Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

Další debaty ohledně emisních cílů EU: Řeklo se jenom to, co tušíme už dávno

Cíle Evropské unie pro snižování automobilových emisí oxidu uhličitého, včetně plánu na dosažení nulových emisí u osobních a dodávkových vozů do roku 2035, už nejsou splnitelné a je zapotřebí je přehodnotit.
auto.cz

Stellantis odkládá autonomní řízení úrovně 3, není pro něj trh

Koncern Stellantis už v únoru představil autonomní řízení úrovně 3 s názvem AutoDrive. Nyní uvádí, že o něco takového není na trhu dost velký zájem.
auto.cz

Volkswagen Golf R konečně dostane pětiválec. Motor dokonce přežije Euro 7

Vrcholný Volkswagen Golf osmé generace dostane konečně pětiválec, který si Audi v současnosti nechává pro svou RS 3. Tento motor tedy neskončí s nástupem emisní normy Euro 7 na podzim 2026.
auto.cz

Šéf Porsche se vzdá vedení značky. Hledá se náhrada, už dlouho se mluví o propouštění

Šéf německého automobilového koncernu Volkswagen Oliver Blume se vzdá vedení značky luxusních vozů Porsche. Ta už začala hledat jeho nástupce. Informoval o tom dnes německý podnikatelský časopis WirtschaftsWoche, který se odvolává na zdroje obeznámené se situací.
auto.cz

TEST BMW M2 Coupé – Manuál jako řidičská nirvána?

Ačkoliv automatické převodovky už dnes bereme jako samozřejmost i u vyloženě řidičských aut, najdou se i tací, kteří nedají na tři pedály dopustit. Ne vždy je to však trefa do černého.
auto.cz

Nový Volkswagen T-Roc konečně oficiálně: Už jsme v něm seděli! Elektřina střídá naftu

Nový T-Roc začíná tam, kde skončil jeho velmi úspěšný předchůdce. Přináší více elektrifikace, nejmodernější konektivitu, ale také zajímavý design.
auto.cz

Pořád to ještě jde! Mercedes pracuje na novém osmiválci, dostanou ho ty nejlepší modely

Osmiválcový motor je s Mercedesem spjat, kam až naše paměť sahá. A jak se zdá, ani v blízké budoucnosti tomu nebude jinak.
auto.cz

Původní Land Rover Defender V8 připomíná slavného britského politika. Vznikne jich jen pár

Britové sice předchozí řadu Defender odpískali, v malých sériích ji ovšem stále nabízejí. Jedna z nich odkazuje na sira Winstona Churchilla.
auto.cz

Jsou elektromobily příliš pomalé? Tento už se dotáhl na Bugatti

Elektromobily se sice chlubí špičkovým zrychlením, ale v maximální rychlosti často zaostávají za tříválcovou fábií. A jak vám potvrdí každý správný Čech, auto co nejede alespoň 250 km/h nemá smysl kupovat. Že to jde i jinak se rozhodl ukázat BYD, jehož hypersport Yangwang U9 nově pokořil rychlostní rekord.
auto.cz

Němci poslali starý Volkswagen Golf do bariéry. Výsledek je fatální

Stará auta jsou stále oblíbená mnoha automobilovými nadšenci. Jsou stylová a jezdit s nimi může být zábava. Jen holt nesmíte bourat!
auto.cz

Podcast Za volantem: Nehoda či smrt za volantem jsou otázkou sekund, řiká Veronika Vošická Buráňová

Dnešní auta jsou technicky výborně vybavená, asistenční systémy hlídají mrtvé úhly, sledují jízdní pruhy. Zároveň dopravní inženýři pracují na tom, aby byly silnice přívětivější a odpouštěly drobné chyby řidičů. „Přesto: když dojde k nehodě, technika bývá až druhotná. Statisticky víme, že špatný technický stav auta nebo samotná silnice se na nehodách podílejí jen z málo procent. Většinu tvoří lidský faktor,“ říká Veronika Vošická Buráňová, kterou si do nejnovějšího podcastu pozval David Šprincl a za hodinu probrali téma bezpečnosti vážně i humorně.
auto.cz

Už řeší autorská práva? Čínská automobilka musela přejmenovat šmoulí auto

Čínské automobilky poslední roky pořádně zamakaly na technice i na designu. Dříve jsme v každém článku museli vyjmenovávat, kde všude konkrétní značka kopírovala, dnes už na něco takového dojde výjimečně. Stále ale pokusy existují, jak dokazuje případ novinky Geely.
auto.cz

Luxusní značka Seatu už v Česku prodala 10 tisíc aut. Jubilejní kousek jezdí v Brně

Španělská značka Cupra hlásí na českém trhu rekordní tempo. Přispěl k tomu rozvoj dealerské sítě, i stabilní zájem o modely Leon a Ateca, zatímco model Formentor dál kraluje registracím.
auto.cz

Nový Peugeot 308 oficiálně: Vyšší výkon, delší dojezd a diesel stále ve hře

Kompaktní řada 308 po modernizaci dostala výkonnější plug-in hybrid a větší akumulátory. Potěší zachování vznětového motoru, kterým vůz míří především na firemní zákazníky.
auto.cz

Calendar


Public Besip SDA-CIA
Current month   

Events

Choose a day

Nejbližší akce

Members news

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Cooperate with

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.