Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Europeum mělo kulatý stůl k vizím autoprůmyslu

V prostorách Zastoupení Evropské komise v ČR na pražské Národní třídě se konal kulatý stůl věnovaný v současné době frekventovanému tématu – vizi pro český automobilový průmysl.

Průběh moderoval Filip Křenek, projektový koordinátor a analytik Institutu Europeum a uvedla jej Monika Ladmanová, vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR. Hlavní příspěvky přednesli Zdeněk Čechura, ředitel Odboru zahraničních věcí a EU Ministerstva dopravy a Marta Vojtová, projektová manažerka společnosti LEEF Technologies.

Zajímavé načasování

Termín kulatého stolu vyvolával naděje, že zde budou prezentovány nějaké nové zásadnější informace ve vztahu k vizím českého automobilového průmyslu. Právě v tento den, oznamovala v Bruselu předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová mimo jiné, v podstatě očekávané informace, že Evropa musí chránit svůj tržní podíl v oblasti zelených technologií před investicemi globálních konkurentů, především Číny, nebo že čistá transformace je v plném proudu a jak trhy s čistými technologiemi – zahrnujícími baterie, větrné turbíny a elektromobily – zažívají boom atd.

V téže době prohlásil premiér Fiala, že klimatické cíle Bruselu jsou nerealistické a představitel budoucí vlády Havlíček odmítl emisní povolenky, a také zpochybnil termíny EU, což zřejmě ovlivní a může citelně změnit vize o budoucnosti českého automobilového průmyslu.

Pohled na vize

Přednesené referáty pak obsahovaly spíše jen známé a běžně dostupné fráze o iniciativách k zajištění konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu, společných prohlášeních několika členských států, klíčových pro otevírání debaty a jasných signálech k Evropské unii.

Konstatování, že máme vysoké ceny energií, je nedostatek baterií a kritických surovin, neostatečnou kapacitu elektrické sítě při rozvoji dobíjecích stanic a tranzici k čisté mobilitě, bez ohledu na požadavky a potřeby zákazníků a obyvatel, nebyla z pohledu vizí povzbudivá ani přesvědčivá.

Autonomní řízení

Abychom nebyli jen kritičtí, skutečná vize se týkala autonomního řízení vozidel, právního rámce, memoranda o rozvoji autonomní mobility v České republice, zapojení start-upů, univerzit, provozovatelů a vazeb ne evropské prostředí.

Vize a realita

Rok 2025 byl, a rok příští bude v kontextu nástupu čínských značek pro evropský i český automotive turbulentní, navíc americká cla, strategický dialog EU s automobilovým průmyslem, úprava emisních cílů i znovuotevřená debata o ukončení prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035, jsou, problémy stále otevřené. Vize EU a politiků neustále nabourávají ve většině zemí, Česko nevyjímaje, zákazníci, kteří v podstatě odmítají ambiciózní, ale často zatím nereálné cíle.

Stále víc se potvrzuje, že automobilový průmysl a konstrukce motorových vozidel, jsou řízeny především politickými vizemi, než potřebami a zájmy vlastních uživatelů motorových vozidel.

Další otázky

Přestože český automobilový sektor zůstává jedním z motorů evropského průmyslu, je stále otázkou, jak vůbec dosáhnout ambiciózní cílů stanovených a odsouhlasených EU v oblasti plánované elektrifikace i bez dostatečných kapacit pro výrobu baterií. Vyvstává rovněž otázka, jak se firmy připravují na nové požadavky v oblasti cirkulárního designu a cirkulární ekonomiky, jako takové. A v neposlední řadě, jak reagovat na rostoucí dovoz levnějších vozidel z Asie.

Politické vize existují perfektní, jen je zákazníci špatně chápou a technologie i technici v praxi nějak nestíhají. Částečné řešení sice nabízejí podpůrné tedy dotační aktivity nebo donucovací opatření, ať už se nazývají povolenky, pokuty, vyšší zdanění apod., ale bude na to a bude to stačit?

Resumé?

Kdo čekal konkrétní kroky k naplňování vizí, něco nového a zajímavého ve vztahu k českému automobilovému průmyslu, byl zklamán. Co také čekat jiného, když v Bruselu je vše jasně dané a schválené, ideologie vítězí nad technologiemi a surovinovými možnostmi, a jako důsledek vizí musí mnohé evropské automobilky korigovat své tranziční ambice, jako například v poslední době Porsche a Mercedes.

Prezentovaná vize překvapivě moc nepočítá s lidskými zdroji, nároky na jejich vzdělávání a růst kvalifikace. Vše zřejmě zvládne robotizace, AI, digitalizace, takže na co vlastně vzdělávat nové lidi?

Tak uvidíme, jak EU vyřeší vše další; vize jsou, jen trochu rozpačité.

