Svaz Dovozců Automobilů Car Importers Association
CZ EN

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů

Členové Svazu dovozců automobilů, jako oficiální zástupci - importéři, organizují a zajišťují prodej nových automobilů a motocyklů všech světově známých značek na území ČR. I proto je hlavní činností našeho svazu v obecné poloze vytváření optimálních podmínek pro uvádění nových vozidel do provozu. Počínaje detailní statistikou prvně registrovaných nových vozidel v ČR a konče projednáváním všech předpisů vztahujících se k uvádění nových vozidel na trh.

 

Problematikou ojetých vozidel se v zásadě detailně nezabýváme. Nicméně v souvislosti s analýzou trhu motorových vozidel v ČR a znalostí technické úrovně vozidel různého stáří, jsme nuceni se v obecné rovině k této problematice vyjádřit. Z přehledu dovozu ojetých osobních automobilů v 1. pololetí 2006 a 2007 (viz příloha č. 1) je zřejmý nárůst zejména u starších vozidel zapříčiněný změnou právních předpisů od 1.7.2006. Můžeme zároveň zaznamenat první smutné výročí - od uvedení účinnosti zákona č. 226/2006 Sb. nebyl doposud (tedy ani za 1 rok) vydán prováděcí předpis, který by alespoň zabránil dovozu vysloveně nebezpečných, přestárlých vozidel. Dovoz přestárlých nebezpečných vozidel výrazně zhoršuje celkový dopad provozu silničních vozidel na životní prostředí (ovzduší) a bezpečnost silničního provozu. Konkrétními nepříznivými dopady na vlastníky takovýchto vozidel se blíže zabývají jiné profesní organizace - Cebia s.r.o. (viz příloha č. 2), nebo sdružení - SOVA, atd.

V současné době vyvíjí EK velký nátlak na výrobce vozidel ohledně snižování produkce CO2, což je velmi podporováno i naším MŽP. Pokud vycházíme ze zpráv odborníků, pak 96% celosvětové produkce CO2 vzniká v přírodě (moře, půda, vegetace, sopky) a 4% lidskou činností - z toho činí podíl silniční dopravy 13%. Podíl silniční dopravy v zemích EU se na celosvětové produkci CO2   podílí cca 0,08%! Je nutno ještě připomenout, že CO2 není škodlivina obsažená ve vzduchu (nejedná se o látku zdraví nebezpečnou). Orgány EU a EK již několik let nutí výrobce vozidel zabývat se touto problematikou, organizují mnohá jednání a medializují produkci CO2 provozem vozidel. Je však otázkou, zda případné snížení celkové produkce CO2 o 0,01% vozidly provozovanými v zemích EU se vůbec může na změně klimatu Země projevit. Nadměrný dovoz ojetých vozidel (do nových zemí EU), z nichž většina vypouští do ovzduší násobně více otravných a karcinogenních látek než současná nová vozidla (tedy pouhý přesun zátěže z ekonomicky silnějších zemí do slabších), však zůstává bez jakéhokoliv povšimnutí odpovědných orgánů EU i ČR.

Hájí vůbec naše instituce zájmy ČR proti postupu a výkladu některých orgánů EU a EK? Vždyť samotná změna zákona č. 56/2001 Sb. platná od 1.7.2006 je postavena na dvou sporných výkladech. Převod (přeregistrace) vozidla z jedné země EU do druhé je vykládán jako převod uvnitř dané země. Na tento argument nelze přistoupit, protože neexistuje centrální evropský registr vozidel a většinou ani jednotné registrační doklady. Podmínky registrací vozidel navíc byly v minulosti v jednotlivých zemích značně rozdílné. Obecně za vozidla a jejich stav odpovídají jednotlivé země, kde je vozidlo registrováno.

Daleko problémovější je však výklad dohod, rozhodnutí a připravovaných nařízení EU k volnému pohybu zboží. Silniční vozidla patří do tzv. „harmonizované oblasti" - to znamená, že pro zajištění nezbytné míry ochrany životního prostředí a bezpečnosti silničního provozu jsou pro ně stanoveny harmonizované předpisy, závazné ve všech zemích EU. Např. jednotné předpisy pro typové schválení osobních automobilů jsou v EU závazné od roku 1997 a byly a jsou v ČR vždy bez jakýchkoliv problémů akceptovány (dokonce i před tímto datem). Do té doby existovaly pro OA národní předpisy, které však pro starší a stará vozidla byly značně rozdílné. Pravidla pro volný pohyb zboží upravují neharmonizovanou sféru výrobků - tedy vyráběné a na trh uváděné zboží (zřejmě nové), pro které existují pouze národní technické předpisy. Uplatnění tohoto principu na stará (ojetá) vozidla, u nichž národní předpisy nevycházely z platných technických směrnic EU a byly tudíž mnohdy výrazně rozdílné, nepovažujeme vzhledem k jejich charakteru (značný dopad na životní prostředí a bezpečnost provozu) za vhodné. Není přece možné, aby výkladem jednoho unijního předpisu byly členské země nucené akceptovat jakékoliv „předunijní" národní předpisy jiných zemí EU (navzájem značně rozdílné se všemi důsledky z toho plynoucími). Nebo snad platí, že v EU jsou přijímány některé předpisy či uplatňovány jejich výklady tak, aby vyhovovaly pouze ekonomicky vyspělejším zemím unie („staré 15") bez ohledu na dopad v nových zemích EU?

