Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Jak chutná Suzuki Jimny? Automobilka už prodává i vlastní pálivé hotovky

Spojení automobilek a jídla není tak obvyklé, ale třeba Volkswagen a jeho currywurst zná asi každý. Do něčeho podobného se pouští Suzuki, které populární pokrm z podnikové kantýny nabízí i veřejnosti.
auto.cz

Konečně cesta, jak dostat Nissan z problémů? Levný elektrický sedan může prodávat i u nás

Na čínském trhu Nissan slaví úspěchy s elektrickým sedanem N7, vyvinutým ve spolupráci s lokálním partnerem. Pravděpodobně to s ním zkusí i v Evropě.
auto.cz

Raději vyrábět na Slovensku než platit cla. Nové SUV Polestar 7 bude vznikat v Košicích

Polestar je sice švédská značka, patří ovšem do čínského koncernu Geely. Také proto její vozy vznikají primárně v druhé nejlidnatější světa, což ovšem přináší komplikace.
auto.cz

Bláznivý elektrický Renault 5 míří do terénu. Pohon 4x4 ovšem nečekejte

Společnost delta4x4 představila koncept terénního elektrického hatchbacku na základech nového Renaultu 5 E-Tech. Do rumunské divočiny s ním ale raději nejezděte.
auto.cz

Pozor na tuto nebezpečnou chybu. Pokuta za ni v Česku dramaticky vzrostla

Nepodívat se do zrcátka při odbočování doleva může znamenat vážnou nehodu. Proto za to výrazně vzrostla pokuta i hodnocení trestnými body.
auto.cz

Už teď počítají automobilky emisní pokuty v miliardách. Buď ony, nebo zavřou továrny

Rozhodnutí mezi splněním emisních cílů a finančními ztrátami přivádí evropské automobilky do úzkých. Každý další krok ke snižování emisí přitom zvyšuje tlak na zaměstnanost a dostupnost nových aut.
auto.cz

Prodejní galerie Auta Super je místo, kde se můžete jen kochat, ale také kompletně zařídit nákup auta

Na první zběžný pohled se zdá, že obchod s automobily pevně třímají v rukou oficiální dealeři přímo napojení na automobilky. Tak to ale není, vždyť celý nezávislý sektor prodeje a oprav dává v Evropě práci více než milionu lidí, což je asi polovina stavu první jmenované skupiny. Významné hráče najdeme i v Česku, třeba firmu Auta Super, kterou jako generální ředitel vede Jakub Novák. 
auto.cz

Nový MAN TGX D30 má o litr na sto nižší spotřebu. Je to ohromný rozdíl!

Co kdyby mělo vaše auto spotřebu nižší o celý litr na 100 km? U osobních aut příjemná změna, u kamionů obrovský rozdíl. Kromě toho je nový MAN TGX taky tišší a komfortnější.
auto.cz

Rolls-Royce 40/50 h.p. (1906-1926): Stříbrný duch

Silver Ghost byl prvním modelem, který pomohl vybudovat značce Rolls-Royce její prestiž a elitní pověst. V pancéřované podobě se zúčastnil válečných bitev.
auto.cz

Vyzkoušeli jsme nejrychlejší nabíjení v Česku. Zeekr 7X ukazuje nedostatky místní sítě

O čínských elektromobilech se mluví v superlativech, u nás se ale ty technicky nejlepší zatím neukázaly. To se mění s příchodem Zeekru 7X, který se dobíjí tak rychle, jak to neumí jediná nabíječka v Česku.
auto.cz

Elektrický Mercedes EQS je zřejmě moc futuristický. I proto se tolik neprodává

V případě elektrických mercedesů se daří především levnějším modelům vycházejícím ze spalovacích sourozenců. Luxusnějším sourozencům pšenka tolik nekvete i kvůli designu.
auto.cz

Amalfi je nový základ od Ferrari. Je hbitější než roma a nacpané technikou

Vedle rychlosti 320 km/h nabídne nové Ferrari i audiosystém Burmester, masážní sedadla a tři displeje v kabině. Výkon a komfort se tu nevylučují.
auto.cz

TEST Volkswagen California 2.0 TDI Beach Camper – Jednoúčelovka pro bezdětné

Volkswagen California v nové generaci představuje řadu změn k lepšímu oproti generaci minulé. Tou hlavní je prostornější interiér díky základu v prodlouženém, nikoliv krátkém multivanu, a také praktičtější uložení campingového vybavení. Ne všechno je však růžové.
auto.cz

Mitsubishi Grandis se vrací do Evropy! Má techniku, se kterou nešlápnete vedle

Nové Mitsubishi Grandis už nenabídne sedm sedadel, ale má v kabině hromadu elektroniky. Hybrid má i systémy pomáhající s úspornou jízdou.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.