Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Nejžádanější ojetiny podzimu 2025: Češi na svůj bestseller nikdy nezanevřou

Současná nabídka ojetin je natolik pestrá, až se v záplavě různorodých modelů kdekdo pomalu ztrácí. Přestože je typický Čech v bazaru i před zimou 2025 ve výbavě stále náročnější, ve výběru konkrétního modelu má překvapivě jasno už dávno před vstupem do areálu.
auto.cz

BYD Atto 2 vstupuje do Česka. Konkurent Hyundaie Kona nabídne hned dva pohony

Největší světový výrobce elektrických aut na český trh uvádí své populární subkompaktní SUV Atto 2. Vedle bezemisní varianty bude k dispozici také plug-in hybrid hned se dvěma kapacitami baterie.
auto.cz

Benzin a nafta v Česku zdražují. Proti roku 2024 ovšem stále ušetříme

Ve srovnání s předchozím týdnem pohonné hmoty v Česku mírně zdražily. Ve srovnání s loňským rokem ovšem za paliva stále zaplatíme o něco méně.
auto.cz

Další čínská automobilka bude vyrábět v Evropě. Pomůže jí v tom slavné jméno

Čínští výrobci už nechtějí pouze vyvážet hotové automobily do Evropy — chtějí je zde rovnou vyrábět. Nejnověji to potvrzuje kontrakt mezi Magna Steyr a GAC Group, díky němuž se v rakouském Štýrském Hradci začne montovat elektromobil Aion V.
auto.cz

U Mercedesu se spalovacího motoru nebojí. Navzdory přísně normě Euro 7 si velké kubatury zachovají

Blížící se platnost velmi přísné emisní normy Euro 7 nutí mnoho výrobců aut omezit výrobu i nabídku spalovacích agregátů. U Mercedesu ale nic takového neplánují.
auto.cz

TEST Hyundai Ioniq 9 – Uhlazený obr

Největší elektromobil značky Hyundai mi skvěle sedl do noty svými schopnostmi, prostorností i jízdními vlastnostmi. Nehraje si na sporťák a je skvěle komfortní i tichý. Přidejte dobře odladěné jízdní asistenty včetně schopnosti téměř samočinné jízdy po dálnici a máte před sebou skvělý vůz, jehož jedinou nevýhodou je vyšší spotřeba, když se nechcete při delším cestování omezovat.
auto.cz

Durango je i po 24 letech nejoblíbenějším SUV na trhu. Do nabídky vrací šestiválec, páteř tvoří V8

Třetí generace Dodge Durango se z plánovaného běžného modelového cyklu nenápadně přehoupla do kategorie dlouhověkých ikon. I po více než dvou dekádách na trhu si drží pozici rodinného SUV s duší muscle caru. 
auto.cz

Toyota a Isuzu plánují vodíkové autobusy. Takové větší Toyoty Mirai pro spoustu lidí

Na nové generaci autobusů poháněných vodíkovými palivovými články vyvíjejí Toyota spolu s Isuzu. První dodávky by měly být zahájeny už v příštím roce.
auto.cz

Bugatti Veyron Nocturne v zrcadlovém lesku jde do aukce v Dubaji. Existuje jen pět kusů

Limitovaná edice Bugatti Veyron 16.4 Nocturne vznikla v pěti kusech výhradně pro zákazníky na Blízkém východě. Jeden z těchto automobilových šperků nyní nabízí aukční síň RM Sotheby's s odhadovanou cenou mezi 41,5 a 52,5 milionu korun.
auto.cz

Umíte správně používat parkovací brzdu? Není to tak snadné, jak se zdá

Už v autoškole se učí, že po každém odstavení vozidla by měl jeho řidič „zatáhnout“ parkovací brzdu. Její správné používání ale zdaleka tak jednoduché není.
auto.cz

Za volantem nového Renaultu Clio: Šoková terapie

Na evropském trhu se úspěch nezřídka zaměňuje s tradicí a jen málo aut je zde tak úspěšných jako malé Clio. A Renault nám u poslední generace chce připomenout, že úspěch se dá zabalit i do šokujícího kabátu. Projeli jsme se s ním v okolí Lisabonu, abychom zjistili, zda se mise povedla.
auto.cz

Elektrické SUV a dojezd 1000 km? BMW iX3 Neue Klasse to zvládlo

BMW s novou generací iX3 ukázalo, že dojezd elektromobilů může být zase o kus dál. V testu zvládl více než 1000 kilometrů na jediné nabití. Jakkoli byl režim jízdy přísně úsporný, výsledek stojí za pozornost.
auto.cz

EU financuje stavbu nabíječek s megawattovým výkonem. Česku to moc nepomůže

Evropská komise rozdělí více než 600 milionů eur, tedy zhruba 14,5 miliardy korun, na novou infrastrukturu pro alternativní pohony. Vzniknou tisíce rychlonabíječek, vodíkové plničky i elektrifikovaná letiště a přístavy napříč EU. V aktuálním balíku však není jediný projekt přímo pro Českou republiku.
auto.cz

Baterie s polopevným elektrolytem se stávají realitou. Přináší četné výhody

Baterie s polopevným elektrolytem, dlouho považované za laboratorní mezistupeň mezi dnešními lithium-iontovými články a vysněnými solid-state akumulátory, konečně míří do sériové výroby.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.