Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Europeum mělo kulatý stůl k vizím autoprůmyslu

V prostorách Zastoupení Evropské komise v ČR na pražské Národní třídě se konal kulatý stůl věnovaný v současné době frekventovanému tématu – vizi pro český automobilový průmysl.

Průběh moderoval Filip Křenek, projektový koordinátor a analytik Institutu Europeum a uvedla jej Monika Ladmanová, vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR. Hlavní příspěvky přednesli Zdeněk Čechura, ředitel Odboru zahraničních věcí a EU Ministerstva dopravy a Marta Vojtová, projektová manažerka společnosti LEEF Technologies.

Zajímavé načasování

Termín kulatého stolu vyvolával naděje, že zde budou prezentovány nějaké nové zásadnější informace ve vztahu k vizím českého automobilového průmyslu. Právě v tento den, oznamovala v Bruselu předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová mimo jiné, v podstatě očekávané informace, že Evropa musí chránit svůj tržní podíl v oblasti zelených technologií před investicemi globálních konkurentů, především Číny, nebo že čistá transformace je v plném proudu a jak trhy s čistými technologiemi – zahrnujícími baterie, větrné turbíny a elektromobily – zažívají boom atd.

V téže době prohlásil premiér Fiala, že klimatické cíle Bruselu jsou nerealistické a představitel budoucí vlády Havlíček odmítl emisní povolenky, a také zpochybnil termíny EU, což zřejmě ovlivní a může citelně změnit vize o budoucnosti českého automobilového průmyslu.

Pohled na vize

Přednesené referáty pak obsahovaly spíše jen známé a běžně dostupné fráze o iniciativách k zajištění konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu, společných prohlášeních několika členských států, klíčových pro otevírání debaty a jasných signálech k Evropské unii.

Konstatování, že máme vysoké ceny energií, je nedostatek baterií a kritických surovin, neostatečnou kapacitu elektrické sítě při rozvoji dobíjecích stanic a tranzici k čisté mobilitě, bez ohledu na požadavky a potřeby zákazníků a obyvatel, nebyla z pohledu vizí povzbudivá ani přesvědčivá.

Autonomní řízení

Abychom nebyli jen kritičtí, skutečná vize se týkala autonomního řízení vozidel, právního rámce, memoranda o rozvoji autonomní mobility v České republice, zapojení start-upů, univerzit, provozovatelů a vazeb ne evropské prostředí.

Vize a realita

Rok 2025 byl, a rok příští bude v kontextu nástupu čínských značek pro evropský i český automotive turbulentní, navíc americká cla, strategický dialog EU s automobilovým průmyslem, úprava emisních cílů i znovuotevřená debata o ukončení prodeje aut se spalovacími motory v roce 2035, jsou, problémy stále otevřené. Vize EU a politiků neustále nabourávají ve většině zemí, Česko nevyjímaje, zákazníci, kteří v podstatě odmítají ambiciózní, ale často zatím nereálné cíle.

Stále víc se potvrzuje, že automobilový průmysl a konstrukce motorových vozidel, jsou řízeny především politickými vizemi, než potřebami a zájmy vlastních uživatelů motorových vozidel.

Další otázky

Přestože český automobilový sektor zůstává jedním z motorů evropského průmyslu, je stále otázkou, jak vůbec dosáhnout ambiciózní cílů stanovených a odsouhlasených EU v oblasti plánované elektrifikace i bez dostatečných kapacit pro výrobu baterií. Vyvstává rovněž otázka, jak se firmy připravují na nové požadavky v oblasti cirkulárního designu a cirkulární ekonomiky, jako takové. A v neposlední řadě, jak reagovat na rostoucí dovoz levnějších vozidel z Asie.

Politické vize existují perfektní, jen je zákazníci špatně chápou a technologie i technici v praxi nějak nestíhají. Částečné řešení sice nabízejí podpůrné tedy dotační aktivity nebo donucovací opatření, ať už se nazývají povolenky, pokuty, vyšší zdanění apod., ale bude na to a bude to stačit?

Resumé?

Kdo čekal konkrétní kroky k naplňování vizí, něco nového a zajímavého ve vztahu k českému automobilovému průmyslu, byl zklamán. Co také čekat jiného, když v Bruselu je vše jasně dané a schválené, ideologie vítězí nad technologiemi a surovinovými možnostmi, a jako důsledek vizí musí mnohé evropské automobilky korigovat své tranziční ambice, jako například v poslední době Porsche a Mercedes.

Prezentovaná vize překvapivě moc nepočítá s lidskými zdroji, nároky na jejich vzdělávání a růst kvalifikace. Vše zřejmě zvládne robotizace, AI, digitalizace, takže na co vlastně vzdělávat nové lidi?

Tak uvidíme, jak EU vyřeší vše další; vize jsou, jen trochu rozpačité.