Karel Beránek

31.10.2025Autodealers

Informace odjinud

Na Slovensku se budou vyrábět baterie do elektromobilů. Obří investice přišla z východu

O výstavbě továrny na baterie v Česku se často mluví, realita je ale stále vzdálená. Mezitím u sousedů na Slovensku nedávno položili základní kámen nové továrny, která bude baterie pro elektromobily vyrábět už příští rok.
auto.cz

Kladno má elektrické autobusy. Jak se jim zatím daří?

Kladno se stalo jedním z průkopníků elektromobility v rámci MHD u nás. Dopravce zde nasadil do pravidelného provozu 16 elektrobusů značky českého výrobce SOR. Osvědčily se?
auto.cz

Další indicie k návratu Subaru STI. Mohlo by mít i spalovací motor

Subaru na Japan Mobility Show představilo dva koncepty, z nichž jeden by mohl na silnice vyrazit rovnou zítra. Bohužel to nejspíš nebudou silnice evropské. Ty však může čekat elektrické STI.
auto.cz

Za volantem užitkových volkswagenů s pohonem všech kol aneb Najdi pět rozdílů

Pohon všech kol 4Motion nemají pouze osobní volkswageny, ale také ty užitkové. V jejich případě se pod tímhle označením ukrývají dokonce čtyři různé systémy. Krátce jsme je vyzkoušeli mimo zpevněné cesty.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Blikání v koloně. Kde dávat výstražné blinkry

Minule jsme si řekli, že stát na blikačkách na zákazu nejde. V posledním díle se podíváme na to, kdy se výstražná světla používat musí. A není to jen při dojíždění do kolony.
auto.cz

Řídili jsme nejvýkonnější Leapmotor C10. Elektro-čtyřkolka má téměř 600 koní

Pouhý týden po jízdní prezentaci kompaktního Leapmotoru B10 jsme si den před světovou premiérou vyzkoušeli v provozu také současnou vlajkovou loď značky: SUV C10 4×4. A pozor – systémový výkon téhle elektrické čtyřkolky odpovídá supersportům typu Audi RS6 či BMW M8.
auto.cz

Nejdrsnější elektromobil? Hyundai ukazuje terénní Ioniq 9

Hyundai se letos na tuningové show SEMA v Las Vegas rozhodl vybočit z řady. Koncept Ioniq 9 BigTime dostal do vínku zvednutý podvozek, terénní pneumatiky, pomocné LED osvětlení a pořádnou dávku dobrodružného stylu.
auto.cz

Moderní nešvar: Auta rostou, výhled se zhoršuje. Všimli jste si?

Auta nikdy nebyla technicky dokonalejší – plná senzorů, kamer a elektroniky. Jenže ta nejzákladnější věc, přímý výhled z kabiny, se v tichosti zhoršuje.
auto.cz

Autonomní řízení: Chceme, aby za nás auto dělalo všechno?

Autonomní vozy už nejsou sci-fi. Testují se po celém světě a automobilky i technologické firmy tvrdí, že brzy sníží počet nehod a vyřeší dopravní chaos. Jenže s tím přichází i otázka, kterou si musíme položit všichni – chceme skutečně odevzdat volant technologiím?
auto.cz

Policie ČR dostane 352 nových kodiaqů. Mají motor z RS a speciální výbavu

Policie ČR rozšíří flotilu o 352 SUV Škoda Kodiaq. Prvních 51 kusů si převzala v Úhelnici za účasti ministra vnitra Víta Rakušana a vedení policie i Škody Auto. Nové vozy navazují na předchozí dodávky a mají zlepšit dostupnost hlídek v náročném terénu i kapacitu pro vestavby a výbavu.
auto.cz

Zakladatel ChatGPT čekal 7 let na auto. Teď mu došla trpělivost

Sam Altman, šéf společnosti OpenAI, po sedmi letech zrušil svou předobjednávku Tesly Roadster. Zaplacenou zálohu 45.000 dolarů už nechce dál držet u automobilky, která stále nezačala sériovou výrobu.
auto.cz

RAM oživuje „týpka“ ze sedmdesátek. Má HEMI V8 a držák na klobouk

Kdo říká, že pick-up musí být jenom dříč? Ram 1500 v edici „The Dude“ kombinuje užitkový charaktzer s výraznou image. Vrací HEMI V8 a připomíná legendární Dude Sport Trim ze 70. let minulého století.
auto.cz

BYD ukázal nejlevnější exportní model. Míří s ním tam, kde to jiní ani nezkusili

BYD dnes vyrábí nejvíce elektromobilů na světě, jeho hlavním trhem je zatím převážně Čína. Exportní ambice automobilky jsou ale obrovské a prorazit chce i tam, kde to jiní ani nezkusili. V Japonsku proto představil nový model, který se pokusí sebrat prodeje v unikátní třídě Kei.
auto.cz

Nový Jeep Compass naživo: Známe ceny i objem kufru

Jeep Compass představený s koncernovou technikou slibuje hodně, mj. čtyřkolku o 375 koních s brodivostí skoro půl metru. Prozatím však na trh přijíždí hybrid a základní elektromobil, obojí s pohonem předních kol, ovšem za slušné ceny.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.