Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Průzkum E.ON: Čechům chybí osobní zkušenosti s elektromobily

E.ON sezval média na letní tiskovou snídani do Scott.Weber Workspace v pražském Karlíně. Jeho manažeři představili aktuální průzkumu společnosti o tom, jak Češi vnímají elektromobilitu – co je od jejího pořízení odrazuje a jaké mýty stále přetrvávají.

O svých zkušenostech a datech pohovořili Martin Klíma, jednatel E.ON Drive Infrastructure a Jakub Kott, vedoucí Mobility services E.ON Energie.

Elektromobily jsou podle nich pro řadu lidí stále spíše neznámou než běžnou alternativou – a pro jiné rovnou terčem kritiky. Přetrvávají obavy z dojezdu, nabíjení nebo ceny. Mnozí si například nedokážou představit, že by s elektromobilem bez problémů dojeli až k moři. Průzkum společnosti E.ON, realizovaný prostřednictvím nástroje Instant Research agentury IPSOS ukázal, že Češi mají stále výrazné obavy z praktického používání elektromobilu.

Trend vnímá pozitivně 37 % lidí, zatímco 38 % k němu stále zaujímá negativní postoj.

Informovanost o elektromobilitě přitom zůstává v české společnosti stále poměrně nízká. Vnímání elektromobility se v Česku mění jen pozvolna.

Zkušenost s elektromobilem má zatím jen třetina Čechů

Z vlastní zkušenosti je zná jen 36 % dotazovaných. Nejvíce fandí elektromobilům lidé ve věku 27 až 35 let, v této věkové skupině je podporuje polovina respondentů. Elektrovozem někdy jeli hlavně mladší obyvatelé velkých měst.

Za největší výhody elektromobilu Češi považují nižší hlučnost a nulové emise během provozu. Naopak obavy se nejčastěji týkají omezeného dojezdu – 60 % lidí by se bálo vyrazit elektromobilem k moři, především kvůli riziku vybití v dopravních kolonách. Mýtus o krátkém dojezdu už neplatí

Parametry elektromobilů se výrazně posunuly – od výkonu a komfortu přes cenu až po to nejdůležitější: dojezd. Moderní elektromobily dnes běžně zvládnou 400 až 600 km na jedno nabití. Dvě nabíjecí zastávky na tisícikilometrové trase k moři obvykle stačí – řidič by je stejně musel udělat kvůli odpočinku. Navíc průměrný denní nájezd řidiče v Česku je 30–40 km a průměrná délka jedné cesty autem činí 12 km (dle Eurostatu).

„Výrazně se zlepšila i nabíjecí infrastruktura. Zatímco dříve byla špičkou stanice s výkonem 50 kW, dnes E.ON běžně buduje výkonné nabíječky od 150 kW. Jako první jsme v Česku instalovali i ultrarychlou dobíjecí stanici o výkonu 400 kW a právě na vysoce výkonné dobíjení se ve veřejném dobíjení soustředíme,“ uvádí Martin Klíma, jednatel společnosti E.ON Drive Infrastructure.

Nabíjecí síť roste rychleji než povědomí veřejnosti

E.ON rozvíjí síť dobíjecích stanic s ohledem na budoucnost. Vnímá ji jako transformační změnu, která vyžaduje investice, technologické know-how i odvahu.

„U dnešních rychlonabíječek trvá nabíjení zhruba 15 minut – ideální čas na kávu a toaletu. Síť se navíc neustále rozšiřuje a výkon stanic roste. Dotační programy nám umožňují budovat stanice i tam, kde by to komerčně nedávalo smysl – například na méně vytížených trasách,“ doplňuje Martin Klíma. Dnes má E.ON v Česku na 650 dobíjecích bodů a prakticky každých pár dní otevírá další. V celé zemi je aktuálně téměř 5 500 veřejných dobíjecích bodů na více než 3 000 stanicích (dle statistiky www.cistadoprava.cz), přesto síť považuje za dostatečně hustou jen 15 % lidí – realita v terénu a veřejné vnímání se tak stále výrazně rozcházejí.

I při stejné ceně mají Češi jasno: hybrid

Nejvíce Čechů (29 %) odrazuje na koupi elektromobilu jeho vyšší pořizovací cena. Pokud by ale auta různých typů pohonu měla stejnou pořizovací cenu i dojezd, 31 % Čechů by vybralo hybrid. Benzinový pohon by zvolilo 29 % lidí, diesel 16 %. Plně elektrický vůz by si i za těchto podmínek pořídilo pouze 9 % Čechů.

Cena nabíjení není jen o elektřině

Návratnost investice do elektromobilu se odvíjí především od způsobu nabíjení. Nejde jen o cenu elektřiny – významnou roli hrají i náklady na infrastrukturu, servis a software. Většina řidičů má možnost nabíjet doma (např. přes wallbox) nebo v práci, kde je nabíjení výrazně levnější.

„S využitím domácí fotovoltaiky lze v jarních a letních měsících jezdit prakticky zadarmo. I při veřejném nabíjení vychází provoz elektromobilu levněji než u dieselového vozu – náklady na jeden kilometr se pohybují mezi 1,50 a 2 korunami v závislosti na typu nabíjení,“ uvádí Jakub Kott, vedoucí oddělení Mobility Services společnosti E.ON Energie, která se zabývá elektromobilním řešením domácností a firem.

Cenu ovlivňuje i způsob platby. Nejvíce zaplatí neregistrovaní řidiči, kteří využívají platební terminál – ten bude podle evropské legislativy do dvou let povinný na všech stanicích. Běžným standardem je však dnes nabíjení pomocí čipu nebo QR kódu, popřípadě využitím aplikace poskytovatele služeb. „I tady jsme se výrazně posunuli v možnostech roamingu jednotlivých poskytovatelů. Například s naší kartou mohou lidé dobíjet u více než 120 000 dobíjecích bodů v devíti evropských zemích,“ upřesňuje Jakub Kott.

