Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Komentář: Září přineslo rekordní prodeje aut! Jak dlouho to vydrží?

Ani v letech největší prodejní hojnosti (2017 a 2018) nebylo v ČR registrováno za září tolik osobních aut jako letos. Letošní první tři čtvrtletí, a zejména září, se nesly na optimistických vlnách. Meziroční zlepšení od začátku roku bylo o 6,07 %, za třetí čtvrtletí o 13,3 % a za září dokonce o 17,15 %. Co si přát víc!

Skoro všechny evropské země mohou na české výsledky pohlížet se závistí. Registrace meziročně rostou už čtvrtým rokem a Česko se objemově přibližuje historicky nejúspěšnějším letům 2016 až 2019. Ukazuje se, že příznivý ekonomický vývoj, ale také nejistá budoucnost posiluje poptávku i po osobních automobilech.

Všeho do času

Aby toho optimismu nebylo příliš, je otázkou, jak dlouho tento trend vydrží. Hrozeb se na nás řítí víc. Především si na nás své ostré tesáky brousí přerozdělovači z EU, kteří už mají za skoro jisté, že blahobytným motoristům a nejenom jim, prodraží a v lecčem výrazně zkomplikují jejich cestovní radovánky, topení a vlastně všechno.

A ze zisků přitom kejklemi při přerozdělování pochopitelně něco málo (hodně) zmizí v nejrůznějších nesmírně důležitých tajemných institucích a na samotné životní prostředí toho asi moc nezbude. Samozřejmě mocipánů z EK a EU se sankce dotknou jen minimálně a budou si nadále jezdit limuzínami a létat tryskáči. Počty jsou v tomto případě po čertech jednoduché, zatímco průměrný Čech bude vydělávat na litr benzinu třeba 12 minut, tak chudákovi europoslanci na to bude stačit jeden a půl minuty, a je to.

Období různých změn

Vraťme se ale domů, jen za posledních šest let, tedy od doby předkovidové došlo k výrazné modelová evoluci zájmů zákazníků, která je už spíše revolucí. Jen považte, na českém trhu došlo ke snížení prodejů nových malých aut na polovinu a zájem zákazníků se přesunul do kategorií vozů větších, a samozřejmě i dražších. Naopak podíl SUV a crossoverů se o více než 50 % zvýšil a v současné době je u nás každé druhé prodané nové auto této kategorie, zatímco kategorie mini letos paběrkuje na 1,33 %.

Kdo si polepšil a kdo pohoršil

Na letošním „dobrém“ roce si polepšila většina značek, výrazněji třeba Cupra +79,24 %, Nissan +59,23 %, Renault +42,22 %, Mitsubishi +37,6 %, Ford +36,53 %, Porsche +28,66 %, MG +27,5 % a Dacia +26,14 %. Radost asi letos nemají především u Seatů, který oproti loňsku ztratil 46,36 % (ale vynahradila mu to výrazným zlepšením Cupra) a u Tesly -43,1 %, Fiatu -37,45 %, Mazdy -20,81 %, Lexus zaznamenal meziroční pokles o 19,91 %, Volvo o 17,8 % a Ssangyong/KGM o 16,45 %.

V absolutních číslech registrovala o 3992 vozů víc Škoda, o 1697 víc Dacia, o 1655 víc Ford, o 1479 víc Renault a o 1271 víc Cupra. O 1222 osobních vozů méně letos registrovala Toyota a mínus 1186 vozů má na kontě letos Tesla.

Palivový mix

I když se změnil palivový mix, k velkému zármutku uhlíkových neutralistů, zdaleka ne tak, jak by si přáli. Před šesti lety byl v Česku podíl benzin/nafta 70,24 % ku 27,01 % a letos 67,21 % ku 20,35 %. To zase není, vzhledem k humbuku, který se vedl proti dieselům, tak velká změna. Téměř 8,5x se za stejnou dobu zvětšil podíl hybridů a největší jásot je v táboře vyznavačů elektromobility, která dosáhla navýšení 20,6x, když bylo v roce 2019 za 9 měsíců registrováno celkem 507 kusů (s tržním podílem 0,21 %) a letos to bylo 10 180 elektromobilů s podílem 5,58 %. Do Evropy to máme ale ještě hodně daleko, ale ani tam není až na Norsko, zájem takový, jaký očekávali experti EU i evropští výrobci.

