Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Ministr Kupka diskutoval s manažery AutoSAP

Ministr dopravy Martin Kupka a zástupci Hospodářské komory projednali v pátek 16. května s manažery AutoSAP problematiku přeměny českého autoprůmyslu v souvislosti s evropským Akčním plánem. S novináři pak účastníci kulatého stolu hovořili na tiskovém brífingu.

Evropská komise představila Akční plán pro automobilový průmysl, který se zaměřuje na inovace, digitalizaci a čistou mobilitu. V současnosti roste tlak na dekarbonizaci a zjednodušení byrokracie, přičemž český automobilový průmysl čelí i výzvám globálního charakteru, jako jsou americká cla na dovoz automobilů, agresivní průmyslová politika Číny a ztráta konkurenceschopnosti evropských výrobců.

Výstupy z kulatého stolu Hospodářské komory

Co to znamená pro český automobilový sektor? Jak by měla ČR reagovat na evropské a globální změny? A co dělat pro zajištění konkurenceschopnosti? Výstupy z pátečního kulatého stolu shrnul Vladimír Rybecký na portálu Autoweek:

„Ústupky evropské administrativy vůči automobilovému průmyslu rozhodně nestačí. Automobilky potřebují svobodu pro inovace. Ústupky evropské administrativy z přehnaných regulací automobilového průmyslu nejsou dostatečné. Česká republika musí hledat partnery a vytvářet koalice s dalšími zeměmi k prosazení definitivního zrušení některých regulací.

Shodli se na tom zástupci Sdružení automobilového průmyslu AutoSAP a Hospodářské komory s ministrem dopravy Martinem Kupkou a vrchním ředitelem sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu Eduardem Muřickým při jednání u kulatého stolu na téma „Budoucnost českého automobilového průmyslu v evropském a globálním kontextu“

„Změny, které dnes ovlivňují automobilový průmysl, nás nutí dále reagovat. Jsem rád, že máme v posledních měsících konkrétní důkaz, že když se dokážeme domluvit, kvalitně připravit a podložit naše argumenty přesnými daty, může to přinést výsledky. Česká republika byla schopná vytvořit tzv. automobilovou koalici a ministr Martin Kupka v ní sehrál klíčovou roli. Ukazuje se tak, že i středně velká země, jako je ta naše, může mít v evropském prostoru silný hlas, pokud postupuje promyšleně. Získali jsme odklad, ale není to zatím definitivní výsledek,“ vysvětlil prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček, proč debatu společně s AutoSAP inicioval.

„Evropa si někdy zbytečně hází klacky pod nohy. Byrokracie a přeregulovanost oslabují konkurenceschopnost. Pokud chceme udržet pracovní místa a technologický náskok, musíme těmto překážkám čelit,“ dodal Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček.

Kupka: automobilky se letos díky našemu tlaku vyhnou pokutám

Ministr dopravy Martin Kupka označil změny v aplikaci emisních norem CO2 pro nová osobní vozidla a dodávky za výsledek dlouhodobého tlaku, který vyvíjela česká vláda spolu s dalšími evropskými zeměmi. Nově budou automobilky plnit emisní cíle za tříleté období místo každoročního vykazování. Tím se vyhnou pokutám už letos.

„Je to první viditelný výsledek toho, že se začíná měnit klima v Bruselu. Náš postoj byl konzistentní – přehnané normy ohrožují evropský průmysl i dostupnost mobility. Tříleté vykazovací období je reálná úleva, ale zdaleka to nestačí. Proto navrhujeme rozložit termín pro plnění limitů do pětiletého období,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Chceme zrušení zákazu spalovacích motorů

Ministr Kupka také prohlásil: „Chceme zrušení zákazu prodeje aut se spalovacím motorem v roce 2035. O technologické budoucnosti dopravy nemají rozhodovat politici, ale inženýři, firmy a zákazníci. Regulace nemá brzdit inovace, ale motivovat k technickému pokroku bez direktivního přístupu. Příkladem je, že se součástí evropského akčního plánu pro automobilky stala podpora vývoje autonomního řízení,“ uvedl Kupka.

Kupka současně zdůraznil, že Česká republika podporuje plány na posilování dobíjecí infrastruktury. „Ta je potřeba nejen kvůli českým majitelům elektromobilů, ale i pro zahraniční návštěvníky. Podporujeme také vytváření podmínek rozvoje ekosystému pro vývoj a výrobu baterií, ovšem jsme zásadně proti regulacím ukládajícím výrobcům použití surovin výhradně z evropských zdrojů,“ řekl Kupka.

Kupka připomenul, že revize emisní politiky pro automobilový průmysl se uskuteční ještě letos už za několik měsíců. Česká republika zde bude prosazovat nejen aby se emisní cíle průměrovaly za delší období, ale také bude chtít, aby EU ustoupila od návrhu na zavedení povinného podílu elektromobilů ve firemních flotilách.

Vrchní ředitel sekce hospodářství Ministerstva průmyslu a obchodu Eduard Muřický uvedl, že se Česká republika zaměřuje také na investice do bateriového průmyslu, výzkumu a vývoje a strategické surovinové soběstačnosti. Přitom je potřeba využívat zdroje z fondů EU. Muřický zdůraznil význam automobilového průmyslu jako vysoce exportního sektoru. Proto MPO chce podporovat firmy přes CzechTrade, pomáhat jim otevírat nové trhy a podporovat jejich expanzi.

