Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Členové Svazu dovozců automobilů, jako oficiální zástupci - importéři, organizují a zajišťují prodej nových automobilů a motocyklů všech světově známých značek na území ČR. I proto je hlavní činností našeho svazu v obecné poloze vytváření optimálních podmínek pro uvádění nových vozidel do provozu. Počínaje detailní statistikou prvně registrovaných nových vozidel v ČR a konče projednáváním všech předpisů vztahujících se k uvádění nových vozidel na trh.

 

Problematikou ojetých vozidel se v zásadě detailně nezabýváme. Nicméně v souvislosti s analýzou trhu motorových vozidel v ČR a znalostí technické úrovně vozidel různého stáří, jsme nuceni se v obecné rovině k této problematice vyjádřit. Z přehledu dovozu ojetých osobních automobilů v 1. pololetí 2006 a 2007 (viz příloha č. 1) je zřejmý nárůst zejména u starších vozidel zapříčiněný změnou právních předpisů od 1.7.2006. Můžeme zároveň zaznamenat první smutné výročí - od uvedení účinnosti zákona č. 226/2006 Sb. nebyl doposud (tedy ani za 1 rok) vydán prováděcí předpis, který by alespoň zabránil dovozu vysloveně nebezpečných, přestárlých vozidel. Dovoz přestárlých nebezpečných vozidel výrazně zhoršuje celkový dopad provozu silničních vozidel na životní prostředí (ovzduší) a bezpečnost silničního provozu. Konkrétními nepříznivými dopady na vlastníky takovýchto vozidel se blíže zabývají jiné profesní organizace - Cebia s.r.o. (viz příloha č. 2), nebo sdružení - SOVA, atd.

V současné době vyvíjí EK velký nátlak na výrobce vozidel ohledně snižování produkce CO2, což je velmi podporováno i naším MŽP. Pokud vycházíme ze zpráv odborníků, pak 96% celosvětové produkce CO2 vzniká v přírodě (moře, půda, vegetace, sopky) a 4% lidskou činností - z toho činí podíl silniční dopravy 13%. Podíl silniční dopravy v zemích EU se na celosvětové produkci CO2   podílí cca 0,08%! Je nutno ještě připomenout, že CO2 není škodlivina obsažená ve vzduchu (nejedná se o látku zdraví nebezpečnou). Orgány EU a EK již několik let nutí výrobce vozidel zabývat se touto problematikou, organizují mnohá jednání a medializují produkci CO2 provozem vozidel. Je však otázkou, zda případné snížení celkové produkce CO2 o 0,01% vozidly provozovanými v zemích EU se vůbec může na změně klimatu Země projevit. Nadměrný dovoz ojetých vozidel (do nových zemí EU), z nichž většina vypouští do ovzduší násobně více otravných a karcinogenních látek než současná nová vozidla (tedy pouhý přesun zátěže z ekonomicky silnějších zemí do slabších), však zůstává bez jakéhokoliv povšimnutí odpovědných orgánů EU i ČR.

Hájí vůbec naše instituce zájmy ČR proti postupu a výkladu některých orgánů EU a EK? Vždyť samotná změna zákona č. 56/2001 Sb. platná od 1.7.2006 je postavena na dvou sporných výkladech. Převod (přeregistrace) vozidla z jedné země EU do druhé je vykládán jako převod uvnitř dané země. Na tento argument nelze přistoupit, protože neexistuje centrální evropský registr vozidel a většinou ani jednotné registrační doklady. Podmínky registrací vozidel navíc byly v minulosti v jednotlivých zemích značně rozdílné. Obecně za vozidla a jejich stav odpovídají jednotlivé země, kde je vozidlo registrováno.

Daleko problémovější je však výklad dohod, rozhodnutí a připravovaných nařízení EU k volnému pohybu zboží. Silniční vozidla patří do tzv. „harmonizované oblasti" - to znamená, že pro zajištění nezbytné míry ochrany životního prostředí a bezpečnosti silničního provozu jsou pro ně stanoveny harmonizované předpisy, závazné ve všech zemích EU. Např. jednotné předpisy pro typové schválení osobních automobilů jsou v EU závazné od roku 1997 a byly a jsou v ČR vždy bez jakýchkoliv problémů akceptovány (dokonce i před tímto datem). Do té doby existovaly pro OA národní předpisy, které však pro starší a stará vozidla byly značně rozdílné. Pravidla pro volný pohyb zboží upravují neharmonizovanou sféru výrobků - tedy vyráběné a na trh uváděné zboží (zřejmě nové), pro které existují pouze národní technické předpisy. Uplatnění tohoto principu na stará (ojetá) vozidla, u nichž národní předpisy nevycházely z platných technických směrnic EU a byly tudíž mnohdy výrazně rozdílné, nepovažujeme vzhledem k jejich charakteru (značný dopad na životní prostředí a bezpečnost provozu) za vhodné. Není přece možné, aby výkladem jednoho unijního předpisu byly členské země nucené akceptovat jakékoliv „předunijní" národní předpisy jiných zemí EU (navzájem značně rozdílné se všemi důsledky z toho plynoucími). Nebo snad platí, že v EU jsou přijímány některé předpisy či uplatňovány jejich výklady tak, aby vyhovovaly pouze ekonomicky vyspělejším zemím unie („staré 15") bez ohledu na dopad v nových zemích EU?

 

V Praze dne 9.7.2007                                                                                              SDA / CIA

 

Dokumenty ke stažení:

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.1 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.2 

 

15.08.2007SDA

Informace odjinud

Rolls-Royce Phantom I (1925-1931): Nový fantom místo ducha

Následník Silver Ghostu se nevyráběl zdaleka tak dlouho jako on. Přinesl ale modernější motor. Produkce znovu probíhala jak v Británii, tak i v USA.
auto.cz

40 % Američanů by si koupilo čínské auto. A co vy?

Zatímco v Evropě se čínské automobilky velmi rychle zabydlují, rozšíření do Spojených států brání mimo jiné intenzivní celní válka mezi oběma velmocemi.
auto.cz

Mototest Honda X-ADV750: Kříženec několika světů

Některé motorky se nehodí k ničemu, jiné zvládnou i více rolí najednou. Do druhé skupiny můžeme bez zaváhání zařadit outdoorový velký skútr Honda X-ADV750.
auto.cz

V New Yorku nasazují taxíky mrtvé automobilky. Spolehlivé nejsou, levné ano

Jako ideální taxík se obecně považuje auto, které je spolehlivé, moc nestojí a má zajištěný servis i náhradní díly. V New Yorku mají nově velkou flotilu aut, které nesplňuje ani jedno. V následujících pár letech se zato místní budou moci povozit v unikátním Fiskeru Ocean.
auto.cz

Tesla Cybertruck přes noc zdražila o stovky tisíc. Její prodeje přitom klesají

Americká automobilka na domácím trhu zdražila vrcholnou variantu svého elektrického pick-upu. Příplatek 15 tisíc dolarů sice zahrnuje výbavu navíc, nedává však na výběr.
auto.cz

Česko vs. Čína: Jeden končí, další začíná

Ještě před pár lety se o působení Škodovky v Číně psalo jako o příběhu velkého úspěchu, zatímco u nás nebyla jediná čínská automobilka. Dnes se tamní prodeje Škody propadly na minimum a mluví se o opuštění trhu, zatímco u nás se první čínská značka téměř dostala mezi první desítku. Jak je to možné?
auto.cz

TEST Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 Intensa 1.2 Turbo – Tady je něco navíc

Nejmenší alfa je jediným modelem značky, který v útrobách ukrývá původní techniku skupiny PSA, klíčového hráče Stellantisu. Přesto zde zůstal prostor pro technické změny.
auto.cz

Nový Jeep Cherokee se chlubí výkonným hybridem. Neztratí se ani v terénu

Jeep Cherokee mezigeneračně narostl, dostal novou techniku a hybridní pohon. Nabídne prostornější interiér a schopnost zdolat náročnější terén. 
auto.cz

USA a EU uzavřely dohodu: 15procentní clo na automobily z Evropy platí

Původně přitom přirážka měla dosahovat až 27,5 procent. I snížení se ovšem negativně projeví na výkonu evropské ekonomiky.
auto.cz

Lunapark pro auta nabízí obří písečnou dunu, plavecký bazén, i školy smyku. Ubytovat se můžete v kempu

První motoristický park svého druhu kombinuje testovací dráhy, extrémní terénní výzvy a zázemí pro kempování. Slouží i pro prezentaci nejnovějších asistenčních systémů.
auto.cz

Za volantem Volva EX30 Cross Country a XC60: Malé změny s velkým dopadem

Nejprodávanější Volvo všech dob je už na trhu osmým rokem a zaslouží si proto péči. Druhá modernizace přinesla vedle změn designu i zcela nový palubní software. To elektrické EX30 dostalo rovnou novou verzi, navazující na ikonické modely Cross Country. Obě novinky jsme vyzkoušeli v jejich domovině.
auto.cz

Chcete jednoduchý offroad s dieselem? Zajeďte si pro něj k sousedům

V Evropě je jen minimum pracovních terénních vozů, proto má plánovaná novinka šanci oslovit velké zákaznické publikum. Premiéru bude mít na autosalonu v Mnichově. 
auto.cz

Raptor nestačí, Ford zvažuje tisícikoňový supersport do terénu

Automobilka Ford sklízí velké úspěchy s modely Raptor, ovšem její šéf Jim Farley chce jít ještě dál – nabídnout „supersport do terénu“ s elektrifikovaným pohonem a výkonem okolo tisíce koní.
auto.cz

Ceny PHM jsou nejnižší za poslední dva měsíce. V EU patříme mezi premianty

Navzdory nedávným ekonomickým šokům patří ceny paliv v Česku k nejnižším v celé Evropské unii. Aktuálně navíc natankujeme nejlevněji od začátku léta.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.