Elektromobilita neplní plán

Prodeje elektromobilů, přes obrovskou a neutuchající mediální masáž a nejrůznější formy podpor nedokazují plnit ambici, že budoucnost, ale raději už současnost silniční mobility je jen elektrická. Objektivně vzato tržní podíl 5,58 % zdaleka neodpovídá nákladům, které byly a jsou do bezemisní mobility vkládané.

Dokonce se v poslední době stále častěji setkáváme s hlasitými názory, že ta budoucnost zas tak elektrická být ani nemusí. Některé automobilky se začínají odvážně přizpůsobovat realitě trhu, resp. malému zájmu zákazníků a portfolio elektromobilů je často udržováno při životě jen za cenu pumpování miliard eur. Tak uvidíme.

Překvapivé podíly

Zajímavé jsou u nás také podíly elektromobilů na celkových registracích jednotlivých značek. Pomineme-li Teslu, která jiná, než elektrická auto nevyrábí, tak 26procentní podíl čistě elektricky poháněných vozidel má u nás překvapivě Porsche, Mini na druhé příčce má tento podíl 15,75 % a nad 10 % se dostal ještě Fiat s 11,55 %. Ze značek, které v elektromobilitě tlačí na pilu má Volvo podíl 9,48 %, BMW 7,84 %, Ford 6,66 %, Mercedes-Benz 6,37 %, Volkswagen už podprůměrných 5,21 %, Škoda 5,94 %, Hyundai jen 3,28 % a Toyota 2,64 %.

Bude hůř?

Podle EU zvoní automobilům se spalovacími motory zatím stále umíráček. Bruselští úředníci jsou neoblomní. Čeká nás emisní norma Euro 7 a další organizované loupeže v našich peněženkách. Z pohromy cenově variabilních emisních povolenek, které dopadnou nejen na motoristy nehodlá EU ustoupit. Ve hře jsou totiž neskutečně velké peníze, které si europoslanci a vlády odhlasovali, realita nerealita, válka neválka, takže podle již schváleném plánu budeme přinuceni jen platit. Přitom je zajímavé že po všech těch bezemisních kotrmelcích máme v posledních letech u nás hodnoty CO2 u nově prodávaných osobních vozů stále horší než před deseti lety! Ale to nikoho nezajímá.

Kde asi udělali soudruzi v EU chybu?

Nabízí se otázka, co je příčinou neplnění, resp. tak pomalého plnění bezemisních cílů. Co způsobilo zpomalení přechodu na elektromobily a slabou poptávku po těchto vozech? Je za tím nepochopení opatření, vizí a ambicí politiků a často pochybných argumentů neziskovek? Výrobci jsou přesvědčeni, že žádnou zásadní chybu neudělali. Z toho vyplývá, že chybu dělají zákazníci tím, že nejsou ochotní akceptovat drahotu, kterou jim přikazují pod nejrůznějšími záminkami politici. Nezbývá nám než doufat, že o budoucnosti už brzo rozhodne zdravý rozum, technický vývoj a zákazníci, a ne, jen politici a zaslepení aktivisté.

Karel Beránek

08.10.2025Autodealers

Informace odjinud

Light Car Company Rocket: Lehounká vzpomínka na klasické formule

Sporťák, který skoro nic nevážil, pekelně akceleroval a poslouchal na slovo. V současnosti skoro sci-fi, na začátku 90. let se o jeden takový pokusil Gordon Murray...
auto.cz

Krásně šílené nápady Yamahy: Od vodíku až po invalidní vozíky

Yamaha brzy ukáže nemálo prototypů, které posouvají hranice nejen motocyklového světa. Od vodíkového skútru vyvinutého s Toyotou po AI motorku, která se sama učí jezdit a zvedne se ze země.
auto.cz

SPD schválila 3 miliardy na podporu elektromobility. I na ty ojeté

Německo po období bez přímých dotací znovu spouští program podpory elektromobility pro fyzické osoby. Tentokrát v modernizované, sociálně cílené podobě.
auto.cz

