Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Xpeng uvedl MPV se spalovacím motorem. Může přijít i do Česka

Následující roky nás čeká příval nových hybridů, a to i od značek, které dosud vyznávaly jen baterie. Po Zeekru je další takovou Xpeng a prvotinou se spalovacím motorem je MPV X9.
auto.cz

Další čipová krize na obzoru. Potřebujeme rychlé řešení, zní z VW

Krize způsobená čínským embargem na vzácné kovy i čipy firmy Nexperia odhaluje zranitelnost evropského automobilového průmyslu vůči geopolitickému napětí. Musíme zajistit konkurenceschopnou výrobu v Evropě, říká člen dozorčí rady VW. Skupina však má zatím čipů dost.
auto.cz

Ptáme se: Jaké jsou vaše zkušenosti s celoročními pneumatikami?

Celoroční pneumatiky si v posledních letech získaly obrovskou popularitu. Někteří na ně nedají dopustit, jiní by je na auto nikdy nedali. Jak jste na tom vy? Máte s celoročkami vlastní zkušenosti? Pojďme o tom mluvit – jak se vám osvědčily, co vás překvapilo a kde jste naopak narazili?
auto.cz

Není 4Motion jako 4Motion. Čím se liší a jak si vedly v terénu?

Od roku 1998 je 4Motion obchodním označením pohonu všech kol u vozů Volkswagen. Pod uvedeným označením se však ukrývá hned několik systémů. Čím se liší a jak si vedly v různě náročném terénu?
auto.cz

Poslední video Martina Vaculíka o BMW i3. Co bude, až baterka doslouží?

Životnost trakční baterie je omezená, tak jsem se vydal zjišťovat, jak bude možno ji využít, až skutečně doslouží. Půjde z ní udělat bateriové úložiště domu?
auto.cz

Tento Pontiac Trans Am vás vrátí zpět do devadesátek. Je dokonale zachovalý

K mání je téměř nejetý vzácný Pontiac Firebird Trans Am, který vznikl k 30. výročí tohoto modelu na samém konci 20. století. 
auto.cz

Peugeoty 3008 a 5008 s pohonem všech kol. Kdy dorazí na český trh?

Pokud nahlédnete do ceníku Peugeotů 3008 a 5008 v Německu, rychle zjistíte, že alternativně nabízejí také pohon všech kol. U nás tyhle verze zatím nejsou.  
auto.cz

Mercedes si patentoval zavírání střechy v případě deště. Neřeší však hlavní problém

„Německy“ sofistikované řešení má předejít nejčastějšímu kabrio-dramatu: bouřka a stažená střecha. Sada mikrofonů a čidel rozpozná bouřku v okolí a spustí zavírání. Už jste odhalili na co systém nepamatuje? 
auto.cz

Plug-in hybridy jsou podvod, hřímají zelení lobbisté. Vina však leží na řidičích

Automobilky v odpovědi na tlak lobbyistických organizací vyvinuly produkt, který dokáže fungovat téměř bez lokálních emisí. Nyní je ty samé organizace viní z toho, že jejich zákazníci ten produkt nepoužívají tak, jak bylo zamýšleno.
auto.cz

Připadá vám, že motor neběží hladce? Možná za to může nenápadná, ale klíčová součástka!

Zapalovací svíčka. Na pohled nenápadná součástka, která má ovšem zásadní význam pro správný běh zážehového motoru. Většinou pracuje spolehlivě, výjimky však existují.
auto.cz

Přezouvání na zimní pneu je tady! Kde dělají řidiči nejčastěji chyby?

V Česku můžete v zimě jezdit i na celoročních pneumatikách – zákon to dovoluje. Ale zatímco u nás vám stačí označení M+S, za hranicemi už to nestačí. Německo od loňského října uznává pouze pneumatiky s označením 3PMSF, tedy horu se sněhovou vločkou. A i když to u nás zatím povinné není, právě tato vločka je známkou vyšší kvality a jistoty na sněhu.
auto.cz

Omoda & Jaecoo potvrdila nový motor. Kde leží hranice účinnosti?

Vozy čínské skupiny Chery se v Evropě nabízejí také pod značkou Omoda & Jaecoo. Nedávno uveřejnili první údaje o připravovaném spalovacím motoru. První údaje jsou doslova šokující.
auto.cz

Nová Honda Prelude: Česká cena a konfigurátor. Tak kterou barvu?

Po dlouhých dvaceti letech se vrací ikona devadesátek – Honda Prelude. Nově má i český konfigurátor a konečně známe i cenu.
auto.cz

Japonský Sharp už si nevystačí s elektronikou. Ukázal MPV s projektorem

Elektromobilita dostala mezi automobilky spoustu startupů, ale také firmy z úplně jiných oborů. Další takovou je japonský Sharp, který u nás známe spíše díky mikrovlnkám nebo toustovačům.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.