Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Bloková výjimka pro motorová vozidla po 31. květnu 2010

Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.

Čtěte dále…


 

 












BLOKOVÁ VÝJIMKA PRO MOTOROVÁ VOZIDLA PO 31.5.2010


Základní informace pro servis a prodej náhradních dílů

 



pro SDA zpracoval JUDr.Ing. Dalibor Vítek































21. červenec 2010



Platnost blokové výjimky 1400/2002 pro sektor motorových vozidel skončila 31.5.2010. Tato bloková výjimka platila jak pro prodej motorových vozidel (osobní, lehká užitková, nákladní, autobusy), tak pro jejich servis a prodej náhradních dílů k nim.


Od 1.6.2010 platí pro Servis a prodej náhradních dílů


  • nová bloková výjimka (Nařízení Komise (EU) 461/2010 ze dne 27.5.2010, platnost do 31.5.2023) plus

  • obecná bloková výjimka pro vertikální dohody (Nařízení Komise (EU) 330/2010 ze dne 20.4.2010, platnost do 31.5.2022)




Poznámka:


Pro prodej vozidel bude platit pouze všeobecná bloková výjimka (330/2010), ale až od 1.6.2013. Do té doby bude platit (prodlužuje se platnost) stávající blokové výjimky 1400/2002.



To znamená, že co není stanovenou v blokové výjimce pro servis a prodej náhradních dílů, nutno hledat ještě v obecné blokové výjimce pro vertikální dohody (dosud platila pro sektor motorových vozidel bloková výjimka 1400/2010 výlučně). Vodítko lze dále nalézt v Pokynech, které Komise vydala jak ke všeobecné blokové výjimce pro vertikální dohody, tak k blokové výjimce pro sektor motorových vozidel.


Bloková výjimka 461/2010 pro servis a pro prodej náhradních dílů obsahuje kromě úvodních a přechodných ustanovení a definic pouze tři (staronová) hmotná ustanovení. Ta stanovují tzv. tvrdá omezení (hard clauses), která způsobují výluku z benefitů blokové výjimky a neplatnost smlouvy jako celku (kromě případných sankcí). Tato ustanovení nejsou nová, platila již v režimu blokové výjimky dosavadní. Zakazují dohody, jejichž cílem je omezit


  1. prodeje náhradních dílů členy selektivního distribučního systému (autorizovaní prodejci/opravny) nezávislým opravnám, které používají tyto náhradní díly pro opravy a údržbu motorového vozidla


  1. prodeje dodavatelů náhradních dílů, nářadí a diagnostiky autorizovaným nebo nezávislým prodejcům nebo autorizovaným nebo nezávislým opravnám


  1. umísťování loga výrobců komponentů pro montáž motorových vozidel na těchto komponentech nebo náhradních dílech (dual branding)



Zásadní změna, kterou nové blokové výjimky přinášejí je podíl na trhu rozhodný pro aplikaci výjimky. Ten je stanoven ve výši 30%, bez ohledu na typ distribučního systému a nesmí být překročen ani u jedné strany. Dosud platily limity pouze pro podíl na trhu dodavatele. Pro kvantitativní selektivní systém platila hranice 40% a kvalitativní selektivní systémy spadaly pod výjimku bez ohledu na podíl na trhu.


To znamená, že značky, jejichž podíl na trhu přesahuje hranici 30%, výhod blokových výjimek nepožívají. V takovém případě musí být soulad smluv s pravidly hospodářské soutěže zkoumán individuelně ve smyslu čl. 101/3 Smlouvy o EU a Smlouvy o fungování EU. Obecně se vychází z toho, že trh oprav a údržby motorových vozidel a prodeje náhradních dílů k motorovým vozidlům je značkově orientován (brand specific) tedy že podíly dodavatelů na trhu limit 30% překračují. Fakticky tedy pro servis a prodej náhradních dílů blokové výjimky neplatí.


Prakticky ale tato skutečnost velký význam nemá. Prakticky všechny značky provozují servis a prodej náhradních dílů v režimu kvalitativního selektivního distribuční systému (do sítě má přístup každý, kdo splňuje kvalitativní kriteria). Ten je považován obecně za soutěžně konformní. Vzhledem k tomu a s přihlédnutím k posuzovací a rozhodovací praxi a dalším předpisům, do kterých byla některá ustanovení z blokových výjimek přenesena (povinnost poskytovat technické informace) se soutěžní pravidla pro servis a prodej náhradních dílů nijak zásadně neposunují.

