Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Konečně rozhovor o kvalitě paliv! Martin Vaculík zpovídá manažerku kvality Shellu

Motorová paliva, zejména jejich kvalita, jsou úplně mýtické téma. Motoristé se vydrží hodiny hádat, která značka je má nejlepší a zda se vůbec vyplatí za lepší paliva připlácet. Vyloženě českým národním obyčejem pak je obviňování paliva ze závady motoru, k čemuž se rády uchylují i odborné autoservisy, když se jim nedaří odhalit skutečnou příčinu závady. Jen málokdy je však takové obvinění podloženo laboratorní zkouškou paliva z nádrže vozidla.
auto.cz

Levné cestování elektromobilem? Týden mě stál, skoro jako bych jezdil s V12

Sem tam slyším, že cestování elektromobilem moc nestojí. V týdnu s luxusním elektrickým SUV, které jsem nabíjel jen na veřejných rychlonabíječkách, mě kilometr stál zhruba stejně, jako bych jezdil dvanáctiválcovou limuzínou.
auto.cz

TEST Omoda 9 Premium – Luxus nemusí být drahý

Omoda coby značka skupiny Chery nedávno uvedla druhou modelovou řadu Omoda 9. SUV formátu Volkswagenu Tayron poháněné vyspělým plug-in hybridem. Jak jezdí čínský luxus za relativně příznivou cenu? 
auto.cz

Znovuzrozený Ford Escort RS bude točit jako superbiky

V Británii vzniká Ford Escort RS podle původního receptu, ale vyrobený moderními postupy. A hlavně, s 2,1l čtyřválcem, který točí 10 tisíc a bez turba dává 329 koní. Astronomickým parametrům ovšem odpovídá astronomická cenovka.
auto.cz

Volkswagen Passat v tichosti dostal nový základní motor. Je to slušný nafťák za cenu benzinu!

Legenda mezi služebními auty se v generaci s označením B9 dočkala nového motoru, který zároveň plní roli nejslabšího pohonu v nabídce.
auto.cz

Naladit sportovní zvuk výfuku je věda! Potřebujete k tomu i umělé hlavy

Moderní sportovní výfuky jsou mistrovskou ukázkou kompromisu. Umějí znít hlasitě, ale při měření hluku zůstanou pod limitem. Jak to dělají? Hraje se s mechanikou, frekvencemi, ventily a lidským vnímáním zvuku.
auto.cz

Aston Martin se spojil s Glenfiddich, výsledkem je lahev whisky za miliony. Jedna je i v Česku

Britská automobilka se spojila se slavnou skotskou palírnou a představila exkluzivní sérii 65leté whisky. Jedna z pouhých sedmi lahví zamířila také do českých rukou.
auto.cz

36 let od brutálního zásahu na Národní třídě: V čem jezdili příslušníci pohotovostního pluku?

Zásah 17. listopadu 1989 stál na jednoduché logistice: rychle přesunout velké množství příslušníků pořádkových jednotek na malé území. K tomu sloužila veškerá užitková technika, kterou měla Veřejná bezpečnost a Pohotovostní pluk k dispozici.
auto.cz

Elektromobil do půl milionu? Nový BYD Dolphin Surf je dlouhý jako fabia

Velkoryse prostorným autem pro rodinu sice není, ale jako vůz do města a jeho nejbližšího okolí může BYD Dolphin Surf klidně fungovat. Značka na e-Salonu představila také nabíjení výkonem 1 megawattu – a nešlo o simulaci.
auto.cz

Novou dálnici D4 opravují pomocí velké mikrovlnky. Je to rychlé a nehrozí ani kolony

Tradiční záplaty často nevydrží více než pár zim, protože voda se dostane do spár a asfalt znovu popraská. Nová technika vytvoří jednolitý povrch, který mráz nenaruší. Oprava navíc trvá jen pár minut a je ekologicky šetrná. 
auto.cz

Jak vybrat zimní pneumatiky? S tímto návodem nemůžete šlápnout vedle

Opět se na nás motoristy valí ze všech stran testy zimních pneumatik. Která je ta správná pro vaše auto? Odpovědět dokonale nedokáže sebelepší test. V redakci jsme dali hlavy dohromady, abychom vám výběr ulehčili.
auto.cz

Odpadl další papír! Malou bouračku už vyřešíte bez policie a v mobilu. Jak na to?

Při malém ťukanci už nemusíme hledat tužku. Od letoška je možné nehodový formulář vyplnit online na telefonu. Vyzkoušeli jsme, jak to funguje.
auto.cz

Nové nařízení EU zařízne pět vozů AMG. Tentokrát nejde o emise

Evropská legislativa se znovu zpřísňuje a výrobci prémiových modelů musí přepočítat své plány. Některé současné vozy tak skončí dřív, než by naznačoval běžný životní cyklus, a prostor dostanou nové generace navržené přímo podle aktuálních pravidel.
auto.cz

Prodeje elektromobilů v Německu v roce 2025: Škoda druhá, Tesla propadla

Za prvních deset letošních měsíců bylo v Německu zaregistrováno přes 400 tisíc elektromobilů. Škoda je mezi značkami hned za Volkswagenem, koncernové značky mají dohromady podíl 44 procent.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.