Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

Sporťáky na baterky nikoho nezajímají. Lamborghini z Lanzadoru udělá hybrid

Elektromobily se v některých segmentech uchytily již velmi dobře, zjevně jim ale nepřejí nejvyšší patra automobilové nabídky. Supersporty na baterky prý zákazníky zatím nezajímají a poznává to i Lamborghini, které pravděpodobně oddálí příchod svého prvního elektromobilu.
auto.cz

Toyota mění strategii luxusní divize Century. Nový koncept přináší mnoho otázek

Nižší profil, ostře řezané světlomety, zkosené čelní okno – vizuálně nejodvážnější model Century dosud. Vstup do sériové výroby byl potvrzen, detaily přijdou později.
auto.cz

První u nehody? Vzdělávací aplikace rozšířila portfolio situací

Nebezpečná honička, sražená chodkyně a auto po nehodě mimo vozovku jsou tři nové scénáře, které si můžete nacvičit nanečisto v aplikaci První u nehody.
auto.cz

Martin Vaculík a největší expert na BMW i3 v Česku: Zhoršil spalovací motor spolehlivost elektromobilu?

Minule jsme vám slibovali, že dílů o BMW i3 bude více. Dnes jsme si pro vás připravili ten druhý.
auto.cz

Podobné, ale jiné. Líbí se vám více spalovací, nebo elektrické Audi A6?

Dvě Audi A6. Dva elegáni, oba s logem čtyř kruhů, oba s nízkou siluetou, výraznými světly a precizními detaily typickými pro značku Audi. Jenže pod hladce navrženými karoseriemi se skrývají dvě naprosto odlišné technické filozofie.
auto.cz

Lexus LS pravděpodobně nahradí šestikolové MPV. Koncept už je na světě

Lexus v upoutávce naznačil koncept šestikolového MPV s pracovním názvem Discover. Cíl je jasný: převést myšlenku „šesti lidí/šesti kol“ do silniční reality a ukázat, že značka nechce nikoho napodobovat, ale objevovat nové možnosti.
auto.cz

Americký elektromobil za 600 tisíc? Místo Tesly jej uvedla tradiční automobilka

V Evropě se už první elektromobily dostaly pod hranici 600.000 Kč, v Americe se k ní teprve začínají blížit. Novým nejlevnějším modelem s elektrickým pohonem na tamním trhu je novinka od největší americké automobilky General Motors.
auto.cz

Příští Peugeot 208 má mít čtvercový volant a jediný pohon

Třetí generace Peugeotu 2008 se ukáže už letos v podobě konceptu a jeho výroba začne na konci příštího roku. Bude mít čtvercový volant, prostornější interiér, větší rozměry a zatím automobilka tvrdí, že bude jezdit jen na elektřinu.
auto.cz

Češi stále více kupují elektromobily. Na co si dát při koupi ojetiny pozor?

Elektrická auta stále více lákají také kupující ojetin. Těch nově prodaných u nás je však málo, takže nezbývá než je dovážet coby ojeté.
auto.cz

Všichni si myslí, že se Fiat Panda jmenuje podle zvířete. Je to však velký omyl

Fiat Panda se dodnes vyrábí ve třetí generaci. K tomu ale navíc Fiat představil, větší Grande Pandu, kterou jsme měli nedávno v testu.
auto.cz

Light Car Company Rocket: Lehounká vzpomínka na klasické formule

Sporťák, který skoro nic nevážil, pekelně akceleroval a poslouchal na slovo. V současnosti skoro sci-fi, na začátku 90. let se o jeden takový pokusil Gordon Murray...
auto.cz

Krásně šílené nápady Yamahy: Od vodíku až po invalidní vozíky

Yamaha brzy ukáže nemálo prototypů, které posouvají hranice nejen motocyklového světa. Od vodíkového skútru vyvinutého s Toyotou po AI motorku, která se sama učí jezdit a zvedne se ze země.
auto.cz

SPD schválila 3 miliardy na podporu elektromobility. I na ty ojeté

Německo po období bez přímých dotací znovu spouští program podpory elektromobility pro fyzické osoby. Tentokrát v modernizované, sociálně cílené podobě.
auto.cz

Nová Toyota Corolla na obzoru! Taková je budoucnost nejprodávanějšího auta světa

Toyota Corolla je jedním z nejprodávanějších vozů světa a poslední roky je velmi populární i v Česku. Nová generace se už blíží a Toyota na ni poprvé začala poutat. Nový koncept je ale radikálně jiný, než jsme od Toyoty Corolla očekávali.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.