Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Ministr Kupka diskutoval s manažery AutoSAP

Ministr dopravy Martin Kupka a zástupci Hospodářské komory projednali v pátek 16. května s manažery AutoSAP problematiku přeměny českého autoprůmyslu v souvislosti s evropským Akčním plánem. S novináři pak účastníci kulatého stolu hovořili na tiskovém brífingu.

Evropská komise představila Akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie, přičemž český automobilový průmysl čelí i výzvám globálního charakteru, jako jsou americká cla na dovoz automobilů, agresivní průmyslová politika Číny a ztráta konkurenceschopnosti evropských výrobců.

Výstupy z kulatého stolu Hospodářské komory

Co to znamená pro český automobilový sektor? Jak by měla ČR reagovat na evropské a globální změny? A co dělat pro zajištění konkurenceschopnosti? Výstupy z pátečního kulatého stolu shrnul Vladimír Rybecký na portálu Autoweek:

„Ústupky evropské administrativy vůči automobilovému průmyslu rozhodně nestačí. Automobilky potřebují svobodu pro inovace. Ústupky evropské administrativy z přehnaných regulací automobilového průmyslu nejsou dostatečné. Česká republika musí hledat partnery a vytvářet koalice s dalšími zeměmi k prosazení definitivního zrušení některých regulací.

Shodli se na tom zástupci Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP a Hospodářské komory s ministrem dopravy Martinem Kupkou a vrchním ředitelem sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu Eduardem Muřickým při jednání u kulatého stolu na téma „Budoucnost českého automobilového průmyslu v evropském a globálním kontextu“

„Změny, které dnes ovlivňují automobilový průmysl, nás nutí dále reagovat. Jsem rád, že máme v posledních měsících konkrétní důkaz, že když se dokážeme domluvit, kvalitně připravit a podložit naše argumenty přesnými daty, může to přinést výsledky. Česká republika byla schopná vytvořit tzv. automobilovou koalici a ministr Martin Kupka v ní sehrál klíčovou roli. Ukazuje se tak, že i středně velká země, jako je ta naše, může mít v evropském prostoru silný hlas, pokud postupuje promyšleně. Získali jsme odklad, ale není to zatím definitivní výsledek,“ vysvětlil prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček, proč debatu společně s AutoSAP inicioval.

„Evropa si někdy zbytečně hází klacky pod nohy. Byrokracie a přeregulovanost oslabují konkurenceschopnost. Pokud chceme udržet pracovní místa a technologický náskok, musíme těmto překážkám čelit,“ dodal Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček.

Kupka: automobilky se letos díky našemu tlaku vyhnou pokutám

Ministr dopravy Martin Kupka označil změny v aplikaci emisních norem CO2 pro nová osobní vozidla a dodávky za výsledek dlouhodobého tlaku, který vyvíjela česká vláda spolu s dalšími evropskými zeměmi. Nově budou automobilky plnit emisní cíle za tříleté období místo každoročního vykazování. Tím se vyhnou pokutám už letos.

„Je to první viditelný výsledek toho, že se začíná měnit klima v Bruselu. Náš postoj byl konzistentní – přehnané normy ohrožují evropský průmysl i dostupnost mobility. Tříleté vykazovací období je reálná úleva, ale zdaleka to nestačí. Proto navrhujeme rozložit termín pro plnění limitů do pětiletého období,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Chceme zrušení zákazu spalovacích motorů

Ministr Kupka také prohlásil: „Chceme zrušení zákazu prodeje aut se spalovacím motorem v roce 2035. O technologické budoucnosti dopravy nemají rozhodovat politici, ale inženýři, firmy a zákazníci. Regulace nemá brzdit inovace, ale motivovat k technickému pokroku bez direktivního přístupu. Příkladem je, že se součástí evropského akčního plánu pro automobilky stala podpora vývoje autonomního řízení,“ uvedl Kupka.

Kupka současně zdůraznil, že Česká republika podporuje plány na posilování dobíjecí infrastruktury. „Ta je potřeba nejen kvůli českým majitelům elektromobilů, ale i pro zahraniční návštěvníky. Podporujeme také vytváření podmínek rozvoje ekosystému pro vývoj a výrobu baterií, ovšem jsme zásadně proti regulacím ukládajícím výrobcům použití surovin výhradně z evropských zdrojů,“ řekl Kupka.

Kupka připomenul, že revize emisní politiky pro automobilový průmysl se uskuteční ještě letos už za několik měsíců. Česká republika zde bude prosazovat nejen aby se emisní cíle průměrovaly za delší období, ale také bude chtít, aby EU ustoupila od návrhu na zavedení povinného podílu elektromobilů ve firemních flotilách.

Vrchní ředitel sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický uvedl, že se Česká republika zaměřuje také na investice do bateriového průmyslu, výzkumu a vývoje a strategické surovinové soběstačnosti. Přitom je potřeba využívat zdroje z fondů EU. Muřický zdůraznil význam automobilového průmyslu jako vysoce exportního sektoru. Proto MPO chce podporovat firmy přes CzechTrade, pomáhat jim otevírat nové trhy a podporovat jejich expanzi.

Připomenul také potřebu získávání surovin z druhotných u prvotních zdrojů. Rovněž vyzdvihl nutnost podpory technického vzdělávání a zájmu mládeže o techniku.

