Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Členové Svazu dovozců automobilů, jako oficiální zástupci - importéři, organizují a zajišťují prodej nových automobilů a motocyklů všech světově známých značek na území ČR. I proto je hlavní činností našeho svazu v obecné poloze vytváření optimálních podmínek pro uvádění nových vozidel do provozu. Počínaje detailní statistikou prvně registrovaných nových vozidel v ČR a konče projednáváním všech předpisů vztahujících se k uvádění nových vozidel na trh.

 

Problematikou ojetých vozidel se v zásadě detailně nezabýváme. Nicméně v souvislosti s analýzou trhu motorových vozidel v ČR a znalostí technické úrovně vozidel různého stáří, jsme nuceni se v obecné rovině k této problematice vyjádřit. Z přehledu dovozu ojetých osobních automobilů v 1. pololetí 2006 a 2007 (viz příloha č. 1) je zřejmý nárůst zejména u starších vozidel zapříčiněný změnou právních předpisů od 1.7.2006. Můžeme zároveň zaznamenat první smutné výročí - od uvedení účinnosti zákona č. 226/2006 Sb. nebyl doposud (tedy ani za 1 rok) vydán prováděcí předpis, který by alespoň zabránil dovozu vysloveně nebezpečných, přestárlých vozidel. Dovoz přestárlých nebezpečných vozidel výrazně zhoršuje celkový dopad provozu silničních vozidel na životní prostředí (ovzduší) a bezpečnost silničního provozu. Konkrétními nepříznivými dopady na vlastníky takovýchto vozidel se blíže zabývají jiné profesní organizace - Cebia s.r.o. (viz příloha č. 2), nebo sdružení - SOVA, atd.

V současné době vyvíjí EK velký nátlak na výrobce vozidel ohledně snižování produkce CO2, což je velmi podporováno i naším MŽP. Pokud vycházíme ze zpráv odborníků, pak 96% celosvětové produkce CO2 vzniká v přírodě (moře, půda, vegetace, sopky) a 4% lidskou činností - z toho činí podíl silniční dopravy 13%. Podíl silniční dopravy v zemích EU se na celosvětové produkci CO2   podílí cca 0,08%! Je nutno ještě připomenout, že CO2 není škodlivina obsažená ve vzduchu (nejedná se o látku zdraví nebezpečnou). Orgány EU a EK již několik let nutí výrobce vozidel zabývat se touto problematikou, organizují mnohá jednání a medializují produkci CO2 provozem vozidel. Je však otázkou, zda případné snížení celkové produkce CO2 o 0,01% vozidly provozovanými v zemích EU se vůbec může na změně klimatu Země projevit. Nadměrný dovoz ojetých vozidel (do nových zemí EU), z nichž většina vypouští do ovzduší násobně více otravných a karcinogenních látek než současná nová vozidla (tedy pouhý přesun zátěže z ekonomicky silnějších zemí do slabších), však zůstává bez jakéhokoliv povšimnutí odpovědných orgánů EU i ČR.

Hájí vůbec naše instituce zájmy ČR proti postupu a výkladu některých orgánů EU a EK? Vždyť samotná změna zákona č. 56/2001 Sb. platná od 1.7.2006 je postavena na dvou sporných výkladech. Převod (přeregistrace) vozidla z jedné země EU do druhé je vykládán jako převod uvnitř dané země. Na tento argument nelze přistoupit, protože neexistuje centrální evropský registr vozidel a většinou ani jednotné registrační doklady. Podmínky registrací vozidel navíc byly v minulosti v jednotlivých zemích značně rozdílné. Obecně za vozidla a jejich stav odpovídají jednotlivé země, kde je vozidlo registrováno.

Daleko problémovější je však výklad dohod, rozhodnutí a připravovaných nařízení EU k volnému pohybu zboží. Silniční vozidla patří do tzv. „harmonizované oblasti" - to znamená, že pro zajištění nezbytné míry ochrany životního prostředí a bezpečnosti silničního provozu jsou pro ně stanoveny harmonizované předpisy, závazné ve všech zemích EU. Např. jednotné předpisy pro typové schválení osobních automobilů jsou v EU závazné od roku 1997 a byly a jsou v ČR vždy bez jakýchkoliv problémů akceptovány (dokonce i před tímto datem). Do té doby existovaly pro OA národní předpisy, které však pro starší a stará vozidla byly značně rozdílné. Pravidla pro volný pohyb zboží upravují neharmonizovanou sféru výrobků - tedy vyráběné a na trh uváděné zboží (zřejmě nové), pro které existují pouze národní technické předpisy. Uplatnění tohoto principu na stará (ojetá) vozidla, u nichž národní předpisy nevycházely z platných technických směrnic EU a byly tudíž mnohdy výrazně rozdílné, nepovažujeme vzhledem k jejich charakteru (značný dopad na životní prostředí a bezpečnost provozu) za vhodné. Není přece možné, aby výkladem jednoho unijního předpisu byly členské země nucené akceptovat jakékoliv „předunijní" národní předpisy jiných zemí EU (navzájem značně rozdílné se všemi důsledky z toho plynoucími). Nebo snad platí, že v EU jsou přijímány některé předpisy či uplatňovány jejich výklady tak, aby vyhovovaly pouze ekonomicky vyspělejším zemím unie („staré 15") bez ohledu na dopad v nových zemích EU?

