Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

Odtahovat od nabíječky jenom spalováky? Pozor si musí dávat i elektromobily! Pokuta není malá

Od 1. července 2025 mají obce v Česku možnost odtáhnout auto zaparkované u nabíjecí stanice, pokud se skutečně nenabíjí. Záměrem je uvolnit prostor těm, kteří energii opravdu potřebují. Jak se nepříjemnostem a pokutě vyhnout?
auto.cz

Ferrari 288 GTO (1984–1987): Závodní auto, které se k závodění nikdy nedostalo

Ferrari 288 GTO vycházelo ze staršího modelu 308 GTB a bylo homologované pro skupinu B v rallye. Zadní kola poháněl motor V8 s dvojicí turbodmychadel, umístěný podélně před zadní nápravou.
auto.cz

Antiparkovací kolík už i v dráze pro chodce? Podle Prahy normální, jiní kroutí hlavou

Praha osazuje ulice tisíci nových antiparkovacích sloupků. Podle města chrání chodce, brání nelegálnímu parkování a šetří chodníky před těžkými auty. Jenže některé realizace vyvolávají otázky – třeba když se sloupek ocitne přímo ve vodicí linii pro nevidomé.
auto.cz

Volkswagen oznámil investiční plán na příští roky, většina půjde do Evropy

Německý koncern Volkswagen investuje do své budoucnosti v letech 2026–2030 celkem 160 miliard eur – méně než v předchozích čtyřletkách. Většina těchto peněz však poputuje do Německa a Evropy.
auto.cz

Ford Ranger Plug-in hybrid má v Česku netradiční rekord. Něco takového by nafťák nezvládl

Ford Ranger je dlouhodobě nejprodávanější pick-up v Evropě. České zastoupení se rozhodlo ukázat populární pick-up také v méně známé roli a výsledkem je nový oficiální český rekord.
auto.cz

Nový Mercedes-Benz GLB oficiálně: Auto pro každého! Už máme i první ceny

Mercedes-Benz GLB vstupuje do nové éry. Z rodinně orientovaného crossoveru se stává plnohodnotný elektromobil s dojezdem až 631 km, 7místným uspořádáním a tažnou kapacitou až 2 t. Známe první české ceny a víme, že po elektrické verzi brzy dorazí i hybrid.
auto.cz

TEST Peugeot Traveller Allure Standard 2.0 BlueHDi 180 S&S EAT8 – Klidně dalších deset let

Životní cyklus dodávek se vede v úplně jiných časových rozmezích než u osobních aut. Peugeot Traveller je na trhu devět let, teprve nedávno však prošel větší modernizací, která mu život o další roky prodloužila.
auto.cz

Takto vypadá budoucnost automobilky Kia. Inspiraci bere i z minulosti

Studie se představila v rámci oslav 80 let od založení značky. Nabízí ochutnávku nového ovládacího rozhraní.
auto.cz

Zákaz spalovacích motorů v EU? Možná nebude tak zle! Jasno bude už brzy

Deset let zbývá do zákazu prodeje nových aut se spalovacími motory v zemích EU. Stále častěji se však mluví o posunutí uvedeného termínu. Více bychom mohli vědět ještě před Vánocemi.
auto.cz

Množí se útoky na nabíjecí stanice. Nejde přitom o profit z mědi

Počet útoků na nabíjecí stanice pro elektromobily v Německu strmě roste. Provozovatelé hlásí škody za miliony eur a začínají mít podezření, že nejde jen o touhu po mědi.
auto.cz

Jak se žije s revoluční Škodou Eltra? Jedna jezdí v Německu a bude na prodej!

Před více než 30 lety vznikla Škoda Eltra, elektrická verze přelomové Škody Favorit. Dodnes několik těchto aut jezdí, jak dokazuje příběh auta z německé Bochumi.
auto.cz

Mlhovkáři pokračují v krasojízdě! Hledáme nejhorší nešvar řidičů

Kdo neumí správně používat osvětlení svého vozidla, pije krev čtenářům Auto.cz. Co myslíte, dotáhnou to mlhovkáři, nesvítiči a neosvětlení cyklisté na zlatou medaili?
auto.cz

Max Verstappen vyhrál Grand Prix Abú Zabí 2025. Lando Norris je mistrem světa

Velkou cenu Abú Zabí 2025 vyhrál Max Verstappen před Oscarem Piastrim a Landem Norrisem. Tomu třetí místo stačilo k zisku titulu mistra světa.
auto.cz

Na kolik vyjde provoz Bentley? Jenom palivo za 6 let stálo jako nejdražší Škoda Kodiaq!

Kdo v minulosti potřeboval hodně jezdit, většinou volil vznětový motor kvůli hospodárnosti provozu. Nizozemec na to šel jinak. Roční výkon 50.000 km absolvoval s Bentley W12.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.