 

Nadále tedy v oboru servisu a prodej náhradních dílů nebude mj. možné


  • určovat ceny (cenu lze pouze doporučit nebo určit jako maximální)

  • rozdělit si trh

  • uplatňovat nestejné podmínky/kriteria

  • omezovat aktivní/pasivní prodej/nabízení služeb konečným zákazníkům

  • odmítat autorizaci žadatelům, kteří splňují kvalitativní kriteria

  • spojovat autorizaci servisu s povinností prodávat i vozidla

  • podmiňovat autorizaci plněním kriterií, která nejsou kvalitativní

Poznámka:

selektivní kriterium je považováno za kvalitativní, jestliže

    • jeho použití vyžaduje povaha výrobku

    • je objektivní, kvalitativní povahy, je uplatňováno jednotně a nediskriminačně

    • je uplatňováno pouze v nezbytném rozsahu

  • omezovat servis/prodej náhradních dílů jiných značek

  • omezovat lokaci autorizovaného servisu

  • omezovat používání dílů srovnatelné kvality (definice v čl. 20 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla)

  • požadovat používání originálních náhradních dílů (kromě záručních oprav, svolávacích akcí a servisu zdarma)

Poznámka:

Definice originálních náhradních dílů již není v bloková výjimce. Je obsažena v čl. 26 Směrnice 2007/46/ES o schvalování typů vozidel a přívěsů) a zmíněna v čl. 19 Pokynů k blokové výjimce pro motorová vozidla; zahrnuje náhradní díly

    • vyráběné výrobcem vozidel

    • vyráběné pro výrobce vozidel (včetně ND vyráběných na stejné výrobní lince)

    • vyráběné podle specifikací a výrobních standardů výrobce

Presumce originálního náhradního dílu, když výrobce potvrdí, že byl vyroben podle specifikace a výrobních standardů výrobce vozidel

  • zneužívat záruky a prodloužené záruky k vyloučení nezávislých opraven z trhu

  • omezovat dodavatele v prodeji originálních ND prodejcům a opravnám (autorizovaným i nezávislým)

  • omezovat právo umisťovat na náhradní díly logo/ochrannou známku výrobce

  • neposkytovat technické informace nezávislým servisům a operátorům (není již v blokových výjimkách ale v Nařízení o schvalování typu vozidel z hlediska emisí a z hlediska přístupu k technickým informacím o opravách a servisu vozidel – Euro 5 a 6 (Nařízení Komise 715/2007 a 692/2008)

  • bránit autorizovaným servisům prodávat náhradní díly nezávislým opravnám, které je používají pro opravy a údržbu vozidel

  • omezovat přístup výrobců náhradních dílů (opravárenského nářadí a diagnostiky) na trh (prodej autorizovaným a nezávislým prodejcům a opravnám a konečným uživatelům) a používání vlastního loga na náhradních dílech



Oproti tomu bude možné zakázat autorizovaným prodejcům subkontrahování servisu, tj bude možné vázat autorizaci k prodeji na povinnost poskytovat servis (ale nikoli naopak)


Blokové výjimky již nestanovují minimální dobu trvání smluv resp. minimální délku výpovědní doby, povinnost řešit určité spory znalcem resp. rozhodcem a právo převést smlouvu na jiného člena autorizovaní sítě. Tyto otázky ponechávají na národních právních úpravách, kam svou povahou patří. Předpokládá se i úprava v Kodexech chování asociací výrobců.