Zdeněk Petzl z AutoSAP připomněl, že Česká republika byla jednou z prvních zemí, která varovala před důsledky nerealistických emisních cílů. Podle něj je třeba dál vyjednávat o podpoře alternativních paliv, včetně syntetických. Sluší se připomenout, že limity emisí CO , nyní označované za nereálné, stejně jako zákaz prodeje aut se spalovacími motory, byly schváleny Evropskou unií v době českého předsednictví ve druhé polovině roku 2022 za aktivního přispění české vlády v míře, která tehdy zaskočila i hlavního iniciátora Zeleného údělu FranseTimmermanse.

TK HK, Foto: Erich Handl

20.05.2025Autodealers

Informace odjinud

Elektrický Mercedes EQS je zřejmě moc futuristický. I proto se tolik neprodává

V případě elektrických mercedesů se daří především levnějším modelům vycházejícím ze spalovacích sourozenců. Luxusnějším sourozencům pšenka tolik nekvete i kvůli designu.
auto.cz

Amalfi je nový základ od Ferrari. Je hbitější než roma a nacpané technikou

Vedle rychlosti 320 km/h nabídne nové Ferrari i audiosystém Burmester, masážní sedadla a tři displeje v kabině. Výkon a komfort se tu nevylučují.
auto.cz

TEST Volkswagen California 2.0 TDI Beach Camper – Jednoúčelovka pro bezdětné

Volkswagen California v nové generaci představuje řadu změn k lepšímu oproti generaci minulé. Tou hlavní je prostornější interiér díky základu v prodlouženém, nikoliv krátkém multivanu, a také praktičtější uložení campingového vybavení. Ne všechno je však růžové.
auto.cz

Mitsubishi Grandis se vrací do Evropy! Má techniku, se kterou nešlápnete vedle

Nové Mitsubishi Grandis už nenabídne sedm sedadel, ale má v kabině hromadu elektroniky. Hybrid má i systémy pomáhající s úspornou jízdou.
auto.cz

Hodnocení kvality automobilek podle J.D. Power: Japonci na výši, Evropané u dna

Podle studie zkoumající počet problémů u nových automobilů ve Spojených státech jsou nejkvalitnějšími značkami ty japonské. Výjimky ovšem existují.
auto.cz

Rodí se chrám Renaultu se stovkami aut a obřím archivem. Něco bude i na prodej

Nejen vozy, ale i umění bude součástí připravovaného centra v areálu největší francouzské továrny. Renault tu vystaví stovky vozů, originální koncepty i kuriózní artefakty ze své 125leté historie.
auto.cz

Toyota přiveze do Goodwoodu své nejlepší stroje. Vidět budou i v akci

Festival rychlosti v anglickém Goodwoodu slibuje i letos přehlídku těch nejúžasnějších aut. Chybět nebudou ani závodní auta - například od Toyoty.
auto.cz

Za volantem Porsche 911 Spirit 70: Pro milovníky sedmdesátek

Sedmdesátá léta minulého století možná nebyla tak designově výrazná, ale Porsche v nich přineslo látku vzoru Pascha a rychlé pruhy na kapoty a střechy svých aut. To jsou hlavní prvky limitky 911 Spirit 70, patřící do série Icons of Cool.
auto.cz

O nové M2 CS je obrovský zájem. BMW proto navyšuje výrobu ultimátního kupé

Mnichovská automobilka se svými sportovními modely slaví úspěchy. Velký hlad není jen po plug-in hybridním M5, ale také ostřejším M2 CS.
auto.cz

Martin Vaculík si spletl Suzuki Swift s terénním vozem. Jak to dopadlo?

Jedním z největších překvapení tohoto roku pro mě bylo Suzuki Swift 4x4. Když malé, lehké a jednoduché auto funguje dobře, považuji to za větší vítězství lidského důvtipu, než když tak činí velký a těžký stroj. Úplně mě nadchnul nový tříválec Z12E, který je typickou ukázkou dobré konstrukce. 
auto.cz

Hyundai chystá elektrickou alternativu k SUV do města. Dostane platformu velkých aut

Navzdory platformě E-GMP bude elektrický hyundai sedící mezi insterem a konou mít pohon předních kol. Základní cena by mohla být relativně nízko, ale pořád skoro dvakrát výš než u bayonu.
auto.cz

Mazda láká na novou CX-5. Tohle o ní zatím víme

Chystaná premiéra Mazdy CX-5 má odhalit zcela nové auto, tedy třetí generaci tohoto modelu. Vypadá to, že si zachová motor napříč před přední nápravou.
auto.cz

Praga Bohema zvládla tři okruhové rekordy za čtyři dny. Bez náhradních gum a po vlastní ose!

Rychlá, lehká a přitom použitelná v provozu. Bohema nastavila nová měřítka výkonu mezi produkčními vozy a zároveň prokázala i praktické schopnosti.
auto.cz

Tohle může být nová ostrá Škoda Fabia! Jezdí v Česku a ani se nesnaží maskovat

Mladoboleslavská automobilka zřejmě brzy představí limitovanou edici modelu Fabia, jehož rallyová varianta patří mezi nejúspěšnější na světě.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.