Výsledek je fatální

Stará auta jsou stále oblíbená mnoha automobilovými nadšenci. Jsou stylová a jezdit s nimi může být zábava. Jen holt nesmíte bourat!
auto.cz

Podcast Za volantem: Nehoda či smrt za volantem jsou otázkou sekund, říká Veronika Vošická Buráňová

Dnešní auta jsou technicky výborně vybavená, asistenční systémy hlídají mrtvé úhly, sledují jízdní pruhy. Zároveň dopravní inženýři pracují na tom, aby byly silnice přívětivější a odpouštěly drobné chyby řidičů.
auto.cz

Už řeší autorská práva? Čínská automobilka musela přejmenovat šmoulí auto

Čínské automobilky poslední roky pořádně zamakaly na technice i na designu. Dříve jsme v každém článku museli vyjmenovávat, kde všude konkrétní značka kopírovala, dnes už na něco takového dojde výjimečně. Stále ale pokusy existují, jak dokazuje případ novinky Geely.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.