Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů
Členové Svazu dovozců automobilů, jako oficiální zástupci - importéři, organizují a zajišťují prodej nových automobilů a motocyklů všech světově známých značek na území ČR. I proto je hlavní činností našeho svazu v obecné poloze vytváření optimálních podmínek pro uvádění nových vozidel do provozu. Počínaje detailní statistikou prvně registrovaných nových vozidel v ČR a konče projednáváním všech předpisů vztahujících se k uvádění nových vozidel na trh.
Problematikou ojetých vozidel se v zásadě detailně nezabýváme. Nicméně v souvislosti s analýzou trhu motorových vozidel v ČR a znalostí technické úrovně vozidel různého stáří, jsme nuceni se v obecné rovině k této problematice vyjádřit. Z přehledu dovozu ojetých osobních automobilů v 1. pololetí 2006 a 2007 (viz příloha č. 1) je zřejmý nárůst zejména u starších vozidel zapříčiněný změnou právních předpisů od 1.7.2006. Můžeme zároveň zaznamenat první smutné výročí - od uvedení účinnosti zákona č. 226/2006 Sb. nebyl doposud (tedy ani za 1 rok) vydán prováděcí předpis, který by alespoň zabránil dovozu vysloveně nebezpečných, přestárlých vozidel. Dovoz přestárlých nebezpečných vozidel výrazně zhoršuje celkový dopad provozu silničních vozidel na životní prostředí (ovzduší) a bezpečnost silničního provozu. Konkrétními nepříznivými dopady na vlastníky takovýchto vozidel se blíže zabývají jiné profesní organizace - Cebia s.r.o. (viz příloha č. 2), nebo sdružení - SOVA, atd.
V současné době vyvíjí EK velký nátlak na výrobce vozidel ohledně snižování produkce CO2, což je velmi podporováno i naším MŽP. Pokud vycházíme ze zpráv odborníků, pak 96% celosvětové produkce CO2 vzniká v přírodě (moře, půda, vegetace, sopky) a 4% lidskou činností - z toho činí podíl silniční dopravy 13%. Podíl silniční dopravy v zemích EU se na celosvětové produkci CO2 podílí cca 0,08%! Je nutno ještě připomenout, že CO2 není škodlivina obsažená ve vzduchu (nejedná se o látku zdraví nebezpečnou). Orgány EU a EK již několik let nutí výrobce vozidel zabývat se touto problematikou, organizují mnohá jednání a medializují produkci CO2 provozem vozidel. Je však otázkou, zda případné snížení celkové produkce CO2 o 0,01% vozidly provozovanými v zemích EU se vůbec může na změně klimatu Země projevit. Nadměrný dovoz ojetých vozidel (do nových zemí EU), z nichž většina vypouští do ovzduší násobně více otravných a karcinogenních látek než současná nová vozidla (tedy pouhý přesun zátěže z ekonomicky silnějších zemí do slabších), však zůstává bez jakéhokoliv povšimnutí odpovědných orgánů EU i ČR.
Hájí vůbec naše instituce zájmy ČR proti postupu a výkladu některých orgánů EU a EK? Vždyť samotná změna zákona č. 56/2001 Sb. platná od 1.7.2006 je postavena na dvou sporných výkladech. Převod (přeregistrace) vozidla z jedné země EU do druhé je vykládán jako převod uvnitř dané země. Na tento argument nelze přistoupit, protože neexistuje centrální evropský registr vozidel a většinou ani jednotné registrační doklady. Podmínky registrací vozidel navíc byly v minulosti v jednotlivých zemích značně rozdílné. Obecně za vozidla a jejich stav odpovídají jednotlivé země, kde je vozidlo registrováno.
Daleko problémovější je však výklad dohod, rozhodnutí a připravovaných nařízení EU k volnému pohybu zboží. Silniční vozidla patří do tzv. „harmonizované oblasti" - to znamená, že pro zajištění nezbytné míry ochrany životního prostředí a bezpečnosti silničního provozu jsou pro ně stanoveny harmonizované předpisy, závazné ve všech zemích EU. Např. jednotné předpisy pro typové schválení osobních automobilů jsou v EU závazné od roku 1997 a byly a jsou v ČR vždy bez jakýchkoliv problémů akceptovány (dokonce i před tímto datem). Do té doby existovaly pro OA národní předpisy, které však pro starší a stará vozidla byly značně rozdílné. Pravidla pro volný pohyb zboží upravují neharmonizovanou sféru výrobků - tedy vyráběné a na trh uváděné zboží (zřejmě nové), pro které existují pouze národní technické předpisy. Uplatnění tohoto principu na stará (ojetá) vozidla, u nichž národní předpisy nevycházely z platných technických směrnic EU a byly tudíž mnohdy výrazně rozdílné, nepovažujeme vzhledem k jejich charakteru (značný dopad na životní prostředí a bezpečnost provozu) za vhodné. Není přece možné, aby výkladem jednoho unijního předpisu byly členské země nucené akceptovat jakékoliv „předunijní" národní předpisy jiných zemí EU (navzájem značně rozdílné se všemi důsledky z toho plynoucími). Nebo snad platí, že v EU jsou přijímány některé předpisy či uplatňovány jejich výklady tak, aby vyhovovaly pouze ekonomicky vyspělejším zemím unie („staré 15") bez ohledu na dopad v nových zemích EU?
V Praze dne 9.7.2007 SDA / CIA
Dokumenty ke stažení:
Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů
Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.1
Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva