Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Na českém trhu s auty zatím klid, ale nová éra klepe na dveře

Vzhledem k dosavadním výsledkům registrací osobních vozů může červen, ale vlastně celé letošní první pololetí trhu vyvolávat pocity optimismu a oprávněné naděje do budoucna. Současně ale nelze vyloučit, že se v historicky krátké době, začne situace měnit. Takže se na jedné straně dá konstatovat, že se:

Českému trhu s osobními vozy se daří

Registrace hovoří jasně, červen byl lepší než v předkovidovém roce 2019 a první pololetí bylo o 2,87 % lepší než loňské a nejlepší za uplynulých šest let. Letošní rok by dokonce mohl být lepší než ten loňský. Nahrávat tomu může i nová nabídka, která by mohla ještě letos ovlivnit určitou větší skupinu zákazníků. Zajímavým aspektem našeho trhu je nijak se neměnící zákaznická struktura, kdy v průměru 26,48 % tvoří i letos soukromníci a zbytek 73,52 % firmy.

Českému trhu suverénně vévodí značka Škoda s podílem 34,33 %, která uplatnila 82,92 % svých modelů u firemní klientely (17,08 % soukr.). Druhý Hyundai, jehož vozy kupuje 32,96 % soukromníků má solidní náskok před registracemi vzájemně blízkou dvojící VW (18,78 % soukr.) a Toyota (28,49 % soukr.). Pátá Kia (31,51 % soukr.) a teprve šestá Dacia má podíl soukromých zákazníků víc než poloviční (53,06 %).

Crossoverům a SUV už patří polovina trhu

Zákazníci největší měrou ovlivňují automobilový trh (a kazí plány politiků i výrobců) a způsobují tak zajímavé změny. Letos si např. crossovery, SUV a off-roady meziročně opět polepšily a v současnosti patří už každé druhé u nás registrované osobní auto právě do této kategorie. Přes protinaftové kampaně a omezování produkce malých dieselů pohání stále pětinu všech nových osobních vozů nafta, 2/3 jezdí na benzin a 5,63 % jsou čisté elektromobily, zbytek tvoří Plug-in hybridy (3,9 %) a plyn.

Každé osmé auto je prémiové značky

Překvapivě dobře se u nás daří prémiovýma a luxusním značkám. Pro mnohé to může znít až neuvěřitelně, ale automobilům této kategorie patří 12,5 % českého automobilového trhu. To v podstatě znamená, že každý osmý letos u nás registrovaný nový osobní automobil spadá do této neoficiální „lepší“ skupiny.

V TOP 15 nejprodávanějších značek v Česku jsou čtyři – Mercedese-Benz (na 7. místě), BMW (10), Audi (13), Volvo (14), do TOP 30 se ještě vešly Tesla (20), Lexus (21), Land–Range Rover (26) a Porsche (29). A to, že bylo letos u nás registrováno víc vozů Porsche než Fiatů a Jeepů dohromady také potvrzuje specifičnost českého trhu. Na druhé straně:

Prodeje elektromobilů stále neodpovídají EU

Přestože meziroční nárůst registrací čistě elektricky poháněných osobních vozidel dosáhl + 65,83 %, zůstává jejich aktuální tržní podíl 5,63 % hluboko pod představami politiků a mnohých expertů. Ambiciózní cíle prostě zákazníci zřejmě nechápou nebo je moc nezajímají. Registrace elektromobilů drží převážně firemní klientela, soukromníci sahají spíše po elektrických ojetinách, které jsou díky rychlejší ztrátě hodnoty nových vozidel cenově zajímavější.

Letošní registrace elektromobilů stojí na značce Škoda, která má za půl roku na kontě 2426 vozidel (loni za stejné období 434), což představuje 35,11 % elektromobilního trhu a 5,76 % z celkových registrací značky. Druhá Tesla má s registracemi 1089 vozidel (loni 1713) samozřejmě podíl 100 % elektromobilů v rámci značky a 15,89 % podíl mezi elektromobily, druhý největší podíl elektromobilů z vlastní modelové nabídky má překvapivě Porsche (24,94 %) třetím největším mezi elektromobily je VW, s podílem v rámci značky 6,01 %. Škoda Elroq začíná v tuzemsku porážet Teslu, Foto: Škoda Auto

Další čínské značky nastupují, v registracích už je jich 20

Ti, kdož sledují portál Automakers vědí, jak se snažíme informovat o aktivitách čínských výrobců směřujících uplatnit se na českém trhu. Letos ohlásilo oficiální oslovení českých zákazníků už několik významných čínských výrobců, kteří začínají budovat prodejní sítě, a také prodávat auta.

