Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Online: Kvalifikace na Grand Prix Velké Británie 2025

Průběžné zpravodajství a výsledky z kvalifikace v Silverstonu.
auto.cz

Mototest Royal Enfield Bear 650 – Na počest všech „šílenců“

Indický výrobce motocyklů Royal Enfi eld sází zejména na klasický vzhled svých modelů. Inspiraci v minulých časech hledá i novinka Bear 650, i když se stylem „scrambler“ vymyká z dosavadní linie.
auto.cz

Ariel si k výročí nadělil dosud nejzběsilejší model. Vznikne jen 25 kusů

S poměrem 354 kW na tunu, přepracovanou platformou a okruhovým naladěním jde o ultimativní nástroj pro každého, kdo se nebojí limitů. 
auto.cz

Italská údržba svědčí i elektromobilům, říká studie

Stanfordská univerzita zjistila, že pro životnost baterií elektromobilů je vhodné jezdit občas i dynamicky. Trvalá nízká zátěž, ale i trvalá vysoká zátěž např. na dálnici článkům nesvědčí. Bohužel však testovali jen jedno chemické složení článků.
auto.cz

Alpine bude závodit i v době elektrické. Diváky chce zaujmout umělým zvukem

Se závoděním se počítá i v éře elektrické. Připravuje se na to třeba Alpine, která upravila svůj první elektrický model A290. Kromě schopnějšího podvozku se bude pozornost snažit přitáhnout i umělým zvukem.
auto.cz

Nová pravidla pro řidiče – Velké změny od července

Se startem prázdnin vstupuje v platnost takzvaná devítinovela. Ta v různých zákonech mění pravidla pro řidiče v Česku. Týká se to třeba evidenčních kontrol, volání policie k nehodám a mnoho dalšího. Pojďme si novinky projít.
auto.cz

O nové SUV Xpeng je extrémní zájem. Zamíří i na český trh

Zájem o nové elektromobily v Číně tamním automobilkám závidí celý svět. Po extrémním zájmu o nové Xiaomi se lidé vrhli i na méně známý Xpeng, který se také mohl pochlubit velkými čísly už po pár minutách.
auto.cz

Za 160 km/h vězení. Řidič dostal pouta jen minuty poté, co začal platit přísnější zákon

Čerstvé zpřísnění trestů za překročení rychlosti na Floridě znamená, že za to, co v Česku ústí „jen“ v pokutu a body, tam hrozí vězení. Tak přísné nejsou ani Švýcarsko a Španělsko.
auto.cz

Elektrická dodávka za cenu naftové? U Fordu Transit je to realita už teď

Český trh s elektromobily stále zaostává. Ford však přichází s atraktivní nabídkou, která může změnit pravidla hry – plně elektrický E-Transit Custom Van je dostupný už za 799.000 Kč bez DPH.
auto.cz

Spojené státy přestanou dotovat elektromobily. Očekává se propad prodejů

Za necelé tři měsíce skončí v USA podpora prodejů elektromobilů, která má dosud výši 7500 dolarů. V prodejích se očekává růst a následný prudký propad.
auto.cz

TEST Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI – Lamborghini z Bratislavy

Nejvýkonnější sériové audi se spalovacím motorem je v reálném životě velmi vřelé, docela nenápadné a komfortní. Ale také dost drahé. Přesto vyjde mnohem levněji než sesterské Lamborghini Urus.
auto.cz

Elektro pod půl mega a sériový hybrid. Nová značka Stellantisu má české ceny

V záplavě nových čínských automobilek z Číny trochu vyčnívá Leapmotor, který má za sebou silný evropský koncern Stellantis. Nově je dostupný na českém trhu, a zveřejněny byly i ceny.
auto.cz

Čínské značky elektromobilů čeká tvrdý pád. Do pěti let jich přežije jenom pár

Ze současných 129 čínských značek, které vyrábějí elektromobily a plug-in hybridy, jich do roku 2030 přežije pouze 15. Trh se konsoliduje a některé značky se z něj stahují. Podle agentury Reuters to vyplývá z analýzy poradenské společnosti AlixPartners.
auto.cz

Nissan odkládá platby, aby se udržel nad vodou. Má na krku i velkou svolávačku

Automobilka Nissan už podruhé v letošním roce odkládá platby před koncem kvartálu. Nikoliv však na úkor dodavatelů, tvrdí. Do nákladní restrukturalizace jí také přišla svolávací akce 444 tisíc aut v USA.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.