Připomenul také potřebu získávání surovin z druhotných u prvotních zdrojů. Rovněž vyzdvihl nutnost podpory technického vzdělávání a zájmu mládeže o techniku.

Zdeněk Petzl z AutoSAP připomněl, že Česká republika byla jednou z prvních zemí, která varovala před důsledky nerealistických emisních cílů. Podle něj je třeba dál vyjednávat o podpoře alternativních paliv, včetně syntetických. Sluší se připomenout, že limity emisí CO , nyní označované za nereálné, stejně jako zákaz prodeje aut se spalovacími motory, byly schváleny Evropskou unií v době českého předsednictví ve druhé polovině roku 2022 za aktivního přispění české vlády v míře, která tehdy zaskočila i hlavního iniciátora Zeleného údělu FranseTimmermanse.

TK HK, Foto: Erich Handl

20.05.2025Autodealers

Informace odjinud

Čínské Ferrari Purosangue v prodejích předstihlo Teslu Model Y. Zazářilo by i v Evropě

Xiaomi si na domácím trhu připisuje skvělé výsledky. V říjnu v Číně prodalo více aut než celá Tesla. Zásluhu na tom má především atraktivní SUV YU7 až podezřele podobné násobně dražšímu Ferrari Purosangue.
auto.cz

Toyota ukázala nový supersport ještě před světovou premiérou. Nástupce Lexusu LFA vypadá božsky

Premiéra nového společného sporťáku Toyoty a Lexusu je na dosah. Po studiích GR GT3 a Lexus Sport Concept nyní automobilka v japonské reklamě poprvé ukazuje sériovou podobu vozu bez maskování a láká na prosincové odhalení.
auto.cz

McLaren si komplikuje situaci. Verstappen vyhrál Velkou cenu Kataru a ztrácí jen 12 bodů

Velkou cenu Kataru 2025 a jde na druhé místo v šampionátu. Druhý dojel Piastri a třetí Carlos Sainz.
auto.cz

Co bylo před pěti lety hitem, je dneska šrot, říká Libor Hladík

Kam se za poslední dobu posunula elektromobilita v Česku? Máme dost nabíjecích stanic? Jak dopadá srovnání Česka a Evropy? O to vše se v podcastu „Za volantem“ s Liborem Hladíkem z Pražské energetiky zajímal David Šprincl.
auto.cz

Rozhovor s Petrem Skálou z Hondy: České Auto roku je po faceliftu ještě lepší

Honda Civic přichází na trh v modernizované verzi. Technický základ ale zůstává nezměněný, protože zákazníkům zkrátka plně vyhovuje.
auto.cz

Ani Kanaďané se nechtějí vzdát spalovacích motorů. O elektromobilu jich uvažuje jen minimum

Také kanadská vláda míří na zákaz prodeje nových aut se spalovacími motory od roku 2035. Průzkum mezi občany ovšem lokálně bezemisním vozům příliš nepřeje.
auto.cz

Věděli jste, že se Honda Integra pořád vyrábí? V Číně z ní udělali nástupce CR-X

Na autosalonu v čínském Kantonu se objevilo překvapení: koncept Honda Integra v dvoudveřové podobě, s odnímatelnou targou a manuální převodovkou.
auto.cz

Jak správně odmrazit auto: Na volnoběh motor jenom trápíte

Zimní provoz s nedávnou sněhovou nadílkou dává motoristům zabrat. Odjet ráno do práce či za zábavou znamená nejprve odmrazit venku stojící auto. Jak to udělat správně?
auto.cz

Lotus chtěl být elektrický, teď couvá. Místo toho vsadí na kompromis

Britská automobilka s čínským majoritním vlastníkem plánovala přepřáhnout na elektrický pohon. Slabá poptávka po luxusních bezemisních autech ji ovšem nutí tento pohled přehodnotit.
auto.cz

Saúdská rallye v cíli: Vyhrál Neuville, Ogier má devátý titul

Saúdskou rallye, která byla posledním podnikem mistrovství světa, vyhrál Thierry Neuville (Hyundai i20 N Rally1). Na třetím místě dojel Sébastien Ogier (Toyota GR Yarisa Rally1). Získal devátý titul mistra světa a vyrovnal tak historický rekord svého krajana Sébastiena Loeba.  
auto.cz

Jízdní dojmy s Jeepem Compass: Rodinné geny i se tříválcem pod kapotou

Dokáže nový compass navázat na úspěchy svých předchůdců? Snaha zacílit na široké spektrum zákazníků se mu nedá upřít. Bude to ovšem správně trefený hřebíček na hlavičku?
auto.cz

Zálohu na ojetinu nikdy neposílejte předem! Příběhy z Česka jsou dostatečně odstrašující

Nedávné případy z Česka znovu ukazují, že zaplatit zálohu předem je velmi riskantní. Podvodníci často po obdržení peněz přestanou komunikovat a kupující zůstane bez vozu i bez financí.
auto.cz

Čínské značky sekají nová auta jako Baťa cvičky. Evropané mohou jen závidět

Rychlost je jednou z hlavních věcí, které mohou tradiční automobilky těm čínským závidět. Tempo, s jakým představují novinky, zbytek světa absolutně nestíhá.
auto.cz

Ceny nových aut: Levný už není skoro nikdo. Jak ušetřit?

Všiml si toho každý: nová auta v posledních letech výrazně zdražila. Příčin je víc, řešení naštěstí taky. Od pobídek typu značkového financování přes nabídnutí starého auta na protiúčet až po nové skladové vozy lehce dohledatelné na oficiálních stránkách jednotlivých značek.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.