Karel Beránek

31.10.2025Autodealers

Informace odjinud

Dálnice D1 je po 58 letech konečně kompletní. Z Prahy vede až do Polska

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek po poledni zprovoznilo u Přerova poslední úsek dálnice D1. Dálniční tah z Prahy přes Brno do Ostravy a na polské hranice tak je kompletní.
auto.cz

Evropská divize Kie má nového ředitele, přichází z Afriky

Suhang Čang, dosavadní šéf divize Kie pro blízký východ a Afriku přichází na pozici ředitele Kia Europe. Za úkol bude mít zvýšit konkurenceschopnost a zrychlit elektrifikaci.
auto.cz

Šéf Volkswagenu Schäfer: Nástupce modelu Polo bude už jen na elektřinu

Přísné emisní normy v Evropě brzy „zabijí“ malá auta se spalovacími motory. Budoucnost tohoto segmentu je v elektřině, tvrdí šéf Volkswagenu Thomas Schäfer.
auto.cz

TEST BYD Seal 6 DM-i Touring – Ještě kousek chybí

Plug-in hybridní kombi střední třídy je v Česku mezi mainstreamem doménou zejména koncernu Volkswagen v čele se Škodou Superb. Čínská alternativa je sice zajímavá, zdejší konkurenci ovšem do země nezašlape. Zatím.
auto.cz

WRC konečně brzdí náklady a vrací se ke kořenům. A nový tým už je u toho

Světová rallye stojí na prahu největší změny za poslední dekádu. FIA připravila pravidla, která mají vrátit WRC to, co mu v posledních letech chybělo – dostupnost, pestrost a nové tváře. A zatímco mnozí ještě váhají, jeden projekt už do rozjetého vlaku naskočil.
auto.cz

EU podpoří malé elektromobily. Dá jim více emisních kreditů, aby se vůbec vyplatily

Navzdory zmírnění zákazu spalovacích motorů po roce 2035 se Evropská unie elektrické budoucnosti nevzdává. Aby podpořila výrobu dostupných modelů, podpoří je vyšším počtem tzv. emisních kreditů v rámci flotilových emisí.
auto.cz

Nejspolehlivější značky aut v roce 2025: Japonci na špici, Tesla si výrazně polepšila

Tradiční hodnocení spolehlivosti automobilových značek opět potvrdilo, že nejlepší jsou dlouhodobě ty japonské. V meziročním srovnání zaujme posun Tesly, na chvostu opět skončil americký Rivian, který se zaměřuje hlavně na elektromobily.
auto.cz

Víte, k čemu je u silnice modrý patník? Když ho vidíte v zimě, je lepší zpomalit

Podél českých silnic se občas objevují patníky v modré barvě. Řada řidičů jim nepřikládá větší význam, ale zejména v zimních měsících jde o velmi užitečné indikátory možného náledí.
auto.cz

Seat a Cupra recyklují díly z vyřazených aut. Druhý život najdou ve výrobě i na trhu

Značky Seat a Cupra rozšířily udržitelnost o repasi dílů ve specializovaném centru v Zona Franca. Součástí strategie jsou i materiály z recyklovaných zdrojů, například čalounění Sequal Yarn z odpadu ze Středozemního moře nebo mikrovlákno Dinamica s vysokým podílem recyklovaného polyesteru.
auto.cz

Ptali jste se, odpovídáme: Nové BMW iX3 v dotazech čtenářů

O novém BMW iX3 vás zajímala řada věcí. Snažili jsme se najít odpovědi na co nejvíce otázek – a tady jsou.
auto.cz

Fólie PPF chrání lak, umějí změnit barvu auta a dokážou se samy „zahojit“

Transparentní fólie jsou jedním z nejlepších způsobů ochrany laku automobilu. Vedle zachování původního odstínu můžete exteriér také kompletně změnit, ochranná funkce přitom zůstane.
auto.cz

Vozy Kia a Hyundai šlo ukrást šroubovákem. Miliony aut čeká oprava

Zní to neuvěřitelně, moderní auta šla ukrást během několika desítek sekund. Viník? Technická úspora, jejíž náprava teď vyjde pěkně draho. K opravě budou svolány 4 miliony aut.
auto.cz

Pětiválec Audi slaví 50 let. Studenti mu postavili minimalistickou poctu

Audi GT50 je studentským konceptem závoďáku, který oslavuje půlstoletí pětiválce u Audi. Nemůže ho tedy pohánět nic jiného než čtyřsetkoňový motor EA855.  
auto.cz

Hyundai Staria prošel faceliftem. Největší změny ale nejsou vidět

Po téměř pěti letech na trhu přichází modernizovaná verze Hyundai Staria. Bude se v něm lépe jezdit, zvenčí však je změny třeba hledat lupou.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.