Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Stanovisko Ministerstva dopravy k údajům o spotřebě vozidel

Stanovisko MD k údajům spotřeby vozidel udávaným v technickém průkazu vozidel

Vzhledem k velkému množství dotazů, reakcí, polemik a diskuzí na téma, že reálná spotřeba automobilů v provozu se často liší od údajů v technickém průkazu (TP), dále pak příčiny čím to může být způsobeno a zda je možné, aby se skutečná spotřeba výrazněji odlišovala od údajů v TP sdělujeme následující skutečnosti.

Základem pro posouzení je způsob zjištění údaje o spotřebách v TP vozidla. Získává se již při schválení (homologaci) vozidla, přičemž podle ES směrnice platné v EU i v ČR není u nových vozidel údaj o spotřebě paliva fakticky měřen, ale vypočítán z naměřených emisí CO2 výfukových plynů při emisním jízdním cyklu (podrobnosti o emisním cyklu viz. Technická zpráva pověřené zkušebny TÜV-SÜD v příloze).

Z tohoto vyplývá, že udávané „homologační" údaje o spotřebě jsou snadněji získávány (jde o laboratorní měření bez nutnosti reálného provozu), měření je vzhledem k jasně stanovené metodice opakovatelné. Avšak vzhledem k těmto laboratorním podmínkám se údaje mohou výrazněji odlišovat od reálně naměřené spotřeby v provozu.

Důvody, proč je za těchto okolností tento údaj vůbec získáván a uváděn, když jeho hodnota mnohdy neodpovídá realitě, jsou následující:

Je to zejména určení relativně přesných hodnot spotřeby paliva pro porovnání jednotlivých vozidel, a to zjištěním, jaké emise CO2 vyprodukují tato vozidla při přesně definovaném jízdním cyklu a tím i jaké poměrné množství paliva spotřebují. Údaj zapsaný v TP je tedy hodnotou, která vypovídá o spotřebě vozidla při tzv. emisním jízdním cyklu, ale obvykle pouze pro porovnání s ostatními vozidly, nikoliv hodnotou provozní. Hodnota spotřeby uvedená v TP je tedy vhodným údajem pro rozhodování při koupi automobilu, zda bude mít spotřebu vyšší nebo nižší v porovnání s jinými automobily. Při prodeji nových vozidel existuje i povinnost tyto údaje sumárně zveřejňovat, aby se umožnilo rozhodování zákazníka při koupi vozidla. V ideálních podmínkách vozidla v dobrém technickém stavu, při stejné konfiguraci vozidla (tzn. shodná výbava a provedení vozu, rozměr a typ a huštění pneumatik a ráfků, převodové poměry, skutečná hmotnost vozu atd.) jako při laboratorním měření při shodné jízdě definované jízdním cyklem by se skutečná spotřeba a údaj zapsaný v TP mohly značně přiblížit.

Známou skutečností je, že i při provozu téhož vozidla různými řidiči s různým stylem a režimem jízdy, za různých povětrnostních podmínek a s různým zatížením vozidla bude reálná spotřeba paliva značně rozdílná. Proto usuzovat, že údaj zapsaný v TP bude vždy odpovídat reálné spotřebě nelze.

Z výše uvedeného vyplývá, že případné zpochybnění hodnot uváděných v TP jako neodpovídajících popř. uvádějících v omyl je relevantní pouze, pokud by byl s vozidlem proveden standardní laboratorní jízdní test za podmínek prostředí i konfigurace vozidla, odpovídající požadavků příslušné EU směrnice a naměřené hodnoty by neodpovídaly hodnotám udávaným. Zpochybnění údaje v TP na základě skutečné provozní spotřeby vozidla je z výše uvedených důvodů nereálné.

Na doplnění je třeba také zdůraznit, že uvádění právě těchto laboratorně naměřených hodnot do TP je z hlediska platné evropské legislativy povinnost všech států EU tj. také ČR a výrobci vozidel nemají možnost uvádět jakoukoli jinou spotřebu paliva, která by se více blížila reálným podmínkám v provozu.

18.03.2013SDA

Informace odjinud

Bezpečí, nebo pohodlí? Souhlasíte s vypínatelnými asistenty?

