Registrace motocyklů v posledních letech výrazně rostou a po českých silnicích i v ulicích měst se jich pohybuje čím dál více. Právě motocyklisté jsou ovšem jednou z nejkřehčích součástí silničního provozu, jsou až dvacetkrát zranitelnější než řidiči automobilů a 20 % těžce zraněných při dopravních nehodách jsou právě motorkáři. Ačkoli se daří snižovat počty úmrtí na českých silnicích, u motorkářů to bohužel neplatí.
Od kovidového roku 2020 přibylo na českých silnicích přes 125 000 nových motocyklů a jen v loňském roce to bylo rekordních 30 330 těchto jednostopých strojů. Statistiky ovšem hovoří jasně i v případě nehod – až 40 % nehod s účastí motorkáře zaviní řidiči aut. Důvodem ve většině případů je, že řidič auta motocyklistu jednoduše přehlédne a nedá mu přednost na křižovatce nebo při odbočování vlevo, případně nezkontroluje zpětná zrcátka a motorkáře srazí při předjíždění nebo při změně jízdního pruhu.
Osvětová kampaň BESIP a České asociace pojišťoven Hele, motorka! by ráda změnila myšlení řidičů a naučila je motocykly na silnici vidět a počítat s jejich přítomností. Hlavní myšlenka kampaně vychází z doporučení britských neuropsychologů z Univerzity v Nottinghamu, kteří upozorňují na tzv. SMIDSY efekt (Sorry Mate, I Didn’t See You – Promiň kámo, já tě neviděl), ke kterému dochází ve chvíli, když řidič vozu přehlédne motocykl navzdory tomu, že se jejím směrem podíval. Mozek totiž automaticky ignoruje menší, nezvyklé objekty, jakými jsou právě motocykly. Kampaň nemá za cíl strašit nebo moralizovat, využívá poznatky neurovědy a netradičními prostředky vede řidiče k větší pozornosti.
„Sám v sedle motocyklu trávím hodně času a každé svezení si užívám. Zároveň ale vnímám, že řidiči automobilů nejsou připraveni na rostoucí množství motocyklů na silnicích a snadno se stane, že je přehlédnou. Takováto osvětová kampaň, která je postavena na moderních vědeckých poznatcích a srozumitelnou formou se je snaží řidičům prezentovat tak, aby si uvědomili své špatné návyky za volantem a jejich změnou se silnice staly bezpečnější pro motorkáře, dává smysl. Nakonec, jsem přesvědčen, že řada řidičů po motocyklu ve skrytu duše touží, ale právě bezpečnost je důležitý faktor, který je od jeho pořízení odrazuje. Přitom motocykl je účinný způsob, jak se elegantně vyhnout zácpám a z obyčejného dojíždění udělat potěšení,“ vítá kampaň Hele, motorka! tajemník SDA Josef Pokorný.
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva