Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Češi stále více kupují elektromobily. Na co si dát při koupi ojetiny pozor?

Elektrická auta stále více lákají také kupující ojetin. Těch nově prodaných u nás je však málo, takže nezbývá než je dovážet coby ojeté.
auto.cz

Všichni si myslí, že se Fiat Panda jmenuje podle zvířete. Je to však velký omyl

Fiat Panda se dodnes vyrábí ve třetí generaci. K tomu ale navíc Fiat představil, větší Grande Pandu, kterou jsme měli nedávno v testu.
auto.cz

Light Car Company Rocket: Lehounká vzpomínka na klasické formule

Sporťák, který skoro nic nevážil, pekelně akceleroval a poslouchal na slovo. V současnosti skoro sci-fi, na začátku 90. let se o jeden takový pokusil Gordon Murray...
auto.cz

Krásně šílené nápady Yamahy: Od vodíku až po invalidní vozíky

Yamaha brzy ukáže nemálo prototypů, které posouvají hranice nejen motocyklového světa. Od vodíkového skútru vyvinutého s Toyotou po AI motorku, která se sama učí jezdit a zvedne se ze země.
auto.cz

SPD schválila 3 miliardy na podporu elektromobility. I na ty ojeté

Německo po období bez přímých dotací znovu spouští program podpory elektromobility pro fyzické osoby. Tentokrát v modernizované, sociálně cílené podobě.
auto.cz

Nová Toyota Corolla na obzoru! Taková je budoucnost nejprodávanějšího auta světa

Toyota Corolla je jedním z nejprodávanějších vozů světa a poslední roky je velmi populární i v Česku. Nová generace se už blíží a Toyota na ni poprvé začala poutat. Nový koncept je ale radikálně jiný, než jsme od Toyoty Corolla očekávali.
auto.cz

TEST BMW X3 30e – Kontroverzní, ale jezdí krásně

Nové BMW X3 je příkladem auta, které si koupíte pro jeho jízdní vlastnosti a navzdory zevnějšku či interiéru. Ergonomické nedostatky zamaskovat nezvládá a design je dost kontroverzní, ale poctivě postavená technika nenechá nikoho na pochybách, že tohle není jen další plug-in hybridní crossover pro tabulkové snížení flotilových emisí bez ohledu na řidiče.
auto.cz

Nová definice francouzského luxusu už je v Česku. DS N°8 může stát hodně přes 2 miliony

Nástupce DS 9 přichází na český trh. Namísto nízkého sedanu přijíždí SUV kupé. Tvůrci se kromě komfortu a vzhledu zaměřili také na aerodynamiku. Pohon je výhradně elektrický s dojezdem až 750 km.
auto.cz

Aplikace První u nehody má nové rozšíření. Řidiči mohou trénovat další krizové scénáře

Multimediální vzdělávací nástroj praktickou, poutavou a srozumitelnou formou učí, jak se chovat u dopravní nehody.
auto.cz

BMW M2 po půl století vrací ducha legendárního 2002 Turbo. Za designovou edici si slušně připlatíte

M2 Turbo Design Edition není jen poctou modelu 2002 Turbo, ale také připomínkou zrodu éry přeplňovaných motorů v Evropě. Podle posledních zpráv si tuhle lahůdku ovšem vychutnají pouze Američané.
auto.cz

Vybrali jsme 5 nejlepších motorů pro české řidiče: Výkon není rozhodující!

Jaké jsou nejlepší automobilové motory? Samozřejmě Porsche B6, Ferrari V12 nebo řadové šestiválce BMW. Pokud ale dotaz omezíme na českou kotlinu, budou adepti docela jiní. Velkou roli hraje hospodárnost, ale také spolehlivost, odolnost a možnosti oprav.
auto.cz

Ptáme se vás: Je 130 km/h na dálnici v Česku optimální, nebo rozhodně povolit víc?

Až výjimku znají české dálnice stále jediné číslo – 130 km/h. Někdo říká, že je to zlatý kompromis mezi bezpečností a plynulostí, jiní tvrdí, že v moderní době je to brzda. Poláci už jezdí 140, Němci na velké části dálnic stále žádný limit nemají. Česko už pilotní úsek s 150 km/h na D3 zkouší. Je tedy čas povolit víc?
auto.cz

Auta z pekla: EV Electra. Nejbizarnější autařský příběh, jaký dnes uslyšíte

Život píše všelijaké příběhy. A některé jsou uvěřitelnější než ty ostatní. A právě povídání o konci švédské automobilky Saab mezi důvěryhodné určitě nepatří, i když je to vše pravda.
auto.cz

Rozblikáme Česko: Couvání. Blikej vpřed i vzad

Když měníme směr jízdy, nezáleží, jestli jedeme dopředu, nebo dozadu. Blikat musíme vždycky. A to i při pomalé jízdě sotva krokem na zpátečku.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.