Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Lada Samara nestála za nic a nepomohlo jí ani Porsche nebo Wankel

Některá auta si zaslouží všechnu péči a lásku, taková Lada Samara k nim ale nepatří. Její příběh ale skýtá několik fascinujících zvratů, na které jsme si posvítili v rámci Aut z pekla.
auto.cz

Rallye Kanárské ostrovy v cíli: Rovanpera suverénně vyhrál, Evans vede MS

Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1) vyhrál suverénně Rallye Kanárské ostrovy. Z osmnácti rychlostních zkoušek byl nejrychlejší v patnácti a posunul se na druhé místo v mistrovství světa. V čele šampionátu je nadále Elfyn Evans (Toyota GR Yaris Rally1), který dojel třetí a zvýšil náskok na 43 bodů.
auto.cz

Unikátní Cupra Terramar plula po Vltavě. Jak se tam dostala? A proč nemohla vyrazit na Slapy?

Uplynulý týden zažilo centrum Prahy nevídanou věc. Po Vltavě se prohánělo „plovoucí auto“, konkrétně nové SUV Cupra Terramar. Co to celé obnášelo?
auto.cz

Stellantis brzy představí baterii s pevným elektrolytem. K nabití stačí 18 minut

Tzv. solid-state baterie s dlouhým dojezdem a vysokým dobíjecím výkonem se na poli elektromobility mají stát „game changerem“. Jejich sériové nasazení brzy otestuje také Stellantis.
auto.cz

Nádherný Spyker C8 si dnes málokdo vybaví. Tento byl láska na první pohled

Nizozemsko spojuje s motorismem především mistr světa F1 Max Verstappen nebo někdejší továrna NedCar. Historii ovšem psala také značka s vrtulí...
auto.cz

Levnější M-Hero a Rudá vlajka do terénu. Čínské off-roady budou i v Česku

Mezi čínskými automobilkami začíná nový trend rámových off-roadů. Značka M-Hero nic jiné ani nedělá, nově se ale přidává také tradiční čínská prémie Hongqi. Oba nové modely by navíc mohly zamířit i k nám.
auto.cz

Rallye Kanárské ostrovy po 2. dnu: Rovanperovi nikdo nestačí, vyhrál všechno

Fin Kalle Rovanperä (Toyota GR Yaris Rally1) předvádí na Rallye Kanárské ostrovy zatím neuvěřitelný výkon. Z dosud odjetých třinácti rychlostních zkoušel jich vyhrál dvanáct a s náskokem 45,2 sekundy vede před závěrečným dnem čtvrtého podniku mistrovství světa.
auto.cz

Rallye Šumava po 1. dnu: V těsné bitvě vede Rakušan Wagner

Rakušan Simon Wagner (Hyundai i20 N Rally2) vede po prvním dnu Milkservis Rallye Šumava Klatovy, úvodním podniku mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Na prvních pěti místech jsou jezdci na vozech čtyř značek s pneumatikami tří výrobců.
auto.cz

TEST Renault Kangoo vs. BYD ETP3 – Když hledáte levnou dodávku

Elektrické užitkáče stojí stovky tisíc navíc oproti těm spalovacím. Nebo ne? Nejlevnější dodávka v Česku je elektrická a stojí pod půl milionu včetně DPH. Přitom nabídne nejen vyhřívané sedačky. Srovnali jsme ji se zavedeným konkurentem a zjistili, jaké kompromisy musí zájemce o opravdu levné užitkové auto udělat.
auto.cz

Z Milána až na Sardinii: Když se ikona 80. let stane elektromobilem pro farmáře

Staré tvary, nová technologie. Fiat Panda se znovuzrodila jako elektromobil pro drsné cesty a divokou přírodu Sardinie. Jde o přestavbu, kterou si může nechat udělat i kdokoliv další.
auto.cz

Nejprodávanější značky a modely v Evropě 2025: Škoda čtvrtá a propad Stellantisu

Předběžné výsledky ukazují na mírné ochlazení trhu. Jestliže koncern Volkswagen a další slaví úspěchy, v nadnárodní skupině Stellantis nadále panuje chmurné období.
auto.cz

Co přinese novela zákona o silničním provozu? Velké změny přehledně!

Prezident Petr Pavel podepsal rozsáhlou novelu zákona o silničním provozu, která přináší řadu významných změn a novinek.
auto.cz

Toyota má nový vlajkový sedan. Předlohu vzal jinde, než byste čekali

Toyota se v Evropě profiluje jako zdrženlivý hráč na poli elektromobility, ale za hranicemi našeho trhu už dávno míří na vyšší cíle. Nový sedan bZ7 přináší více než pětimetrovou porci techniky a stylu. 
auto.cz

Příprava auta před hlavní sezonou: Velké výsledky za málo peněz. A co elektromobily?

Máme za sebou již třetinu jara, léto tudíž pomalu klepe na dveře. A s ním i dlouhé dovolené stovky a tisíce kilometrů od domova. Jak nejen na ně přepravit své auto?
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Bosch chystá snižování nákladů

Německý koncern Bosch oznámil snižování nákladů a počtu zaměstnanců kvůli chmurnému výhledu na rok 2024. Společnost očekává stagnaci výroby vozidel, což bude mít dopad na ziskové marže.

Celý článek

Renault předvedl v Praze Scénic E-Tech

Zimní zahrada pražského hotelu Holiday Inn hostila 16. dubna novinářskou prezentaci elektrického Renaultu Scénic E-Tech.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.