 

V Praze dne 9.7.2007                                                                                              SDA / CIA

 

Dokumenty ke stažení:

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.1 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.2 

 

15.08.2007SDA

Informace odjinud

Poplatek za každou jízdu elektromobilem definitivně potvrzen! A má dobrý důvod

Britská vláda definitivně potvrdila, že éra bezplatného ježdění s elektromobily skončí. Od dubna 2028 vstoupí v platnost nová daň, která majitelům elektroaut naúčtuje poplatek za každý ujetý kilometr, respektive míli. Zní to jako začátek konce výhod.
auto.cz

Legendární Škoda 100 se vrátila! Je to pocta prvnímu milionáři

Mladoboleslavská automobilka představila moderní vizi Škody 100/110, jež se stala prvním vozem značky, jenž v prodejích překonal milionovou hranici.
auto.cz

Klíček od Porsche má vlastní konfigurátor. Vytvořili jsme bizarní kýč

Porsche posunulo individualizaci další úroveň: konfigurovat si už nemusíte jen barvu laku nebo typ sedaček, ale i samotný klíček od vozu. Ověřili jsme, kam až se dá zajít – a výsledkem je kombinace, která balancuje na hraně luxusu a bizarního kýče.
auto.cz

Za volantem modernizované Toyoty bZ4X: Lepší technika v podobném balení

Facelift přivál elektrické toyotě se složitým názvem lepší baterii, elektromotory i jízdní schopnosti mimo asfalt. Právě ty jsou až šokujícím způsobem dobré, dokud vám stačí světlá výška. Řádně jsme ji vyzkoušeli v terénu i na asfaltu jižního Španělska.
auto.cz

Abarth zvažuje návrat k benzinu. Bude to ale technický oříšek

Abarth se stal ukázkovým příkladem rizik čisté elektromobility. Po ukončení výroby spalovacích verzí se evropské registrace během dvou let propadly na zlomek původních hodnot. Značka tak musí řešit nejen technická omezení nové pětistovky, ale také omezený investiční prostor v rámci koncernu Stellantis.
auto.cz

V Česku lidé chtějí benzin, na Slovensku naftu. Ale co třeba barva či stáří ojetin?

Ačkoliv se trh ojetin v Česku v mnohém podobá tomu slovenskému, preference kupujících jsou překvapivě odlišné. A není to jen v preferenci paliva.
auto.cz

Pět klíčových modelů Audi dostává technický upgrade. Cílí na bezpečnou jízdu i zábavu

Audi vstupuje do nového modelového roku s rozsáhlou modernizací pěti klíčových modelů. S5 a S6 e-tron získávají nový režim Dynamic plus, A6 těží z Matrix LED světel s projekcí a celá paleta novinek cílí na vyšší dynamiku, bezpečnost i komfort v interiéru.
auto.cz

5 nejlepších aut od 100 do 150 tisíc Kč: Kombi, nákupní tašky i SUV

Hledat spolehlivé ojeté auto mezi 100 a 150 tisíci korunami bývá malá loterie. Pořád ale existují modely, které vynikají praktičností, jednoduchou technikou nebo nečekaně vysokou odolností. Vybrali jsme 5 zajímavých příkladů.
auto.cz

Alfa Romeo P2: První mistr světa (1. díl)

Automobilové závody se jezdily dávno před vznikem formule 1. I oficiální světový šampionát Grand Prix má o něco delší delší historii, byť přerušenou. Původně v něm soutěžily pouze značky...
auto.cz

Saúdská rallye rozhodne! Bude to souboj Evans vs. Ogier vs. Rovanperä

Poprvé se pojede podnika mistrovství světa v automobilových soutěžích na území Saúdské Arábie. Ve hře jsou vedoucí jezdec Velšan Elfyn Evans, Francouz Sébastien Ogier a Fin Kalle Rovanperä. Všichni tři jsou členy továrního týmu Toyota a jedou s voze GR Yaris Rally1.
auto.cz

SUV jsou mezi kupujícími ojetin stále oblíbenější. Jak si stojí v letošním roce?

Prodej aut původně určených pro trávení volného času trvale roste. Dokazuje to statistika společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto.
auto.cz

DS vede dvojí boj. Nová generace vozů rozhodne o všem

Francouzský luxus postavený na designu a komfortu má v koncernu Stellantis stále své místo. Důkazem jsou nové modely N°4 a N°8.
auto.cz

Obytná Tesla Model 3 je tady. S tímhle modulem si vozíte i vlastní WC a lednici

Původně neúspěšný střešní stan Britové proměnily v praktický obytný minipřívěs, který můžete zapřáhnout například za elektrickou Teslu 3. Vedle postele si dopřejete i vlastní záchod či umyvadlo.
auto.cz

TEST Kia EV3 – Zvládne 600 kilometrů na jedno nabití?

Kia EV3 na papíře slibuje dojezd přes 600 kilometrů, vypadá jako malý vesmírný modul a zároveň se tváří jako úplně obyčejné rodinné auto. Pod nenápadností se ale skrývá mnohem víc, než jen čísla.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Tomáš Macháč ambasadorem značky Kia

Olympijský vítěz Tomáš Macháč se stal novou tváří automobilky Kia. Přidal se tím k Jaromíru Jágrovi, který je s Kia spojen od roku 2020. Macháč získal v rámci spolupráce nejrychlejší model značky – sportovní elektromobil Kia EV6 GT.

Celý článek

Scania Finance mění název na TRATON

Scania Finance Czech Republic změnila s účinností od 7. července 2025 svůj název na TRATON Financial Services Czech Republic. Změna má být součástí širší transformace v rámci skupiny.

Celý článek

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.