Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

Odpadl další papír! Malou bouračku už vyřešíte bez policie a v mobilu. Jak na to?

Při malém ťukanci už nemusíme hledat tužku. Od letoška je možné nehodový formulář vyplnit online na telefonu. Vyzkoušeli jsme, jak to funguje.
auto.cz

Nové nařízení EU zařízne pět vozů AMG. Tentokrát nejde o emise

Evropská legislativa se znovu zpřísňuje a výrobci prémiových modelů musí přepočítat své plány. Některé současné vozy tak skončí dřív, než by naznačoval běžný životní cyklus, a prostor dostanou nové generace navržené přímo podle aktuálních pravidel.
auto.cz

Prodeje elektromobilů v Německu v roce 2025: Škoda druhá, Tesla propadla

Za prvních deset letošních měsíců bylo v Německu zaregistrováno přes 400 tisíc elektromobilů. Škoda je mezi značkami hned za Volkswagenem, koncernové značky mají dohromady podíl 44 procent.
auto.cz

Konec rýžování na řidičích, nebo zhoršení bezpečnosti? Nová vláda chce obcím vzít příjmy z radarů

Obecní radary nejsou výdělkem, nýbrž zvyšováním bezpečnosti, tvrdí obce. Nově vznikající vláda nesouhlasí a chce zisky z radarů obcím sebrat.
auto.cz

V Číně zkusili napodobit slavnou jízdu do schodů. Je z toho mezinárodní ostuda

Automobilka Chery chtěla zopakovat slavný výjezd po schodech, kterým se proslavila automobilka Land Rover. Pokus však skončil pořádným průšvihem.
auto.cz

Čas přezouvání pneumatik je tu! Jak ušetrit peníze? A jaký je dnes standard pneuservisů?

Přezouvání gum bývá trochu alchymie, kterou řeší mnoho řidičů dvakrát do roka. Někdo už má svůj oblíbený pneuservis vybraný, jiní se rozhodují třeba podle ceny nebo si kola přehodí sami. Zjišťovali jsme, jaké služby jsou už dnes standardem.
auto.cz

Nový Nissan Micra má český ceník. Naživo je k vidění v pražských Letňanech

Japonské dvojče Renaultu 5 přijíždí do Česka s ambiciózním ceníkem, už v základu však má tepelné čerpadlo. Odhalil se na pražském e-Salonu.
auto.cz

Hyundai Concept Three naživo: Budoucí malá elektrika připomíná dětství

Českému zastoupení značky Hyundai se podařilo přivézt na pražský e-Salon svou největší novinku, koncept Three. Předpovídá budoucí kompaktní elektromobil, sám o sobě však nejvíc připomíná úplně něco jiného.
auto.cz

Kauza airbagů Takata je pořád živá! BMW kvůli tomu svolává do servisů

Svolávací akce na airbagy firmy Takata jsou, jak se zdá, stále živé. Dokazuje to i automobilka BMW, která z toho důvodu opět svolává vybrané modely.
auto.cz

Leapmotor chystá malý crossover s velkým významem. Vypadá jako Mini Countryman

Leapmotor už v Evropě zakotvil s modely T03, C10 a čerstvě uváděným B10, teď ale míří ještě níž. Novinka A10 má délku kolem 4,2 metru a míří přímo na segment B-crossoverů. Díky technice s lidarem a podpoře skupiny Stellantis z něj může být jedno z nejdostupnějších „chytrých“ SUV na trhu.
auto.cz

TEST Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI eHybrid – Čtyřkolka by se šikla

Zatímco větší multivan si v plug-in hybridní verzi umí pohánět i zadní kola, Passat Variant tohle nedokáže ani v nejvýkonnější variantě s dvěma stovkami kilowattů. Škoda…
auto.cz

Na „Vatikánu“ nejen do Vatikánu. Co nabídne podzimní Retro Garáž?

Aukce spojená s burzou historických vozidel Retro Garáž má už dlouhou tradici. Vždyť v sobotu 15. listopadu se uskuteční už 19. v pořadí. Vybrali jsme nejzajímavější položky.
auto.cz

Také Subaru brzdí s elektromobilitou. Místo toho se zaměří na hybridy

Japonská značka sice nedávno představila hned dvě nové elektrické novinky, z původních sebevědomých plánů ovšem couvá ve prospěch hybridů.
auto.cz

Známe české ceny Toyoty C-HR+. Soupeř Škody Elroq vyjde na zajímavé peníze

Japonská automobilka se po počátečním faux pas do elektromobility pořádně opírá. Na český trh aktuálně vstupuje s kompaktním SUV C-HR+, který bude konkurovat hlavně Škodě Elroq.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.