TK E.ON, Erich Handl, Karlín, Foto autor

01.08.2025Autodealers

Informace odjinud

Zlatý volant vstupuje do nové éry! V Praze přivítá slavného Jackyho Ickxe. Hlasovat můžete i vy

Jubilejní 50. ročník nejstaršího českého motoristického ocenění přinese mimo jiné nový koncept kategorií. Na únorové vyhlášení do Prahy dorazí i legendární Jacky Ickx, mimo jiné vítěz Dakaru, Le Mans a vicemistr formule 1.
auto.cz

Evropská unie couvá od ročních STK: Pragmatismus, nebo krátkozrakost?

Evropská unie ustupuje od plánu, který měl starší auta posílat na technickou kontrolu každý rok. Je to vítězství zdravého rozumu proti přebujelé regulaci, nebo promarněná příležitost, jak zlepšit bezpečnost i kvalitu ovzduší?
auto.cz

Nová Toyota GR GT je spíše závoďák na značkách. Má hybridní osmiválec a zakázkový skelet

Toyota po letech náznaků odhaluje GR GT, nový vrchol nabídky Gazoo Racing. Nízká silueta, celohliníkový rám a hybridní čtyřlitrový osmiválec o výkonu kolem 650 koní staví vůz na pomezí světa GT3 a běžného provozu. Na trh má dorazit spolu se závodním derivátem GR GT3 okolo roku 2027.
auto.cz

TEST Rolls-Royce Spectre Black Badge – Ve svém vlastním světě

Tisknu startovací tlačítko, elektřina zavře dveře jako od trezoru a najednou se ocitám v jiném světě. Ve světě nepřekonatelného luxusu, tlustých koberců z jehněčí vlny a perfektních ergonomických řešení, kterých se mateřská německá značka trestuhodně zbavila. Rolls-Royce Spectre Black Badge je blízký dokonalosti ve vytváření vlastního světa. Ten svět ale není pro každého – a ne kvůli téměř dvanáctimilionové cenovce.
auto.cz

Nejlevnější tesla v historii přijíždí do Česka. Stačí vám na ni méně než 900 tisíc

Americká automobilka uvádí na český trh model 3 ve verzi Standard, který se řadí mezi nejdostupnější elektromobily u nás. Zaujme nejen cenou, ale také parádní dynamikou a bohatou výbavou.
auto.cz

Realita motorů BMW N52/N53: Spolehlivé atmosférické šestiválce?

Atmosférický řadový šestiválec bývá považovaný za záruku spolehlivosti. U BMW N52 a N53 však realita ukazuje, že technická řešení, která měla být moderní a lehká, mohou po dlouhých letech znamenat vysoké servisní náklady. Často tak vysoké, že překonají hodnotu samotného vozu.
auto.cz

Nový crossover Nissanu by se mohl líbit i u nás, zatím však cestuje po Amerikách

Brazilská novinka Nissan Kait je ve skutečnosti velkým faceliftem první generace modelu Kicks. Minimálně motor by se však českým motoristům jistě líbil.
auto.cz

Faceliftované Seaty Arona a Ibiza znají české ceny. Základ je pod 400 tisíci

Seaty Ibiza a Arona mají plnit roli cenově dostupných modelů pro ty, kteří nechtějí řešit elektromobilitu ani přepálené ceníky. Jenže základ za zhruba 400 tisíc vypadal před pěti lety jinak než dnes. Srovnali jsme, o co jste tehdy nepřišli a za co si naopak připlácíte dnes.
auto.cz

Peugeot 309: Kompakt ve stínu dvěstěpětky (1. díl)

Peugeot 309 se zrodil z kompromisu a byl tak trochu outsiderem. Ani zákazníci jej nepřijali s nadšením, obchodní výsledky ale nebyly tak špatné...
auto.cz

Zemřel Theodor Pištěk. Oscarový umělec, technik i testovací jezdec

Theodor Pištěk patřil mezi nejvýraznější výtvarníky své generace v Československu a později v Česku. Byl malířem, scénografickým výtvarníkem a zároveň mužem s hlubokou vášní pro auta – závodil, studoval techniku automobilů a uměl to promítnout do svého umění.
auto.cz

Toyota Mirai vyráží do modelového roku 2026. Nadále vzdoruje elektromobilům

Zatímco většina automobilek od vodíku ustupuje, Toyota Mirai 2026 dál nabízí alternativu k bateriovým elektromobilům. Luxusní sedan na platformě GA-L s pohonem zadních kol má elektromotor o výkonu 136 kW a dojezd okolo 650 km. 
auto.cz

Obří evropská investice do elektromobility! Španělsko jde proti proudu

Španělsko připravuje velkou ofenzivu v elektromobilitě, v roce 2026 do ní investuje kolem 1,3 miliardy eur (zhruba 31,4 miliardy Kč). To pravděpodobně ovlivní i zbytek Evropy.
auto.cz

Vodíkové taxi či policejní vůz? Toyota testuje novou crown v náročném provozu

Toyota dodá celkem 200 vodíkových crown pro taxislužbu v Tokiu. Už nějakou dobu vodíkové crowny jezdí také jako policejní auta ve Fukušimě.
auto.cz

Předplacený servis Škoda Auto: Jasné náklady, delší jistota. I pro starší vozy!

Automobil uživatelé drží stále déle, tak se vyplatí myslet i na roky příští. Pomoci může předplacený servis.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.