V této souvislosti asi leckoho překvapí, že se aktuálně v českých registracích vyskytuje už 20 (!) čínských značek. Hegemonem mezi nimi je MG, která nabízí v Číně vyráběná auta s image britské značky už čtvrtým rokem a podařilo se jí získat o čínských výrobcích mezi českými zákazníky velmi slušné povědomí.

Jestliže bylo u nás loni registrováno 4418 aut čínských značek (z toho bylo 4101 MG), které tvořili 1,91 % českého trhu, letos v polovině roku bylo registrováno 3244 vozidel čínských značek, s tržním podílem v červnu už 2,87 %, a to je jen začátek. Druhou nejprodávanější je zatím Jaecoo se 170 kusy, sledovaná Omodou s 82 registrovanými vozy. Nabídka značek koncernu Dongfeng je rozesetá do šesti značek, ale celkově má letos na kontě už 178 vozů. Jak bude vypadat český trh, až se rozjedou čínští giganti, jako BYD, Chery a další, brzo uvidíme.

Ostatní mimo hlavní proud zájmů

Červen sice přinesl nejlepší letošní registrace v kategorii lehkých užitkových automobilů, ale stále jsou o pětinu horší než loni. Trh LUV je zřejmě nasycen a letos mu vládne Toyota. Čínský Maxus se v červnu utrhnul, když registroval 111 čistě elektrických dodávek, takže v tomto měsíci i za letošek (177 vozů) je elektro-jedničkou a přispěl k 10,80 % podílu tohoto pohonu v červnu a 6,52 % od začátku roku.

Motorky stále letí, meziročně registrace sice klesly o 3,88 %, ale oproti např. dodávkám to je jen o málo. Zajímavé je, že v TOP 10 jsou jen dvě čínské značky, kromě CF Moto, která je dlouhodobě druhá, je to Voge na devátém místě. Jinak patří první desítka jen japonským a evropským značkám v pořadí Honda, Yamaha, BMW, Kawasaki, Piaggio, Aprilia, KTM a Triumph.

To nevypadá dobře, a jak bude dál

Očekávaná invaze čínských automobilů je jasná, ta zřejmě významným způsobem zamíchá kartami nejen u nás. Příliv cenově a technicky zajímavých vozů pravděpodobně zaujme především nižší a střední cílovou skupinu zákazníků, na kterou čínské značky hlavně míří. Tuto konkurenci pocítí zejména už oslabení evropští výrobci, a naopak vyznavači německých prémiových značek jim asi zůstanou věrní.

Nejen českým motoristům ale hrozí daleko větší nebezpečí, v podobě právě zveřejněných dekarbonizačních plánů EU, které mají jasné a závazné cíle. Do roku 2040 snížit emise oxidu uhličitého o 90 %, ve srovnání s rokem1990. Český europoslanec Zdechovský sice prohlásil, že místo realističtější politiky rozhodla EK ještě více přitvrdit v Green Dealu a návrh označil za „naprostý nesmysl“. Jenže Green Deal a Fit for 55 tak, jak jsou navrženy postihnou citelně prakticky každého a nějaký nesouhlas lokálních politiků jsou jen řečnická gesta. Evropská komise od jakéhokoli svého záměru, jak známo ještě necouvnula, a navíc za tím vším jsou obrovské peníze, které jsou přednější, než všechny vznešené a ambiciózní cíle.

Karel Beránek

04.07.2025Autodealers

Informace odjinud

Další debaty ohledně emisních cílů EU: Řeklo se jenom to, co tušíme už dávno

Cíle Evropské unie pro snižování automobilových emisí oxidu uhličitého, včetně plánu na dosažení nulových emisí u osobních a dodávkových vozů do roku 2035, už nejsou splnitelné a je zapotřebí je přehodnotit.
auto.cz

Stellantis odkládá autonomní řízení úrovně 3, není pro něj trh

Koncern Stellantis už v únoru představil autonomní řízení úrovně 3 s názvem AutoDrive. Nyní uvádí, že o něco takového není na trhu dost velký zájem.
auto.cz

