Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Průzkum E.ON: Čechům chybí osobní zkušenosti s elektromobily

E.ON sezval média na letní tiskovou snídani do Scott.Weber Workspace v pražském Karlíně. Jeho manažeři představili aktuální průzkumu společnosti o tom, jak Češi vnímají elektromobilitu – co je od jejího pořízení odrazuje a jaké mýty stále přetrvávají.

O svých zkušenostech a datech pohovořili Martin Klíma, jednatel E.ON Drive Infrastructure a Jakub Kott, vedoucí Mobility services E.ON Energie.

Elektromobily jsou podle nich pro řadu lidí stále spíše neznámou než běžnou alternativou – a pro jiné rovnou terčem kritiky. Přetrvávají obavy z dojezdu, nabíjení nebo ceny. Mnozí si například nedokážou představit, že by s elektromobilem bez problémů dojeli až k moři. Průzkum společnosti E.ON, realizovaný prostřednictvím nástroje Instant Research agentury IPSOS ukázal, že Češi mají stále výrazné obavy z praktického používání elektromobilu.

Trend vnímá pozitivně 37 % lidí, zatímco 38 % k němu stále zaujímá negativní postoj.

Informovanost o elektromobilitě přitom zůstává v české společnosti stále poměrně nízká. Vnímání elektromobility se v Česku mění jen pozvolna.

Zkušenost s elektromobilem má zatím jen třetina Čechů

Z vlastní zkušenosti je zná jen 36 % dotazovaných. Nejvíce fandí elektromobilům lidé ve věku 27 až 35 let, v této věkové skupině je podporuje polovina respondentů. Elektrovozem někdy jeli hlavně mladší obyvatelé velkých měst.

Za největší výhody elektromobilu Češi považují nižší hlučnost a nulové emise během provozu. Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu – 60 % lidí by se bálo vyrazit elektromobilem k moři, především kvůli riziku vybití v dopravních kolonách. Mýtus o krátkém dojezdu už neplatí

Parametry elektromobilů se výrazně posunuly – od výkonu a komfortu přes cenu až po to nejdůležitější: dojezd. Moderní elektromobily dnes běžně zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Dvě nabíjecí zastávky na tisícikilometrové trase k moři obvykle stačí – řidič by je stejně musel udělat kvůli odpočinku. Navíc průměrný denní nájezd řidiče v Česku je 30–40 km a průměrná délka jedné cesty autem činí 12 km (dle Eurostatu).

„Výrazně se zlepšila i nabíjecí infrastruktura. Zatímco dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes E.ON běžně buduje výkonné nabíječky od 150 kW. Jako první jsme v Česku instalovali i ultrarychlou dobíjecí stanici o výkonu 400 kW a právě na vysoce výkonné dobíjení se ve veřejném dobíjení soustředíme,“ uvádí Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.

Nabíjecí síť roste rychleji než povědomí veřejnosti

E.ON rozvíjí síť dobíjecích stanic s ohledem na budoucnost. Vnímá ji jako transformační změnu, která vyžaduje investice, technologické know-how i odvahu.

„U dnešních rychlonabíječek trvá nabíjení zhruba 15 minut – ideální čas na kávu a toaletu. Síť se navíc neustále rozšiřuje a výkon stanic roste. Dotační programy nám umožňují budovat stanice i tam, kde by to komerčně nedávalo smysl – například na méně vytížených trasách,“ doplňuje Martin Klíma. Dnes má E.ON v Česku na 650 dobíjecích bodů a prakticky každých pár dní otevírá další. V celé zemi je aktuálně téměř 5 500 veřejných dobíjecích bodů na více než 3 000 stanicích (dle statistiky www.cistadoprava.cz), přesto síť považuje za dostatečně hustou jen 15 % lidí – realita v terénu a veřejné vnímání se tak stále výrazně rozcházejí.

I při stejné ceně mají Češi jasno: hybrid

Nejvíce Čechů (29 %) odrazuje na koupi elektromobilu jeho vyšší pořizovací cena. Pokud by ale auta různých typů pohonu měla stejnou pořizovací cenu i dojezd, 31 % Čechů by vybralo hybrid. Benzinový pohon by zvolilo 29 % lidí, diesel 16 %. Plně elektrický vůz by si i za těchto podmínek pořídilo pouze 9 % Čechů.

Cena nabíjení není jen o elektřině

Návratnost investice do elektromobilu se odvíjí především od způsobu nabíjení. Nejde jen o cenu elektřiny – významnou roli hrají i náklady na infrastrukturu, servis a software. Většina řidičů má možnost nabíjet doma (např. přes wallbox) nebo v práci, kde je nabíjení výrazně levnější.

„S využitím domácí fotovoltaiky lze v jarních a letních měsících jezdit prakticky zadarmo. I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselového vozu – náklady na jeden kilometr se pohybují mezi 1,50 a 2 korunami v závislosti na typu nabíjení,“ uvádí Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie, která se zabývá elektromobilním řešením domácností a firem.