Nová Toyota Corolla na obzoru! Taková je budoucnost nejprodávanějšího auta světa

Toyota Corolla je jedním z nejprodávanějších vozů světa a poslední roky je velmi populární i v Česku. Nová generace se už blíží a Toyota na ni poprvé začala poutat. Nový koncept je ale radikálně jiný, než jsme od Toyoty Corolla očekávali.
auto.cz

TEST BMW X3 30e – Kontroverzní, ale jezdí krásně

Nové BMW X3 je příkladem auta, které si koupíte pro jeho jízdní vlastnosti a navzdory zevnějšku či interiéru. Ergonomické nedostatky zamaskovat nezvládá a design je dost kontroverzní, ale poctivě postavená technika nenechá nikoho na pochybách, že tohle není jen další plug-in hybridní crossover pro tabulkové snížení flotilových emisí bez ohledu na řidiče.
auto.cz

Nová definice francouzského luxusu už je v Česku. DS N°8 může stát hodně přes 2 miliony

Nástupce DS 9 přichází na český trh. Namísto nízkého sedanu přijíždí SUV kupé. Tvůrci se kromě komfortu a vzhledu zaměřili také na aerodynamiku. Pohon je výhradně elektrický s dojezdem až 750 km.
auto.cz

Aplikace První u nehody má nové rozšíření. Řidiči mohou trénovat další krizové scénáře

Multimediální vzdělávací nástroj praktickou, poutavou a srozumitelnou formou učí, jak se chovat u dopravní nehody.
auto.cz

BMW M2 po půl století vrací ducha legendárního 2002 Turbo. Za designovou edici si slušně připlatíte

M2 Turbo Design Edition není jen poctou modelu 2002 Turbo, ale také připomínkou zrodu éry přeplňovaných motorů v Evropě. Podle posledních zpráv si tuhle lahůdku ovšem vychutnají pouze Američané.
auto.cz

Vybrali jsme 5 nejlepších motorů pro české řidiče: Výkon není rozhodující!

Jaké jsou nejlepší automobilové motory? Samozřejmě Porsche B6, Ferrari V12 nebo řadové šestiválce BMW. Pokud ale dotaz omezíme na českou kotlinu, budou adepti docela jiní. Velkou roli hraje hospodárnost, ale také spolehlivost, odolnost a možnosti oprav.
auto.cz

Ptáme se vás: Je 130 km/h na dálnici v Česku optimální, nebo rozhodně povolit víc?

Až výjimku znají české dálnice stále jediné číslo – 130 km/h. Někdo říká, že je to zlatý kompromis mezi bezpečností a plynulostí, jiní tvrdí, že v moderní době je to brzda. Poláci už jezdí 140, Němci na velké části dálnic stále žádný limit nemají. Česko už pilotní úsek s 150 km/h na D3 zkouší. Je tedy čas povolit víc?
auto.cz

Auta z pekla: EV Electra. Nejbizarnější autařský příběh, jaký dnes uslyšíte

Život píše všelijaké příběhy. A některé jsou uvěřitelnější než ty ostatní. A právě povídání o konci švédské automobilky Saab mezi důvěryhodné určitě nepatří, i když je to vše pravda.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Couvání. Blikej vpřed i vzad

Když měníme směr jízdy, nezáleží, jestli jedeme dopředu, nebo dozadu. Blikat musíme vždycky. A to i při pomalé jízdě sotva krokem na zpátečku.
auto.cz

Šéf Citroënu: Za problémy evropského trhu stojí regulace

Průměrný věk aut v Evropě roste i kvůli přebujelým regulacím a velkému tlaku na snižování emisí CO2, nechal se slyšet Xavier Chardon, nový generální ředitel značky Citroën. Také oznámil, že v prosinci letošního roku čeká značku další změna designu.
auto.cz

Mercedes-Benz testuje megawattové nabíjení i pro osobní auta

Čím kratší doba nabíjení, tím pohodlnější provoz elektromobilu, myslí si Mercedes-Benz a pracuje na pětiminutovém nabíjení extrémními výkony. Je však namístě se ptát, jestli je něco takového z uživatelského hlediska žádoucí.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.