Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Martin Vaculík si spletl Suzuki Swift s terénním vozem. Jak to dopadlo?

Jedním z největších překvapení tohoto roku pro mě bylo Suzuki Swift 4x4. Když malé, lehké a jednoduché auto funguje dobře, považuji to za větší vítězství lidského důvtipu, než když tak činí velký a těžký stroj. Úplně mě nadchnul nový tříválec Z12E, který je typickou ukázkou dobré konstrukce. 
auto.cz

Hyundai chystá elektrickou alternativu k SUV do města. Dostane platformu velkých aut

Navzdory platformě E-GMP bude elektrický hyundai sedící mezi insterem a konou mít pohon předních kol. Základní cena by mohla být relativně nízko, ale pořád skoro dvakrát výš než u bayonu.
auto.cz

Mazda láká na novou CX-5. Tohle o ní zatím víme

Chystaná premiéra Mazdy CX-5 má odhalit zcela nové auto, tedy třetí generaci tohoto modelu. Vypadá to, že si zachová motor napříč před přední nápravou.
auto.cz

Praga Bohema zvládla tři okruhové rekordy za čtyři dny. Bez náhradních gum a po vlastní ose!

Rychlá, lehká a přitom použitelná v provozu. Bohema nastavila nová měřítka výkonu mezi produkčními vozy a zároveň prokázala i praktické schopnosti.
auto.cz

Tohle může být nová ostrá Škoda Fabia! Jezdí v Česku a ani se nesnaží maskovat

Mladoboleslavská automobilka zřejmě brzy představí limitovanou edici modelu Fabia, jehož rallyová varianta patří mezi nejúspěšnější na světě.
auto.cz

Chery míří na český trh se spalovacími SUV. Dovážet je sem budou Kazaši

Příval čínských značek pokračuje. Chery zatím nesází na elektromobily, ale stejně jako už dříve uvedené značky Omoda a Jaecoo chce nejdříve zaujmout spalovacími motory a hybridy. A v Česku také netradičním výběrem partnera, který bude za import zodpovědný.
auto.cz

Je vám z jízdy v elektromobilu zle? Není to náhoda, říkají studie

Důležitým spouštěčem kinetózy je rekuperační brzdění elektromobilů, nevolnost však může přijít i touto funkcí vypnutou. Mozku totiž chybí vjemy, které má ve spalovacím autě.
auto.cz

Unikátní MotoDen Světa motorů 2025: Den, kdy se váš stroj i vy dostanete na limit!

Hvězdní instruktoři, nadějný český profesionál, hodiny na závodním okruhu a jedinečná možnost posunout své jezdecké schopnosti. Svět motorů poprvé pořádá MotoDen – a vy můžete být u toho.
auto.cz

Elektrická budoucnost je nejistá. Lotus dá spalovací motor do elektromobilu

Lotus se do zpráv dostává poslední dobou často a ne vždy to je pozitivní čtení. Kromě nízkých prodejů, finančních problémů a dokonce i zvěstí o ukončení výroby v Británii se letos psalo také o hledání nového motoru pro Emiru a plánu na hybridizaci budoucích modelů.
auto.cz

Dacia Duster má zůstat levnou čtyřkolkou i coby elektromobil

Až za pár let přijde Dacia Duster coby elektromobil, bude mít pohon všech kol a bude jedním z nejdostupnějších takovýchto aut na trhu.
auto.cz

Joyride s hercem Radimem Fialou: Pokec dvou chlapů o autech, práci i Jiřím Bartoškovi

Jsou lidé, se kterými si nemáte co říci po první minutě rozhovoru. A pak jsou lidé, se kterými se můžete bavit a smát ještě dlouho poté, co na paměťových kartách kamer dojde úložiště. Herec Radim Fiala rozhodně patří do té druhé skupiny.
auto.cz

V Česku začnou platit nové dopravní značky. Řidičům uleví a posvítí si na jednu anomálii

Ministerstvo dopravy od 1. července zavádí nová dopravní značení, která mají zjednodušit orientaci řidičů, snížit vizuální smog, zamezit vjezdu nákladních aut do nežádoucích míst a podpořit lepší plánování tras.
auto.cz

Ferrari 296 GT3 Evo přijíždí s úplně přepracovanou karoserií. Přáli si to zákazníci

Závodní speciál prošel aerodynamickými a technickými úpravami. Premiéru si odbude na legendární čtyřiadvacetihodinovce ve Spa.
auto.cz

Sportovní škodovka a návrat yetiho? Prý pod jednou podmínkou

Kabriolet nebo kupé s logem Škody? Dříve realita, dnes utopie. Šéf Škodovky by přesto takový model rád viděl v produkci. Než na to dojde, musí být splněna jedna podmínka a pomoci v tom mají i nové modely s logy RS.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.