Volkswagen Golf R konečně dostane pětiválec. Motor dokonce přežije Euro 7

Vrcholný Volkswagen Golf osmé generace dostane konečně pětiválec, který si Audi v současnosti nechává pro svou RS 3. Tento motor tedy neskončí s nástupem emisní normy Euro 7 na podzim 2026.
auto.cz

Šéf Porsche se vzdá vedení značky. Hledá se náhrada, už dlouho se mluví o propouštění

Šéf německého automobilového koncernu Volkswagen Oliver Blume se vzdá vedení značky luxusních vozů Porsche. Ta už začala hledat jeho nástupce. Informoval o tom dnes německý podnikatelský časopis WirtschaftsWoche, který se odvolává na zdroje obeznámené se situací.
auto.cz

TEST BMW M2 Coupé – Manuál jako řidičská nirvána?

Ačkoliv automatické převodovky už dnes bereme jako samozřejmost i u vyloženě řidičských aut, najdou se i tací, kteří nedají na tři pedály dopustit. Ne vždy je to však trefa do černého.
auto.cz

Nový Volkswagen T-Roc konečně oficiálně: Už jsme v něm seděli! Elektřina střídá naftu

Nový T-Roc začíná tam, kde skončil jeho velmi úspěšný předchůdce. Přináší více elektrifikace, nejmodernější konektivitu, ale také zajímavý design.
auto.cz

Pořád to ještě jde! Mercedes pracuje na novém osmiválci, dostanou ho ty nejlepší modely

Osmiválcový motor je s Mercedesem spjat, kam až naše paměť sahá. A jak se zdá, ani v blízké budoucnosti tomu nebude jinak.
auto.cz

Původní Land Rover Defender V8 připomíná slavného britského politika. Vznikne jich jen pár

Britové sice předchozí řadu Defender odpískali, v malých sériích ji ovšem stále nabízejí. Jedna z nich odkazuje na sira Winstona Churchilla.
auto.cz

Jsou elektromobily příliš pomalé? Tento už se dotáhl na Bugatti

Elektromobily se sice chlubí špičkovým zrychlením, ale v maximální rychlosti často zaostávají za tříválcovou fábií. A jak vám potvrdí každý správný Čech, auto co nejede alespoň 250 km/h nemá smysl kupovat. Že to jde i jinak se rozhodl ukázat BYD, jehož hypersport Yangwang U9 nově pokořil rychlostní rekord.
auto.cz

Němci poslali starý Volkswagen Golf do bariéry. Výsledek je fatální

Stará auta jsou stále oblíbená mnoha automobilovými nadšenci. Jsou stylová a jezdit s nimi může být zábava. Jen holt nesmíte bourat!
auto.cz

Podcast Za volantem: Nehoda či smrt za volantem jsou otázkou sekund, řiká Veronika Vošická Buráňová

Dnešní auta jsou technicky výborně vybavená, asistenční systémy hlídají mrtvé úhly, sledují jízdní pruhy. Zároveň dopravní inženýři pracují na tom, aby byly silnice přívětivější a odpouštěly drobné chyby řidičů. „Přesto: když dojde k nehodě, technika bývá až druhotná. Statisticky víme, že špatný technický stav auta nebo samotná silnice se na nehodách podílejí jen z málo procent. Většinu tvoří lidský faktor,“ říká Veronika Vošická Buráňová, kterou si do nejnovějšího podcastu pozval David Šprincl a za hodinu probrali téma bezpečnosti vážně i humorně.
auto.cz

Už řeší autorská práva? Čínská automobilka musela přejmenovat šmoulí auto

Čínské automobilky poslední roky pořádně zamakaly na technice i na designu. Dříve jsme v každém článku museli vyjmenovávat, kde všude konkrétní značka kopírovala, dnes už na něco takového dojde výjimečně. Stále ale pokusy existují, jak dokazuje případ novinky Geely.
auto.cz

Luxusní značka Seatu už v Česku prodala 10 tisíc aut. Jubilejní kousek jezdí v Brně

Španělská značka Cupra hlásí na českém trhu rekordní tempo. Přispěl k tomu rozvoj dealerské sítě, i stabilní zájem o modely Leon a Ateca, zatímco model Formentor dál kraluje registracím.
auto.cz

Nový Peugeot 308 oficiálně: Vyšší výkon, delší dojezd a diesel stále ve hře

Kompaktní řada 308 po modernizaci dostala výkonnější plug-in hybrid a větší akumulátory. Potěší zachování vznětového motoru, kterým vůz míří především na firemní zákazníky.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.