Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

Videotest Suzuki Vitara 1.4 BoosterJet Hybrid: Pro důchodce? Ani náhodou!

Suzuki Vitara byste na silnici skoro přehlédli, ve skutečnosti je to ale jedno z nejzábavnějších normálních aut, jaká můžete pořídit.
auto.cz

Elektrifikace GTI začne zanedlouho. Obávat se nemusíte, slibuje VW

Produkční verze konceptu ID. GTI přijde na trh v roce 2026 nebo 2027 a nebude poslední. Golf GTI přijde ještě před koncem tohoto desetiletí.
auto.cz

Ferrari 250 GT California Spyder (1957–1963): Za volantem Alain Delon

Karoserii otevřeného dvoumístného sportovního vozu Ferrari 250 GT California Spyder navrhl Sergio Scaglietti. Vycházel přitom z kabrioletu 250 GT s karoserií od Pinin Fariny. Karoserie vyráběla pro Ferrari karosárna Scaglietti z Modeny. Zadní kola poháněl třílitrový motor V12 „Colombo“.
auto.cz

Nejčastější auta v Německu: Domácí dominance a Škoda mezi nejlepšími hned dvakrát

Na německých silnicích převažují auta domácí produkce. Mezi nejlepší dvacítku se ovšem probojovaly i škodovky. A jak jsou na tom elektromobily?
auto.cz

Jak se Čína valí do nejžádanějšího segmentu: Záplava v procesu

Je to už pár let, co se čínské automobilky začaly více hrnout do Evropy a do Česka. Do slibovaného opanování trhu mají stále velmi daleko, ale nedají se jim upřít některé úspěchy. A to i v nabité kategorii kompaktních SUV, kam zamířily téměř všechny značky z Východu.
auto.cz

Portugalská rallye po 1. dnu: Tänak v Ogierem v patách

Lídrem Portugalské rallye je po prvním dnu Estonec Ott Tänak (Hyundai i20 N Rally1). V pátém podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích je za ním o sedm sekund Fracnouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1), který zde minulý rok zvítrězil.
auto.cz

Zvýhodněné parkování pro elektromobily ano, nebo ne? Hlasujte v naší anketě!

Pokud se nic nestane, za měsíc a půl budou elektromobily muset v Praze platit stejné sumy za parkování, jako spalovací auta. Co si o tom myslíte?
auto.cz

BYD se usadí v Maďarsku. Ke dvěma továrnám přidá ředitelství

Maďarsko bude brzy mít nejen dvě fabriky na vozidla značky BYD, nýbrž i ředitelství spolu s centrem prodeje a poprodejních služeb a hlavně vývojovým střediskem.
auto.cz

Ford F-150 v USA poráží Teslu Cybertruck. Prodeje obou aut jsou přesto minoritní

Elektrické pick-upy pro svou velkou sílu dávají v některých případech smysl. Mezi zákazníky ovšem stále platí spíše za menšinovou volbu. I kvůli vyšším cenám.
auto.cz

Xpeng ukázal pohledný liftback. Prodej v Česku je téměř jistý

Čínské vozy zažily v posledních letech obrovský posun vpřed v designu, ale paradoxně dnes vypadají, jako by se vykrádaly navzájem. Odlišit se chce druhá generace Xpengu P7, kterou můžeme velmi pravděpodobně očekávat i v Česku.
auto.cz

TEST Ford Puma ST – Poslední zůstává

Novodobý Ford Puma už sice není kupé, avšak sportovat nezapomněl. Minimálně v ostré verzi ST. A to i přesto, že v rámci loňské modernizace modelu trochu otupěl.  
auto.cz

Mitsubishi láká na nový Eclipse Cross. Ukazuje málo, přesto víme vše

Návraty slavných jmen jsou dnes v automobilovém světě časté, ne vždy ale odpovídají představám fanoušků. Mitsubishi Eclipse Cross mnohé naštvalo, ale prodávalo se dobře. Takže je čas na druhou generaci, která si už vystačí pouze s baterkami.
auto.cz

Spartánský offroad nebude. Americký Bollinger míří do záhuby

Rozjet novou automobilku není snadný počin a přesvědčuje se o tom stále spousta nadšených startupů. Dalším takovým je Bollinger z USA, který už od roku 2017 sliboval zajímavě vypadající offroad.
auto.cz

Maserati stěhuje výrobu ikonických modelů zpět do italské Modeny. Tady to kdysi všechno začalo

Výroba dvou ikonických modelů se přesouvá zpět do zmodernizované továrny v Modeně. Automobilka tím rovnou oslaví 100 let svého loga.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.