 

V Praze dne 9.7.2007                                                                                              SDA / CIA

 

Dokumenty ke stažení:

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.1 

[DOC]Argumentace SDA k nadměrnému dovozu ojetých automobilů - příloha č.2 

 

15.08.2007SDA

Informace odjinud

Nízké ceny BYD se nelíbí čínské vládě. Bojí se ztráty pověsti země v zahraničí

Čínští zákazníci dnes mají nejširší nabídku aut z všech světových trhů a také ty nejlevnější modely. Jenže některé automobilky to přehání a zneužívají svoji pozici k likvidaci menších konkurentů. To se nelíbí ani čínské vládě, která vyzvala ke klidu zbraní.
auto.cz

Supra končí, BMW Z4 bude žít dál. Krk mu zachránila manuální převodovka a s ní spojená spekulace

Zatímco Supra se loučí, Z4 díky manuálu dostala šanci žít dál. Automobilka tím získává cenný marketingový trumf.
auto.cz

Mototest Yamaha MT-07 Y-AMT: Levá noha v klidu

Dvouválcový naháč Yamaha MT-07 dorazil ve čtvrtém provedení s řadou novinek v konstrukci, designu a elektronice. Poprvé ho můžete mít i s automatickou převodovkou Y-AMT.
auto.cz

Pick-upy milují v USA i Brazílii. Loni se jich prodaly miliony

Užitková auta s ložnou plochou za kabinou jsou doménou především Spojených států. Pick-upy ovšem milují i jinde. Evropa mezi největší trhy nepatří ani zdaleka.
auto.cz

Budoucnost čerpacích stanic: Boj o každý litr

Zapomeňte na luxusní auta, namyšlené chování i kšefty s nekvalitním palivem. Majitelé jedné nebo několika čerpacích stanic v Česku bojují o každého zákazníka. Odolávají nabídkám velkých nadnárodních společností, které se je snaží vymazat z mapy.
auto.cz

Rallye Sardinia po 1. dnu: Vede Ogier, skvěle se daří Prokopovi

Francouz Sébastien Ogier (Toyota GR Yaris Rally1) vede po úvodním dnu italskou Rallye Sardinia, která je šestým podnikem mistrovství světa v automobilových soutěžích. Výborně zatím jede jediný český zástupce v soutěži Martin Prokop (Škoda Fabia RS Rally2). V absolutním pořadí je jedenáctý a v hodmnocení kategorie WRC figuruje na třetí příčce!
auto.cz

Kopie Tesly se bude vyrábět i v Evropě, není ale pro každého

Zatímco ve světě osobních elektromobilů jsou desítky nových startupů, do tahačů se nikdo moc nehrne. Velké ambice má ale jen tři roky stará firma Windrose, která už má připravený první model a dokončuje hned dvě továrny.
auto.cz

Ceny paliv v ČR patří k nejnižším v Evropě. Kde u nás natankujeme nejlevněji?

Celorepublikový průměr cen pohonných hmot se pohybuje pod 34 Kč za litr naturalu. Nafta vyjde ještě mnohem levněji.
auto.cz

Těžko se vám couvá s osobákem? Mercedes získal rekord v couvání kamionu

Jízda na zpátečku s osobním vozem je úplná hračka proti tomu, co musí zvládat řidič tahače s návěsem. A co teprve, když musíte couvat desítky km. Jako v tomhle případě.
auto.cz

Elektromobily od BMW budou velké a silné. Němci do nich investují desítky miliard

Modernizace závodu ve Spartanburgu a nová baterkárna ve Woodruffu posouvají BMW vstříc elektrické éře. Dočkáme se nových SUV i vodíkové verze.
auto.cz

TEST Omoda 5 EV Premium – Lepší než si myslíte, nikoliv však bez chyb

Omoda 5 je první elektromobil nové značky, spadající pod automobilku Chery. Kompaktní crossover leckoho zaujme. A není to jen zajímavým designem, bohatou výbavou či dobrou cenou. Takže čím ještě?
auto.cz

Je elektromobilita skutečně pro všechny? Handicapovaní mohou mít problém

Manipulace s nabíjecím kabelem leckdy není jednoduchá ani pro běžného řidiče a u nabíječek je kolem auta často velmi málo prostoru – a ten je navíc plný obrubníků a podobných překážek. Zjišťovali jsme, co se děje na poli přípravy nabíjecí infrastruktury pro řidiče s omezenou schopností pohybu.
auto.cz

Suzuki Vitara a S-Cross můžete mít s automatem. Příplatek není velký a nechybí ani čtyřkolka

K mild-hybridnímu motoru 1.4 BoosterJet můžete od června zvolit i automatickou převodovku s měničem. Dostupná je od druhé výbavy.
auto.cz

Registrace elektromobilů v Česku v květnu 2025: Škoda Elroq novým králem

V Česku bylo v květnu zapsáno přes dvanáct stovek nových elektromobilů, přičemž suverénně nejúspěšnějším se stala novinka z Mladé Boleslavi.
auto.cz

Kalendář akcí


Veřejný Besip SDA
Aktuální měsíc   

Akce

Pro zobrazení akcí zvolte den.

Nejbližší akce

Aktuality členů

Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional a Jeep® rozšiřují portfolio značek skupiny Emil Frey v ČR

Skupina Emil Frey v České republice vstupuje díky novým značkám do další klíčové etapy svého působení v České republice. Jejich integrace s sebou nese potřebu adaptovat organizační strukturu, začlenit stávající zaměstnance, přijmout nové posily a provést další úkony k zajištění bezproblémového a efektivního chodu celé organizace.
Tisková zpráva

Celý článek


Spolupracujeme

Autodealers.cz ibesip.cz SAP.cz Autodealers.cz logo Autojob.cz logo vizenula logo cistadoprava
TOPlist
 COPYRIGHT © SDA / CIA, CZECH REPUBLIC, POWERED BY RTV DATA, S.R.O.