Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Toyota chce změnit životní cyklus aut. Jenže opačně než ostatní

Automobilky se snaží zkrátit životní cykly svých aut, Toyota však chce jít opačným směrem. Cílem je mít víc času na softwarové aktualizace.
auto.cz

Minimum výbavy, maximum zážitků. Countryman zavezl posádku z Mnichova až na jih Islandu

Z kancelářského parkoviště rovnou na konec světa. Mini Countryman SE ALL4 během jediné cesty zvládl evropské dálnice, trajekt přes rozbouřené Severní moře i nechvalně známou islandskou silnici 622.
auto.cz

Srážek se zvěří přibylo. Kde je riziko nejvyšší?

Počet srážek se zvěří se za půl roku dostal poprvé nad 15 tisíc, uvádí Srna Index, a to v něm nejsou zahrnuty nejrizikovější měsíce, v nichž se nacházíme právě teď. Zčásti za tím však stojí změna metodiky.
auto.cz

Nový elektrický Renault Trafic přiváží revoluci. Má 800 voltů, ale co ten prostor?

Renault odhalil nový Trafic E-tech na vlastní elektrické platformě s 800 volty a slušným dojezdem, ale s citelně menším nákladovým prostorem. Ve výrobě bude však až za rok.
auto.cz

Jak závodí autonomní formule? Člověka překonaly v tréninku a předvedly souboj kolo na kolo

Autonomní monoposty série A2RL už nejezdí jen jako technologická kuriozita, ale jako seriózní závodní náčiní. Druhá sezóna v Abú Dhabí přinesla napínavý duel týmů TUM a Unimore, kolizi s pomalejším vozem i exhibici šampiona proti bývalému pilotovi F1. 
auto.cz

Martin Vaculík porovnal benzinové a elektrické Audi A6. Teď už si je nespletete!

Podobné, a přesto úplně jiné - nějak tak by šla ve zkratce popsat situace v nabídce současné generace Audi A6. Tak si v tom pojďme udělat jasno.
auto.cz

Škodovky už koupíte i v Saúdské Arábii. A rovnou ty nejoblíbenější

Škoda Auto oficiálně vstoupila na saúdskoarabský trh. Ve spolupráci s místní firmou Samaco Motors do konce roku otevře showroomy o rozloze přes 1200 metrů čtverečních v Džiddě a Al-Chubaru, v roce 2026 bude následovat prodejní místo v hlavním městě Rijádu. Nabídka zahrnuje model Octavia a SUV Kushaq, Karoq a Kodiaq. Následovat budou modely Superb a Superb Combi. V roce 2026 rozšíří portfolio kompaktní sedan Slavia. Firma o tom dnes informovala ČTK.
auto.cz

Volkswagen Amarok se mění v pána temnoty. Využívá jen silné motory a tmavé barvy

Edice Dark Label dává Volkswagenu Amarok úplně jinou tvář. Matná černá kola, zatmavená skla, detaily v tmavých odstínech a silné TDI nebo TSI motory z něj dělají pickup, který zvládne práci, ale neztratí se ani před sportovním centrem či na horách.
auto.cz

Honba za papírovým dojezdem se mění v slepou uličku. Skoro nikdo nemá o velké baterie zájem

Tisíc kilometrů na jedno nabití zní jako sen, v praxi je to ale spíš drahý přepych. Data společnosti Nio ukazují, že drtivá většina uživatelů dává přednost menším a levnějším bateriím, zatímco 150kWh pack skončil po pár stovkách kusů. Výrobce proto mění strategii a soustředí se na infrastrukturu.
auto.cz

Bednář pracuje rukama, Vaculík se tomu skoro vyhne a investor driftuje: Nový díl Světa motorů už zítra!

Nový Svět motorů je plný elektrických aut, ale Martin Vaculík s Markem Bednářem je berou daleko mimo jejich komfortní zónu. Také se dozvíme, jak jezdí nový Renault Austral či jak funguje aplikace do mobilu, která hodnotí, jak řídíte.
auto.cz

Nový Volkswagen T-Roc se prý dočká ostré verze R. A má mít všechno, co k tomu patří

Nový Volkswaagen T-Roc je už v předprodeji jako 48V mild-hybrid o výkonu 85 a 110 kW, přičemž první dodávky jsou naplánovány na přelom roku. Zahraniční zdroje zároveň naznačují příchod ostré verze R s dvoulitrovým TSI z Golfu R, chytrým zadním diferenciálem a jízdním režimem Drift.
auto.cz

Toto Ferrari 458 najelo skoro 400.000 km. Majitel vypráví celý příběh bez příkras

Co se stane, když vezmete Ferrari 458 Italia a místo víkendového leštění mu dopřejete stovky tisíc kilometrů každodenní reality? Extrémní nájezd, bolestivé opravy, rozmary elektroniky a spousta příběhů.
auto.cz

Elektromobilům se v Česku daří, letos jich přibyly desítky tisíc. Pořád jsou ale v menšině

Autům s lokálně bezemisním pohonem se na našem trhu daří i bez přímých dotací ze strany státu. Ve srovnání s ostatními pohony je ovšem elektřina stále marginální.
auto.cz

Konec jedné éry: Ford Focus se definitivně loučí. Američany navíc trápí velký bolehlav

Výroba ikony kompaktního segmentu v Evropě skončila. Ford tím opouští kategorii, v které vždy patřil mezi nejlepší. Americké automobilce se navíc v segmentu elektromobilů nedaří, spalovací modely přitom táhnou.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.