Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Poplatek za každou jízdu elektromobilem? Brzy možná realita

Britská vláda zvažuje zavedení poplatku za každou ujetou míli pro elektromobily. Chtějí tak kompenzovat pokles příjmů z benzinu a nafty. Souhlasíte s podobným řešením?
auto.cz

LPG jezdí za půlku a obliba letí nahoru. Jak do ceny promluví ETS2 a ekologické trendy?

Obliba LPG posiluje. Už letos má u nových aut na kontě více registrací, než za celý loňský rok. Lidí jej kombinují i s hybridy, ale jak se vypořádá s emisními povolenkami ETS2? Zůstane nadále tak výhodné?
auto.cz

Naše elektromobily můžou zlevnit, závisí to na pravidlech, zní z Renaultu

Stáří vozového parku roste kvůli přebujelé regulaci, která zdražuje nová auta, hřímal při představení twinga šéf Renaultu Francois Provost.
auto.cz

Japonská rallye po 1. dnu: První je Ogier, Rovanperä poškodil zavěšení kola

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally2) vede po prvním dnu Japonskou rallye, která je předposledním podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Na třetím místě figuruje lídr šampionátu Velšan Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally2).
auto.cz

TEST BMW M3 CS Touring – Dietka za mastný příplatek

Ještě ostřejší verze CS se po sedanu a kupé M4 dočkalo také prodejně nebývale úspěšné kombi. Ve srovnání s konvenčním modelem toho zdánlivě nenabízí tolik navíc, stojí ale o pořádný balík více. Vyplatí se?
auto.cz

Peugeot ukázal koncept Polygon, má být vizí auta budoucnosti

Malý třídveřový hatchback s řízením po drátě se kompletně představí zanedlouho. O pár dnů dřív se budou moci hráči Fortnite podívat na ostrov ve tvaru jeho volantu.
auto.cz

Bentley svou čistě elektrickou budoucnost odsouvá na rok 2035. Ani ten ale není definitivní

Luxusní britská automobilka couvá z původních plánů a přechod na výhradně elektrický pohon odsouvá o pět let. Ani rok 2035 ovšem nemusí být konečný.
auto.cz

Takové krásné Audi TT první generace. Že neuhádnete, co má pod kapotou?

První Audi TT poháněly jen dva motory. Přeplňovaná osmnáctistovka s 20 ventily a dále poslední evoluce původního úzkého šestiválce VW o objemu 3,2 litru. Tak co je to tedy za otázku?
auto.cz

Koupili byste si čínské auto? Pokud ano, tak proč?

Evropští kupci nových aut se pomalu otevírají čínským automobilům. Podle nejnovějšího průzkumu roste zájem o značky, které ještě před pár lety mnozí brali jen okrajově. Jak to vidíte vy?
auto.cz

Exkluzivně: Takhle bude vypadat elektrický Volkswagen ID. Polo! Dočká se i Škoda Fabia?

Německá automobilka chystá elektrickou variantu svého oblíbeného modelu Polo. Studii již známe, jak ale bude vypadat sériová podoba?
auto.cz

Formula E vstupuje do nové éry. Výkonem zatopí i monopostům F1

Svět motoristického sportu se chystá na dramatickou proměnu. Monoposty Formula E GEN4 přinášejí brutální výkon přes 800 koní, pohon všech kol, variabilní aerodynamiku a technologii rekuperace, která mění pravidla hry. Jak si povedou proti F1?
auto.cz

Japonská rallye před startem: Trojice jezdců toyoty se pere o titul

Teoreticky čtyři, reálně spíše tři jezdci mají šanci na titul mistra světa v automobilových soutěžích. Aktuálně vede Velšan Elfyn Evans, o třináct bodů zpět jsou shodně jeho týmoví kolegové od Toyoty - Francouz Sébastien Ogier a Fin Kalle Rovanperä.
auto.cz

Nový Renault Twingo oficiálně! Legenda se vrací jako levný elektromobil pro masy

Po úniku nové generace jsme se dočkali i oficiálních informací o reinkarnovaném twingu, které na rozdíl od minulosti dostane pouze elektrický pohon.
auto.cz

Lepší než podsedák. Thule nabízí sedačku pro větší děti včetně opěrky nohou

Nová sedačka pro větší děti Thule Palm nabízí kromě naklápěcího opěradla a pratelného potahu také opěrku pro nohy, aby se ratolesti sedělo pohodlněji. Čerstvě vstoupila na trh.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.