Čínské SUV se dostalo do názorového střetu poté, co jeho výrobce umožnil řidičům trvale vypnout systém sledování pozornosti. Euro NCAP kvůli tomu autu snížilo bezpečnostní hodnocení a jeho pětihvězdičkový rating se ocitl v ohrožení. 
auto.cz

Registrace elektromobilů v Česku v listopadu 2025: Za Českem zeje obrovská díra

Měsíční registrace elektrických aut na českém trhu přesáhly 1100 kusů, přesto tahle třída tvoří pouze malou část trhu. Nepřekvapí, že dominantním hráčem je domácí automobilka se silnou dvojicí modelů.
auto.cz

Mitsubishi L200 se vrací do Evropy. Nechá si dieselový motor i schopnou čtyřkolku

Evropa není zrovna zaslíbená pick-upům, jejich nabídka proto v posledních letech řídne. Trh opustily japonské stálice Nissan Navara a Mitsubishi L200, druhé jmenované se ale už příští rok vrátí. Jen není jisté, jestli i k nám.
auto.cz

Hybrid, plug-in nebo diesel? Velká SUV ukazují, jak dnes vypadá rodinný kompromis

Potřebujete velké rodinné auto a rozpočet máte okolo milionu korun? Podívali jsme se na pět větších SUV, která vsadila na mild-hybridy, plug-in hybridy i poctivý diesel. Zjišťovali jsme, co za své peníze dostanete, kdo nabídne sedm míst bez příplatku a s jakým autem vám zůstane i na dovolenou k moři.
auto.cz

Mlhovkáři bojují o zlato! Hledáme nejhorší nešvar řidičů

Řidiči, kteří neumí správně používat osvětlení svého vozu, jdou do finále – mají šanci stát se těmi nejhoršími podle čtenářů Auto.cz. Utkají se s těmi, kteří nedodržují pravidlo zipu.
auto.cz

Zimní motorkářské srazy: Zima v jedné stopě

Prahou se každý rok v prosinci prožene výprava Mikulášů a Santa Clausů na skútrech. Není to jediná zimní akce v jedné stopě. Motorkáři mají i své štědrodenní vyjížďky.
auto.cz

Elektrické MG4 prošlo modernizací. Řeší jednu z největších slabin soupeře Volkswagenu ID.3

S hatchbackem MG4 se čínské automobilce podařilo uchytit v typicky evropském segmentu. A to i přesto, že vůz byl mnohdy kritizován. Hlavní výtky směřovaly na interiér a software, což zjevně řeší modernizované provedení nedávno odhalené v Brazílii.
auto.cz

Renault Clio R.S. se dost možná vrátí! První informace zní slibně, elektřině se ale nevyhne

Renault Sport se po letech mlčení znovu probouzí a s ním i naděje na návrat jednoho z nejikoničtějších hot-hatchů posledních dvou dekád. Těšíte se?
auto.cz

Přehled tříválců na českém trhu: Tvrdé jádro

Tříválcový boom zaznamenal český trh před pár lety, než náš trh opustila třeba litrová Honda Civic či koncern General Motors. Nyní je na trhu sice méně konstrukcí, pohánějí ale více vozů než kdy předtím.
auto.cz

Rozhovor s Milanem Káňou o řešení nehod: Jak Češi podvádějí

Vlna digitalizace pokročila tak, že v autě od letoška nemusíme vozit řidičák, techničák, zelenou kartu ani nehodový formulář. Pojišťovny při likvidaci nehod sázejí dokonce na umělou inteligenci. A s ní odhalují podvody, nad nimiž někdy zůstává rozum stát.
auto.cz

Sedany v Evropě míří do zapomnění. Nelákají už ani ty prémiové. Vymizí úplně?

Zatímco ve zbytku světa mají tříprostorové karoserie rádi, Evropa si zamilovala spíše kombi. Propad poptávky evidují už i prémiové automobilky, které prapor sedanů nesou jako jedny z posledních. Špatné je to ovšem se segmentem klasických středně velkých aut obecně.
auto.cz

Jízdní dojmy s Peugeotem 308 SW: Postupná cesta vylepšování

Tradiční zástupce kompaktního segmentu Peugeot 308 dorazil ve zmodernizovaném provedení. Změny v designu i technice jsme zkoumali při prvních jízdách v okolí Lisabonu.
auto.cz

Rocketeer NC MX-5 aneb Zdá se vám vaše miata slabá? Tohle je řešení!

Od začátku vzniku legendární Mazdy MX-5 se najdou tací, kterým přijde její motor málo výkonný. Reakcí na to byla a je celá řada úprav. Ta poslední pochází od britské firmy Rocketeer a vznikla na základě třetí generace modelu.
auto.cz

Registrace nových aut v ČR v listopadu 2025: Čtvrt milionu na dohled

Jedenáctý letošní měsíc nepřinesl žádní dramatické změny, maximálně menší pohyby v rámci dvacítky nejlepších. Celkové registrace nových aut za rok 2025 se letos přiblíží čtvrt milionu, což znamená nejlepší výsledek od roku 2019.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.