Cenu ovlivňuje i způsob platby. Nejvíce zaplatí neregistrovaní řidiči, kteří využívají platební terminál – ten bude podle evropské legislativy do dvou let povinný na všech stanicích. Běžným standardem je však dnes nabíjení pomocí čipu nebo QR kódu, popřípadě využitím aplikace poskytovatele služeb. „I tady jsme se výrazně posunuli v možnostech roamingu jednotlivých poskytovatelů. Například s naší kartou mohou lidé dobíjet u více než 120 000 dobíjecích bodů v devíti evropských zemích,“ upřesňuje Jakub Kott.

TK E.ON, Erich Handl, Karlín, Foto autor

01.08.2025Autodealers

Informace odjinud

Mercedesy EQE a EQE SUV příští rok skončí. Na nástupce si počkáme

Německá automobilka v roce 2026 ukončí výrobu druhé nejluxusnější modelové řady elektromobilů. Důvodem jsou nízké prodeje i přechod na novou filozofii.
auto.cz

Nejlépe placení šéfové v autoprůmyslu: Z těchto částek se vám zamotá hlava

V tomto žebříčku se zaměříme nejen na představitele samotných výrobců aut, ale též na šéfy technologických firem, které s automobilovým průmyslem souvisejí.
auto.cz

Dacia má novou šéfku. Katrin Adtová přichází z Mercedesu

Nová ředitelka značky Dacia má za sebou transformaci Smartu na elektrický pohon a řadu vedoucích pozic u automobilky Mercedes-Benz. Končící šéf Denis Le Vot se údajně neúspěšně ucházel o pozici šéfa celé skupiny Renault.
auto.cz

Více bezpečnosti pro motorkáře: V Česku se testuje nové značení

Počet nehod motocyklistů v zatáčkách má snížit nové značení. Inspirace pro něj vzešla ze zkušeností v některých zemích západní Evropy.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Správně načasovaný blinkr je základ! (1. díl)

Začínáme se seriálem k naší kampani Rozblikáme Česko. Dnes se podíváme na první bod Desatera správného používání blinkrů, a to na včasné zapnutí blikaček.
auto.cz

Lotus Emira přežije rok 2027. S hybridem i tradiční jednotkou

O konci spalovacích motorů se mluví dlouho, události posledních měsíců ale ukazují spíše na opak. Lotus chtěl být brzy již čistě elektrický, místo toho ale nacpe spalovací motory do původně bateriových modelů. Ale také prodlouží život spalovací emiry, která dostane trochu kabeláže navíc.
auto.cz

Volkswagen poprvé ukázal nejmenší elektrický crossover. Šel mimo oficiální cesty

Volkswagen těsně před autosalonem v Mnichově odhalil první nákresy elektrického crossoveru ID.2 X. Nový koncept kombinuje robustnost SUV a nadčasový design rodiny ID.
auto.cz

Nejostřejší Ford Mustang je moc široký. Málem svítil jako náklaďák

Spojené státy vždy měly zvláštní požadavky na osvětlení automobilů. Bizarnosti jako standardizovaná světla jsou dávno minulostí, ale třeba tři oranžová světýlka pro příliš široké vozy stále existují. A právě proto musel Ford řešit, jestli je dá i na své nové sportovní kupé.
auto.cz

První čínský vůz Jozefa Kabaně je v prodeji. Je levný a moc se na něm nenadřel

Světoznámý designér Jozef Kabaň se vydal do Číny. Jeho první koncepty pod novým vedením jsme už viděli, teď už je první vůz z jeho pera dokonce v prodeji.
auto.cz

Modernizovaná Honda Civic přijíždí na český trh. Ceny se sblížily, přišla o mlhovky

Základní cena civicu se oproti dosavadnímu provedení zvýšila o 10 tisíc na 860 tisíc korun, ve výbavě všech provedení však je navíc indukční nabíječka. Vrchol pořídíte za 950 tisíc, o 10 tisíc méně než dřív.
auto.cz

Je motor Audi EA 888 pořád takový průšvih? Martin Vaculík testuje jeho 5. generaci

Zatímco dříve byly jasnou volbou zájemců o luxusní sedan naftové motory, dnes tomu tak úplně není. V dnešním videu si řekneme, že to není špatně.
auto.cz

Kia Stonic se změnila k nepoznání. Má skvělou výbavu, ale přijde o čtyřválec

Facelift Kie Stonic zahrnuje přepracovanou příď a záď, nové laky a kola, digitální interiér s panoramatickým displejem a rozšířené možnosti konektivity. I přes malé rozměry nabízí komfortní prostor pro posádku i zavazadla.
auto.cz

Školní rok začíná i na silnicích! Na co si dát pozor od 1. září?

Začátek školního roku znamená nejen návrat dětí do lavic, ale i na silnice. Najednou je provoz plný malých chodců, kteří se často chovají nepředvídatelně. Právě proto je září každoročně jedním z nejrizikovějších období pro dopravní nehody. Co by měli vědět řidiči, rodiče i samotní školáci?
auto.cz

TEST Dacia Bigster TCe 130 4×4 – Větší všeuměl

Největší SUV značky Dacia jsem vzal na dlouhý výlet na sever Polska a otestoval jak jeho spotřebu na dálnici, tak i jízdu po nezpevněném povrchu. Bigster obstál skvěle, ovšem není prostý problémů menšího dusteru, z nějž technicky vychází.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.