Původní dokument ke stažení:

Další přílohy ke stažení:

22.07.2010SDA

Informace odjinud

Před startem Bohemia rallye: Stříteský půjde po hattricku

Počtvrté se letos utkají české posádky v mistrovství republiky v automobilových soutěžích. Stane se tak na 52. ročníku Rallye Bohemia, kde bude úřadující domácí šampion Dominik Stříteský útočit na třetí vítězství za sebou.
auto.cz

Politici lobbují za povinná rádia s příjmem AM. Prý i kvůli bezpečnosti

Přes americký Kongres velmi pravděpodobně projde zákon, který automobilkám na tamním trhu nařídí povinnost integrovat do aut rádia chytající střední vlny (AM). Kongresmani to zdůvodňují primárně bezpečností, výrobci z toho moc nadšení nejsou.
auto.cz

Range Rover má poprvé vlastní logo. Je součástí přerodu do samostatné značky

Range Rover je dnes jen modelovou řadou pod značkou Land Rover, do budoucna se ale více odliší. Součástí bude nová vizuální identita a poprvé i vlastní logo, které ale bude mít trochu nezvyklé využití.
auto.cz

Benzin v Česku zlevnil, nafta zdražila. Přesto je stále levnější

Ceny pohonných hmot se v uplynulém týdnu změnily jen decentně. Nafta sice mírně zdražila, přesto zůstává levnější než benzin.
auto.cz

TEST Farizon V6E – Na dlouhé věci, nikoliv však cesty

Farizon V6E boduje nízkou cenou, velmi dlouhým nákladovým prostorem v rámci své třídy či výkonnou klimatizací a ventilovanými sedačkami. Je však stavěný s jedním účelem a při jakémkoliv jiném použití musíte dělat kompromisy.
auto.cz

Sanitky v Česku zřejmě budou vypadat jinak, než se předpokládalo. Poznáme je ještě vůbec?

Vyhláška upravující barvy a označení sanitek zdravotnické záchranné služby (ZZS) platná od dubna se zřejmě bude znovu změnit. Některé požadavky na barvy a velikosti pruhů a nápisů, které zavedla, se znovu zmírní.
auto.cz

Kde ve světě mají evropské značky nejvyšší odbyt? Vítěz přináší i velký bolehlav

Největší automobilový trh světa je zároveň největším zahraničním odbytištěm evropských automobilek. Kvůli nástupu elektromobility a tamních značek ovšem spousta z nich trpí poklesem prodejů.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR za 1. pololetí 2025: SUV i opomíjená MPV

Po tradičních kategoriích si představíme letošní nejoblíbenější auta Česka v segmentech MPV a SUV. Ty přitom dohromady představují téměř 60 procent celkového trhu.
auto.cz

Motory Ford EcoBoost mohou mít lepší parametry, než běžně mívají. Ale není to jen tak…

EcoBoost je obchodní označení zážehových motorů Ford s přímým vstřikováním benzinu a turbodmychadlem. Nabízejí velmi dobré parametry, ovšem má to jeden háček.
auto.cz

Lanzante 95-59 je třímístná pocta vítěznému McLarenu z Le Mans. Na 1250 kg má 860 koní

Nejnovější projekt firmy Lanzante působí jako moderní McLaren z alternativního vesmíru. Ostatně na něm pracoval i bývalý designér britské značky.
auto.cz

V Česku se prodává lidový elektromobil, za který se nemusíte stydět. Pusťte si náš videotest

Po záplavě drahých elektrických SUV se konečně dostalo i na silný evropský segment. Dostupných elektrických hatchbacků už na trhu pár je, jeden z nejlevnějších přitom patří mezi ty nejzajímavější.
auto.cz

Peugeot 5008 už koupíte i s pěti sedadly. Neušetříte, ale odvezete toho více

Třetí generace francouzského SUV se loni představila pouze v sedmimístném provedení. To už ale neplatí. U verze s dvěma řadami sedadel ovšem neušetříte žádné peníze. Větší zavazadelník ale dostanete.
auto.cz

Panoramatická střecha prodělala za 30 let ohromný pokrok. Víte, kdo byl v Evropě průkopníkem?

Renault patří mezi průkopníky panoramatických střech a s technologií SolarBay posouvá zážitek z jízdy ještě dál. Střecha z tekutých krystalů sama mění průhlednost, nepotřebuje roletu a přidává cestujícím prostor i světlo.
auto.cz

Hyundai Ioniq 6 N konečně oficiálně: Má 650 koní a stovku dá za 3,2 sekundy!

Po hatchbacku korejská automobilka představuje ultimátní verzi N též u aerodynamicky laděného sedanu. I ten se může pochlubit snovými dynamickými parametry.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.